Bild
Nästa artikel
Krävs på pengar – trots trasig p-automat

Krävs på pengar – trots trasig p-automat

Först på Vi Bilägare

Parkeringsautomaten var trasig. Men det hindrade inte bilisten från att krävas på kontrollavgift ändå.

När parkeringsautomaten är trasig är det inte alltid så enkelt att betala för sin parkering. Men det hindrar inte ett parkeringsföretag från att kräva en bilist på så kallad kontrollavgift.

Det hävdar en privatperson som nu anmält företaget som skickat påminnelser om kontrollavgiften till Konsumentverket.

På parkeringsplatsen som anmälan gäller är parkeringen gratis förutsatt att bilägaren anmält sin bil i en parkeringsautomat. Men vid just det här tillfället var p-automaten ur funktion så det gick inte att anmäla bilen. Trots det krävs bilisten på en så kallad kontrollavgift, vilket fick privatpersonen att ilskna till och anmäla företaget till Konsumentverket.

P-automaten drivs av företaget Apcoa Parking som även sköter övervakningen av parkeringen. Men det är företaget Hojab Parkeringsservice som sköter betalningspåminnelser och tar emot samtal och betalningar kring p-avgifterna. Bilisten som anmält Hojab Parkeringsservice till Konsumentverket får inga pengar tillbaka, skriver företaget i ett mejl.

”Vi kommer inte att göra någon återbetalning. En kontrollavgift är en civilrättslig sanktionsavgift. Sådana kan inte överklagas till någon myndighet. Vill du få ärendet prövat måste du därför ansöka om stämning hos tingsrätten”, skriver företaget i ett mejl till bilisten.

Lars Gabrielsson på Svea Ekonomi skriver så här till Vi Bilägare:

"Om du vill veta varför parkeringsbolaget utfärdat en kontrollavgift vid det aktuella tillfället får ställa frågan till parkeringsbolaget. Hojab Parkeringsservice utfärdar inte kontrollavgifter."


Hos Apcoa Parking har vi ännu inte fått någon respons.

Trots att kontrollavgiften enligt bilisten var felaktig valde hen att betala in summan ändå av rädsla för att få inkassokrav. Men då anses ärendet avslutat hos Hojab Parkeringsservice.

Om Konsumentverket tar upp fallet återstår att se.

Fotnot: Vi har sökt Apcoa Parking för en kommentar.

Taggar: Nyheter

Kommentarer

#1
2020-03-17 08:08

Hojab Parkeringsservice och Apcoa Parking är skitbolag. Enbart till för att fördärva vanliga människors vardag.

#2
2020-03-17 08:24

Håller med ovanstående kommentar.

#3
2020-03-17 08:27

Aldrig haft med dem att göra men brukar det inte alltid stå på automaten vad man ska göra om den är trasig? Antingen hänvisning till annan automat eller nåt nummer. Smidigast nu för tiden tycker jag annars är att använda app, men kan ju vara så att denna automat inte var kopplad till något system för det.

#4
2020-03-17 08:47

Det är övertydligt att dessa bolag beter sig som samhällscancer.
Såna frodas det gott om i godtrogna Sverige.
Ingen som bestrider parkeringsböter som är helt legitima.
Men om maskinen var sönder, och nej, jag accepterar inte att man tvingar folk till app bara för att.
Då kunde man lika gärna ta bort dem helt.
Om den var sönder så hade ett någolunda ärligt bolag sagt "Ja, det stämmer. Vi stryker det."

Det finns en tydlig skillnad på företag som lever enbart för att jävlas med folk och inte.
Som tidigare sagts, skitbolag är vad detta är.

#5
2020-03-17 10:17

Det kanske är det dags att införa regleringar i en bransch som uppenbart är rutten.

#6
2020-03-17 10:39

Apcoa Parking är nog värst av alla parkeringsbolag i branschen. Är ju gamla Europark som bytt namn pga alla anmälningar hos ARN och konsumentverket.
Däremot skall man ringa in till numret som står på automaten om den inte fungerar, då registrerar de bilen och du slipper böter. Hojab är däremot ett redigt skumraskbolag som drivs av privata aktörer bland annat högst tvivelaktiga Svea Ekonomi. Det är som hela branschens slasktratt där alla registrerade ärenden hamnar, och de är mer eller mindre ett svart hål. Hojab har varken mejladress eller telefonnummer för överklaganden, vilket torde vara olagligt sett till den verksamhet man bedriver. Man gör det mer eller mindre omöjligt att överklaga, då postgången är längre än den tid som man har på sig att betala.

