Bild
Nästa artikel
Nyheter

Jaguars elbilsbesked innebär slutet för klassiska V8-motorn

Publicerad 2021-02-18 18:39 (uppdaterad 2021-02-18 18:40)
Jaguar och Land Rover går över till eldrift – och det kommer innebära att märkets välljudande V8-motor på sikt ska läggas ned.

Jaguar och Land Rover ska inom kort börja fasa ut förbränningsmotorerna och ersätta dem med någon form av eldrift.

Tidigare i veckan avslöjade Jaguar ett det engelska märket om bara några år enbart ska lansera elbilar, och den första eldrivna Land Rover-modellen kommer 2024.

De nya planerna innebär alltså slutet på utvecklingen av nya förbränningsmotorer. De senaste åren har Jaguar till stor del förlitat sig på den egenutvecklade motorfamiljen Ingenium, en motsvarighet till Volvos så kallade VEA-motorer.

AJV8-motorn blev faktiskt den första från Jaguar, trots att den lanserades så sent som 1996. Jaguar hade börjat utforska möjligheterna att bygga en V8-motor under 1980-talet.

Men i modellprogrammet finns också en V8-motor som förmodligen kommer bli saknad av många. Det handlar om den så kallade AJ-V8- eller AJ8-motorn som använts av Jaguar sedan 1996, då den skulle ersätta både den raka sexcylindrig motorn och V12-motorn. Den första prototypmotorn byggdes 1991.

Även Ford har använt motorn, men så sent om förra året tog Jaguar helt över tillverkningen. V8-motorn finns med kompressor och kan leverera ett väldigt distinkt ljud, något som uppskattas av Jaguars sportbilsägare.

Grunden i motorn är alltså flera decennier gammal och även om den utvecklats genom åren kommer tillverkningen läggas ned inom några år. Det är dock oklart när – för Jaguar är till exempel USA och Mellanöstern viktiga marknader och där kan V8-modellerna leva kvar i ytterligare några år.

Även Bentley har tvingats lägga ned tillverkningen av märkets klassiska och 6,75 liter stora V8-motor.

Motorn är relativt kompakt för att passa Jaguars slanka designspråk. Någon turbo blev det dock inte – ingenjörerna valde istället kompressor.

En 4,3-litersversion av Jaguars V8-motor har suttit i Aston Martin Vantage. Även Land Rover har fått ta del av den.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.