Bild
Nästa artikel
Kraftigt höjd skatt på nya husbilar

Kraftigt höjd skatt på nya husbilar

Nyheter

Från och med 1 september 2019 ska husbilar testas enligt nya mätmetoden WLTP, vilket gör att årsskatten kan landa på 28.000 kronor.

I fjol blev det obligatoriskt att testa utsläpp och förbrukning på personbilar och lättare lastbilar enligt WLTP. Denna metod är mer verklighetstrogen än den gamla, NEDC-normen. 

Nu står det klart att även nyregistrerade husbilar måste ha WLTP-värden, och dessa kommer att ligga till grund för att beräkna hur hög skatten på fordonen blir. Detta skriver Transportstyrelsen i ett pressmeddelande.
– Husbilsköpare ska vara uppmärksamma på att WLTP-värdet kommer att påverka beskattningen för helt nya husbilar. Därför bör man kolla utsläppsvärdet med sin återförsäljare, säger Jonny Geidne på Transportstyrelsen.

I juli 2018 infördes nya skattesystemet bonus-malus, som belönar fordon med låga utsläpp och straffar de som släpper ut mycket. Malusen är extra hög de tre första åren. Enligt beräkningar från Vi Bilägares systertidning Husbil & Husvagn skulle skatten på en ny husbil som registrerats efter 1 september 2019 kunna bli uppemot 28.000 årligen kronor de tre första åren. 

Transportstyrelsens hemsida kan man undersöka hur stor fordonsskatten blir på ett fordon genom att fylla i koldioxidvärde och uppgift om drivmedel. 


Beslutet om WLTP-tester för husbilar har skickat svallvågor genom branschen. Enligt Jönköpingsposten varslar Husvagns- och husbilstillverkaren Kabe i Tenhult 25 anställda om uppsägning. 


– Orderingången är relativt bra fortfarande, men i tisdags fick vi besked att regeringen kommer att höja skatten rejält senast årsskiftet. Vi pratar då om en höjning från 14.000 kronor till runt 28.000 per år per nyregistrerad husbil. Det är mycket, säger Alf Ekström, vd på Kabe, till Jönköpingsposten. 

Diskutera: Hur tror du att det kommer att gå för husbilsbranschen i och med skattehöjningen?
 

Taggar: Nyheter

Kommentarer

#1
2019-08-29 13:30

Även husbilsbranschen kommer att tvingas ställa om mot mindre miljöpåverkande drivmedel.

#2
2019-08-29 13:31

Använd bilen, hyr en stuga istället? Så slipper du åka runt med en stor husbil.

#3
2019-08-29 14:00

När jag fick för mig att "investera" i ett mobilt friluftsliv för några år sedan tog jag höjd för problemen med koldioxidutsläpp och köpte en lätt husvagn. Dragfordonet kan därmed bytas mot det som gäller för stunden. En husbil går i viss mån också att anpassa men det är svårare. Dock kommer elektrisk framdrift från flera lätta lastbilstillverkare framöver - Fiat, PSA, VW, Mercedes osv.

#4
2019-08-29 13:59

Dessa används väl sällan så stor del av året, så borde väl inte påverka alls i den omfattning som artikeln får det att framstå som. Men det är ju helt klart att branschen nu måste jobba på att sänka sina utsläpp.

Om man tänker lite längre så är det nog egentligen inte så hållbart att köra runt med ett hus för (oftast) nöjes skull, om vi inte hittar någon radikalt annorlunda energikälla..

#5
2019-08-29 14:43

Instämmer i att det är helt perverst att åka runt med ett hus på släp, husbil eller husvagn. Det är få ställen man skall till som inte har ett rum att hyra.

Med det sagt så njut gärna av vilka husbilar som amerikanarna åker runt i, helt utan skatter. De är nog glada om vi sparar in några droppar så att de kan dricka upp dem istället:

https://blog.campingworld.com/rv-basics/finding-your-rv/the-5-most-luxur...

"As the most expensive coach on the market, the Marchi Mobile eleMMent Palazzo Superior is unlike anything you’ve seen—at least outside of science fiction. Starting from the cyclopean cockpit, which was inspired by helicopter windshields (which can darken in two steps at the push of a button), to its retractable Sky Lounge with integrated furniture and radiant floor heating, it’s the ultimate in luxury. And no detail has been overlooked, from the bar, wine cabinet and icemaker, large screen TV, to the Italian bed linens and adjoining spa with a glazed rainfall shower."

Bara i USA säljs det närmare 500 000 RV´s per år.

