Bild
Nästa artikel

Kia byter däck på bromssvag Rio

Nyheter

Efter kritik mot bilens långa bromssträcka har Kias svenska generalagent beslutat att byta sommardäcken på Rio.

Den som äger en Kia Rio av årsmodell 2012 eller framåt kommer att få en ny uppsättning sommardäck. Inom kort ska bilägarna kontaktas via brev. Däckbytet genomförs efter kritik mot bilens bromsar i svensk motorpress.

När Vi Bilägare testade Kia Rio förra hösten (nummer 15/2011) noterade småbilen ett svagt bromsresultat. Från hastigheten 100 km/tim blev bromssträckan hela 43 meter, jämfört med testkonkurrenten Chevrolet Aveo som stannade på 38 meter.

"När Chevrolet Aveo står stilla rullar Kia Rio vidare i fem meter. Det är klasskillnad! Kians bromssystem arbetar dessutom omodernt slamrigt och med överraskande långa pulser", skrev Vi Bilägares testförare Mikael Schultz.
 
Åtgärden omfattar omkring 3 000 bilar.

Diskutera: Vad tycker du om Kias däckbyte?

Kommentarer

#1
2012-10-30 13:12

Tja, det skall vara billigt. Var det budgetdäck från Kina som satt på - sådana som kostar bara en tredjedel jämfört med märkesdäcken? Och dessutom ett omodernt bromssystem ... Visst, det går att tillverka jättebilliga bilar, men det behövs onekligen transparens i massor.

#2
2012-10-30 15:15

Nej Kapten, det sitter Hankook original på Kia Rio (årsmodell 2012) alltså koreanska däck. Finns ingen biltillverkare i västeuropa som skulle våga kränga på kinesiska däck från fabrik.

Chevrolet Aveo (Troligtvis Kumho däck, som Hankook är dottermärke till, alltså koreanska) är i stort lika billig som Rio men fick ändå betydligt bättre bromssträcka. Detta har med andra ord inget om tillverkningskostnader att göra utan Kia råkade göra en miss helt enkelt.

Två koreanska bilar med koreanska däck till nästan precis samma kostnad och den ena stannar fortare än den andra, nej som sagt bortse från prisbilden.

#3
2012-10-30 16:18

OpelTobbe, det där "troligtvis" förtog hela ditt inlägg. Är det Kumho eller är det inte?

#4
2012-10-30 16:43

Kapten, min bil (Cruze) levererades med Kumho däck så då antar jag att nya Aveo levereras med Kumho likväl. Min sambo köpte en 12'ans Rio nyss och på den satt det Hankook

#5
2012-10-30 17:47

Ni menar att koreanska tillverkare köper däck enbart från en däcktillverkare och sätter dessa däck på alla modeller? Det gör inte ens europeiska biltillverkare, så nej bara för att en modell är levererad med Kumho så innebär inte det att alla andra är levererade med Kuhmo.

Europeiska tillverkare köper in från flera olika leverantörer och de gör en upphandling och så monterar de det som de får bäst pris på för tillfället. Det gäller märken som Continental, Dunlop, Michelin, Pirelli och Goodyear som originalmonteras. Exempelvis så kan Fiat och Lancia levereras med Pirelli eller Continental eller Goodyear. Peugeot köper gärna in från Michelin, Continental och Dunlop. Citroën kör däremot helst med Michelin, men Continental kan förekomma.

#6
2012-10-30 20:56

Renault kör med Michelin och Goodyear beroende på "vad som finns till hands".
Peugeot/Citroen som sagt b.la Michelin men jag blev lite fundersam nu när jag fick vinterdäck utav märket Hankook.
Vet inte hur bra de är eller vad de kostar i förhållande till Michelin men jag antar att de är billigare och betydligt sämre?

De skall läggas på i morgon så vi får väl se ....

#7
2012-10-30 21:34

Ja europeiska biltillverkare har avtal med de stora leverantörerna och har testat flera modeller som de godkänner och sedan köper in det som är billigast. Det händer även, ja är rätt vanligt faktiskt, att de stora tillverkarna gör däck speciellt efter vissa kravspecifikationer så de däck som köps i handeln är inte identiska med de däck som sitter på bilen. Mönstret är samma men gummiblandningen kan vara speciellt framtagen i samarbete med bilfabrikatören.

Gällande vinterdäck så har återförsäljarna avtal med olika leverantörer, och även generalagenten för ett märke kan ha avtal. Jag vet att Peugeot har Kuhmo som de billigare däcken och Michelin som de dyrare som de erbjuder för sina kunder som vill ha vinterdäck. Volvo butikerna kör med Good Year som premiummärke, även Pirelli brukar förekomma, och så kan de ha Klébér som billigmärke.

Hankooks vinterdäck brukar hamna medel i tester. Inte usla men inte jättebra heller. Kuhmo rankas vanligtvis lite högre än Hankook som vinterdäck, men det skiljer lite år från år för de utvecklar ju däcken hela tiden.

