Nästa artikel
Kia om nya Sorento: Så har vi sänkt ljudnivån
Nyheter

Kia om nya Sorento: Så har vi sänkt ljudnivån

Publicerad 13 oktober 2020 (uppdaterad 13 oktober 2020)
Kia Sorento ska utmana Volvo XC90 med betydligt lägre pris – och med lägre bullernivå, enligt produktchefen.

Kia har visat upp en ny generation av stora suv-modellen Sorento, som kommer både med dieselmotor och som laddhybrid. Vi har provkört nykomlingen och rapporten kan du inom kort läsa här på sajten.

Vi har också fått en pratstund med Joakim Jöhncke, som är produktchef på svenska Kia.

Har inte tiden sprungit ifrån den här typen av bilar?

– Några kanske tycker det. Men sjusitsiga bilar finns det inte så många av i dag eftersom många familjebussar försvunnit. Det finns inte så många alternativ för den som vill ha en sjusitsbil så vi tror fortfarande starkt på den här typen av bil, framför allt som laddhybrid.

Med dieselmotor får den dra 2,5 ton. Det kanske också kan locka en viss kundgrupp?

– Ja, det är därför vi har dieselmotorn. Sedan får vi se i framtiden kring utsläppsreglerna. Men tanken är att de som drar mycket båtar, hästtransporter och annat ska välja dieseln som får dra 2 500 kilo. Laddhybriden får dra 1 500 kilo.

Hur många kommer välja dieseln respektive laddhybriden?

– Jag skulle tro att 90 procent väljer laddhybriden och 10 procent dieseln. Det är så det ser ut. Vi tror mycket på företagsmarknaden och då är det ju ganska förmånligt att välja laddhybriden.

Vilka är konkurrenterna?

– Tittar vi på sjusitsiga laddhybrider är det Volvo XC90 eller Ford Explorer. Tittar vi på femsitsiga bilar kanske det är Volvo XC60 och Toyota RAV4.

Vad är unikt med Sorento jämfört med konkurrenterna?

– Kombinationen av laddhybrid och sjusits, till den här prislappen som vi kommer se. Mycket plats för barn – det finns många USB-uttag runt om i bilen så även den som sitter längst bak kan koppla in en laddare. Sedan har vi andra funktioner som lockar barnfamiljer, som att man kan prata i mikrofonen fram så låter det i högtalarna bak. 

Den har blivit ganska tyst. Vad har ni gjort för att sänka bullernivån?

– Vi har förbättrat ljudnivån väldigt mycket. Det är mer isolering i utrymmet mellan motorn och kupén. Vi har också gjort olika saker för att få ned vindbruset.

Däckbuller har varit Kias akilleshäl, men inte i Sorento. Har ni provat den i Sverige?

– Ja, ett år innan vi lanserar bilen kommer ett team från Kia i Tyskland och Sydkorea för att prova bilarna och testa dem på svenska vägar. Ibland har vi fått speciella bilar för Sverige.

Intervjun publicerades först i Vi Bilägares podcast, som du kan lyssna på här.

Ämnen i artikeln

Kommentarer

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.