.

#6
2019-08-29 15:07

Där är äntligen en skattehöjning som aldrig kommer drabba mig.

#8
2019-08-29 15:32

Helt stört att betala 28 lax om året på ca 300 mil! Det är verkligen inte här miljöproblemen ligger..

#9
2019-08-29 16:27

Jag förmodar att husvagns folket i större utsträckning köper husbilar nuförtiden. På ett sätt logiskt, man slipper koppla på ett släp och kan köra lite fortare.

#10
2019-08-29 16:29

Lär väl bara vara påställd maj-aug. Kan man köpa husbil för 800k kan man betala skatt med.

#11
2019-08-29 17:40

mw73 #8
Årsskatten är 28 papp, eller 2300kr/månad
Så blir väl kanske en eller två månaders skatt som dom flesta som har husbil betalar. Resten av tiden står väl bilen avställd.

#12
2019-08-29 18:13

Ähum, min första tanke är varför skulle husbilar inte omfattas av skatt baserad på WLTP?

#13
2019-08-29 19:15

Men var det inte så att detta förslag togs tillbaks eftersom det var orimligt?

#14
2019-08-29 19:53

Helt idiotiskt att lägga denna skatt på ett fritidsfordon som i snitt inte rullar många mil varje år... Detta kommer stå sig dyrt när försäljningen kommer sjunka och då blir det uppsägningar på fabrikerna. Att en regering kan få fortsätta döda Sverige sakta men säkert!

#15
2019-08-29 19:59

Dom som skriver att det är helt idiotiskt att köra omkring med husbil eller husvagn gissar jag att dom inte är en campingperson. Då kan man ju inte uttala sig om det är idiotiskt eller inte. Att campa är livskvalitet på riktigt och är ett sätt för mig att slappna av och att hyra ett rum 70-80 nätter varje år är inte billigt och långt ifrån vad jag kallar avkoppling.

#16
2019-08-29 20:05

Och varför inte lägga en årlig skatt om 10-50-tusen på bensin/dieseldrivna fritidsbåtar, snöskotrar och små flygplan också när man ändå håller på, jag menar har man råd med sådant så har man råd att betala skatt minsann. Just så här tycker styrande politiker med otroligt höga skattefinansierade löner, och dessutom majoriteten av de röstberättigade, annars skulle man ju rösta bort alla dem. Snart blir det väl skatt på att andas också eftersom vår utandningsluft innehåller hela 4% koldioxid....och bara vi i Sverige beskattar allt som rör sig extra hårt så räddar vi världen och kanske även Greta blir lite gladare

#17
2019-08-29 20:09

Ofattbart nog verkar de som flera här fortsatt tror på lögnen om klimathotet. Visst påverkas klimatet en bråkdel av vår fossilbränsle användning, men försumbart jämfört med andra faktorer.
Våra husdjur innebär totalt sett ungefär samma utsläpp som bilarna. Vem pratar om de? Skatt per katt borde då införas men kanske enklare att prata om de smutsiga bilarna.

#18
2019-08-29 20:28

Visst är camping med husbil livskvalitet, men köper man en ny husbil för 750 000-1 000 000 kr får man allt vara beredd på skatten med.

#19
2019-08-29 21:08

Vad får jag för pengarna??

#20
1
2019-08-29 22:22

Ofattbart nog verkar flera här fortsatt tro på lögnen om att klimathotet inte finns. Dessutom är det dubbelt märkligt att tycka om en massa avgaser, även om en vägrar tro på fakta från forskare om klimathotet så är avgaserna i övrigt så oerhört vidriga, så koppla en slang från avgasröret till kupen cancerförespråkare.

#21
2019-08-29 22:34

Svenne
Och hur tänkte du att man skulle testa snöskoter, vattenskoter, fritidsbåtar och små flygplan enligt WLTP?

#22
2019-08-29 22:39

PeugeotPer
Alla tycker ju olika men vill man ha kvalitativt friluftsliv så anser jag att vandra i skog eller fjäll och sova i tält är camping på riktigt.

