Bild
Nästa artikel
Kinesiska bilföretag köper hela Saab

Kinesiska bilföretag köper hela Saab

Nyheter

Saab Automobile blir kinesiskt, det blev klart på fredagen. Pang Da och Youngman köper hela Saab – men det finns frågetecken.

Biltillverkaren Youngman och återförsäljarkedjan Pang Da har kommit överens med Saabs huvudägare Victor Muller och moderbolaget Swedish Automobile. Affären innebär att Youngman och Pang Da köper hela Saab Automobile.

De kinesiska företagen får betala 100 miljoner euro, drygt 900 miljoner kronor, för att förvärva 100 procent av aktierna. Swedish Automobile skriver i ett uttalande att Youngman och Pang Da kommer att säkra företagets långsiktiga finansiering.

På fredagen meddelade också Vänersborgs tingsrätt att Saabs rekonstruktör Guy Lofalk har dragit tillbaka sin ansökan om att få avbryta rekonstruktionen av Saab. I en skrivelse till tingsrätten uppger Lofalk att Youngman och Pang Da kommer att skjuta till pengar så att rekonstruktionen kan fortsätta.

”Parternas besked om denna överenskommelse kan innebära stora förändringar i förutsättningarna för en framgångsrik rekonstruktionsplan”, skriver Guy Lofalk.

Beskedet kommer efter långdragna förhandlingar, där Youngman och Pang Da inledningsvis skulle köpa 53,9 procent av Saab för cirka 2,2 miljarder kronor. Den 23 oktober meddelade dock Saab att det avtalet – som tecknades i juli – rivs upp.

I en intervju med Sveriges Radio P4 Väst säger Saabs vd och styrelseordförande Victor Muller att Saab nu kan betala sina skulder och återigen starta produktionen.


Frågetecken kvarstår
Trots att affären ser ut att vara i hamn kvarstår flera frågetecken. Avtalet med de kinesiska företagen har som villkor att myndigheter i Kina måste godkänna upplägget. Om inte det sker innan den 15 november kan avsiktsförklaringen brytas.

Affären måste också godkännas av ”vissa andra parter”, som ägarbolaget Swedish Automobile uttrycker det. Saab har miljardlån från europeiska investeringsbanken, EIB, och har tydliga band till tidigare ägaren General Motors. Hur de parterna ser på överenskommelsen med Pang Da och Youngman är ännu oklart.

På fredagseftermiddagen väntas Victor Muller hålla en presskonferens.

Diskutera: Vad tycker du om att Saab blir kinesiskt?

Taggar: Nyheter, , Saab

Kommentarer

#1
2011-10-28 10:11

Väldigt positiva nyheter om det innebär att märket lever vidare och de anställda får vara kvar.

#2
2011-10-28 10:11

Väldigt positiva nyheter om det innebär att märket lever vidare och de anställda får vara kvar.

#3
Raymond K
2011-10-28 10:14

Även om kineserna inte flyttar allt till Kina så kommer de säkert att bygga bilfabriker i Kina för tillverkning av Saab. Återstår att se hur mycket som blir kvar i Sverige. Men bra att Saab lever vidare.

#4
lillstefan
2011-10-28 10:21

Som jag ser det var detta den enda lösningen, annars hade det blivit konkurs. Bra att Muller hamnar helt åt sidan också, men kanske blev det så att det var han som räddade SAAB?

#5
2011-10-28 10:30

Jag hoppas ju att kineserna inser att Saab i Trollhättan ger en fabrik inom EU som därigenom hamnar innanför eventuella handelshinder. Hoppas även att Kineserna fortsatt låter utvecklingsarbetet ske i Trollhättan.

#6
Omberg
2011-10-28 10:31

Det hoppas jag också Rustan. Vissa tror att fabriken kommer att flyttas till Kina i morgon dag, men om tänker efter lite förstår man att det inte är möjligt.
Som läget är i Kina idag står inte några tusen bilarbetare klara att skruva ihop Saabar. Kina har också en annan lokaliseringspolitik än Sverige så du får inte smälla upp fabriken var som helst i landet. Saab måste snarast börja producera bilar och det kan bara göras i Trollhättan.
Problemet är om det ändå blir för dyrt att få igång en konkurenskraftig produktion, det blir säkert flera fabriker i Kina framöver som i exemplet Volvo. Vi håller tummarna för att de duktiga Montörerna och Teknikerna på SAAB får fortsätta sitt arbete.

