Nästa artikel
K-G BERGSTRÖM: "Bilen är inte ond"
Nyheter

K-G BERGSTRÖM: "Bilen är inte ond"

Publicerad 20 november 2009 (uppdaterad 21 september 2010)
Efter min första krönika ifrågasatte en läsare hur Vi Bilägare kan låta en bilhatare som jag skriva i tidningen.

Redaktionschefen har på sin blogg redan svarat. Men jag föredrar att också själv få föra min talan.

Jag är ingen bilhatare.


Jag är däremot relativt ointresserad av bil- och trafikfrågor. För mig är bilen ett kommunikationsmedel. Inget annat. Den är ingen hobby. Den är ingen ögonsten, som jag vårdar med kärlek och ömhet.

Ändå är jag beredd att vara politiskt inkorrekt och försvara bilen. Den utsätts numera ofta för orättvisa attacker, tycker jag. Bilen görs till något ont som hotar vår överlevnad. Och visst  är utsläppen från våra bilar ett hot mot både hälsa och klimat (i varje fall om man ska tro experterna).

Men bilen i sig är inte ond.

Det kommer naturligtvis att gå att förse våra bilar med drivmedel som inte förstör miljö och hälsa. Det ideala (?) i Sverige vore väl elbilar med tanke på vår goda tillgång till både vatten- och kärnkraft.

Energikällor som länge ansetts vara både rena och relativt billiga. Nu kan det ifrågasättas om de är det. Elskatter och koppling till högre elpriser på kontinenten, har tyvärr eliminerat en del av de inhemska prisfördelarna. Men sånt kan ändras.

Jag vet inte vilken av de dryga hundra årens många uppfinningar och upptäckter som är störst - bilen, flyget, telefonen, radion, TV:n, datorn, Internet och de medicinska framstegen för att nämna några.

Men det är knappast särskilt utmanande att framhålla bilen som en stark kandidat till viktigaste uppfinning. Den har gjort oss människor mindre isolerade. Den har gjort arbetsmarknaden mer flexibel. Den har underlättat handel.

Den har gjort vår fritid rikare.

Jag har tillbringade en vecka i de värmländska älgskogarna. Knappt 40 jägare med anknytning till Brunskog la ner tio älgar under fyra dagars jakt. Att bedriva älgjakt utan bil vore knappast möjligt. I varje fall inte för så kallat vanligt folk.

Vi kör bil till våra älgpass. Dit går inga bussar eller tåg. Visst har människan bedrivit jakt långt före bilen. Men det blev en långt omständligare och ineffektivare jakt.

Tack vare bilen och en uråldrig jaktorganisation med drevkarlar och drevkvinnor kunde vi på ett par timmar svepa över våra områden och fälla vad som fällas skulle. Och det var inga Bentleys eller Rollsar som brukades.

I vårt jaktlag är inte bilen klasskiljande. VD:n kom i en vanlig SAAB och den kvinnliga doktorn i en lika vanlig Volvo. Själv kom jag i min nerstänkta Toyota årsmodell 98.

Visst finns det skäl att bekymra sig för klimatet Men är man utvecklings- och teknikoptimist som jag, så kommer hotet att elimineras. Människan har genom årtusenden visat sig äga en betydande överlevnadsinstinkt.

Vi har det också som art bättre än någonsin tidigare. Vi lever längre och fler har högre standard än tidigare, utan att för den skull förringa den nöd som fortfarande existerar.

Jag är inte övertygad om att världens ledare i Köpenhamn i december är mogna för en stor och genomgripande klimatuppgörelse.

Varken Kina eller USA verkar prioritera frågan tillräckligt just nu, Obama har den för honom mer akuta frågan om sjukvården högst upp på agendan.

Det är dessutom kongressval nästa höst och inför det är det inte särskilt opportunt för honom att utmana amerikanerna med energiskatter eller annat som en klimatuppgörelse kan innehålla.

Men människans starka självbevarelsedrift segrar till sist. Då kommer ingen längre att angripa bilen som om den vore djävulens uppfinning.

Och om ni möjligen undrar om mina gamla bil, lyckades föra mig till egen framgång i älgskogen, så är svaret nej. Jag hade ingen tur i älgpasslotteriet. Jag såg inget djur som jag med säkerhet kunde identifiera som älg.

