Bild
Nästa artikel
Land Rover Defender nu som laddhybrid – och ny dieselsexa

Land Rover Defender nu som laddhybrid – och ny dieselsexa

Nyheter

Terrängikonen Land Rover Defender går nu att köpa med laddhybriddrivlina, som dock blir utan bonus i det svenska bonus/malus-systemet. Dessutom åker dieselfyran ut till förmån för en sexa.

Knappt någon bilklass verkar helt undantagen när biltillverkarna nu storsatsar på elektrifiering och modeller med laddkontakter för att sänka utsläppssiffrorna.

Jeep har nyligen visat upp terrängikonen Wrangler som laddhybrid, och Land Rover tänker inte vara sämre. Därför kommer nya generationen Defender nu med laddkontakt.

Den nya modellen heter Land Rover Defender P400e och kombinerar en 2,0-liters fyrcylindrig bensinmotor med en elmotor. Systemeffekten är på 404 hästkrafter och 0–100 km/tim ska gå på 5,4 sekunder. Med dragkrok får modellen dra hela tre ton.

Räckvidden på eldrift är på 4,3 mil enligt WLTP-körcykeln, men koldioxidutsläppet på 74 gram per kilometer diskvalificerar Defendern från bonus i det svenska bonus/malus-systemet, men det blir å andra sidan heller ingen straffskatt.

– Den balanserar prestanda med bränsleförbrukning och elektrisk terrängkapacitet på ett perfekt sätt, säger Iain Gray, chef för drivlineutveckling på Land Rover.

Tidigare fanns Defender också med en fyrcylindrig dieselmotor men den ersätts nu av en dieselsexa i samtliga utföranden. Den finns med 200, 249 eller 300 Nm.

Fördelen jämfört med den gamla dieselfyran är jämnare gång och mer vridmoment. Förbrukningen sänks dock inte särskilt mycket och även i snålaste utförandet släpper den sexcylindriga dieselmotorn ut 230 gram koldioxid per kilometer vilket ger en förhöjd fordonsskatt på 17 000 kronor om året under de första tre åren.

Läs också: Första provkörningen: Terrängikonen är äntligen tillbaka

Land Rover Defender nu som laddhybrid – och ny dieselsexa
Land Rover Defender nu som laddhybrid – och ny dieselsexa
Land Rover Defender nu som laddhybrid – och ny dieselsexa
Land Rover Defender nu som laddhybrid – och ny dieselsexa
Land Rover Defender nu som laddhybrid – och ny dieselsexa
Land Rover Defender nu som laddhybrid – och ny dieselsexa
Land Rover Defender nu som laddhybrid – och ny dieselsexa

Kommentarer

#1
2020-09-09 10:34

Hur många kör endast 4 mil med denna biltypen? Satsningen är lite sned tycker jag... för dessa bilar är väl mest till för att åka runt ute i vildmarken får man anta eller?

#2
2020-09-09 11:00

230 gram koldioxid per kilometer!

#3
2020-09-09 11:08

Den borde ha 17000:- i straffskatt under hela sin livslängd!

#4
2020-09-09 11:30

Varför då ?

#5
2020-09-09 11:34

Den där biltypen används främst i storstäder. Passar utmärkt när det är felkonstruerade fartgupp på vägarna.

#6
2020-09-09 14:30

Kodiaq, läs inlägg nr 2 så har du svaret.

#7
2020-09-09 17:55

Green washing at its finest!

#8
2020-09-10 10:05

Jaha
Varför ska en person straffas extra om dom skulle vilja köpa och köra just en sån bil?

Green washing..vad är det ?

#9
2020-09-10 12:29

Hur kan ett litet elbatteri göra sådana skiljnader på stora bilars koldioxidutsläpp. När elen bara räcker några mil.

#10
2020-09-10 12:37

Kodiaq, varför ska en fabrik som släpper ut miljögift betala för sina utsläpp när de som inte släpper ut slipper?

Vad är det du inte förstår?

#11
2020-09-10 12:58

Fabrik..trodde det handlade om bilar?

#12
2020-09-10 13:14

Ahhh...kanske förstår liknelsen.
Men grejen är att jag tycker hela koldioxiddebatten
är helt vansinnig så jag kommer ändå aldrig förstå fullt ut.
Tycker mer synd om dom som vill bli straffade för nåt som inte har nån betydelse.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.