Bild
Nästa artikel
Kia Optima ska locka Saabs kunder

Kia Optima ska locka Saabs kunder

Nyheter

De som kör Saab 9-3 i dag ska välja Kia Optima i morgon, det hoppas Mauritz Larsson, produktchef Kia Motors Sverige.

På fredagen presenterade Kia den för Sverige nya modellen Optima vid Svenska Bil i Segeltorp, strax utanför Stockholm. Bland de inbjudna fanns det sydkoreanska märkets nuvarande kunder, men också en grupp som tidigare valt Saab.

Kia Optima har funnits i ungefär ett år i USA och Sydkorea, men kommer till Sverige först i mars. Priserna börjar från 260 000 kronor. Själva ser Kia modellen som en entrébiljett till den viktiga tjänstebilsmarknaden.

Vi Bilägare fick en pratstund med svenske produktchefen Mauritz Larsson.

Vilka är era förväntningar?
– Förväntningarna är stora. Vi har ett mål att sälja cirka 600 bilar i år och vi tror att vi kan överrösta det ganska omgående och förhoppningsvis kan vi nå 1 000 bilar.

– Jag tror att vi kan ta en hel del Saabkunder. För vad ska de titta på nu?

Optima är en sedan. Är kombin på väg?
– Ingen kombivariant kommer innan en helt ny bil kommer och den kommer dessvärre inte förrän 2015. Så ingen kombi innan dess, tyvärr.

Varför dröjer det?
– Anledningen är att endast Europa vill ha en kombi. Sedan finns inga produktionsplatser för en kombi. Den skulle först byggas i USA, men det var innan de beslutade att nya Hyundai Santa Fe (Kia och Hyundai ingår i samma koncern, reds anm) skulle byggas i fabriken i Georgia.


Men kombin finns redan i dag, om jag förstått allt rätt?
– Det finns prototypbilar, ja, jag har själv klämt och känt på den.

Koncernkollegan Hyundai säljer i40 som kombi. Vad tycker du om det?
– Vi är ju ett kombiland så vi vill ju verkligen ha en kombi, men man ska också ta i beaktande att det Optima och i40 har gemensamt är motor och växellåda, inte bottenplatta. De har egentligen inget gemensamt, man tror att det är samma bil, men det är inte det. Optima har en plattform från amerikanska Sonata, i40 har en helt egen plattform, den bilen är mycket lättare än vår bil och därav får man ned CO2-utsläppen mer än vad vi får.

Varför finns inte Optima som miljöbil?
– Optima ligger på 128 g/km och uppåt och den är framtagen utanför Los Angeles för den amerikanska och koreanska marknaden och de har inte samma stränga krav som vi har i Europa. Kia har försökt göra om Optima för att komma ned till 120 g/km, självklart har man försökt göra det, men misslyckats på grund av att bilen är för tung, bottenplattan väger för mycket. Men när en uppdatering av bilen kommer inom ett par år så kommer Optima garanterat att klara den gränsen. Då har vi å andra sidan säkert fått nya regler.

Ni tappar ett säljargument.
– Vi tappar ett stort säljargument, det gör vi ju. Många företag kräver ju att bilarna ska vara miljöbilar. Självklart hade vi hoppats att vi skulle få en bil under 120 g/km, men dessvärre klarade man inte de kraven, så det är ju lite osis för vår del.
 
Start/stopp är inte standard. Varför?
– Med start/stopp kommer CO2-utsläppet ned från 133 till 128 gram/km, men då skulle priset för bilen gå upp cirka fem tusen kronor. Och jag tror inte att kunden är beredd att betala om bilen inte blir miljöbil. Vi väljer därför bort stopp/start för att kunna hålla ett attraktivt pris i stället.

Varför ska man köpa en Optima?
– För att den är så fantastisk snygg att titta på, jag som haft en Optima i tre månader märker att mer eller mindre alla vänder sig om när man kommer med den. Sedan är den jättetrevlig att köra, man har varligen lyckats med den här bilen. Det är inte för inget man lyckats sälja 300 000 bilar sedan lanseringen för ett år sedan.

