Nästa artikel
Jaguar klår Tesla i Årets Motor
Nyheter

Jaguar klår Tesla i Årets Motor

Publicerad 23 maj 2019
Den elektriska drivlinan i I-Pace fick juryn att spinna.
Återigen har Årets Motor avgjorts. På engelska heter tävlingen International Engine and Powertrain of the Year och juryn består av en panel med 70 domare från 31 länder.

I huvudkategorin är det oförändrat sedan flera år tillbaka. Här regerar nämligen Ferraris 3,9-liters turboladdade V8 som bland annat sitter i 488 GTB, Portofino och GTC4 Lusso T.
– Den har vunnit i huvudkategorin fyra år i rad och cementerar därmed sin plats i historieböckerna. Jag tvivlar på att en sådan bedrift någonsin kommer att matchas igen, säger juryns medordförande, Dean Slavnich. Ferarrimotorn kammade även hem vinsten i kategorierna prestandamotor och i de effektstinnaste klasserna från 550 hästkrafter och uppåt. 

 

Ferrari Portofino.

Elbilen Jaguar I-Pace gjorde storstilad debut som årets nykomling och vann även i klassen mellan 350 och 450 hästkrafter. Dessutom petade Jaguar ner Tesla från tronen i årets elektriska drivlina. 
– Kraftfull och förfinad visar den elektriska drivlinan under huven på I-Pace hur långt elektrifieringen har kommit, säger Dean Slavnich. 

Årets hybrid blev bensin- och elkombon som sitter i sportbilen BMW i8. I kategorin med effekt under 150 hästkrafter vann Fords 1-liters EcoBoostmotor och Audis 2-liters fyrcylindriga bensinmotor regerar i klassen 150-250 hästkrafter. Vidare utsågs Porsches 2,5-liters turbomotor som huserar i 718 Boxster S och 718 Cayman S till segrare i klassen 250-350 hästkrafter. Mercedes-AMG kan titulera sig till vinnare i kategorin 450-550 hästkrafter med den 4-liters V8 som bland annat sitter i GT, Maybach S och Aston Martin Vantage och DB11. 

I år är 21:a omgången som Årets Motor utses. Tävlingen anordnas av tidskriften Engine Technology International

Diskutera: Vilken motor är den bästa enligt dig?
 
International Engine and Powertrain of the Year 2019 – alla vinnare:

Årets motor: Ferrari 3,9-liters V8 med dubbelturbo (488 GTB, 488 Spider, 488 Pista, Portofino, GTC4 Lusso T)
Under 150 hk: Ford 1-liters trecylindrig turbo (Fiesta, Focus, C-Max, Grand C-Max, Mondeo, EcoSport)
150-250 hk: Audi 2-liters fyrcylindrig TFSI (Audi TT, TT S, S1, S3, A3, A4, A5, A6, Q2, Q3, Q5; Seat León Cupra, Alhambra, Ateca, Cupra Ateca; Skoda Superb, Kodiaq; Volkswagen Golf GTi, Polo GTi, T-Roc, Atlas, Passat, Arteon, CC, Beetle, Tiguan, Sharan)
250-350 hk: Porsche 2,5-liters turbo (718 Boxster S, 718 Cayman S)
350-450 hk: Jaguar Land Rover helelektrisk drivlina (I-Pace)
450-550 hk: Mercedes-AMG 4-liters V8 med dubbelturbo (Mercedes-AMG GT, GT S, GT C, GT R, S, C, E, G, GLC, Maybach S, Aston Martin Vantage, DB11)
550-650 hk: Ferrari 3,9-liters V8 med dubbelturbo  (488 GTB, 488 Spider, 488 Pista, Portofino, GTC4 Lusso T)
Över 650 hk: Ferrari 3,9-liters V8 med dubbelturbo  (488 GTB, 488 Spider, 488 Pista, Portofino, GTC4 Lusso T)
Årets nykomling: Jaguar Land Rover helelektrisk drivlina (I-Pace)
Årets hybrid: BMW 1,5-liters trecylindrig el/bensin hybrid (BMW i8)
Årets prestandamotor: Ferrari 3,9-liters V8 med dubbelturbo  (488 GTB, 488 Spider, 488 Pista, Portofino, GTC4 Lusso T)
Årets elektriska drivlina: Jaguar Land Rover helelektrisk drivlina (I-Pace)

Ämnen i artikeln

Kommentarer

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.