#7
2011-10-28 10:32

Det ska bli intressant att få veta hur GM ställer sig till det här.
Kommer de att släppa licensen till nuvarande 9-3, 9-4X och 9-5?
Och hur kommer tillverkningen av 9-4X att ske?

Naturligtvis kommer det att byggas en ny Saabfabrik i Kina, det har ju Youngman bekräftat redan då man presenterade sina planer med de nya modellerna.

Det ska bli kul också att se om den planerade 9-1 (9-2) kommer att baseras på de av Lotus utvecklade komponenterna som redan finns i produktion.

#8
2011-10-28 10:34

Bra. Vi får väl avvakta tills vi vet mer men kanske det kan vända nu. En fråga är om GM verkligen gått med på att kineserna får tillgång till all teknologi som Saab haft licens på sedan självständigheten. Hoppas på mer info i dag..

#9
2011-10-28 11:17

"Nu är företagets framtid verkligen säkrad. Framtiden ser mycket ljus ut nu. Vi har de djupaste fickorna ombord nu som säkrar att bolaget kommer att blomstra, så jag är mycket glad över det här", säger Saabägaren Swedish Automobiles vd Victor Muller till TT.

Egentligen behöver det väl inte bli någon skillnad när Saab blir kinesiskt än när Volvo blev det.
Nu blir ju ju båda företagen styrda av en kommunistisk "kapitalistdiktatur"!

#10
2011-10-28 11:27

Bara de blir av Müller så ska det nog lösa sig. Det här låter ju som det bästa som kan hända med de förutsättningar som finns idag.

#11
2011-10-28 12:31

Har vi läst samma artiklar?
Det enda som är klart är att stoppet av rekonstruktion är tillbakadraget.
Vad man gör är att man köper SAAB, sedan kan man göra vad man vill med bolaget, dvs ta all teknik till Kina och lägga ner bolaget.
Vi har inte sett några pengar, inga godkännande från Kina, GM eller EIB.
När lånen från EIB är lösta, underleverantörerna fått betalt och ett par miljarder på kontot kan man börja tro på en återstart.

#12
2011-10-28 13:36

Nej LC4, att de direkt skulle flytta till Kina är lika otänkbart som att Geely skulle flytta Volvo dit, det skulle ingen tjäna på, det är ju i Stallbacka produktionslinjen finns.
Men att det kommer att bli produktion i Kina kan man nog vara säker på men det blir knappast de modeller som finns nu.

Men nu återstår ju för GM och Riksgälden att säga sitt och även EIB ska väl yttra sig.
Tänk om man misstänker som med Antonov, att det finns något smutsigt ris i säcken?

#13
2011-10-28 13:48

Glöm inte att NDRC skall fatta beslut om att tillåta Pang Da och Youngman att investera i Saab. Detta beslut måste komma före den 15 november (om 18 dagar) för att avsiktsförklaringen fortfarande ska gälla. DET blir nöten att knäcka, för jag är övertygad att EIB, Regeringen och Riksgälden säger "ja". Vad gäller GM, så är det väl 50/50 chans att man ger grönt ljus för alla 3 modellerna. Vi får inte glömma att både 9-4X och 9-5 innehåller teknik som används i GM:s nyare modeller.

Sen ska vi ju inte glömma att Saab AB och Scania AB vill ha med ett ord i bilden.....

Men jag hoppas att man ror paketet i hamn. Framför allt ska det bli skönt att få skicka Muller till Mallis för gott.

#14
2011-10-28 14:01

Phjouu..... trodde aldrig att muller skulle släppa taget. ( Men till och med han kanske tyckte att han hade sugit ut tillräckligt).
Kineser, ja detta har ju under en tid nu varit den enda lösningen om saab skulle leva kvar.
Och självklart kommer dom flytta en massa av produktion till kina, men förhoppningsvis och troligtvis sker detta succsesivt. Det kommer bli glödande intressant att följa turerna som kommer. I will stay tuned! :)

#15
2011-10-28 14:01

Vi kan säga hej då till vår välfärd i Sverige. Snart är vi på Nigerias eller Greklands nivå.

