Bild
Nästa artikel

Karossen blir bildskärm på Toyota

Nyheter

Futuristiska konceptbilen Toyota Fun-Vii är en bildskärm på hjul. Föraren har kontroll över karossen och kan lätt byta färg eller visa fotografier.

Konceptstudien Fun-Vii är ett av dragplåstren i Toyotas monter på bilsalongen i Tokyo, som öppnar den 30 november. Enligt den japanska tillverkaren visar bilen Toyotas tankar kring en inte alltför avlägsen framtid där människor, fordon och infrastruktur kopplas ihop.

Modellen är hela tiden ansluten till sin omgivning, den kommunicerar med andra bilar och upptäcker farliga situationer i trafiken. Längden är fyra meter och kupén har plats för tre.
 
Mest spektakulär är förstås karossen, som fungerar som en bildskärm där föraren kan visa färg, film, fotografier eller textmeddelanden. När bilen är parkerad och låst släcks karossen och blir svart.

Diskutera: Vad tycker du om Toyota Fun-Vii?

Kommentarer

#1
Förstikön
2011-11-29 15:01

Blir säkert billigt att reparera efter första dörröppningsbucklan på stormarknadens parkeringsplats.

#2
BMW-fredda
2011-11-29 22:42

Behövs inte ens en stormarknadsparkering för att få bilen förstörd då folk i Sverige oavsett ålder älskar att bara slänga iväg bildörren.

Som tur är hjälper bilens sidolister mot de allra flesta uppslagen.

#3
2011-11-30 09:39

Bilen kommunicerar förståss med sin omgivning och upptäcker då faror som kan tänkas uppkomma,...bilen väljer själv var den vill parkera och väljer då förståss att inte parkera bredvid en 240.
Bilen håller också ett vakande öga på allt runt omkring...även nattetid = Ingen vågar längre att vandalisera någon bil med risk för att bli filmad.
Funderar man på att käka en Big mac så visar bilen filmklipp på hur skadligt detta är och kör dig istället till närmaste matbutik för att inhandla utvalda råvaror.
Märkligt nog så glömde man ange hur bilen drivs...men sådant är ju kanske inte så viktigt i sammanhanget idag!? ;)

#4
Raymond K
2011-11-30 10:20

Mistro, den drivs med ettor och nollor som de flesta dataprogram.

#5
Urban cruiser
2011-11-30 16:32

Varför trolla igång bråk genom att bland in Volvos bästa klassiker? Eller om du menar Mercedes gamla goa 240?

Senas jag fick en bildörr i sidan var det från en nyare Audi.

#6
2011-11-30 20:44

Men vilka möjligheter! Rulla upp på E4'an bredvid Swebussen till Jönköping, och dra igång nåt naket på passagerarsidan. Eller varför inte Braindead? Underhållning för alla!

#7
2011-11-30 20:57

Måste bara ha en så'n :oD
En bugetvariant är väl en beg Prius med storbildsTV på taket ?

#8
Raymond K
2011-11-30 22:15

Jes, köp en Cray-dator och sätt hjul på.

#9
Urban cruiser
2011-12-01 00:35

Jes: Haha, den var bra!

Det jag gillar med Toyota är att de är så spännande.
Brinnande motorer, fastnande pedaler, elektronik som lever sitt eget liv, nackskydd som flyger från baksätesplatsen rätt på föraren vid inbromsning osv osv.

Testa en och du är fast!

#10
Urban cruiser
2011-12-01 00:36

När ska den återkallas?

#11
2011-12-01 02:33

Du menar till skillnad från skenande Audibilar, brinnande Volvos (och Volvos som går av på mitten!), Saabar som skakar sönder av sin egen Tourqe steer, Mitsubishis som inte går att köra på det bränsle de är tänkta för, Audis som rostar, Mercedesar som välter, BMWs med rasad ventilstyrning, brinnande Ferraris etc etc etc. Listan blir lång.

#12
2011-12-01 08:49

"Mistro, den drivs med ettor och nollor som de flesta dataprogram."
Klockrent, Raymond!

Men eländet lär väl heller aldrig något mer än datapulser. Så korkat opraktiskt.

#13
2011-12-01 21:15

Underbart att folk skriver och gnäller som om det var en produktionsbil. För att prata på ren östgötska - det är ett jävla koncept ;)

Finns väl knappt som en lermodell ens :p Och lär nog aldrig finnas :p

#14
Gert Andersson
2011-12-01 22:46

Roger: Misstänner Mazdan eller ä dä bare solkanon?

#15
2011-12-02 00:18

Nu skriver du om den mer än jag gör. Du kan få köpa den om du vill ha den ;)

#16
Gert Andersson
2011-12-02 00:29

Kunde inte låta bli att glänsa med mina östgötakunskaper nu när du pratar ren östgötska. Min fruga är från Motala, precis som hennes Avensis som är köpt på Kjell Askling bil, trevliga grabbar!

Nej, Mazda 6 är en skapligt bra bil men inget för mig.

#17
2011-12-02 13:28

"urban cruiser": Ledsen för att du inte förstod ironin i mitt inlägg,men jag kan förklara tanken med ordet 240,som i det här fallet får stå värld för:
se gammal bil som dess ägare är mindre rädd om.
Det är knappast någon nyhet eller hemlighet att folk med äldre bilar oftast inte är lika varsamma eller rädda om sina fortskaffningsmedel.
Sedan finns det förståss undantag med trångsynta människor i nya bilar också som inte respekterar andras egendom.

Men som sagt... min poäng var inte att nedgöra en klassiker oavsett om vi pratar om Volvo eller MB

#18
Gert Andersson
2011-12-02 14:59

Okej!

Jo, det kan jag instämma i, brukar själv ställa mig brevid finare bilar även fast det som sagt inte alltid hjälper.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.