Bild
Nästa artikel

Lamborghini Aventador har landat!

Nyheter

De första officiella bilderna har släppts. Här är Lamborghini Aventador LP 700-4. Murcielago har fått en värdig ersättare.

Lamborghini har lyckats upp spänningen inför sin nya modell. Det har visats bilder på hjulupphängning, passagerarutrymmets monocoque och framför allt en film på en maskerad bil. Men nu är de första offentliga bilderna äntligen här. Hela det internationella pressmeddelandet bjuder all information, du hittar det (på engelska) i högerspalten. Vi satsar på att snabbt få ut dessa bilder till er.

Några snabba data bara. V12-motorn på 6,5 liter ger som namnet avslöjar 700 hästkrafter vid 8 250 r/min. Bilen torrvikt är bara 1 575 kg vilket ger 2,25 kg/hk.

Fyrhjuldriften från Haldex får ner kraften i backen och 100 km/h nås på supersnabba 2,9 sekunder. Toppfarten är 350 km/h. Växellådan är också snabb, en växling tar bara 50 millisekunder.

Bilen kantiga form har givetvis inspirerats av den exklusiva Reventón och senaste konceptbilen Sesto Elemento.

Interiört är det hypermodernt, hela instrumenthuset består av en TFT-skärm. Det finns inga analoga mätarnålar, vilket kanske känns lite tråkigt.

Kalaset kostar givetvis också. Europeiskt pris blir 255 000 Euro plus lokala skatter. Det blir cirka 2,9 miljoner kronor.

Diskutera: Är Lamborghini Aventador LP 700-4 nya kungen bland supersportbilar?

Kommentarer

#1
2011-02-28 21:57

Va ? Ingen takbox?
:)

#4
truebeliver
2011-02-28 22:09

Nej aldrig det vet jag nog! mycket bättre än tyskskit iaf! porsche 944 är kass bil ingen sport bil alls vw produkt! ska du lära mig no way. menade dessa tyska bilar inte lambo.

#3
2011-02-28 22:12

:o/

#5
2011-02-28 22:13

@ truebeliver. Nu skärper du dig! Detta är andra varningen för idag. Vi tvingas kräva registrerade användare om du fortsätter med dina påhopp. Det vore inte snällt mot alla som kan vett och etikett. Uppfattat?
tf webbredaktör

#6
Börje bilkunnig
2011-02-28 22:20

Jo, nu skärper vi oss!

#7
Börje bilkunnig
2011-02-28 22:20

Jo, nu skärper vi oss!

#8
Ohly
2011-02-28 23:13

Kanonkärra. Lätt bäst i klAssen.

#9
Börje bilkunnig
2011-02-28 23:20

Ohly: Är du vänsterparasit?

#10
Roger Skagerström
2011-03-01 00:53

Tycker ändå den är coolast som chassie utan karossdelarna på, som en viss annan tidning visade bilder på :D

Designmässigt en fullträff. Svår att tänka mig hur man ska kunna utnyttja bilen dock. Den är ju grisa-stor! Förstår mig inte riktigt på dessa superbilar överlag. Visst - de är FETA. Men om man inte har en bana att köra på, så skulle jag aldrig våga pressa den. Minsta lilla gupp och man kan slö sönder diffusors och oljetråg etc.

Skulle hellre ha en "normal" sportbil som en 911 eller GT-R (eller, för att vara lite märkesbög - en Miata ;) ). En sån bil kan man pressa. Man känner adrenalinet och greppgränser. I en sån är "ultrabil" så misstänker jag att man kan köra rätt fort utan att det ger någon speciell upplevelse, så man försöker bara köra fortare för att hitta gränsen när man känner att bilen får jobba.

Mycket roligare att pressa bilen än att ha en bil som pressad dig. En polare hade just en alpinvit 944 (icke-turbo). Hade inte ens styrservo men en riktigt grym bil ändå, för man kände att det gick fort!

#11
fartälskaren
2011-03-01 09:57

vid första ögonkasstet såg profilen lite obalanserad ut med de små dörrarna? men nu när jag tittar på den igen ser den ju bara as ball ut!

#12
Börje bilkunnig
2011-03-01 09:59

Ful, opraktisk miljöbov. Skrikig färg man tröttnar på direkt och som tar uppmärksamhet från bilens linjer bara för att man vill synas men det gör man väl i denna kukförlängare ändå?

#13
Roger Skagerström
2011-03-01 10:23

Miljöbov. Skulle tippa på att Ferarri, Lamborghini och de andra superbilstillverkarna är de som sett till företaget skitar ner minst. Hur många mil per år tror du de rullar?! Skulle tippa på att en sån här bil max konsumerar en 6-700 liter soppa per år. Det är inget jätteavtryck i miljön direkt.

#14
Jager
2011-03-01 10:29

skulle tippa att vilken gammal Nissan Bluebird som helst skitar ner miljön mycket mer varje år... Roger har nog rätt, de flesta superbilar körs mycket sparsamt...

#15
skoda prisvärd
2011-03-02 09:04

ser ut som en skalbagge. när, maclarans nya är mkt mer organisk och fin.

#16
Mr. Chicago
2011-03-02 13:54

Roger Skagerström: Sant, om den ens gör det. Problemet är knappast extremsportbilarna som det finns en handfull av utan alla vanliga personbilar samt alla tunga fordon.
Men ge det lite tid så kommer även Lamborghini att dra lite iform av elhybrider eller rena elbilar!

#17
Nithin01
2011-03-05 21:33

Kung?

Jag vet inte..

Men jag hoppas att det är den sista.

Jag gillar bilar.
Men det här känns lite "SAAB"..

#18
just de...
2011-03-07 02:17

fan va jobbigt me nytt hela tiden...då får man ju byta in sin mussla..Lp 670...

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.