Nästa artikel
Kia Ray EV – Sydkoreas första elbil
Nyheter

Kia Ray EV – Sydkoreas första elbil

Publicerad 23 december 2011 (uppdaterad 23 december 2011)
Kia Ray EV är den första serietillverkade elbilen från Sydkorea. Bilen avger konstgjort motorljud och har en räckvidd nära 14 mil.

Kia lanserar nu Ray EV på hemmamarknaden i Sydkorea, landets första massproducerade elbil. Under 2012 ska 2 500 exemplar tillverkas, samtliga ämnade för inhemska myndigheter.

Bilen kan närmast liknas vid en låda som mäter 3,6 meter på längden och 1,7 meter på höjden. Aerodynamiken kanske inte är på topp, men takhöjden ska inte vara något problem.
 
Fyrsitsiga Ray EV drivs av en elmotor (68 hk, 167 Nm) som levererar kraften till framhjulen och hämtar ström från ett batteripaket av typen litiumjon som placerats under baksätet. Enligt Kia är motorns verkningsgrad klassledande, 93 procent.

Räckvidden på en laddning anges till 139 kilometer och om krämen i batteriet tar slut kan det laddas fullt på sex timmar. Den som har bråttom och har rätt utrustning kan snabbladda på 25 minuter. Kia uppger att prestandan är ”livlig”. Döm själva: acceleration från 0-100 km/tim på 15,9 sekunder, toppfart 130 km/tim.

Inte ljudlös
Den elektriska drivlinan medför att Ray EV blir 187 kilo tyngre än den bensindrivna modellen, som introducerades i Sydkorea i november.

Bilen har också utrustats med vad Kia kallar Virtual Engine Sound System, konstgjort motorljud. Ljudet spelas från högtalare utanpå bilen vid hastigheter under 20 km/tim.

I dagsläget finns inga planer att lansera Kia Ray EV utanför Sydkorea.
 
Diskutera: Vad tycker du om Kia Ray EV?

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2011-12-23 14:59
Thommys

Verkningsgraden är 93% på motorn. En elmotor brukar man säga har nästan 100% verkningsgrad. Det blir inte mycket värmespill från en elmotor i förhållande till uteffekten. Det borde finnas en standard för hur man mäter. Är batteriet med i dessa siffror? Där finns det effektförluster. Och då är 93% bra. Men är det kringutrustning för elektronik som styr elmotorn så är det inte så imponerande.

#2 • Uppdaterat: 2011-12-23 18:16
Per_K

Undrar just varför bara 2500 exemplar skall tillverkas, och varför enbart myndigheter skall köpa dem. Är det statligt subventionerad teknikutveckling, där dessa bilar ingår i ett slags test? Anses bilen inte vara konkurrenskraftig på den öppna marknaden? För dyr i inköp och/eller drift (på grund av dyra batterier som måste bytas efter en period)?

#3 • Uppdaterat: 2011-12-24 05:01
Roy J

Vill vi verkligen ha mer trafikbuller?
Återigen handlar det om attityder. När ska det krävas motorljud på cyklar? (Ja, de grovmönstrade MTB-däcken hörs ju för all del ändå.)
Somliga gående har en förmåga att precis när som helst plötsligt korsa gång- och cykelbanan utan att vrida huvudet det minsta, utan att bry sig det minsta. Det är minsann cyklisternas sak att se sig för. De har ju ringklocka!

#4 • Uppdaterat: 2011-12-25 11:00
Hackenbush

Den är väl inte så "livlig" och designen är typ "sockerlåda" men den kan nog anses som ett gott försök till el-familjebil.

#5 • Uppdaterat: 2011-12-25 18:51
saabnisse

Roy, naturligtvis ska även cyklisterna föra oväsen, liksom fotgängarna ska vråla högt och ljudligt varje gång de ska korsa en cykelbana, eller befinna sig på en trottoar (där ju cyklisterna har företräde).
Att väsnas så mycket som möjligt i trafiken måste ju vara ett steg i rätt utveckling!

#6 • Uppdaterat: 2011-12-26 13:30
Hackenbush

Klart alla skall väsnas. Skulle bli tråkigt annars.

#7 • Uppdaterat: 2011-12-27 08:49
quattron

Niiev, man såg ju hur det gick med Hyundai Atos, inte ens de själva trodde på den, men den har ju varit riktigt populär. Jag undrar dessutom om det inte var den första "fulaste" varianten som uppskattades mest.

#8 • Uppdaterat: 2011-12-28 03:19
Roger Skagerström

Utsidan är rätt charmig och insidan ovanligt vuxen och mogen. Tyvärr lär den nog kostade uppåt 300 000 kr. Men Hellre en sådan här än en Nissan Leaf - den här ser sympatisk och rolig ut, Leaf är bara ful punkt slut.

#9 • Uppdaterat: 2011-12-28 18:49
Hackenbush

Utsidan är lika charmig som en sockerlåda.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.