Bild
Nästa artikel
Nyheter

Ingen höjd brandrisk i elbilar

Publicerad 19 februari 2020
Svenska forskare menar att helelektriska fordon inte löper större risk att börja brinna. Tvärtom.
Sveriges forskningsinstitut RISE ser ingen förhöjd brandrisk för elbilar. Tvärtom verkar brandrisken lägre.
– En vanlig brandorsak är läckage av brännbar vätska som antänds, en risk som elimineras i elbilar, hävdar projektledare Ola Willstrand på RISE.

I andra elprodukter är litumjonbatterier ökända för att kunna ta eld men säkerhetskraven i bilbranschen är betydligt högre än för telefoner. Det – och att elbilsbatterier är lågt placerade – gör att det i försök tagit över 30 minuter innan batteriet involveras i förloppet vid en bilbrand, enligt RISE.

Hösten 2019 proveldade forskningsinstitutet RISE och Södertörns brandförsvar elbilar för att lära sig mer om riskerna.

Diskutera: Är du fundersam över brandsäkerheten i elbilar?
 

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • 2020-02-19 11:26
Henrik M

Nu ska jag inte uttala mig för säkert men var det inte så att i någon stor brand där flera bilar eldhärjades, inkl. elbilar så hade inte själva batteriet börjat brinna på någon av dem? Så kontentan var att istället för att späda på brandhärden som många trodde en elbil skulle göra så hade den mindre påverkan på branden än de fossilbilar med brännbar vätska i sig?
Men myten är ju att det är jättebrandfarligt, jag var på dejt med en tjej för ett tag sen som insisterade på att vi skulle åka i hennes bil för elbilar brann om det hände en olycka och att man då brann upp direkt utan att hinna ut.....

#2 • 2020-02-19 11:43
McTar

https://www.ri.se/sv/berattelser/elbilar-sakrare-ur-brandsynpunkt

#3 • 2020-02-19 11:54
LeifV

Det finns ingen statistik att grunda sig på ännu...-vill vi veta så får vi vänta sådär 10 år. Vi vet ju inte ens om ebilar klarar att bli äldre eller inte avseende brandrisker.

#4 • 2020-02-19 12:01
Reverend Benny

Det finns ju kunskap om komponenter och teknologier så nog kan man göra en bra bedömning rörande brandrisker tänker jag.
Men det ställer ju också krav på att man använder sig av rätt komponenter och tillbehör. Vad det lider så kommer folk köpa billiga reservdelar som dom anser är "samma del för den ser likadan ut" och stoppa i sina laddbara bilar.
Det ser jag som en potentiell risk precis, men det gäller ju med all laddbar elektronik.

#5 • 2020-02-19 15:00
bejje

Ja precis som Benny säger så kan det vara tillbehör som inte är gjorda för e produkt som gör den farlig.
Typ mobilladdaren går sönder... "Nemen titta, dom säljer en jättefin blinkande rosa laddare för 25 kr på Wish från Kina, den måste ju vara lika säker och bra om inte bättre!"

Just för elbilar så sitter ju antingen laddaren inbyggd i bilen eller i laddstationen, men någon kommer säkert få tag i en kabel för hemmaladdning som är "lite för billig" och sen skiter det sig. Eller dåliga konverterkablar etc.

#6 • 2020-02-19 16:18
lsoderlund

Att hänvisa till att det tog över 30 minuter för att batteriet började brinna i bil som redan brinner säger väldigt lite. Risken finns givetvis inte vid en anlagd bra som i detta fallet, eller när bilen står parkerad och inte laddas.

Risken finns vid en kollision av kraftigare modell, där batteripacket delvis demoleras och elektroderna i batteriet då kommer i kontakt med varandra kan det i värsta fall leda till att batteriet exploderar eller börja brinna, det är då det börjar bli farligt.
Idag krocktestar man ju bilar i 60km/h i s.k. small overlap. Det är ytterst sällan krockvåldet är på så låg nivå, utan troligen det dubbla, och nog för att bilarna idag är så pass säkra att du faktiskt kan kliva ur en sådan smäll någorlunda hel och oskadd, men om batteripacket blir demolerat och elektroderna kommer i kontakt med varandra så kommer det att börja brinna, eller i alla fall utsöndra hög värme, som sedan antänder bilen. Det är det som skett i del flertalet Teslabränder i samband med olyckor som man kunnat läsa om, kanske även därför Tesla aktivt gått ut med info till räddningstjänsten hur man bör agera med deras bilar.

#7 • 2020-02-19 20:15
Bilräven

Isoderlund - hur kan du hälla ur dig så mkt ovetenskap, när du inte vet med säkerhet vad du pratar om? Vad betyder tex ” skett i del flertalet” Teslabränder? ..som du läst om? Tror du allt du läser? Och Nej, Alla Tesla bilar har alltid haft klara instruktioner, på bilen, till räddningstjänsten om hur de ska agera vid olyckor - så att dyrbara minuter kan rädda ev passagerare. Vissa kallar det hänsyn, kanske du ser det som en eftergift. Men eftersom Tesla var först ut (i mycket), hjälper de okunniga att göra rätt, även vid olycksfall.
Tänk efter före...

#8 • 2020-02-20 09:50
lsoderlund

@Bilräven, Kamma till dig, vet precis vad jag talar om, vilket du uppenbarligen inte gör.

https://www.tesla.com/sv_SE/firstresponders

Eller varför inte denna:
https://www.mestmotor.se/recharge/artiklar/nyheter/20171020/se-nar-raddningstjansten-slacker-brand-i-tesla-model-s/

"Om högspänningsbatteriet fattar eld, exponeras för stark hetta eller är böjt, vridet, sprucket eller sönderbrutet används stora mängder vatten för att kyla batteriet. Bekämpa INTE med små mängder vatten. Ordna alltid riklig tillgång till vatten.

Det kan ta upp till 24 timmar att släcka en batteribrand. Överväg att låta batteriet brinna och skydda omgivningen."

Nöjd @Bilräven, att komma men sinnesslöa kommentarer gör att du helt spelar bort dig själv. Lyft blicken, räta på ryggen, och gör lite bakgrundsundersökningar innan du yttrar dig.

#9 • Uppdaterat: 2020-02-20 14:49
Carl Trefalt

Det får man nog ta med en nypa salt !

#a • 2020-02-20 21:00
Raywave

Risken för brand i en Tesla är ungefär en tiondedel jämfört med genomsnittsbilen i USA.

https://www.tesla.com/sv_SE/VehicleSafetyReport

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.