#16
2011-10-28 16:10

Man har tydligen inget lärt av historien.

När det gäller Saab ska man alltid vänta minst 10 år och se vad som händer, alla kommentarer före minst 2015 är meningslösa.

#17
2011-10-28 16:21

Man ska inte ropa hej förrän man hoppat över bäcken. Ett ordspråk som passar bra i den här soppan.

#18
Raymond K
2011-10-28 16:25

Man kanske borde hoppa över soppan?

#19
2011-10-28 16:49

Naturligtvis får inte dödgrävarna ge upp så lätt.
Jantelagen bestämmer ju att det här säkert är helt fel och det måste gå åt skogen.
Har vi bestämt att Saab ska gå i putten hjälper inte så här enkla lösningar.
Nix. Saab ska inte tro att de är något!

#20
2011-10-28 17:00

Vi får se vad som händer nu saabnisse ... nu är det mer spännande än på länge!
Jag tror att det kan juxa lite med varumärket och "gripen" men det viktiga är att "Saab-andan" får fortsätta att andas .. Och nu känns det väl som att vi kan "andas" nya Saabar, även framöver :o)
Håkan Bäcklund skriver om fogelholkar ... glada fågelholkar ;oO

#21
2011-10-28 17:23

Jes_ eftersom man köper företaget och inte ett konkursbo så kan det säkert ordna sig med Gripen, det vore konstigt annars.

Vem skulle tjäna på att motsätta sig det?

#22
2011-10-28 18:00

Jag är rädd för att VW, genom sitt inflytande i Scania kan se en förtjänt saabnisse .. VW säljer väldigt bra i KIna!

#23
2011-10-28 18:52

Bra där N-iklas, du förklarade just att din egen kommentar var meningslös, och jag är nog beredd att hålla med dig.. :)

#24
2011-10-28 19:54

Muller ska tydligen bli kvar inom företaget. Vilken post han ska inneha och hur länge vet väl ingen. Sen kan man fråga sig hur mycket han "sugit ut" som vissa tar för givet. Han blev ju av med sitt eget Spyker - också.

Inget är på något vis klart, men visst ger det förhoppningar!
Intressant att se hur det blir med produktionen - och framtagandet av de så välbehövliga nya modellerna.

#25
2011-10-28 20:19

Kineserna säger:

"Vi ser gärna att du stannar kvar." Betyder: Du har gjort ditt och vi kräver att du drar. Nu.

"Vår högsta ödmjuka önskan är att du stannar kvar." Betyder: Vi kanske kan hitta något du kan göra, men helst vill inte se dig mer. Du är paria.

"Affären kan omöjligen gå igenom om du inte är kvar." Betyder: Gör som du vill, men vi kan inte lova dig något. Och vi bryr oss inte.

Jo, jag har erfarenhet av både kineser och japaner i affärssammanhang. Knepiga är bara förnamnet. "Nej" existerar inte inom affärer.

#26
2011-10-28 22:31

Det är ju väldigt lätt att angripa Victor Muller och anse att han enbart skott sig på Saab som företag, men om man tänker efter lite, vilket många har väldigt svårt för, kommer man att inse att utan VM hade det inte funnits något Saab.
Han har jobbat väldigt hårt för att företaget ska ha en fortsatt existens, om han har agerat på rätt sätt eller inte kan inte jag bedöma.
Jag har många gånger varit förundrad över hans vägar, men han har hela tiden kämpat för att Saab ska finnas kvar.
Ok, han har tagit rejält betalt för det, men om den här affären går i hamn är han värd det.

#27
2011-10-28 23:09

saabnisse: Vm har kämpat mycket hårt... för att VM själv inte skulle gå back på Saab. "Till detta var jag nöd och tvungen", som biskop Bratt skrev.

Nu går han, om avsiktsförklaringen blir avtal, enligt egen utsago back med 630 MSEK. Om detta tror jag - inte.

