Nästa artikel
Inget mobilförbud bakom ratten
Nyheter

Inget mobilförbud bakom ratten

Publicerad 11 april 2012 (uppdaterad 12 april 2012)
Ett förbud mot att använda telefon i bilen är lönlöst, enligt en ny utredning. Teknik, utbildning och incitament ska lösa problemet.

Åtgärder som handlar om att informera föraren hur telefonen ska användas på ett säkert sätt – i stället för ett förbud. Det föreslår statens väg- och transportforskningsinstitut, VTI, till regeringen.

Ingen långvarig trafiksäkerhetseffekt har kunnat påvisas i länder där krav på handsfree införts och därför fick VTI i uppdrag av regeringen att utreda vilka alternativ som kan finnas till ett förbud mot att prata i telefon och skriva sms bakom ratten.

I stället för att rikta sig mot mobilanvändandet i sig ska lösningen vara teknikneutral och angripa det vårdslösa beteendet.

Information, utbildning och ekonomiska incitament är exempel på åtgärder som ska öka förståelsen för riskerna och motivera bilförare till ett säkrare beteende när det gäller kommunikationsutrustning. Försäkringspremier ska kunna kopplas till användningen av mobiltelefonen, vilket först och främst kräver nya tekniska lösningar. 

Ny teknik i våra mobiltelefoner och i fordonen kan också fungera på andra sätt. Tanken är att funktioner i telefonerna ska vara tillgängliga endast i vissa trafiksituationer och att tekniken dessutom ska kunna varna och hjälpa föraren.

Diskutera: Vad tycker du om mobilförbud i bilen?

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#b • Uppdaterat: 2012-04-11 16:47
1storstark

KaptenOberkomm: Det är SMS:are som är att likna vid rattfyllon!
Vad jag försöker säga är att det redan finns lagar mot att köra på diverse trafikfarliga sätt. Man ska inte behöva stifta en lag mot mobiltelefoner eller SMS. Vart har förarens ansvar tagit vägen?

#c • Uppdaterat: 2012-04-11 17:20
Roy J

1storstark, jag själv och många andra har här och i andra spalter hävdat det självklara.
Det behövs inget särskilt förbud mot mobiltelefoner bakom ratten! Det täcks redan upp av vårslöshet.

Självklart ska man inte använda mobil när man kör bil! Möjligen handsfree - om man har den självkontrollen som behövs - och vem bedömer det?
Man kan bara använda telefonen till att ge korta meddelanden - absolut inte till diskussioner. Då tas alldeles för stor uppmärksamhet från körningen.
Dessvärre har många en övertro på våra mänskliga förmågor (i synnerhet då de egna).
Somliga blir helt ställda då de inte omedelbart hittar den ringande mobilen, hoppar runt i sätet letande i diverse fickor och har just ingen aning alls om vad som händer utanför - och med - bilen. Hur kan en mobil vara viktigare än bilkörningen?

Och som skrivits tidigare, så finns det ett otal andra saker som man inte heller ska göra när man kör bil. Eller i vart fall välja ett någorlunda lämpligt tillfälle.
Ser ordningsmakten en bil som framförs det minsta vingligt, så ska den ingripa - oavsett anledning.

Jag förstår inte riktigt varför KaptenOberkommando i sina affekterade inlägg måste kalla vissa nationer för "skitländer" - det hör liksom inte hit. Däremot instämmer jag i de två sista styckena i det som skrevs 12:18.
Spärrfunktioner borde användas i större utsträckning - inte minst beträffande bilbältet. Naturligtvis så uttänkta att om de fallerar inte får fel konsekvenser (lite olika beroende på vad det gäller).

#d • Uppdaterat: 2012-04-11 17:24
Roy J

Blev så smått förbannad när jag hörde nyheten på tv-nyheterna.

De nöjer sig inte med att endast konstatera att det inte blivit något särskilt mobilförbud, utan vänder det hela till att det blivit tillåtet!
Det är endast i undantagsfall som det kan vara tillåtet. I de allra flesta fall är det ju vårslöshet, i vissa fall (sms:ande med mera) till och med grov vårslöshet!

#e • Uppdaterat: 2012-04-11 17:26
KaptenOberkommando

1storstark: Ja, vart har förarens ansvar tagit vägen ... Det är ju just det som är problemet i frågan - snart sagt ingen visar ju något som helst ansvar i frågan om mobiltelefonen i bilen utan läser SMS, skriver SMS, skriver Memo och gud vet allt. Det är ju just på grund av att så få visar ansvar som frågan är aktuell. Och eftersom en del mobilar stora delar av en sträcka ökar ju risken med kvadraten x 10. Jag skulle bra gärna vilja få veta hur många olyckor som beror intensivt mobilknappande. Jag har tyvärr farhågor som talar i storleksordningen 25-30 procent.

#f • Uppdaterat: 2012-04-11 17:32
Audi A5 SB

Att förbjuda mobilpratande förare är inte en väg framåt (för det kommer aldrig att bli accepterat eller ens önskvärt av en majoritet). Det är däremot ett förbud mot mobilpratande förare utan handsfree. Om det fungerar i andra länder, så fungerar det här (jmf med Tyskland). Vad är problemet med handsfree? Inget. Priser på sladd eller blåtand är försumbar.

