
– Utan tvekan har vi ett ingenjörsmästerverk från Ferrari. Ingen turbolagg, vacker leverans, råa känslor, ett rasande vrål och så mycket kraft – denna Ferrari V8 är ett konstverk, säger Dean Slavnich som sitter i styrelsen för Årets Motor.

Ferraris 3,9-liters V8 med biturbo.
– Tesla är år efter år fortfarande måttstocken. Jättebra värmehantering, nästan noll långsiktig batteriförsämring och några av de bästa effektivitetspoängen i branschen, säger jurymedlemmen Jason Cammisa från USA.

Tesla Model S.

Skoda Karoq.

Ferrari 812 Superfast.
Diskutera: Vad tycker du om vinnarna?
Årets motor: Ferrari 3,9 turbo V8 (488 GTB, 488 Spider, 488 Pista).
Volym upp till 1 liter: Volkswagen 1,0 TSI 3-cylindrig ((Volkswagen Golf, Up, Up GTI, Polo, T-Roc, Audi A1, A3, Q2, Seat Ibiza, Arona, Toledo, Ateca, Leon, Skoda Fabia, Rapid, Karoq).
Volym 1,0-1,4 liter: PSA Peugeot Citroën 1,2 turbo, 3-cylindrig (Peugeot 208, 308, 2008, 3008, 5008, Citroen C3, C4, C4 Cactus, C-Elysee, C4 Picasso, C4 Grand Picasso, DS3, DS4, Opel Crossland X, Grandland X).
Volym 1,4-1,8 liter: BMW i8 1,5 3-cylindrig el/bensinhybrid.
Volym 1,8-2,0 liter: Porsche 2,0 turbo (718 Boxster, 718 Cayman).
Volym 2,0-2,5 liter: Audi 2,5 turbo 5-cylindrig (RS3, TT RS, RS Q3).
Volym 2,5-3,0 liter: Porsche 3,0 turbo 6-cylindrig (911 Carrera, 911 Carrera 4, 911 Carrera S, 911 Carrera 4S, Carrera GTS, Carrera 4 GTS).
Volym 3,0-4,0 liter: Ferrari 3,9 turbo V8 (Ferrari 488 GTB, 488 Spider, 488 Pista).
Volym över 4,0 liter: Ferrari 6,3 V12 (812 Superfast).
Årets elmotor: Teslas helelektriska drivlina i Model S/ Model X/ Model 3.
Årets miljömotor: Teslas helelektriska drivlina i Model S/ Model X/ Model 3.
Årets nya motor: Ferrari 6,5 V12 (812 Superfast).
Årets prestandamotor: Ferrari 3,9 turbo V8 (488 GTB, 488 Spider, 488 Pista).
Kommentarer
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.