Bild
Nästa artikel
Lada tar in nya personbilar på svenska marknaden, en av dem är Kalina Cross.
Lada Largus Cross.
Lada Niva Urban.
Lada Niva Special.

Ladas nya Sverige-modeller

Nyheter/Bilder

Den ryska biltillverkaren Lada fick i år officiell svensk återförsäljare för första gången på 30 år. Här är nya modellerna.

Lada bygger just nu upp ett närverk av återförsäljare i Sverige. Sedan det tidigare i år meddelats att Lada Sverige blivit officiell återförsäljare stod det klart att vi skulle få se nya modeller på de svenska vägarna.
 
Crossovertrenden är tydlig även hos Lada. På bilderna ser vi bland annat sjusitsiga Largus Cross, en nära släkting till Dacia Logan, samt småbilarna Kalina Cross och Granta.
 
Veteranen Niva har fått lättmetallfälgar, takrail och nya stötfångare i utförandet Urban. Niva Special ser minst sagt redo ut för vildmarken med LED-ljusramp, vinsch, grövre däck och stöddigare markfrigång.
 
Diskutera: Vad tycker du om Ladas nya modeller för svenska marknaden?

Kommentarer

#1
2014-11-13 13:19

Jag vill ha en Niva Special!! NUUUUUU!!!!! :-D

#2
2014-11-13 13:20

Jag vill ha en Niva Special!! NUUUUUU!!!!! :-D

#3
2014-11-13 14:14

Gammal skåpmat och föråldrade modeller. I dagsläget anser jag att Lada inte har något att erbjuda. I framtiden, när de nya modellerna rullar ut, så kan det vara annorlunda. Lada ägs ju delvis av Renault-Nissan så det finns hopp om framtiden.

#4
2014-11-13 15:02

Svårt att "tycka", med den , så gott som, obefintliga informationen om bilarna.

#5
2014-11-13 15:16

Verkar ju vara gamla Renault och Dacia modeller, kan inte tänka mig att det går att kränga många sådana bilar i Sverige även priset är mycket lågt. Kanske Nivan går att sälja till någon som kör off-road,

#6
2014-11-13 15:52

Det är bara Lada Largus som är en gammal Dacia modell, nämligen förra generationen Dacia Logan MCV. De andra Lada-bilarna är helt egna Lada-konstruktioner och har inget med Renault-Dacia att göra. Detta är lågprisbilar som t o m är billigare än lågpris. Bästa Ladan är Dacian, och det gör att jag inte riktigt tror på framgång i Sverige. Niva är den enda modell som Lada sålt i Sverige på länge, och ja de kränger väl några få varje år.. För skogs- och lantbrukare. Billigare än en Land-Rover Defender iaf.

#8
2014-11-13 16:28

Kalina Cross ser lite småcool ut. Om den kommer som fyrhjulsdriven, så why not? Kan ju knappast vara sämre än Niva som aldrig borde sålts på den här sidan 2000 talet överhuvudtaget enligt mig. Den var uråldrig redan när vi lämnade 1900 talet.

#9
2014-11-13 16:30

Allt beror på priset. Köpa en begbil för säg 50kkr eller köpa en ny Lada Largus Cross för säg 60kkr. Det blir bra billiga mil på en sådan oavsett förbrukning, har du sedan bilskrället i 5 år så kostar den 12kkr per för att sedan vara helt betald. Säkerhetsmässigt är den väl ingen höjdare, men lär ju fungera ypperligt som pedlarbil till jobbet eller som slit och slägbil.

#11
2014-11-13 16:52

http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/a/a4/Lada_Granta_Putin.jpeg

Här är han faktiskt ;)

Nä men det är väl alltid nån stofil som gillar skiten. Titta tex vilka rejäla olackerade sidolister!

http://eng.autostat.ru/news/view/7848/
Och är har vi en modell för de som tror de är rallyförare ;) 120 vilda hästkrafter ;)

#12
2014-11-13 17:33

Många svenskar gillar tydligen att sitta högt och ha en kraftig bur runt sig så varför inte Niva. Man skall nog akta sig för att döma ut ryssbilarna för att de var "dåliga" förra gången de importerades. Kan man sälja Rumänbilar så varför inte?

#13
2014-11-13 18:02

Niva var en av få bilar som klarade FMs hårda terrängtest på 1980-talet. Som jämförelse skakade Range Rover sönder efter ett och ett halvt varv på terrängbanan!

#14
2014-11-13 19:41

Lär knappast bli nån försäljnings-succé med tanke på att dom inte ens är billiga - http://www.ladasverige.se/cgi-bin/info.html

#15
2014-11-13 20:47

Pi:
Hur många bilar har snöplog på utrustningslistan? Niva regerar! :-D

#16
2014-11-13 21:35

Pi:
Prislistan (och hela hemsidan, ladasverige.se) är gammal och inaktuell.
Den gjordes av förra generalagenten (Ubbo), som planerade att ta in Kalina och Priora, men aldrig gjorde det. Endast priserna på Niva är aktuella i dagsläget.
Lada Sverige har aviserat att en ny hemsida är på gång, med aktuella modeller och priser.