#23
2019-08-30 08:28

Gräsklippare borde också testas enligt WLTP :)

Jag har en gammal motorgräsklippare men då den verkar vandra på Hades stig tänkte jag det var dags att uppgradera. Så jag tittade på alternativ till motorgräsklippare och fann att sådana med blodsbatterier i vanlig ordning är sjukligt dyra och sådana med sladd verkar livsfarliga för man kan ju klippa av den. Dessutom skulle jag behöva en vanvettigt lång sladd. Samt, förstås, ju mer el vi gör av med ju mer fulel behöver vi ju importera. Det slutade med att jag beställde en handgräsklippare, alltså en driven av mig själv som motor. En nedgradering kan många tycka och min flickvän tycker att det är pinsamt att jag klipper för hand när våra grannar har fins motorgräsklippare. Mycket miljövänligare än både bensin och blodsbatteri. Den kommer om några dagar.. så får vi se om det fungerar. Att jag kommer att få ett extra motionspass är väl utan all tvekan. Kanske om folk slutade köpa "Vim med inbyggt gnugg" så slapp de gå på aerobics stup i kvarten.

.

#24
2019-08-30 08:44

Vad är det för fel på cykel och tält? Riktigt mysiga minnen blir det!

#25
2019-08-30 10:44

Husbil/husvagn ska nog inte blandas ihop med tält bara för att man säger "camping". Snarare handlar det om ett mobilt fritidsboende som ersätter en sommarstuga eller större båt.

#26
2019-08-30 11:33

Jag förstår fördelen med husbil, men samtidigt tycker jag det är himla synd att tältandet på campingplatser har tagit stryk jämfört med förr i tiden, ett utmärkt och billigt sätt att övernatta sommartid. Anledningen till varför en del avskyr tält är att de har provat utan riktig utrustning. Skaffa ett kvalitetstält som håller över tid och som är garanterat vattentät vid regn, och lär dig att sätta upp det. Sedan bekväma frilufts-madrasser som är tjocka nog, och som håller värmen mot marken, brukar ligga från tusenlappen styck och uppåt. Sedan en bra sovsäck som man aldrig fryser i. Samt en stor kudde så att man inte har ont i nacken efteråt. Ev. också öronproppar. Då vaknar man väl utvilad oavsett väder och temperatur. Och mår bättre än vanligt då man har fått andas frisk sommarluft hela natten. Det är inte så kul att komma till campingplatser idag där man får tälta bland stora husbilar.

#27
2019-08-30 13:00

Jag tycker tält på campingplats är ett otyg, det är så väldigt lyhört med tält och om tältgrannen då snarkar eller har andra nattliga aktiviteter för sig så blir man väldigt störd

#28
2019-08-30 15:10

Det som stör på en camping är knappast tältande. Tält brukar hänvisas till en egen yta utan tillgång till el. Snarare stör väl sen grillning som övergår i tilltagande högljudd fylla i förtält eller under öppen markis.

#32
2019-08-30 19:49

Just precis Henrik. Man ska göra skillnad på bilar och mobiler med hjul på. Båda orden innehåller visserligen BIL i sig men är väsentligt skilda saker. Sen vill jag fråga dig hur lång tid tar det innan ditt mobilbatteri är nere på hälften av sin kapacitet?

#33
2019-08-30 20:09

Cyklisten: Jag kör Tesla Model S, har även tidigare ägt ett antsl Jaguarer, Porsche, Corvette m.fl. Kan ärligt säga att ur bilintressesynpunkt är Teslan minst lika intressant. Har du själv provkört nån nyare Tesla?
Sen vad mobilbatteri har med elbilen att göra vet jag inte, tror det vid detta laget är vida kännt och bevisat att elbilsbatterierna håller på ett helt annat sätt. Kollar du de första Teslorna med nu från 9 år på nacken så ligger det väl på runt 15 % degradering på över 50.000 mil.

#34
2019-08-30 20:12

Men nu var ämnet husbilar, och där kan man ju ifrågasätta behovet framöver när vi behöver börja tänka om lite på flera områden. Mindre husbilar går ju eldriftsätta utan större problem, men de större kan ju lika gärna bytas ut mot stughyra. Eller annat boende. Att släpa med sig boende är nog snart föråldrat. Och tänk vad trevligare semestertrafiken vore utan husbilar och husvagnar :)

#35
2019-08-30 21:56

Charmen med att ha med sig sitt eget vardagsrum/kök/sovrum är att man är hemma överallt. Man har sina grejer på sina platser och allt funkar till skillnad från ett anonymt hotellrum där man kanske inte ens hittar ett ledigt eluttag eller sina kanaler på TV:n. I husvagnen/husbilen så innehåller kylet precis de rätta ölsorterna och grillen finns strax utanför.