Mannen i fråga har kört ett värdefullt varumärke ner i det djupast krondike som finns. Sålt det på ruinens brant. Vilket biskop Bratt skulle samtyckt till.

Värdet på hela Saab, inklusive Parts (vars intjäningsförmåga liger på ca 500 MSEK/år),och Tools var alltså ca 620 MSEK. Saab GB ingår men då man har en kassa på ca 280 MSEK och blir således en "minuspost" i värderingen. VM "fick" f.ö. Saab GB från GM för 1 GBP.)

Hoppas att Saab överlever, och då utan VM.

#28
2011-10-28 23:11

Öhh, Brask, inte Bratt.... Fredagkväll;-)

#29
2011-10-29 06:51

Positivt:
- OM Y/PD köper, förlängs livet på SAAB -annars rökt.

Svårigheter: (dom som M såg förra veckan - men inte igår)
-GM accepterar- förmodligen - OM dom får - förutom intäkter på komponenter/ system - även "betalt för inbillade / verkliga skulder".
-EIB kan - sannolikt - hävda att man inte får låna ut till kinesiska företag - och kräva lånet tillbaka
-NDRC kan säga nej
-VW (Scania) kan vägra att låta ett kinesiskt företag använda namn/ logo.
-BMW kan vägra att leverera motorer till kinesiskt företag.
-det tar - minst - två år innan nya 9-3 kan börja generera vinster
-nuvarande 9-3 är gammal/icke-konkurrenskraftig
-9-4x säljer inte i USA - redan lite bedagad
-9-5 har inte rosat marknaden - Combin säljer bättre. Bra?
-det är osäkert om amerikanska kunder accepterar ett SAAB ägt av kineser.

Möjlighet:
- nya 9-3 KAN bli en vinstmaskin - om två-tre år. Kan sannolikt inte konkurrera med BMW/ AUDI/ MB - får slåss med Volvo/ Citroen,/ VW/ Ford/ Peugeot

Fortsatt knagglig stig - det krävs MYCKET pengar.

#30
2011-10-29 07:56

Tjalle, varför skulle det vara så konstigt om Saab blir kinesiskt, det gick ju bra för Volvo?
Och varför skulle inte ett kinesiskt Saab kunna sälja i USA, det gör ju Volvo?

Jag tycker att du ska sluta att vara en så inbiten dödgrävare och se det positiva med det här.
Visst finns det många hinder än, men det finns ingen anledning till att du ska gotta dig åt problem som ännu inte uppstått.

#31
2011-10-29 16:30

saabnisse:

Det är bättre att vara beredd på svårigheter, än att, oförberedd, hamna mitt i dom. Jag skrev min inlaga för att -i någon mån - balansera de som ser allt i rosenrött. Ingen nämnd och ingen klämd :o)

Jag har inte påstått att läger för SAAB är hopplöst - jag tror tvärtom att läget är bättre nu, när Mytomanen Muller är borta. Åtminstone om han hålls borta från formgivning - Spyker är ju en monumental katastrof.

Jag trodde att du hade förstått att många SAAB -kunder har en relation till SAAB och SAAB:s bilar - det gäller speciellt i USA - i mindre grad i Sverige och GB. Den relationen existerar inte i samma grad för Volvo.

VW (Scania) kan hindra SAAB från att använda namn/ logo med nya ägare ( Muller: "Det kan utlösa alla klausuler som omgärdar SAAB"). Sannolikt vågar inte VW reta Svenska Folket i detta läge. Då är GM tuffare - kommer sannolikt med krav på mycket pengar.

#32
2011-10-29 16:53

Att det i Asien tillverkas en hel del bilar ser man här. Fler bilar tillverkas i Kina än hela Europas samantagna länder gör, och med en större ökning. Kan säkert bli en bra marknad för Saab bilar i Kina.
http://oica.net/wp-content/uploads/all-vehicles-2010.pdf

#33
2011-10-29 17:02

Det var ett tag sedan jag var här sist! Tyckte det var för låg nivå på inläggen! Men nu är jag tillbaka igen och hoppas på det bättre!
Det verkar som om Saab inte får göra någonting över huvud taget för svensk press?! Vad de än gör är det inte bra! Det verkar som om svenska tidningar bara har en enda sak i huvudet! En våt dröm om att Saab skall gå i konkurs! Så därför är det med stor förtjusning som jag konstaterar att de har fel igen och igen och igen!! Måste kännas bittert för dem! Ett illa förklätt stockholmskomplex! Nu är det bara att köra på!! Saab!! Och nej jag kör inte bara Saab, minidieseln används flitigt oxå!! ;)

#34
2011-10-29 19:01

Mr X

Angående låg nivå på inläggen - återkom gärna när du har något vettigt att säga.