Läs också:
Provkörning: Kia Optima (2012)


Diskutera: Vad tycker du om Kia Optima?

Kommentarer

#1
2012-02-24 20:30

Varför kan inte Kia erbjuda riktigt miljöalternativ? Etanol eller biogas! Och varför kan inte en motorjournalist fråga efter förnyelsebara miljöbränslen? Varför alltid detta tjat om 120 gram där fossil diesel döljer sig bakom. Vi vill inte ha dieselbilar som är miljöklassade efter en orealistisk körcykel med mycket högre verklig förbrukning. Dessutom höga utsläpp av hälsofarliga kväveoxider och partiklar.

#2
2012-02-24 20:36

Verkar trevlig, skulle absolut kunna köpa denna bil... malda etanol?? Finns ju ingen marknad för det... Finns nästan bara marknad i Sverige och där tappar etanolen också kunder.

#3
2012-02-24 21:25

Peugeote-Pär, etanol är förnyelsebart och ett mycket bättre miljöalternativ än diesel. Miljöbilsreglerna gynnar dieselbilar men förhoppningsvis tappar dieselbilen sin miljöbilsklassning nästa år. Att ens nämna miljö och diesel i samma mening gör ont. Tyvärr har många valt en dieselbil med rent felaktiga argument, som till stor del spridits av motorjournalister och bilförsäljare som inte är sena att hänga på "trenden". Problemen med dieselbilens framfart har väl ingen missat som följer debatten.

#4
2012-02-24 21:54

:-) Saab köper man väl pga turbo-prestandan, men här nämns ju inte ens vad bilen går för, bara att den inte klarar 119 gram.

Saabs recept var miljövänligt med bibehållen prestanda, först etanol-turbo och sen 119 grams-diesel med 180 hk. Och för min del kombi.

Men den ser snygg ut.

#5
2012-02-25 09:32

Varför? Kia erbjuder inget som SAAB gjort.
SAAB köparna var ute efter bilkänsla, prestamda framför komfort salt god service mm.
Kia är en dussinbil som köps som ett färdmedel i stället för buss eller tåg.
Ända likheten med SAAB är att den har vita ljus frammåt och rösa bakåt...

#6
2012-02-25 09:40

Tror och hoppas att inte att så många Saab-ägare är intresserade. KIA's slätstrukna och menlösa karaktär är nog raka motsatsen till vad en inbiten Saab-ägare vill ha: Något med karaktär som visar att man aktivt väljer sitt märke och inte bara följer strömmen.

Jag tippar att Subaru, Honda, Citroen kan locka. Kanske t o m att någon djärv väljer Alfa! De mindre modiga Saab-ägarna väljer väl VW/Audi eller Volvo, knappast koreanskt.

#7
2012-02-25 10:26

Men etanolen har ingen marknad, åk tex ut i Europa och du kan ju nästan inte tanka etanol på något ställe... Etanolen är bra på många sätt men absolut inget att satsa på och det märker man ju att det inte är något att satsa på.

#8
2012-02-25 11:31

Snyggt jobbat att skriva ned egna produkten. Ej miljöbil, gammal tung platta, ej kombi, ny modell inom 3 år...mmm...vad sugen man blir.

Knappast något alternativ för gamla Saab-ägare. De verkar framförallt gå till VW/Audi.

Tur att produktchefen inte jobbar på marknadsavdelningen.

#9
cyklist_1
2012-02-25 13:43

Men kia säljer 2 500 000 bilar om året (skulle tagit saab 25 år att sälja den mängden bilar ) nu tillverkar saab 0!!!. I Trollhättan står det still medans kia har det omvända problemet att bygga flera fabriker så de kan tillverka den mängden bilar som skulle kunna säljas.
Tror faktiskt det för kia är helt ointressant om de få köparna av saabbilar skulle välja kia. Kia säljer sina bilar ändå!!
Kia (hyundai) måste gjort något bra att kunna växa på det viset medans saab (gm) stått o stampat o bara tittat på

#11
2012-02-25 14:12

Cyklist_1...har du läst rubriken?

