
Diskussionen om så kallade e-bränslen – eller syntetiska bränslen – har gått varm de senaste åren. Tanken är att kunna köra vidare med dagens förbränningsbilar, men med ett bränsle som är bättre för klimatet än bensin eller diesel.
E-bränslen har dock fått hård kritik, och senast att stämma in i den kritiska kören är Peter Fintl, teknologi- och innovationschef på konsultbolaget Capgemini. Han är visserligen för e-bränslen – men inte i personbilar.
Enligt honom låter det lockande att kunna fortsätta använda samma typ av bil och samma mack som i dag, men med lägre utsläpp tack vare e-bränsle.
– Men bara 15–20 procent av den elektriska energin som används förflyttar bilen och det förväntas inte komma några genombrott som kommer ändra detta på medellång sikt, säger Peter Fintl i en intervju med branschtidningen Automobil Industrie.
Han hävdar också att idén om att förbränningsmotorns framtid kan räddas av e-bränsle är vilseledande.
– Det finns ingen väg runt batterielbilarna.
- Elektrobränslen, eller e-bränslen, är ett samlingsnamn för olika typer av lågutsläppssubstitut för fossila drivmedel som kan användas i vanliga förbränningsmotorer.
- Drivmedlen tillverkas syntetiskt genom att kombinera vätgas med koldioxid, vilket ger antingen metanol eller kolväteprodukter som bensin och diesel.
- De kan produceras av koldioxid som fångats in från atmosfären eller från industriella processer, samt av vätgas som kommer från förnybara källor. Om drivmedlen tillverkas på det här sättet skulle de i princip bli klimatneutrala, eftersom de koldioxidutsläpp som orsakas vid förbränning motsvarar den mängd som fångades in när bränslet tillverkades.
- Tekniken har kritiserats från flera håll för att vara ineffektiv och dyr. Energiförlusterna vid produktion och användning är mycket stora – endast omkring en tiondel av energin som går åt vid tillverkning når hela vägen fram till fram till bilens hjul. För en elbil är motsvarande siffra över 70 procent.
Kommentarer till artikeln (13)