Allmänt hållna påståenden tillför ingenting.

#35
2011-10-29 19:28

Tjalle!
Du har visst väldigt ömma tår?! ;) Jag talar om det som har varit!
Ha det gött!

#36
Raymond K
2011-10-29 20:11

saabnisses inlägg

"Det är ju väldigt lätt att angripa Victor Muller och anse att han enbart skott sig på Saab som företag, men om man tänker efter lite, vilket många har väldigt svårt för, kommer man att inse att utan VM hade det inte funnits något Saab."

Kan inte annat än att hålla med, vem förutom Muller har jobbat för att få Saab på fötter? ingen annan vad jag vet och om denna affären går i lås så tycker jag att Muller är värd varenda öre han fått.

#37
2011-10-29 20:13

Mr X; ditt inlägg var........ inte något större bidrag till debatten. Kanske du skulle gör som sist;-)

#38
2011-10-29 20:23

Raymond; det är en utbredd missuppfattning att VM:s mission var att rädda Saab. Det är vidare en ännu större missuppfattning att han faktiskt gjort det. Vad han gjort är att sumpa märket å det grövsta. För att sedan slumpa det (förhoppningsvis) till kineserna för en spottstyver.

Mannen i fråga är bara en pratkvarn och en usel företagsledare.

Hoppas avsiktsförklaringen blir ett avtal och att VM försvinner för gott.

#39
Raymond K
2011-10-29 20:43

Audi
Var och en har rätt till sin egen åsikt förstås.

#40
2011-10-29 21:07

Håller med Raymod K här! och Audi A5 jag respekterar din åsikt. Men dina åsikter tillför inget vidare till debatten heller här på Vib:s sight, med din pessimism. Att Saab över huvud taget existerar än idag bero faktiskt på att bland annat V.M gick in och räddade Saab. Men nu skall ju förmodligen nytt friskt kapital strömma in i Saabs kassa, vilket i sin tur gör att man kan börja producera bilar som man kan sälja för att få in nytt kapital som är så nödvändigt för att utveckla nya produkter spännande, miljösmarta bilar som är gångbara på marknaden. Man visade ju faktiskt att man kunde konstruera om både kaross och motor för att platsa i miljöbilssegmentet! Och med kunnandet hos saabteknikerna tillsammans med kinesiska ägare och kapital så är detta fullt möjligt anser jag. Om man äger och driver ett företag så är det helt naturligt att man också kan försörja sig själv på det. Inget fel i att Muller plockade ut pengar till sig själv. Det verkar bara vara i Sverige som det inte är tillåtet?! ;)

#41
Raymond K
2011-10-29 21:15

Jag ser ju hellre att en sån som Muller som jobbar dag och natt och även helger för att försöka rädda ett företag plockar åt sig en del pengar än att alla de ryggradslösa företagsledare som kör företag i botten och sparkas får en saftig fallskärm som bonus.

#42
2011-10-30 12:08

Framtiden är ännu allt för osäker för spekulationer. Men faktum kvarstår dock. Det finns ännu ett antal hinder att klättra över. Godkänner GM, Opel/Vauxhall, BMW att Kineserna får tillgång till deras nyaste drivlinor?
Kommer underleverantörerna att få sina pengar innan produktionsstarten?
Måste Saab betala förskott till de viktigaste leverantörerna?
Jag tycker att det är väldigt tråkigt ur Svensk synvinkel, att det inte längre finns några Svenskar i det nya Saab. En Saab som inte längre är någon Svensk bil trots att den kanske kommer att tillverkas i Sverige.
Givetvis kommer Kineserna att erbjuda Svenska tekniker jobb. Men kommer dessa jobb att finnas i Sverige? Utvecklingskostnaderna i Kina lär ju vara ca 10% av kostnaderna för utveckling i Sverige.
Jag är orolig för Saabs framtid, något jag tror mig dela med de flesta här i denna tråd..