Kia är för övrigt en volymtillverkare vilket Saab aldrig utgav sig för att vara.
Priset på Saab och Audi var inte särskilt skiljda. Dessutom går många som förmåns-/tjänstebilar.

#15
2012-02-25 14:26

Simon_d...Saabs problem stavas GM (och Opel) som gjorde sitt absolut bästa för att hålla tillbaka Saabs nya modeller. Naturligtvis tappade de i konkurrenskraft när de aldrig fick släppa nya modeller.

Även prissättningen var lite sned. Man försökte ta premiumpriser där vissa delar inte levde upp till det kravet.

#14
cyklist_1
2012-02-25 14:28

Men siggeNn det kanske hade varit bra om saab kunnat locka till sig så många kunder så de kunnat fortsätta tillverka bilar o inte behövt vara i det läge de är i nu! Man kan ju tillverka värdens bästa bil men går det inte sälja så är det ju som det är med det.
Lämna sverige o man kan säga att saab slutar existera på vägarna!

#12
cyklist_1
2012-02-25 14:29

siggeNn har du läst frågan? Vad tycker du om kia optima?
Sen är det ju klart att för kia i sverige är det intressant om de kan locka till sig några tidigare saabkunder men för kia globalt så är detta helt ointressant Spelar nog ingen roll för dem om några kunder av en av värdens minsta biltillverkare saab (kanske den minsta)skulle välja kia!

#16
cyklist_1
2012-02-25 14:43

huvudfrågan var Vad tycker du om kia optima?
att se på tycker jag den ser vettig ut tråkigt att Kia inte har tillverkningskapasitet att släppa alla motoralternativ i Sverige o att inte alla länder i europa får sälja bilen av den anledningen. Vad jag förstår är kias bilar något helt annat idag mot det som såldes för bara några år sedan. Men tror det blir svårt att få svenskar som har tillgång att få tjänstebil att välja Kia optima: Där ställer nog fåfängan till det o det ger väl inte så hög status att ha en kia på garageuppfarten hur bra bilen eventuellt än må vara :-)

#17
2012-02-25 17:12

För arbetstillfällena i Trollhättans skull och eftersom Kia nått produktionstaket så kanske Hyundai/Kia skulle köpa trollhättefabriken och tillverka Optima kombi där.

(Utvecklingsavdelningens kompetens minskar ju för varje vecka ändå i takt med att kompetenta Saabtekniker får jobb hos Volvo, Semcon ,mfl.)

#18
2012-02-25 18:56

Som SiggeNn, så gillar inte jag heller en ärlig produktchef. Varje marknadsrepresentant ska vara en floskelmaskin, som ljuger ihop fjantreklam för egna produkten. Det lönar sej. Förutsatt att bilspekulanter är kork.

#19
2012-02-25 18:59

PS. Apropå själva bilen: Den är ofattbart snygg i verkligheten. OK, hade det varit en Aston Martin, så hade utseendet varit mer fattbart.

#20
2012-02-25 20:20

Men KIA.. Ni är ju så jädrans sist.
Överflyttningen från SAAB har pågått i över ett år nu (akut). Jag har själv köpt en ny Passat. De enda ni kommer kunna försöka locka över är folk som redan köpt den som begagnad. Jag skulle tro att de flesta SAAB-kunder väljer VW, BMW eller Audi. Inte lär det bli någon KIA iaf.
Ni har inga bilar som på allvar kan tävla där 75% av mellansvenssonsverige har sina önskeköp. V70, A4, A6, Passat, Nya BMW 3xx, 5xx etc.
SAAB:arna var inga småbilar. 9-3:an var större än t.ex V50 där eran golf-kombi-klass ligger.
Vill ni på allvar tävla så måste ni plocka fram bilar som majoriteten av mellansvenssonsverige vill ha, inte bara småbilar och suv:ar. Optima utan kombi... men ge upp marknaden. De som köper en coupe eller sedan är folk som oftast har råd med bättre. Annars köper man en kombi för att man har familj och behöver packa massa skräp.