Man kan dagligen se "idioter" utan handsfree i trafiken. Speciellt när de ska växla och svänga samtidigt.

#g • Uppdaterat: 2012-04-11 17:52
KaptenOberkommando

Roy, även du tuggar emot så det blir dumt. Som jag skrev till 1storstark så har mobilanvändningen blivit till en så dominerande riskfaktor och klart olycksorsakande parameter under bilkörning att den behöver punktmarkeras. Ska det vara så svårt att förstå? Att inte göra något åt problemet är som att låta det blåsa fritt i vinden och ge signalen att det helt ok att fippla med telefonen under körning. Och nu ska man "informera" problemet till rätta ... Gud så dumt! Man kan som bekant inte lära gamla hundar att sitta. Det är alltså just på grund av problemets omfång och allvarsgrad som ett förbud diskuteras. Det är inte särskilt frekvent att folk skalar potatis i bilen under körning och behöver därför inte heller regleras (LOL; ursäkta 1storstark, men det exemplet var bara så genomdumt) ...

Roy, när det gäller ordet "skitländer" så vet du mycket väl vad jag menar. Vår syn på länder som Albanien och Serbien är inte så himla frack, så varför hymla med det? Trafiksäkerhet kan de inte stava till, korruption och maffia florerar, sjukvård kan knappt kallas för sjukvård och skolorna är eländiga (jag har själv sett dem). Och i den här ligan lirar Sverige i den här frågan - vi som annars är så duktiga på att ta tag i problem. Hur smickrande är det, Roy?

Audi A5 SB, det är just handhållna mobilsamtal som frågan gäller. Handsfree är ju lagligt i de länder som har infört förbud mot just handhållen mobil under bilkörning.

#h • Uppdaterat: 2012-04-11 17:57
Jordnära

Kanske det skulle ge effekt om man fick alla TV-kanaler i svenska nätet att baka in trafikuppfostran i sina alla såpor och debattprogram. Lite mobbing och förnedring av den som smsar i trafiken tex. Det handlar ju till slut om att skapa sociala tabun.
Sen är frågan om inte cyklister och gångare är minst lika farliga när de vinglar fram med luren i örat rätt ut i gatan.
Själv anser jag att en modern inbyggd handsfree med rattknappar och stor display (och där det inte går att surfa eller smsa) är ganska lagom nivå att acceptera.
Jag blir hemskt stressad och farlig i trafiken om jag inte kan klara av mina nödvändiga samtal när jag kör. Man får inte bortse från att många utövar sitt yrke under körningen. Sanningen är att nuvarande levnadsstandard delvis bygger på den produktivitetsökning detta medfört för många.

#i • Uppdaterat: 2012-04-11 18:00
Roy J

Kapten, jag håller fullständigt med dig om att det är milt sagt oroväckande att "mobilandet" bakom ratten blivit så utbrett. Det hör väl ihop med den ökade nonchalansen och egotrippandet. Alltför många tänker ju inte i termer av konsekvenser. Allt man gör får en följdverkan.

Vårslöst beteende är alltid vårslöst beteende - något som tv-nyheterna borde tryckt på när de meddelade att det inte blev något specifikt mobilförbud.
Polisen borde definitivt ingripa oftare! Fokusera på trafikfarliga beteenden.
Och dit hör sannerligen mobiltelefonanvändning.

#j • Uppdaterat: 2012-04-11 18:00
Audi A5 SB

Kapten, jag kan inte se något om handsfree i artikeln?

"Enligt en rapport som Statens väg- och transportforskningsinstitut, VTI, lämnade till regeringen i slutet av oktober finns det inget stöd i forskningen för att det är mindre farligt att använda handsfree jämfört med att prata i en mobiltelefon som man håller handen. Men många förare tror att det är säkrare. Inget land i EU har ett totalförbud mot mobilanvändning under bilkörning. De flesta EU-länderna tillåter endast användning av handsfree-telefoner, men lagarna följs dåligt."

#k • Uppdaterat: 2012-04-11 18:12
KaptenOberkommando

Audi A5 SB, du har rätt - det står inget om det. Dock är det det frågan gäller: Att förbjuda handhållna samtal men tillåta handsfree.

Men jag tillhör dem inte tror att handsfree är så mycket bättre heller. För min del skulle ALLA TYPER AV MOBILSAMTAL UNDER KÖRNING kunna förbjudas! Men tyvärr har mobilandet under körning släppts iväg så långt att det i praktiken är omöjligt att "vrida tillbaka tiden". Jag tillhör dem som faktiskt undviker att prata med folk i bilen när jag kör för jag märker att jag genast tappar i koncentrationen. Nu är ju bilen till för att transportera människor i och samtal mellan personerna i bilen blir ju trots allt naturligt - OCH med den fördelen att typ två personer fram ser bättre än en.
Men som sagt, jag undviker att pladdra och uppfattas nog av del som lite tråkig bakom ratten.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.