Bild
Nästa artikel

Lamborghini Huracán – ny superbil

Nyheter

Julklappen från Lamborghini heter Huracán. Den nya superbilen är god för 610 hästkrafter och gör 0-100 km/tim på 3,2 sekunder.

Italienska Lamborghini levererar en tidig julklapp i form av nya modellen Huracán, eller Huracán LP 610-4 som är den fullständiga beteckningen. Bilens uppgift är att ersätta långköraren Gallardo, som tillverkades i över 14 000 exemplar mellan 2003 och 2013.

Namnet Huracán är traditionsenligt hämtat från tjurfäktningens värld, en vild tjur som slogs i spanska Alicante på 1870-talet tilltalades just så. Vild är också prestandan.

Mittmotorn är en V10:a på 5,2 liter och den skickar 610 hästkrafter till bilens fyra hjul via en sjustegad dubbelkopplingslåda. 0-100 km/tim går på 3,2 sekunder och 200 km/tim når man redan efter 9,9 sekunder. Toppfarten anges till 325 km/tim och bränsleförbrukningen är, i alla fall enligt den europeiska körcykeln, 12,5 l/100 km.

För att snabbt få stopp på bilen, som väger 1 422 kilo och mäter 4,3 meter på längden, är keramiska bromsar standard. Standard är också strålkastarna som bara nyttjar LED-lampor. På insidan noterar vi att instrumenteringen helt och hållet är digital.

Nya Lamborghini Huracán börjar levereras under våren 2014. Priset är ännu okänt.

Diskutera: Vad tycker du om Lamborghini Huracán?

Kommentarer

#2
2013-12-21 14:15

Ha-begäret har fått en ordentlig knuff nu :))

#3
2013-12-21 16:22

Jo det är väl kul att såna här bilar finns, kanske!
Men vad är de bra för?
Vad ska man ha dem till?
Komma först tiil nästa rödljus, kanske?

#4
Claes T
2013-12-21 17:33

Instämmer med leifer. Jag kör hellre Prius!

#5
2013-12-22 07:55

Men varför gnälla på dessa bilar? Det tillverkas inte särskilt många, och de som finns körs inte särskilt långt. Sedan tycker jag att en sportbil ska snarare vara som Alfa 4C, dvs utan onödiga prylar.

#6
2013-12-22 13:20

Leifer. Miljøbovar? Nei et fåtall av disse biler er ikke miljøbovar, skal vi prate miljøbovar så går vi til skipsfart der 15 av verdens største båter forurenser mer en hele verdens bilpark, men det er det ingen som prater høyt om. Skulle alle kjørt prius hvor skjedlig hadde ikke det blitt, har kjørt prius en gang det var noe av det værste jeg har kjørt ikke noe handling og kjøreegenskaper . Nei vi skal være glade for at det fins produsenter som bygger supersportbiler i en ellers så grå hverdag.

#7
2013-12-22 20:18

Måste ju vara världens mest insnöade, träiga och politiskt korrekta forum.

Dessa bilar tillverkas i små serier.

Vad man skall ha den till?

Tja varför skall den hemmabiointresserade ha en 60" OLED och en ljudanläggning för 70.000? Filmen går ju att se på en smartphone om man vill.

Varför har folk vräkiga båtar? Räcker ju med max en 7 meters och en 12 hästare.

#10
2013-12-22 22:07

Poängen är att 99% av alla privatpersoner varken behöver båtar med mer än 12 hk eller 60" skärmar. Ingen OLED 60" drar mindre ström en den snålaste OLED. En sportbil med miljöprofil kan aldrig bli cool. En sportbil är en leksak som skall förmedla en viss känsla och inte bara vara ett transportmedel. En elmotor kan aldrig förmedla körglädje även om man får ut lika mycket effekt(en kort stund).

#11
2013-12-23 08:20

FZR600R: Jag håller med dig fullständigt! Folk här är inte särskilt bilintresserade får jag intryck av. Bättre att gnällspikarna åker kommunalt istället eftersom de uppenbarligen inte vet vad körglädje är.

#12
2013-12-23 10:09

Eftersom de biljournalister som kört Tesla Model S närapå "kissat i byxorna" av upphetsning så skall man nog inte ta för givet att eldrivet behöver vara tråkigt. I just Tesla-fallet verkar det ju precis tvärtom.

#14
2013-12-23 15:20

Men nu handlar det inte om massproducerade skorvar med 60 hk som gör 0-100 på två oljebyten och som fru Nilsson skall köra till ICA med.

#15
2013-12-23 16:06

Jag vet att bensinpriset kommer att gå upp, men det berör knappast lyckostarna som har råd att köpa dessa bilar. Men som jag skrev tidigare, dessa bilar byggs i så få exemplar och körs så lite så deras betydelse till energiförbrukningen är obefintlig.

#17
2013-12-23 17:33

Inte mycket utrymme att diskutera här, men lite underhållande måste jag erkänna att det är.

Leifer: Istället för att du förbrukar bensin med dina tråkbilar, åk kommunalt istället, så tar jag bensinen du spar till att utfodra min wankelmotor på nöjesrundor. Mycket bättre användning ;)

#18
2013-12-23 17:36

Var är gilla-knappen?
Jag tycker FZR600R's kommentarer förtjänar mängder av tryck.

#19
2013-12-25 23:07

Ja det är väl trevligt att någon multimiljonär kan få köpa ännu en bil som de inte visste att de behövde. Särskilt många utav dessa bilar körs ju inte ändå så många mil om året eller ens över 10 år så här pratar vi inte om behovet utav en bra bil.
Faktum är att bilen kan vara hur dålig och opraktisk som helst och därför har jag svårt att värdesätta dessa supersportbilar...Den här bilen är alltså bra på att gå fort men bäst gör den sig i ett garage tillsammans med 20 andra supersportbilar som inte heller används. I alla andra tillfällen är de här bilarna inga bra bilar.

#20
2014-05-23 15:59

Men snälla ni. Hur tråkiga är ni. Sitter med en beställning på en och känner mig glad av valet av bil.
Tror att man skall se på helheten av en sådan bil, vi som gillar bilar tycker att det är kul. Folk har olika intressen, tur är det...

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.