#21
cyklist_1
2012-02-25 20:54

Du har nog helt rätt milkylainen! Ska nog till att man är väldigt stark o trygg som person att i fåfängans Sverige bryta mönstret på fina gatan o köpa en Koreansk Kia. Mycket säkrare köp med en kinesisk Volvo :-) eller en Audi som kanske är tillverkad i samma land som många Kiamodeller :-) :-) (slovakien)

#22
2012-02-25 21:45

Många som köper bil, köper sig även en identitet. Precis som med ett par märkesskor eller märkesbyxor. En person som alltid köpt ett par byxor av ett vist märke skulle inte börja köpa byxor på Coop Forum bara för att dennes byxmärke gått omkull, den hade självklart börjat köpa märkesbyxor från ett annat märkesföretag. Så är det med bilar också, bilar är inte bara statistik och siffror. En bil symboliserar något mer.

#23
2012-02-25 22:02

Peugeote-Pär, du tjatar om etanolen jämt, det finns faktiskt ute i Europas också och skulle det inte finnas är det ju bara att tanka bensin.
Det enda som händer med en Saab är att man tappar lite effekt så att den blir mer lik vanliga bilar.
Men jag tror liksom många andra här att det inte är många Saabägare som går till Kia.
Det finns andra alternativ.

#24
cyklist_1
2012-02-25 22:14

Verkar vara överens här att inte många fd saabägare köper kia!! men vem köper då kia? Från att ha varit ett bilmärke som knappt existerade i sverige till att vara någonstans 4-5 på försäljningslistan i sverige!! Vad körde alla dom tidigare för bilar?

#25
2012-02-26 09:31

Dom köpte väl andra dussin-bilar, mazda och mitsubishi ser man väl inte så många på vägarna längre tex

#26
2012-02-26 12:35

Som förmånstagare av en SAAB kan jag säga att en KIA inte står på listan av möjliga märken vid nästa byte.

#27
2012-02-26 12:58

Pratar man med försäljare på Wafab i Karlstad så är det många före detta Saabägare som hört av sig om Kia Optima och flera har också köpt Ceed. Då båda märkena säljs av Wafab liksom Opel,Alfa Romeo,Fiat.

Tror säkert att Kia Optima är en utmärkt bil,men som vanligt "vissa" tittar snett på. Vakna det är 2012!

#28
cyklist_1
2012-02-26 14:57

VAKNA DET ÄR 2012

VISSTE DU ATT KIA ÄR SVERIGES TREDJE MEST
SÅLDA BILMÄRKE TILL PRIVATPERSONER?

VISSTE DU ATT KIA ÄR SVERIGES
FJÄRDE MEST SÅLDA BILMÄRKE?

VISSTE DU ATT KIA HAR
SVERIGES MEST LOJALA BILÄGARE?
:-) :-)

#29
2012-02-26 16:08

Shogun...sluta nu sitta och hitta på massa strunt!

Antalet Saab-ägare som frågat efter just Optima hos din återförsäljare = noll och ingen. Hur många känner till att Optima är på gång till Sverige?

Antalet Saab-ägare som helt plötsligt bytt ner sig minst en storleksklass till Ceed hos din återförsäljare möjligtvis en.

Nu kommer säkert Shogun kontra med namn och telefonnummer till säljaren som jag ska ringa och fråga. Nä Shogun jag är intresserad av det men varför sitta och fabulera strunt framför datorn?

#30
2012-02-26 16:10

Framöver kommer Shogun bara mala på om Hyundai och Kia.

