Bild
Nästa artikel
Miljöbilen kan bli en dödsfälla

Miljöbilen kan bli en dödsfälla

Reportage

Batterier som självantänder och sprider giftiga gaser. Gastankar som förvandlas till brandbomber och eldkastare. I värsta fall kan el- och gasbilar bli livsfarliga vid en krock eller brand. Den varningen utfärdar nu brandkåren och bilverkstäderna.

Bilar som drivs av el eller gas är i grunden säkra, menar Tommy Carnebo, brandman vid Södertörns brandförsvar och expert på bilbränder. 
– Vi är inte emot de här fordonen så länge de åker på vägen men börjar de brinna eller krockar i höga hastigheter, då är vi bekymrade, säger han och konstaterar: 

– Riskerna är helt annorlunda jämfört med vanliga fordon och kunskapen om hur vi ska handskas med dem är väldigt låg. 

Hur ska man till exempel hantera att ett elbilsbatteri kan självantända? Tommy Carnebo arbetar heltid med att utbilda räddningstjänstpersonal och företag om riskerna med el- och gasbilar. Han ger ett exempel från USA, en nästan ny elbil som plötsligt fattar eld i trafiken. 

– Brandmännen släckte branden och väntade i sex timmar innan de lämnade bilen till bärgaren. Sedan självantänder bilen igen på verkstaden. Det är en enorm problematik som vi inte kan hantera. 

En annan elbil, också i USA, är inblandad i en olycka men självantänder först efter tre veckor. Ytterligare en krockad elbil återantänder sex gånger på två veckor. 

"Då blir det ett stort problem för oss".

Tommy Carnebo är noga med att påpeka att elbilsbränder är ovanliga – men om en brand uppstår kan förloppet bli dramatiskt. Temperaturen i batteriet kan på några sekunder skena till flera tusen grader, så kallad termisk rusning. 

Vid brand frigörs giftiga gaser, till exempel dietylkarbonat, dimetylkarbonat, 1,4-tioxan och fluorvätesyra. Den senare kan vara dödlig redan vid små doser, den tas upp via huden och det är inte säkert att ens brandkårens larmrockar ger tillräckligt skydd. 

– Vid en vanlig bilbrand bildas alla de här ämnena men när ett elfordon är inblandat bildas de i mycket högre utsträckning, säger Tommy Carnebo och fortsätter: 

– Utomhus är det inget problem eftersom det finns ventilation, men på en färja, i en tunnel eller i ett parkeringsgarage, då kan det bli stora koncentrationer av de här ämnena. Då blir det ett stort problem för oss. 

Bilderna visar resterna av en gasbil som exploderade söder om Stockholm.
Bilderna visar resterna av en gasbil som exploderade söder om Stockholm.

Nu larmar Södertörns brandförsvarsförbund och Sveriges fordonsverkstäders förening, SFVF, om att kunskaperna om riskerna är otillräckliga. 

– Räddningstjänsten har väldigt bra koll på normala trafikolyckor med normala fordon. Men däremot fordon som går på el eller gas, där har vi bristande kunskaper. Vi hänger inte med i utvecklingen, säger Tommy Carnebo. 

“De flesta vet ingenting om riskerna."

Alla som kommer i kontakt med de här bilarna behöver utbildning, menar Bo Ericsson, vd för SFVF. 

– Det är ungefär 100 000 personer i Sverige som dagligdags kommer i kontakt med de här fordonen. Poliser, ambulanspersonal, brandmän, bärgare, mekaniker och så vidare, säger han och konstaterar: 

– De flesta vet ingenting om riskerna. Det här är en bortglömd fråga. 

Verkstadsbranschen vill nu utreda saken. 
– Vi måste göra någonting innan någon skadas eller omkommer i onödan. Det vi gör nu är att göra en kartläggning och bjuder in alla parter som berörs för att titta på riskerna vid kollisioner och andra tillfällen, säger Bo Ericsson. 

 
Riskerna med gasfordon har fått extra uppmärksamhet efter bussolyckan i centrala Stockholm i mitten av mars, då en gasdriven buss körde in i en stålbarriär och tankarna på taket exploderade. Bussen var tom på passagerare men föraren skadades. 

