Bild
Nästa artikel
Nyheter

Koenigsegg One:1 – här är nya supersvensken

Publicerad 28 februari 2014 (uppdaterad 3 mars 2014)
Sveriges nya superbil är världens första serietillverkade megabil. Motoreffekten i dynamitstarka Koenigsegg One:1 är en megawatt!

Nu visar sportbilstillverkaren från Ängelholm första bilderna på nya modellen One:1 som väger lika många kilon som antalet hästkrafter. Tjänstevikten är 1 340 kilo och den etanoldrivna V8-motorn utvecklar 1 340 hästkrafter. Förhållandet mellan vikt och effekt är med andra ord 1:1 och det är förklaringen till bilens namn.

1 340 hästkrafter är för övrigt samma sak som 1 000 kilowatt eller en megawatt, därför beskrivs den nya supersvensken som världens första serietillverkade megabil.

Enligt Koenigsegg har toppfarten inte varit prioriterad under utvecklingsarbetet, bilen är snarare anpassad för bankörning. Men särskilt slö är den ändå inte. Toppfarten har ännu inte testats men One:1 förväntas klara åtminstone 440 km/tim.

Den som är intresserad och dessutom har i runda slängar 20 miljoner kronor på banken är dock sent ute. Koenigsegg meddelar att alla bilar som ska byggas är sålda.

Diskutera: Vad tycker du om Koenigsegg One:1?

Kommentarer

#1 • 2014-02-28 13:14
wacom59

Skönt att det finns fantasi bilar. Megabil, bara det ordet. Det är ju få förunnat att äga dylika maskiner.
Att den är Svensk, ja, Made in Sweden, not just by, ger ju en extra fierté, (som fransmannen sa), till det hela.
Snygg?, nja så där. Läcker?, Jaaaa!! Praktisk ? Vaa! Drömbil? Jaaaa!!! Vill ha? Nej. Jag behöver en praktisk kombi. Har inte råd med två bilar. :)
Nu är det bara att vänta på att The Stig skall bräcka varvrekordet på Top Gear banan. GO Sweden GO!

#2 • 2014-02-28 13:55
Gunnar Lindberg

Serietillverkning betyder minst 20 bilar? Det är i varje fall så många som måste tillverkas för att räknas som världens snabbaste produktionsbil.

#3 • 2014-02-28 15:17
Prestigelös

Har för mig att det är vid 30 tillverkade som gränsen går men minnet sviktar betydligt nu förtiden:-)
Hur som helst så han man inte lägga in en beställning denna gången heller...

#4 • 2014-02-28 15:53
Peter E

Heter den ett-ett eller en-en? :-)

Lär ju inte bli vanlig på banorna(som den är utvecklad för) med tanke på de 6 ex som ska byggas.

#5 • 2014-02-28 16:50
Roy J

Tänkte skriva något, men wacom59 har redan skrivit en så bra kommentar.

#6 • 2014-02-28 18:04
Eric H

Hmmmm... tror den skulle göra sig bra på min husuppfart..
Nu ska jag bara kolla VISAkortet..

#7 • 2014-02-28 22:15
VW Polo 2012

Och sedan när man köpt den, så kommer det en trimmad version. ;)

#8 • 2014-03-01 12:57
Hackenbush

Tänk att få sålt alla bilar trots att de inte ens är byggda ännu och för priset av 20 miljoner per bil. Det är banne mig inte illa.
Det är en klart häftig vagn för de som vill ha det bästa på marknaden.

#9 • 2014-03-01 15:58
Leif Larsson

Kan tänka mig att andra bilföretag köper in några för att dissekera den och komma över "tekniken".
Skulle inte bli förvånad om kineserna köpt några exemplar.

#a • 2014-03-01 19:46
Roger Skagerström

Mycket mysigt :P Sjukt imponerande att de kan bygga en sån bil för den pengen, och troligen fortfarande gå med vinst, när en Veyron kostade det dubbla att bygga och såldes med gigantisk förlust. Även om 20 mille nu inte är... billigt... :P

Undrar dock - är det en CC, Agera eller egen kaross? Ser ut som en Agera...

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.