#37
2019-08-31 09:05

Pinjong: Jag menade inte att jag inte förstår charmen med husbil, det gör jag. Menade mer att om vi verkligen ska göra nån skillnad kanske det är dags att tänka om lite. Och då kanske det onödiga i att släpa med sig boendet är en av sakerna som får ryka. Det finns ju trots allt boende på de flesta ställen folk åker till. Sen är det såklart många fler saker som behöver till, kanske hälften av alla som jobbar på kontor kunde jobba mer hemifrån t.ex. m.m.....

#38
2019-08-31 18:51

Om man skall prata lita allvar, så är detta mest ett slag i luften för miljön. Men i grunden tycker jag det är bättre att hyra sitt boende och välja något enklare och bättre för miljön. Men skulle husbils ägaren köra en sommar och skippa Thailand, så är nog det totalt bättre för miljön. Många hyr ut sin husbil, så rent ekonomiskt tror jag högre skatt inte är så farligt.

#39
2019-08-31 22:17

@Henrik: Det kommer tämligen säkert nya typer av chassin som inte är beroende av fossila bränslen. Att människor skulle ändra sitt beteende och byta sin mobila frihet mot ett hotellrum är väl inte så troligt. Vi pratar om något som för många är en livsstil.

#40
2019-09-01 00:17

Pinjong: Självklart kommer det eldrivna chassin för detta med, och som jag skrev, jag förstår charmen med det. MEN, nånstans kanske om vi nu ska göra en skillnad som sagt så kanske man ändå får se bortom sig själv och sin egoism. Om det nu i en omställningsfas kommer vara brist på batterier i takt för att ställa om den mer nödvändiga bilismen kanske de inte ska slösas på onödiga fordon som är för nöje.......bara en tanke från mitt håll. Sen skrev jag inte att man måste byta det mot hotellrum, lägg inte ord i min mun. Finns stugor, hotell, vandrarhem, tält m.m.....

#42
2019-09-01 19:22

Henrik: Istället för att värdera andra människors livsval som egoism så kan man räkna ut det klimatavtryck man har "rätt" att använda. På något sätt ska ju ändå livet innehålla ett värde och vad som utgör det varierar mellan olika individer. Om jag avstår från att ha hund/katt så kan jag dra min husvagn t ex. Jag är inte mer egoist än djurägaren.

#43
2019-09-02 08:49

Varför skulle husbilar undantas från högre skatt? Om de bara körs 100-300 mil om året så är ju frågan varför man skaffar en överhuvudtaget? Och om man har råd att lägga 500 000+ (oftast betydligt mer än det) för att åka 300 mil så kan ju inte 30 000 i årsskatt de tre första året vara något som försätter ägaren i personlig konkurs?

Finns mycket med nya skattereglerna som kan ifrågasättas och jag är inte positiv till den, men att ge undantag för en lyxprodukt som husbil, varför då?

#44
2019-09-02 20:32

Nej, varför ska husbilar undantas. Det kan man fråga sig. Och varför ska plastbåtar undantas om vi värderar vår miljö... Inte för att jag gillar fler skatter men varför?

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/ost/forskare-vill-ha-batskatt-fritidsb...
...

#45
2019-09-03 08:35

Som gammal husbilist så ser jag egentligen inte problemet eftersom vi alltid hade den avställd när vi inte använde den.
Samtidigt så finns ett systemfel med utsläppssiffrorna på en husbil eftersom de är schabloniserade, inte testade. De flesta husbilar rullar på Ducati-chassi och där finns siffror men sedan räknas resten fram eftersom varje husbilstillverkare inte skall behöva testa sina fordon eftersom de bygger så pass små serier. Jämför man en standard Ducati 150D med en husbil byggd på en sådan så är det ganska stor skillnad på siffrorna. Har dock inte kollat hur det ser ut nu, men minns när jag köpte min senaste, då var det rejäl skillnad.
Huruvida husbil är rätt sätt att ta sig fram på sin ledighet eller inte lär än så länge vara upp till var och en. De finns och de är tillåtna, det som sker är att de beskattas hårade för de utsläpp som de kan åstadkomma.
När det gäller klimatfrågan så har vi svenskar ganska långt kvar till en hållbar livsstil med våra ca 10 ton CO2-utsläpp årligen som behöver ner till under 2 ton så vi kan klappa oss själva på axeln hur mycket vi vill, men vi behöver ändra vårt sätt att leva.
Det kommer inte innebära häst och vagn som förnekarna förespråkar. Börja med att räkna ut ditt eget utsläppsvärde och fundera sedan på hur det kan minskas. Det kanske finns plats för en husbil eller en Thailandsresa? Testa vettja!
https://www.klimatkontot.se/

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.