#17
2014-11-13 21:35

Lada Sveriges hemsida verkar av någon anledning inte ha uppdaterats på flera år - man presenterar tex modeller som inte tillverkas längre. Därför ska man nog inte tro på prisuppgifterna där. Men, skulle det vara så att de tror att "från 119 000" är rimligt för en Kalina, då är det nog rätt dödfött för dem.

#18
2014-11-13 21:57

Renault/Nissan är absolut det bästa som har hänt Lada och det förvånar mig väldigt mycket att märket faktiskt skall säljas även i Sverige. Troligtvis kommer det att röra sig om ett fåtal bilar som säljs årligen precis som tidigare och vem väljer egentligen en Lada före en Dacia om priset är jämförbart? Allt går ju säkert att sälja för ett tillräckligt lågt pris även här men en Lada är ju INTE billig. Säkert kommer alla Lada modeller framöver att grunda sig på en Dacia då det är betydligt bättre bilar. Vill man kunna sälja några bilar utanför Ryssland så är denna förändring nog nödvändig.
För Renaults del kan det ju säkert finnas fördelar med att sälja Lada under Dacia och på så vis "hotta" upp Dacia lite. ( även prisbilden )
Måste ju vara en lysande affär att kunna sälja ut gamla Renaultbilar som Dacia och sedan efter ytterligare några år kunna sälja samma bil som en Lada .... Smart tänkt

#19
2014-11-14 07:21

Kolla t.ex. skärmbreddarna på Lada Niva Special . Nog är det special alltid. Detaljfinish vad är det ?

#20
2014-11-14 07:28

Vill man ha en riktig terrängbil istället för alla de låtsas-terrängbilar som finns idag så är Lada Niva Special ett bra val.
Vill man ha en premiumbil så köper man Lada Granta

#21
2014-11-14 08:33

Såg på Tyskt Tv, ett motormagasin som testade den gamla Ladan mot Porsche Cayenne (tror det stavas så). Ladan var verkligen överlägsen i samtliga tester i terrängen.

#22
2014-11-14 10:06

Många har synpunkter på Lada men få har egen erfarenhet. Min Lada Samara -87 gick 17000 mil utan egentliga reparationer, bara sedvanligt undehåll. Dessutom fick den ett fortsatt liv i Ryssland då jag sålde den för export. Den mest problemfria bil jag ägt. Ladan var visserligen långt ifrån en lyxbil men den var pålitlig och startade snällt även när termometern visade -25. Utan motorvärmare närdet saknades eluttag...

#23
2014-11-14 12:50

Två har röstat "bromsa" på mitt föra inlägg angående detaljfinishen på skärmbreddarna. Kan man vara så fanatisk att man blundar för att se verkligheten ?

#24
2014-11-14 13:01

Förlåt Raphael,men är inte Granta förbluffande lik förra generationens Megane sedan och Kalinan ser ut att vara förra modellserien av Clio sporttourer. Jag vet inget om bilarna förövrigt, men jag tycker likheterna med gamla Renaultbilar är tydliga. Förra generationen av Megane var väl inte så häftig kvalitetsmässigt, medan Clion var bättre. ( egen erfarenhet)

#25
2014-11-14 13:22

Däckoskar, det är bara Lada Granta som bygger på Dacia som i sin tur bygger på äldre delar från Renault Kangoo och Renault Clio.

Här har du Lada Kalina wagon från sidan framifrån.
http://autoclub.bg/image.php/image.jpg?width=655&height=360&crop...

Från sidan bakifrån:
http://autoclub.bg/image.php/image.jpg?width=655&height=360&crop...

Jämför med Renault Clio SportTourer förra modellserien...
http://www.honestjohn.co.uk/carbycar/renault/clio-sport-tourer-2008/

De är i samma storlek och båda har färganpassade stötfångare och mjuka ytor, men de har verkligen inget med varandra att göra mer än så... Kalinan har en mer upprätt design, särskilt bakifrån. Cllio Sporttourer är mer slimmad.

Lada Granta:
http://indianautosblog.com/2014/04/lada-granta-liftback-126400

Förra generationen Renault Mégane sedan... De har väldigt olika stuk, inte minst fram, bak och dörrarna... Enda likheter är fyra hjul att det finns dörrar och en baklucka. :)
http://www.bulgariarentalcar.com/bulgaria_rent_a_car_in_Sofia/sofia/cr/c...

Den uppdaterade Kalinan, från 2013 (lite nytt stuk på front och akter samt förlängd hjulbas, i övrigt samma bil) den har fått addering av interiördetaljer från Renault-Dacias lager (exempelvis värmereglage, multimediaanläggning) och under skalet så har Renault-Dacia adderat ESP och uppgraderat värme och ventilationssystemet. Men i grund och botten så är detta en genuin Lada konstruktion och design.

Kommande modeller kommer ha chassin och motorer från Renault-Dacia-Nissan, men ovanpå det ett eget formspråk skapat av Volvos förre designchef...