#8
2012-10-30 22:02

Nej jag menar inte att alla Aveo's där ute rullar på Kumho från fabrik. Jag kunde bara anta att det satt det, därav att jag skrev "troligtvis" i mitt första inlägg. Det var ett antagande och inte ett påstående. Har sett Chevor som rullat på Fulda med vilket är ett tyskt däck i klass med nämnda koreanska.

#9
2012-10-31 03:01

Raphael, lite kul att du korrigerade dig själv - så slapp jag.
Det handlar alltså inte enbart om låga däckspriser.

#10
2012-10-31 08:55

Mistro, på de 2 Renault jag köpt nya har det suttit continental monterat från fabrik. Vad gäller vinterdäck kunde jag välja fritt bland de stora märkena och valde då Nokian. Vad den som inte bryr sig får vet jag iofs inte, det kanske den lokala handlaren bestämmer?

#11
2012-10-31 09:10

Min Megane och Clio fick Michelin sommardäck och Goodyear vinterdäck då i båda dessa fall Michelin inte kunde få fram några vinterdäck.
Goodyear har dock visat sig fungera utmärkt och enligt säljaren så har de även vunnit en del tester över Michelin. ( oklart vilka )

Tre C3:or lev. med Michelin sommardäck men sen fick vi något billigt ( som jag inte längre minns namnet på ) till vinterdäcken,men de fungerade bra de med.

Var inne hos Peugeot nu i morse och där annonserade man ut Hankook vinterdäck till både Peugeot och suzuki så jag antar att de hos just denna ÅF brukar att använda dessa däck.
Betalde 6000Kr för dubbade vinterdäck med plåtfälg ( 308 )så det var kanske inte "hela världen". ( samt 4800kr till en 107:a )

#12
2012-10-31 10:08

Roy J - vad menar du med att jag har korrigerat mig själv? Nu förstår jag inte alls här.

Mistro - Peugeot från centralort har ett avtal med specialerbjudande på Hankook vinterdäck nu denna höst, så det är något alla Peugeot butiker kan erbjuda. Samtidigt som de också kan erbjuda andra val. Jag köpte Michelin dubbfria hos min Citroën ÅF. I min lokala Citroën-butik så finns förutom Michelin vinterdäck även Bridgestone och så något lågpris från Asien som jag inte minns namnet på. De har säkert fler märken, jag har inte kollat så noga.

Michelin är bra vinterdäck, GoodYear är också bra vinterdäck. De kan ha olika resultat i olika tester, beroende på vad testaren prioriterar för egenskaper. Michelin är framförallt väldigt jämna, stabila och satsar på bromsning mest (de brukar vinna bromsproven i testerna) och en god körkänsla i vått och torrt. De kan hantera snöslask lite mindre än exempelvis Continental som kan bromsa sämre. Intressant är att flera tidningar, inklusive Aftonbladet och Robert Collin, har mest förtroende för Michelin när det gäller att de däck som tillverkarna skickar till testet verkligen stämmer med de däck som finns i handeln. Det har visat sig att Nokia, Continental, med flera, skickar däck med egenskaper som inte överenstämmer med däcken som finns i handeln sen. Testarna vill ju testa de nya däcken så de får dem innan de hunnit ut i handeln, och sen när de finns i handeln så har de ibland jämfört och vid dessa jämförelser är det bara MIchelin som visar sig vara helt identiskt och testar man däck ute i handeln så vinner Michelin.

Och det som det verkar som att de andra fuskar med det är slitstyrkan. Dvs, däcken de skickar till testerna har sämre slitstyrka än däcken i handeln, men eftersom de kasseras efter tidningars tester gör det inget.. så då satsar de på spetsegenskaper på andra områden istället. Men ute i handeln har däcken högre slitstyrka och därmed något sämre grepp. Utom just Michelin då som skickar samma däck som de sedan säljer till konsumenterna. Alla de andra stora tillverkarna har man kommit på med att fuska någon gång utom just Michelin.

Michelin är de som förenar hög slitstyrka med grepp bäst.

#13
2012-10-31 22:26

Min grabbs nya Aveo diesel har Continentaldäck (precis som vår '09 Corsa - byggda enligt samma plattform inom GM). Detta förklarar kanske ändå skillnaden i bromstestet mellan Aveo och Rio!

#14
2012-10-31 23:43

jeem:
Det var ny info, tack för korrigerigen. Det är en ganska stor klassskillnad på Hankook och Continental vad jag med förstått så. Min corsa jag löste ut för många år sedan fick Dunlop till sommar och GoodYear till vinter från fabrik.

#15
2012-11-02 15:33

Köpte Hankook V12 K110 till Mazdan och det var minst lika bra däck som Dunlop-däcken (tror det var SP2500 Sport) som satt som standard. Aldrig någon allvarlig känning av vattenplaning samt väldigt bra grepp och inga lynnigheter. Funderar på att köpa dom till BMWn sen när de däcken är slut. Enda nackdelen var att mönstret var glest och det fastnade väldigt mycket sten mellan klackarna. Annars bra och inte så dyra.

Så Hankook gör bra däck med. K112 låg väl väldigt bra till i ett sommardäckstest för några år sen vill jag minnas.

#16
2012-11-05 20:52

Oj , attans trodde det var fartgupp !!!!!!!!!!

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.