#43
2011-10-30 12:55

Gunnar44, jag tror inte att det behöver vara något hinder för GM att släppa tekniken till kineserna.
Vad ska de vara rädda om?
Det enda som är någorlunda teknikutvecklat på Saab är ju Trionic som kom redan för tjugo år sedan och det har ju GM redan sålt till BAIC!
I övrigt är ju GMs produkter bara gammal skåpmat som finns på de flesta bilar.
Kan du nämna en enda unik del på en GM-bil som någon annan tillverkare inte har motsvarande?

Men det är klart, är de korkade och vill förlora en massa pengar i stället för att göra en ordentlig vinst ska de naturligtvis sätta sig på tvären.

#44
2011-10-30 14:30

saabnisse - jag är ledsen om jag verkar påstridig, men du är - trots allt - vettig - till skillnad från andra som det inte är värt att diskutera med.

80% av det tekniska innehållet i en bil kommer från leverantörer.

"Alla" leverantörer är i Kina och säljer - inklusive Trionic.

Det leverantörerna INTE kan leverera är "platform"= bilarkitektur=plattform.

INTE bottenplatta, som du skrev någonstans. Arkitekturen innefattar ungefär 80% av bilens värde.

SAAB /Muller påstår ju att de har "världens bästa"= Phoenix. Utomordentligt skickligt att kunna göra den egna värderingen! Det SAAB kan om bilarkitektur, har man - huvudsakligen - lärt av GM. GM vill inte sprida till Kina.

Youngman har köpt tjänster av Lotus= gjort en variant av Malaysisk bil, som dom nu - i små volymer - säljer.

Youngman kan alltså inte köpa arkitektur av leverantör/ Lotus (Lotus har ingen erfarenhet av volymproduktion)- bl.a. därför intresse för SAAB. Youngman behöver dessutom utvecklingsresurs. Dom är - rimligtvis - missnöjda med Lotus.

Pang Da fattar inte riktigt frågan - dom tycker det är roligt att bli biltillverkare.

GM är INTE korkade - dom ser en utmärkt möjlighet att tjäna pengar. Dom sitter - till skillnad från Muller - inte i en tidsmässig knipa. Vi pratar - sannolikt - miljarder.

Varning! Läs gärna BMW:s pressmaterial för nya 3-serien - det gör nämligen Audi och DB. De kommer att satsa 110% för att - i sin tur - slå BMW med nästa generation A4 och C-klass. Om BMW kan minska vikten med 40 kg, trots större bil och ökat teknikinnehåll - skall Audi minska med det dubbla. Det kostar MYCKET pengar OCH produktutvecklingsresurser att sänka vikten - något för 9-3 att se upp med.

#47
2011-10-30 17:36

Nej Tjalle, jag har aldrig skrivit bottenplatta i den här tråden, men det spelar ingen roll, jag förstår vad du menar och om Phoenix är världens bästa plattform är det ju ingen som vet, mer än Muller!
Men ändå, om GM nekar att den här affären blir av är de korkade, de har knappast något att förlora, de modeller som de har licenser till är ju knappast några revolutionerande nyheter och de kan ju tjäna en hel del på komponentleveranser.
Det är ju dessutom inte så stor skillnad på att leverera komponenter till ett kinesiskt företag i Sverige eller att låtsas att ett anrikt amerikanskt företag som Chevrolet egentligen är en Daewoo från Korea!
(Är gammal Chevroletägare, som aldrig skulle drömma om en ommärkt Daewoo hur bra den än är)!
Skulle GM sänka den här affären försvinner ju alla möjligheter för dem att få igen några pengar på de licenser som Saab har.
Det vore ju istället vettigare att försöka få till ett samarbete med PD/Y, vem vet, det skulle kanske ge mycket tillbaka.
Men tyvärr är amerikaner konservativa, rädslan för kommunistspöket sitter djupt,.även om det har luckrats upp en hel del de senaste decennierna, praktiskt taget all elektronik kommer ju från Kina, även den som utvecklats i USA.
Vad skulle det vara för skillnad på bilar?