#26
2014-11-14 13:38

VW Polo 2012
Jag bromsade inte, men att diskutera finish på skärmbreddare på en Niva...... du är i fel forum. :-D

#27
2014-11-14 13:42

Ok Raphael, jag vet att du är ett stort fan av latinska bilar och du har säkert rätt. Jag skrev bara vad jag tycker utifrån de bilder VIB publicerat.

#28
2014-11-14 14:22

Som någon konstaterade så var Niva urmodig redan när den kom. Fruktansvärt obekväm och bullrig. Men ska man endast klättra i berg med den och absolut inget annat, så må den kanske vara rolig en stund. En kort stund.

Följer man Rogers översta länk, så verkar Kalina ha det de flesta kräver i utrustningsväg. Läser man sen inga biltester, provkör den bara någon kilometer, konstaterar att den i alla fall inte är ful och betalar en bra bit under 100.000 för den, så...

#29
2014-11-14 15:09

Lada har visat en hel del intressanta konceptbilar på mässor, iaf intressanta designmässigt. Vi får väl se när de nya modellerna kommer ut som verkliga bilmodeller. Sen får vi se vilka som hamnar i Sverige också.. Ur mitt perspektiv borde det vara orimligt ta hit Dacia-modellerna med Lada-märken, för Dacia finns ju redan.. Det sägs att Lada arbetar på modifierade versioner av senaste generationen av Dacia Sandero som blir mer än bara ett annat märke i grillen. Det som kanske är mer intressant för skandinaver är Lada Vesta och Xray. Vesta är en mellan-sedan och grunden lär vara senaste generationen av Dacia Logan... Xray är en SUV-liknande crossover bil med samma grund. Utseendemässigt mer aggressiva och skarpa än Dacia och bilder jag sett på interiören verkar lyxiga... Jag är osäker på hur Lada vill positionera sig. Lada är den ryska folkbilen, men ska Lada också vara lite lyxigare, lite dyrare och inte bara lägsta lågbudget som Dacia? Framtiden får visa inriktningen..

#30
2014-11-14 17:57

Angående Lada Niva Special så är bilen på bilden, just ett specialbygge, byggd på uppdrag av kund i svenska generalagentens verkstad i Eskilstuna.

Finns en forumtråd om bilen (med bilder) hos lada-niva.se :
http://www.lada-niva.se

Går ej att direktlänka till tråden så:
Gå till: "Våra bilar och projekt"
Rubrik "Mr Blacks sprillans nya"

#32
2014-11-14 18:46

Ibland är det osäkert om vissa inlägg är ironi, humor eller allvar... :) Gällande småsedaner i Sverige, det har gjorts flera försök här och det har helt enkelt inte slagit. I Sverige så gäller sedaner bara i mellanklassen och uppåt. Inte ens i den mindre mellanklassen gäller sedaner, inte ens svenskarnas favorit VW har lyckats... Jettan sålde bara bra i Sverige på 80- till 90-talet. Efterföljande modeller floppade. De flesta tillverkare har sedaner i den här klassen, utomlands...

I Ryssland är läget annorlunda, de har en tradition av sedaner i alla storleksklassen och följer en mer ja äldre bilkultur kan man väl säga... Mindre sedaner var en gång i tiden populära i Sverige.. för 30 år sedan. Sedan tog halvkombis och helkombis över. Och nu är det SUV.

#33
2014-11-15 10:13

För det första är det kvalificerade skitbilar för det andra skulle jag aldrig sätta mig i en bil som är producerad i detta avskyvärda land Ryssland!

#34
2014-11-15 22:26

Jag förutsätter att Niva inte kommer att säljas mer i Sverige eftersom nya bilar från 1 november måste ha esp. Det är väl inte så troligt att Niva kommer få det?
För övrigt tycker jag att halvkombi versionen av Lada Granta är den snyggaste bil Lada gjort

#35
2014-11-17 12:47

The main difference from the usual “Largus” – external. The machine is equipped with unpainted black bumpers, protective body kit, wheels increased dimension - with tires 205/55 R16. Components for Largus Cross yet provides only one - “Lux”. It includes fog lights, trip computer, air conditioning, heated front seats, power steering, immobilizer, leather trimmed steering wheel.

Motor offered only one - 105-hp, 16-valve, box – 5-speed manual. “Automatic” has not yet appeared, as well as all-wheel drive.
And yet offers two versions of this modification - 5-seater and 7-seater. For the price of 485 000 or 505 000 rubles, respectively.
Om vi bortser från taskig engelska så innebär det ca 79 000 SEK för en 7-sitsig modell! Vad kan det bli i Sverige? 90 000? Niva City säljs för 430 000 Rubel vilket är 67 000 SEK.
Tja varför inte, de fungerar säkert i ur och skur och tänk så avundsjuk grannen ska bli i mitt medelklassområde!

#36
2014-11-18 08:34

Hej Axelman, jag tänker så här! Om skärmbreddarna är så dåligt tillyxade, hur är då finishen i övrigt på bilen vad det gäller passform och då även kvalitén.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.