Bild
Nästa artikel
Kia tuffar till Rio
Kia tuffar till Rio
Kia tuffar till Rio

Kia tuffar till Rio

Nyheter

Småbilen föräras med det riviga utförandet GT Line.

Sportage, Picanto och Optima kan redan fås i GT-version och nu är det Kia Rios tur. Motorn är en trecylindrig 1,0-liters T-GDI med turbo och direktinsprutning. Bilen har 120 hästkrafter och ett vridmoment på 172 Newtonmeter. Kraften skickas genom en sexväxlad manuell låda.

Enligt Kia har bilen kvicka och underhållande egenskaper tack vare motorrespons, låg vikt över framaxeln i kombination med direkt styrning. Utseendemässigt känner man igen Kia Rio GT Line på kromdetaljer i fönsterlister och i grillen, dubbla avgasrör, specialutformade 17-tumsfälgar och att dimljusen med LED-teknik ser ut som "iskuber".
På insidan finns D-formad lädersportratt och detaljer i kolfiberfinish.

Det finns inga prisuppgifter än, troligtvis kommer de i samband med att bilen har sin officiella premiär på bilsalongen i Genève i början av mars.

Diskutera: Vad tycker du om Kia Rio GT Line
Taggar: Nyheter, Kia Rio

Kommentarer

#1
2018-01-24 17:56

T-GDI ???
Bensin eller diesel?

#2
2018-01-24 18:02

Bensin - antar att G står för Gasoline eller nåt sånt... Turbo...Gasoline...Direct...Injection ? Tja - konstiga bokstavskombinationer är ju populära...
Ser ju proper ut men varför levereras den inte med deras DCT-låda ?

#3
2018-01-24 18:03

Verkar okej. Inte alltför plastig.

#4
2018-01-24 19:10

Pi,Turbocharged ja.
För övrigt en motor som har slagit rekord i förbrukning..

#5
2018-01-25 12:38

kan en Rio verkligen vara tuff?

#6
2018-01-25 14:49

Kia/Hyundai har alltid dragits med omoderna motorer, hög förbrukning som följd. Är denna motor nyutvecklad?

#7
2018-01-25 15:53

Tycker förra Rion i nåt Limited-utförande med snygga fälgar var riktigt snygg faktiskt. Och en hyfsat proper interiör för att vara småbil. Denna var inte fulare. Betydligt bättre än grundversionen som är rätt så meh.

#8
2018-01-25 16:53

Vargen - jo, detta är en ny motorgeneration ifrån Kia/Hyundai. Sen håller jag med Roger om Limited Edition i slutet av förra generationen.

#9
2018-01-26 08:48

Nja hög förbrukning vet jag ej , Ceed 136hk diesel går billigt.

#10
2018-01-26 10:28

Har åkt Rio en gång, äldre modell. Den var riktigt bullrig.

#11
2018-01-26 11:06

Jag tror att KIA har kommit ganska långt från de första modellerna som kom hit. Den Rio jag provade för nåt drygt decennium sen var långt från alla andra bilar på marknaden då.

#12
2018-01-26 15:16

Mäkinen
Vet inte riktigt om ditt inlägg var riktat till mig men den jag åkte i var förra generation, en årsmodell 14 eller 15.

#13
2018-01-26 16:46

Axa - då kan du inte ha åkt i t ex Fiesta, Aygo, Clio eller Swift av motsvarande årgångar. Vill nog påstå att Rio inte är bullrigare än andra bilar i samma segment men jämför man med t ex en V90 så är den givetvis bullrig - dock också en "aning" billigare att köpa.

#14
2018-01-26 17:58

Pi
Jorå, jag har åkt motsvarande årsmodell Aygo samt Polo. Jag tyckte Rio bullrade mer. Men jag håller med, småbilarna bullrar ju betydligt mer än de lite större och mina referensramar utgår från min Leon.
Jag antar att nya Rio är tystare men jag hoppas på att nya Polo blir tystast i klassen. Tyvärr är det ju väldigt plastigt generellt i den här klassen vilket jag stör mig lite på.

#15
2018-01-28 16:44

Snygg, såväl exteriört som interiört, även om designen bara är en kopia på VW Polo/Golf. 120 hästkrafter är några fler än konkurrenternas. Räcker till för storleksklassen. Någon riktig GT är den dock inte. Undrar om den räcker till för att klå Polo eller Fiesta. Förmodligen inte.

#15
2018-01-28 16:46

dubbelpost............

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.