Bild
Nästa artikel
Kia e-Soul kommer med dragkrok, trefasladdning och ”suv-paket”

Kia e-Soul kommer med dragkrok, trefasladdning och ”suv-paket”

Nyheter

Elbilen förses med dragkrok som tillval – men det blir ingen hög dragvikt.

Många biltillverkare verkar ha blivit överraskade av hur många köpare i Sverige och Norden som vill ha dragkrok. Det är inte så vanligt i andra länder, men här värdesätter bilköparna möjlighet att kunna dra släp.

När det började dyka upp vettigt prissatta elbilar på marknaden för några år sedan gick bara ytterst få av dem att få med dragkrok. Men nu blir de fler och fler.

Kia meddelar att nybyggda exemplar av elbilen e-Soul (modellår 2021) kommer kunna utrustas med dragkrok. Det handlar däremot inte om någon tunglastare. Kia e-Soul får bara dra 300 kilo, vilket knappast räcker till en husvagn, men som ändå fungerar för exempelvis en cykelhållare eller ett lättare släp.

Som jämförelse kan Tesla Model 3 dra upp till 1 000 kilo medan Polestar 2 och Volvo XC40 kan dra 1 500 kilo. Skoda Enyaq klarar en dragvikt på 1 200 kilo medan Hyundai Kona Electric precis som Kia e-Soul klarar 300 kilo.

Läs också: Kia e-Soul blir billigare – kommer med kortare räckvidd

Trefasladdning

Det går inte att eftermontera dragkrok på äldre Kia e-Soul. Eventuellt dyker det även upp dragkrok till Kia e-Niro, men det är inte bekräftat ännu.

I juni meddelade Kia att e-Soul även lanseras med ett mindre batteripaket på 39 kWh och en räckvidd på knappt 28 mil. Då börjar priserna på 396 900 kronor före elbilspremien på 60 000 kronor.

Den dyrare modellen som kostar 444 900 kronor före elbilspremien har ett 64 kWh-batteri med 42 mils räckvidd.

Kia e-Soul kommer med dragkrok, trefasladdning och ”suv-paket”

Modellår 2021 av Kia e-Soul får även trefasladdning, och dessutom införs ett exteriört ”suv-designpaket” som ska ge ett tuffare intryck med plastpaneler på sidorna.

Paketet innehåller även röda kontrastsömmar till läderklädseln och finns till utrustningsnivån Advance Plus. Priset hamnar då på 480 900 kronor med 64 kWh-batteriet.

Taggar: Nyheter, Kia Soul

Kommentarer

#1
2020-07-09 20:27

Återigen, inte perfekt på något sätt, men bättre än inget alls.

#2
2020-07-09 20:57

Ja jag gissar att många elbilsägare även äger en cykel, och det är ju praktiskt att kunna hänga på den bakom.

#3
2020-07-09 21:39

Nåt för cykelkärran...

#4
2020-07-09 21:58

481000:- inklusive suv design paket med extra plast chok runt hjulen mm.
Ja ful som få och ett hemskt pris.

#5
1
2020-07-09 23:02

Gillar den. Jättebra att köra. Inte som en suv men ändå nästan, tyvärr, dock bättre.

#6
2020-07-09 23:47

Mso: Hemskt pris? Du menar jämfört med Vag-koncernens motsvarande elbilar? Nej just det, de har ju inga ute än......och hur kommer de ligga i pris? Knappast lägre för motsvarande storlek/utrustning/räckvidd......

#7
2020-07-10 05:49

Definitivt snygg, med personlighet! Men 300 kg... Vad väger en kärra med staket (nät), full med trädgårdsavfall? För att ta ett exempel.

#8
2020-07-11 13:15

Elbilar är oftast för dyra för privatpersoner men milkostnaden är ofta klart konkurrenskraftig med en jämförbar fossilare för den som kör långt.

Privatleasing av elbilar är sannolikt den stora grejen för privatbilister. Då kan man jämföra månadskostnaden på ett enklare sätt. Det är dock inget för mig, jag vill köpa bil kontant.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.