Säkert bättre alternativ än Toyota men inget för oss som har något som helst bilintresse. Transportboxar för A till B transport.

#31
2012-02-26 16:57

Hej
Jag är en Kia Sportage myckta nöjd ägare sedan sju år tillbakaa. Min förata Kia Sportage köpte jag 2005 då jag bytte in min 850 GLT. En bra bil men jag kände att jag borde pröva något nytt efter att ha kört Folksvagen och Volvo hela livet. Jag ångrar inte detta. När jag bytte bil förra året så var det självklart att jag valde den nya modellen som kom 2011 av Kia Sportage.

Jag är mycket bilitresserad och jag sköter mina bilar . Mina arbetskamrater var mycket skeptiska till att jag bytte från Volvo till Kia och vi hade många heta disskussioner om olika märken . Jag var en underdog som fick försvara mitt bilval 2005 mot mina arbetskamraters fina BMW och Audi.

Min första Kia som jag bytte in efter 9000 mil 2011 hade inte ett enda fel. Helt felfri! Mina arbetskamraters fina bilar var inte helt felfria. Vilke revanch.

Att köra min nya Kia Sportage är något som jag ser fram emot varje gång Låg bränsleförbrukning med diesel, AWD mm.

Ni som fortfarande tror att Grundig och Philips gör den bästa bildskärmarna och TV apparaterena om man jämför med Samsungs modeller kanske bör vakna upp ur er Törnrosasömn.
Trevlig helg
Bertil

#32
2012-02-26 18:53

Samsungs skärmar är väldigt överreklamerade. Dom är väldigt duktiga på marknadsföring och bjuder försäljare på resor. Philips däremot har en hög kvalité på bilden. Var och vem som sedan tillverkar deras skärmar är något annat, men dom har mycket bra teknik i dem. Att folk sedan imponeras av samsungs bild har mer att göra med att de jämför med sin gamla tjock-tv än kvalitativ platt-bildskärm (själv har jag LG och talar inte i egen sak).

Det är väldigt mycket skitsnack om att européer inte hänger med teknikmässigt. Det är rätt stor skillnad ändå om man börjar granska sömmarna. Skilj på teori och praktik samt på reklam och verklighet. Det är regel nummer ett.

Bara för att någon är stor eller växer som det knakar betyder inte med automatik att något är bättre än något annat heller.

#33
2012-02-26 20:34

Thommys.

Sicken smörja du skriver! Inte ett uns sanning. Utan bara en tro från din sida att det är så som du skriver. Om man väljer en TV så jämför man bilderna mellan dom. Jag gjorde det,och jag hade med mig en som jobbar i en konkurrerande radio affär för att höra på snacket från försäljaren,och han snackade ärligt faktiskt. Nu är ju kanske det inte alla förunnat att kunna ta med sig någon som jobbar i branchen som jag hade. Men vi gick ut och jämförde apparater (Platt tv). Johan föreslog Panasonic och som jag själv var inne på. Vi jämförde många fabrikat på marknaden. Men efter mycket jämförande så stod en apparat från just Samsung som vinnare en 50". Man är väl inte sämre än man kan jämföra apparater med varandra. Att just Philips skulle bara bättre är bara trams,även om de inte är dåliga,men heller inte bättre.De är däremot i regel dyrare. Enligt Johan är just LG sämst att ha att göra med om du nu skulle få problem med din apparat. Dessutom är det ganska få tillverkare av skärmar idag. Philips är en,Panasonic en annan,och Samsung tillverkar också själva. Så detta är ingen reklam!

#34
2012-02-26 21:27

Shogun; har du telefonnumret till Johan? ;-)

Det blir faktiskt lite tröttsamt med det där i långa loppet.

Själv har jag bara Samsung i hushållet.

Grannen Kurt, som jobbar med produktutveckling av LED-skärmar slog en slägga genom skärmen på sin Samsung igår. Han tyckte bilden flimrade lite för mycket.

