Nästa artikel
Kia EV5 kliver in i Europa: Ny el-suv i mellansegmentet
Nyheter

Kia EV5 kliver in i Europa: Ny el-suv i mellansegmentet

Publicerad Idag 11:34 (uppdaterad Idag 13:07)
Två år efter världspremiären lanseras Kia EV5 i Europa – anpassad för våra vägar, klimat och vardagsliv.

För två år sedan Kia EV5 premiär. Nu introduceras elbilsmodellen till Europa.

EV5 är en helelektrisk suv i C-segmentet och placerar sig storleksmässigt mellan EV3 och EV9. Modellen bygger på Kias E-GMP-plattform och har 400V-teknik.

Bilen är 4,61 meter lång med en hjulbas på 2,75 meter, 1,87 meter bred och 1,67 meter hög. EV5 är därmed längre än Volvo EX40/XC40.

Kia EV5 har en räckvidd på upp till 53 mil enligt WLTP med ett 81,4 kWh-batteri. GT-Line-versionen har dock 2,5 mil kortare räckvidd. Effekten är 217 hästkrafter (160 kW) i båda versionerna, med ett vridmoment på 295 Nm. Accelerationen 0–100 km/tim klaras av på 8,4 sekunder och topphastigheten är 165 km/tim.

Snabbladdning från 10 till 80 procent tar cirka 30 minuter. Den maximala snabbladdningseffekten med DC är 150 kW.

I kupén finns ett nytt infotainmentsystem med en panoramaskärm som inkluderar en 12,3-tums instrumentpanel, en 12,3-tums pekskärm och en separat klimatdisplay på 5,3 tum. Klimatsystemet är tredelat. Enligt Kia är designen minimalistisk men kombineras med fysiska knappar.

Baksätet kan fällas helt plant, vilket skapar upp till två meters lastutrymme. Bagageutrymmet är 566 liter och kan utökas till 1 650 liter med baksätet nedfällt. EV5 är även utrustad med en frunk framtill på 44,4 liter.

Säten och mattor är tillverkade av återvunnet PET, biobaserat skum i säten och armstöd samt BTX-fri färg på inredningsytorna. Förarplatsen erbjuder massagefunktion, fyrvägs svankstöd, värme och ventilation.

Baserat på navigation och vägdata – exempelvis inför rondeller, nedförsbackar eller hastighetsbegränsningar – justerar Smart Regeneration System Plus automatiskt bromskraften.

Modellen har dubbelriktad laddning med Vehicle-to-Load (V2L), som kan leverera upp till 3,6 kW. EV5 är också tekniskt förberedd för Vehicle-to-Grid.

Beroende på utrustningsnivå är EV5 utrustad med 18- eller 19-tumshjul. GT-versionen lanseras senare med 20-tumshjul.

EV5 har sju krockkuddar, strukturella förstärkningar och Kias senaste förarassistanssystem (ADAS).

Kia EV5 lanseras hos svenska Kia-återförsäljare under hösten och de första leveranserna beräknas ske i slutet av året. De svenska priserna har ännu inte fastställts.

Ämnen i artikeln