Bild
Nästa artikel
Nyheter

Jaguar och Land Rover rusar för att sänka utsläppen – dieseln rasar

Publicerad 2021-02-01 12:18 (uppdaterad 2021-02-01 12:20)
Dieselandelen hos Jaguar- och Land Rover-koncernen störtdyker. Men förra året kan ändå sluta med utsläppsböter för koncernen.

Jaguar- och Land Rover-koncernen var en av biltillverkarna som hade sämst utsikter att klara EU:s tuffa utsläppsmål vid årsskiftet. Försäljningen störtdök med 24 procent förra året jämfört med året innan, och flera nya hybridmodeller försenades på grund av coronapandemin.

Men trots de försenade hybridmodellerna var över hälften, 53 procent, av alla bilar som Jaguar och Land Rover sålde förra året elektrifierade på något sätt. De allra flesta, 41 procent, var dock så kallade mildhybrider som inte är tänkta att köra långa sträckor på el.

Laddhybrider och elbilar stod för knappt sex procent vardera av den totala försäljningen. Dieselmotorer, som för bara några år sedan stod för majoriteten av alla sålda bilar, har nu en andel på bara 25 procent hos koncernen.

Bara en av fyra sålda bilar hade dieselmotor, betydligt färre än för bara några år sedan

Försäljningen av nya Land Rover Defender går bra, och det är en av anledningarna till att räkenskapsåret ser ut att sluta med vinst för koncernen.

Oklart kring bötesbeloppet

När det gäller EU:s utsläppskrav är det än så länge oklart om Jaguar och Land Rover kommer klara sig under gränsen på 132 gram koldioxid per kilometer. Enligt preliminära siffror ligger utsläppen nu på 134 g/km vilket gör att koncernen sätter av 400 miljoner kronor för eventuella böter.

Tidigare varnade JLR-koncernen för att uppemot en miljard kronor skulle behöva sättas av för eventuella böter, men trots de försenade hybridmodellerna har ökningstakten för de elektrifierade modellerna varit hög under sista kvartalet förra året.

Läs också: Nya planen som ska ge längre räckvidd i elbilarna

Ämnen i artikeln

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.