#35
2012-02-26 21:35

Audi A5SB.

Vad är tröttsamt? Att höra på en som tror att han vet en massa och inte vet ett smack! Det håller jag med om att man kan bli trött på att höra,speciellt om det inte finns ett uns av sanning i det!

Hade jag jobbat med utveckling av skärmar och en skärm flimrat så hade jag gått och hämtat ut en ny......;o)

Och ja,du kan få telenumret till Johan. Maila mig på ecc@bredband.net

#36
2012-02-26 21:50

Sorry, Shogun. Förstod inte att det du vet är sanningen. Nu vet jag ju bättre, tack och lov.

".......det inte finns ett uns av sanning i det!"

;-)

#37
2012-02-26 22:41

Rekord i off-topic kanske, men när det gäller plattskärmar så är det knappast så att ena märket är bättre än andra bildmässigt. Det sitter samma paneler i olika modeller från olika tillverkare. Det är långt ifrån säkert att det sitter en Samsungpanel i en Samsung-tv bara för att Samsung råkar göra egna paneler. Minns att Samsung släppt en väldigt populär TFT-skärm där det var olika paneler i olika sändningar. Fick man en bra panel så var den marknadsledande. Var det en dålig så var den rätt kass. Fanns 3 olika paneler i omlopp som jag minns det.

Så man kan mycket väl ha en Philips och en Samsung med samma panel.

#38
2012-02-27 07:51

Jag har både en Phillips och en Samsung LCD hemma och båda har en fin bild, svårt att säga vilken av de som är bättre. Det samma kan man säga om Kia jämfört med tex Toyota, ganska bra bilar och fram tills nu utan charm. Det som håller på att hända är att Kia satsar mer och mer på charm och de håller på att lyckas (det kan man inte säga för Toyota), däremot håller priset att bli för högt, strax under eller över 200 sträcket beroende på modell bör man inte gå över om man vill sälja många bilar, 260 är på tok för mycket! Sedan har alla vi ett ansvar att säkra arbetstillfällen i Europa och oavsett hur bra utom EU produkterna är börjar det väga mer och mer mot lokalproducerat (=EU) för min del. En sak har jag aldrig förstått, varför tar inte Toyota den utmärkta och ganska snygga Alphard (finns också som Hybrid) modellen till EU?

#39
2012-02-27 09:10

Okej, där sätter vi punkt för diskussionen om bildskärmar. Och så tänker vi på samtalstonen.

/Fredrik Diits Vikström, Vi Bilägare

#40
2012-02-27 09:15

Kia Optima har funnits här i Australien i ett par år. Trots att det i mitt tycke är marknadens snyggaste mellanstora sedan och fått fantastisk kritik i tidningarnas tester så går försäljningen dåligt. Syrran Hyundai i45 säljer däremot mycket bra. Optima är helt klart Kias bästa bil hittills och ljusår från deras tidigare dussinbilar. På tal om Samsung så har jag massor med Samsungprylar. Det mesta är bra men inte allt. Min mobiltelefon B2710 var ett riktigt bottennapp. Har precis skaffat mig en Ericsson Arc S istället. Klart bättre.

#41
2012-02-27 09:38

Jag lyssnar på Fredrik Diits Vikström, därför säger jag inget mer.

#42
2012-02-27 15:07

Många (de flesta?) Saabmänniskor är individualister, och bilar typ Kia Optima tillverkad enligt standardformulär 1A i oräkneliga mängder tilltalar dem inte.

Det blir nog Alfa Romeo som tar hand om Saabentusiasterna framöver.

#44
2012-02-28 11:31

Av försäljningen att dömma här i Australien kan det vara så att Kia Optima tilltalar Saabkunder. Saab sålde uselt och det gör Optima också. Personligen skulle jag dock gärna köpa en om jag var intresserad av en sedan i mellanklassen.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.