Nästa artikel
Kan bli kö hos Volkswagen-verkstäder
Nyheter

Kan bli kö hos Volkswagen-verkstäder

Publicerad 7 oktober 2015 (uppdaterad 7 oktober 2015)
Volkswagens informationschef i Sverige heter Marcus Thomasfolk.
Efter avgasskandalen väntar Volkswagen-verkstäder runt om i världen med spänning och oro på vad den tekniska lösningen från fabrik ger för konsekvenser med servicetider.
Det finns en berättigad oro hos många kunder att verkstäderna snabbt kommer att bli fullbokade när återkallelserna av 225 000 bilar i Sverige ska verkställas. Det kommer också rimligtvis att drabba kunder som inte är direkt berörda av utpekade dieselmotorer.
 
Tidsåtgången för att uppdatera mjukvaran kan i bästa fall ta en halvtimme. Sett till antalet bilar som ska åtgärdas innebär det att cirka 80 servicetekniker kommer att ha att göra med återkallelserna under ett helt år.  Det som oroar är att åtgärden kan ta ännu längre tid.
– Vad vi vet nu är att det kommer att handla om en uppdatering av mjukvaran, men att det också i vissa fall kan bli aktuellt med andra tekniska lösningar, säger Volkswagens informationschef Marcus Thomasfolk till Vi Bilägare.
 
Vad innebär återkallelserna för övriga ägare av Volkswagen, Audi, Skoda och Seat?
 – Vi arbetar för att säkerställa att vi har kapacitet för att utföra det som krävs utan att andra bilägare ska drabbas.
 
Kommer ni att behöva nyanställa servicetekniker för att klara av anstormningen?
– Vi behöver veta mer i detalj om hur åtgärden ser ut innan vi kan ge svar på det.
 
Behöver ni träffa avtal med andra ”fria” verkstäder för att klara av vanliga serviceuppdrag?
– Målsättningen är att åtgärden ska genomföras av våra auktoriserade verkstäder.
 
Inom vilket tidsspann bör alla återkallelser klaras av?
– Vi inleder aktionen efter att myndigheten godkänt åtgärden. Berörda bilägare kommer att kontaktas brevledes efter oktober månads utgång. Självklart är det vår ambition att genomföra åtgärden så fort som möjligt, men vi har i nuläget inte någon bortre tidsgräns.

Diskutera: Har du en bil som omfattas av den kommande återkallelsen?

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2015-10-07 14:35
Habbe

Att frivilligt få sin bil slöare och törstigare med en ny NOx-optimerad mjukvara kan väl knappt skapa några köer?

#2 • Uppdaterat: 2015-10-07 14:47
PREVIA

I många fall blir det mycket mer komplicerat än bara uppdatera mjukvaran. Skulle det vara fråga om moderna bilar som Tesla så kunde uppdateringen göras utan att någon bil behövde uppsöka någon serviceverkstad för att uppdatera mjukvaran. Och hurgår det med VW introduktion av tjugo nya elbilsmodeller, kommer man att klara det?

#3 • Uppdaterat: 2015-10-07 14:50
Stefan Eriksson

Häller med dig Habbe, skulle inte lämna in bilen för att riskera att försämra bilens prestanda och bränsleförbrukning.
Om det framkommer att det är en tvingande åtgärd från VW eller Transportstyrelsen skulle jag kräva att få häva köpet.

#4 • Uppdaterat: 2015-10-07 16:05
1storstark

Det är väl som med windows 10. Vänta och se hur det går för andra först.

#5 • Uppdaterat: 2015-10-07 16:18
Peter E

Visst är det bra att det skapas jobb! ;-)

#6 • Uppdaterat: 2015-10-07 20:58
Gäst (ej verifierad)

Och dom har fortfarande inte svarat på HUR motorerna kommer att fungera efter uppdateringen. Lägre effekt och vrid, högre förbrukning? Och om dom presterar sämre, hur ska berörda ägare kompenseras?

För det måste väl vara självklart att de isof kompenseras. Om inte så är ju det en lika stor skandal i sej som det ursprungliga bedrägeriet.

#7 • Uppdaterat: 2015-10-08 10:22
PREVIA

I andra länder stoppar man försäljningen av VAG bilar men i Sverige svarar bilhandeln med att man inte märkt någon minskning av bilköpen men däremot så har priserna sjunkit. På frågan varför man inte informerar köparna om att bilarna kan bara manipulerade svarar bilhandeln med att man berättar det för kunderna om kunderna frågar om det.
Seriösa bilhandlare, undrar någon sedan varför man just kallar bilhandlare för bilskojare!

#8 • Uppdaterat: 2015-10-08 12:00
Lyteskomik

Flyktingar från VW?

#9 • Uppdaterat: 2015-10-08 12:04
Nephologen

Här är ett tal som Michael Horn ska hålla i USAs kongress under dagen. Däri finns ett intressant uttalande:

"... technical teams are working tirelessly to develop remedies for each of the
affected groups of vehicles. These solutions will be tested and validated, and then shared with the responsible authorities for approval. There are three groups of vehicles involved, each containing one of the three generations of the 2.0L diesel engine. Each will require a different remedy, but these remedies can only be our first step for our customers."

Av ovanstående kan man uttolka att det kommer att finnas åtminstone tre olika lösningar på problembilarna. Men att flera åtgärder kan komma....

För övrigt har jag inte greppat vilka tre generationer av motorer vi pratar om här, borde vara EA189 och EA288 men vad är den tredje? EA188?

http://docs.house.gov/meetings/IF/IF02/20151008/104046/HHRG-114-IF02-Wstate-HornM-20151008.pdf

#a • Uppdaterat: 2015-10-08 16:03
VW Polo 2012

"Kan bli kö ", Det är det ju redan, när man vill ha en service utförd. Så inte lär det bli bättre.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.