K-G BERGSTRÃ-M


Diskutera: Vad tycker du om K-G:s krönika?
Testvinnare - bekväm storlast

1. Vi sätter Mercedes i topp när alla korten synats. Trots att E-klass kombi inte har lika exceptionellt låg ljudnivå som (den extra ljuddämpade) Audi är den totala komforten klart bäst. Det ruvar ett unikt lugn över körningen i Mercedes-Benz, oavsett om den stora kombin ska hanteras i stan eller på långa, snabba distanskörningar. Underlaget spelar inte så stor roll. ”Åkkomforten är överlägsen de båda andra. Bakom ratten på Mercedes känns det som om man svävar fram”, noterade en lyrisk testförare. Det är bara riktigt elaka tvärslåar som kan få den bakre luftfjädringen att höra av sig. Utrymmena för de åkande är ingen avgörande faktor i trion, däremot är lastutrymmet i E-klass klart större än de båda andras.



2. Nya Audi A6 Avant matchar gott och väl Mercedes i nästan allt. Utmärkta, pigga köregenskaper parade med hög komfort, närmast perfekt motor/växellåda, snål på bränsle, modernt och högklassigt utförande. Ett tilltalande val om inte maximalt lastutrymme behövs.



3. Jaguar är klassens särling – utan att vara konstig alls. Det är lätt att ta till sig den utmärkta körkänslan, motorn, växellådan, aluminiumanvändningen och inköpspriset. Inte lika modern helhet som tyskarna, glest återförsäljarnät och sämre andrahandsvärde är minus.

 

Kommentar av Anders Helgesson, testförare:

Mercedes E-klass är en pulssänkare av rang och mitt val i trion. Komforten är utmärkt, körkänslan avspänd utan att bli intetsägande, teknikinnehållet är lika massivt som i Audi. En av Mercedes få svagheter är den något ljudliga motorn. Jämfört med konkurrenterna upplever jag Jaguar XF vara ett decennium efter när det kommer till finesser och funktioner, i gengäld har den en sympatisk ”analog” karaktär tyskarna förefaller ha förlorat på de digitala oceanerna.

Kommentar av Calle Carlquist, testledare:

Jag tar alla tre! Jaså, inte? Då finner jag, lite till min förvåning, att jag helst sätter mig i Jaguar. Den har inte Audis förnämliga ljudnivå, ej heller dess intryck av teknikfyrverkeri. Den har inte den höga totalkomfort som erbjuds i Mercedes, inte lika bra utrymmen heller. Men XF Sportbrake är en rakt igenom trivsam bil med egen stil och spänstiga köregenskaper. Dessutom är den ett prisfynd i detta sällskap, samtidigt som auran är mest speciell.

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2009-11-20 18:23
S-E S (ej verifierad)

K-G, ditt jaktlag verkar ha en sund syn på bilen som bruksföremål och statusobjekt och du ska inte bekymra dig över att vara politisk inkorrekt när du försvarar bilen. Du är i samma båt som de "Gröna Bilisterna".

#2 • Uppdaterat: 2009-11-20 21:40
Roland Ekman (ej verifierad)

K-G det var synnerligen kloka ord i Din krönika, som det brukar vara i Dina politiska analyser också
ganska träffsäkert, så egentligen behövs det inte
sägas mer, men Vi klarar oss inte utan bilen i dagens samhälle, därför måste tekniken komma i
fatt utvecklingen för att bemöta klimathotet.

#3 • Uppdaterat: 2009-11-21 00:40
Fredrik carlsson (ej verifierad)

Ja hela världen och mänskligheten är handlar om kommunikation.
Vissa skriver dikter andra skriver brev och många gör musik, teater, film eller talar i gåtor om man har talets gåva. var och en får finna sin egen kommunikationsnivå.
Bilen är precis som tåg, flygplan, båtar, cyklar eller skateboards ett kommunikationsmedel och var och en få finna var sin själ passar in.
Men bilen betyder frihet och är en dubbelvägskommunikation precis som internet och telefon m.m. BILEN ÄR VIKTIG för människans utveckling!
Radio, Tv, teater, film osv. kan vara fantastiskt men det är mest envägskommunikaion som andra har bestämt.
Därför är bilar, internet och telefon så viktiga frihetssymboler. Miljöaspekterna på dagens bilar är löjliga. Man kan ställa in en modern bil i en verkstad och mäta vad som kommer ur avgasröret och samtidigt röka en havanna cigarr jämte bilen och mäta dess värden. Gissa vad som släpper ut mest, cigarren eller avgasröret?

#4 • Uppdaterat: 2009-11-22 15:37
JD (ej verifierad)

Det finns även dom som använder egen bil i tjänsten.
Ingen bil inget jobb!

#5 • Uppdaterat: 2009-12-01 17:09
Undrar (ej verifierad)

Varför samåkte du inte med vd:n och med den kvinnliga doktorn? Miljöförstörare där!

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.