Rent krasst så bedriver Hojab och de ansluta bolagen rent bondfångeri där man spelar på folks okunnighet och rädsla , och systematiskt använder skrämseltaktik för att få människor att betala "kontrollavgift" för påstådd felparkering, trots att det i många fall inte alls är fråga om någon felparkering.
Allt som oftast så backar de när man faktiskt väljer att driva ärendet till tingsrätten, då de inser att de kostar för mycket. Det är småmål, och man riskerar max att bli ersättningsskyldig för kontrollavgiften och ansökningsavgiften för tingsrätten.

#7
2020-03-17 11:54

Att skumrask maffia bolag tillåts verka är politikernas fel, här krävs ny lagstiftning, men det är det nog inget parti (utom möjligen SD) som är intresserad av eftersom de anser att det är fel att köra bil i stället för att cykla och då kan de gärna få lite böter också

#8
2020-03-17 12:19

Att bolagen som sköter parkeringsövervakningen är skumraskföretag vet vi ju, men hur kan det vara så att man inte ska kunna överklaga till en tillsynsmyndighet? Som det är nu, är ju bilisten helt rättslös!

MEN: På alla automater står det ett telefonnummer som man ska ringa om en automat inte fungerar. Man ska då ange automatens kontrollnummer. Gjorde den aktuella bilisten detta? Sannolikt inte!
De gånger som en automat inte fungerar, ringer jag alltid så att jag har ryggen fri, men nästan alltid betalar jag med SMS eller app. Då kvittar det nämligen om automaten är trasig! Sedan var kanske den här automaten av en speciell typ som jag inte har stiftat bekantskap med, men som bilist ska man ALLTID ringa in en felanmälan!

ViBilägare borde ha grävt lite mer i detta först.

#9
2020-03-17 14:00

Tryck in lim i knappsatsen eller hålet där man för in kortet. Så hade någon gjort då jag kom till en p automat. Undrar om hen oxå fått en orättfärdig p avgift? Det straffar sig om p bolagen begår fulspel mot oss bilister!

#10
2020-03-17 15:34

Så de ger en p-bot för att någon inte anmält sig i en trasig P-automat på en gratisparkering? Samhällscancer var ordet.

#11
2020-03-17 18:51

Att dessa parasitbolag får verksamma med kommunens vetskap är en moralisk katastrof. Poletiker och tjänstemän som tillåter dessa gamar göra som de vill, helt obehindrat är lika ruttna. En ärlig medborgare som betalar för sig straffas/rånas för att hen har slagit en siffra eller en mellanslag fel eller stod två cm till höger men man kan inte göra nåt åt målvakter med miljonskulder. Det är rent kristalliserad flathet och oduglighet. Statens maktmissbruk. Jag tycker att det är dags att ta frågan till EU domstol.

#12
2020-03-17 18:34

Det måste bli ett slut på hur parkeringsbolag (både offentligt och privat ägda) får bära sig åt mot bilisterna. ViB borde på allvar ta itu med detta i st f att bara svassigt underdånigt intervjua politiker om trafiksäkerhet och utsläpp.

#13
2020-03-17 19:28

Varför skall man ha två olika system för kommunal och privat parkering? Med kommunal parkering har man iallafall en möjlighet att klaga på utfärdad parkeringsbot medan man i den privata är i det närmaste helt rättslös. Som i nämnda fallet ovan har bilisten betalat in beloppet i förväg för att undvika extra kostnader vilket är det samma som man godkänner parkeringsanmärkningen. Det är däremot förutsättning för att kunna klaga på en kommunalt utfärdad p-anmärkning. Bestämmelserna skiljer sig markant från varandra på ett flertal andra sätt vilket är åt h-e. Ändå har bestämmelserna ändrats för några år sedan men man lyckades ändå inte få det bättre än så här vilket är en skandal i sig.

#14
2020-03-17 19:42

Hojab Parkeringsservice och Apcoa Parking borde ha näringsförbud.

#15
2020-03-18 19:14

Regeln tidigare var att man ringer in och anmäler. Då får man även en kod man kan lägga innanför vindrutan. Har man anmält kan inte bolaget utfärda avgift- om det inte finns en fungerande mätare i närhet - då skall den användas. Men nya tider kanske ger nya regler

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.