#48
2011-10-30 19:13

saabnisse.

Pottan

Kineser har gjort affärer i 5000 år - därför kunde Y/ PD pruta på Mullers bud - bl.a. för att M hade en tidsgräns - och satt på pottan.

GM har nu ingen tidsgräns - men Y/PD har. Dom sitter på pottan.

GM har råd att låta affären - i värsta fall - gå i stöpet. Dom kan förlora "någon miljard" - men eliminerar samtidigt en möjlig konkurrent.

Det är en pedagogisk/ politisk "twist" att Kina är på väg att ta över USA:s roll som världens ekonomiska stormakt. GM:s förhandlare är inte omedvetna om detta-=ditt kommunistspöke.

Att GM skulle samarbeta med "småhandlarna" Y/ PD är möjligt - men osannolikt.

GM benämner sina bilar i KIna, Chevrolet och Buick - oavsett vad dom heter i USA - eller var dom tillverkas. Ett cyniskt marknadsförings "trick" som är fjärran från Europeiska biltillverkare. Det förklarar, i någon mån, varför GM misslyckades med SAAB.

#49
2011-10-30 20:40

Raymond skrev: "Jag ser ju hellre att en sån som Muller som jobbar dag och natt och även helger för att försöka rädda ett företag plockar åt sig en del pengar än att alla de ryggradslösa företagsledare som kör företag i botten och sparkas får en saftig fallskärm som bonus."

Det där var ju riktigt kul! Jobbar lite extra och plockar åt sig en del pengar..... Kör ett företag i botten och sparkas.... VM i ett nötskal!

Ska bil riktigt intressant att följa detta. NDRC:s och GM:s beslut, alltså.

#50
Raymond K
2011-10-30 21:07

Audi , var har du läst någonstans? Saab var i botten innan Muller kom in i bilden. Muller har inte jobbat "lite extra" han har lagt massor av tid på Saab. Räknat på Saabs potential som biltillverkare är det bara småpengar som VM har fått hittills. Kom inte och påstå att VM skulle lagt all denna tid gratis? Om inte VM hade gjort något skulle Saab varit i kk för längesedan.
VM var inte Vd under all de år Saab gått med minus, eller hur?

#51
2011-10-30 21:37

Raymond, Aha, Vm har varit en succé när det gäller att driva Saab Automobile? Fantastiskt vad lite det krävs för att göra succé. Och därefter tanka ut stålar i långa banor.

Saab i kk efter GM? Kanske. Och nu då? Kk? Kanske.

#52
2011-10-30 21:39

Tjalle du missar nog nåt i dina spekulationer. Du skriver obekymrat om pottor, men är tydligen helt omedveten om att Kina är en stor och växande marknad för GM. Som framöver kan bli en riktigt liten marknad, om dom väljer att sätta krokben för Youngman och deras polare.

#53
Raymond K
2011-10-30 21:40

Jag delar inte din åsikt Audi.

#54
2011-10-30 22:48

Tjalle, Pender har en poäng i det han skriver.
Jag tror på den amerikanska ideologin att det gäller att tjäna pengar så länge det går.
Att de skulle ha åsikter om framtida handelsstrategier håller knappast, jag vet att det gäller att kamma in så mycket stålar som möjligt tillräckligt snabbt.
Det är det som gällt hittills och de har inte ändrat sig.
I morgon är Kina högkapitalistiskt och för dyrt att tillverka i, då gäller det nästa låglöneland,.
Någonstans i Afrika?
Eller om man ska tro på jantelagen, kanske Sverige?
Men det gör inte jag :-)

#55
2011-10-31 07:26

Pottor - 7.5 MSEK

Jag använde uttrycket "sitta på pottan" i betydelsen " förhandla under stark tidspress" :o)

Det är MYCKET positivt för SAAB om Y/PD är beredda att satsa 7.5 MSEK de närmaste två åren.

Det kommer inte att räcka till allt de vill göra för dom pengarna - men det är ett senare problem - för Y/PD

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.