Säkerhetsventilen på gastankarna hann inte lösa ut den gången, det ska egentligen ske vid en temperatur på 110 grader för att släppa ut gasen på ett kontrollerat sätt. Ventilen fungerade heller inte när en gasdriven sopbil exploderade i USA häromåret. 

– En av tankarna flög iväg 400 meter och landade på en skolgård. Som tur är skadades ingen eftersom det var fyra på morgonen, säger Tommy Carnebo. 

Om säkerhetsventilen fungerar kommer i stället en ”svetslåga” av brinnande gas att slå ut från fordonet. 

– Jetflamman kan bli sex meter från en personbil och ungefär 20 meter från en buss, säger Tommy Carnebo. 

Ytterligare ett problem för räddningstjänsten är att det inte finns några regler som säger åt vilket håll ventilen ska vara riktad. 

– Det gör att det är väldigt svårt för oss att veta hur vi ska närma oss den här typen av fordon, säger Tommy Carnebo och påpekar att säkerhetsavståndet för ett brinnande gasfordon i dag är 50 meter. 

Bilar som drivs av vätgas innebär ännu större risker, menar Bo Ericsson på SFVF. 

– Dagens metangasfordon har 200 bars tryck i tanken. Med vätgasfordon pratar vi 700 bars tryck, med allt vad det innebär om det börjar brinna. 

 

Tommy Carnebo och Bo Ericsson.
Tommy Carnebo och Bo Ericsson.

En utmaning är att identifiera fordonets drivmedel vid en brand. Rutinen i dag är att larmcentralen frågar om drivmedel och registreringsnummer, om bränslet ändå inte framgår ska räddningstjänsten bland annat arbeta med längre säkerhetsavstånd.  

Om en elbil brunnit finns ingen fastslagen ”säkerhetstid” innan brandkåren kan släppa iväg bilen till bärgaren. Med tanke på risken för att batteriet återantänder menar elbilstillverkaren Tesla att säkerhetstiden borde vara tre veckor. Andra forskare säger två veckor. 

– På vissa ställen i USA är det så att brandbilen jagar bärgaren tills de kommer till en uppställningsplats och där säger man att räddningstjänsten är avslutad. I Sverige har vi inga rutiner i dagsläget, säger Tommy Carnebo. 

Södertörns brandförsvar har dock börjat påtala för bärgare att elbilar bör ställas i karantän utan något brännbart material inom tio meter. 

– Och där ska den stå länge innan man plockar in den på verkstaden för att börja meka. Vad jag fått höra är det en verkstad som brunnit ned i USA. Där plockade man in en elbil efter bara några timmar. Sedan gick man hem vid 16.00 och när man kom tillbaka dagen efter var det rätt öppen planlösning, säger Tommy Carnebo. 

“Men du ska inte sälja din bil i panik."

Vad innebär då allt detta för bilägare? Tommy Carnebo tycker inte att man ska sälja sin el- eller gasbil eller avstå från att köpa en. 

– Vi vill ha de här bilarna på vägarna. Jag hade gärna köpt en om jag haft råd. Men vi vill att man ska veta exakt vad som händer vid olika tillfällen. De här bilarna kommer inte att explodera så fort du krockar, absolut inte. Det finns en risk att det börjar brinna men den är troligtvis inte så mycket större än en normal bensin- eller dieselbil. Bilarna kommer dock att bete sig annorlunda, säger Tommy Carnebo och konstaterar: 

– Men du ska inte sälja din bil i panik. 

Hösten 2019 proveldar forskningsinstitutet RISE och Södertörns brandförsvar elbilar för att lära sig mer om riskerna.

 

Taggar: Reportage

Bilar som drivs av el eller gas är i grunden säkra, menar Tommy Carnebo, brandman vid Södertörns brandförsvar och expert på bilbränder. 
– Vi är inte emot de här fordonen så länge de åker på vägen men börjar de brinna eller krockar i höga hastigheter, då är vi bekymrade, säger han och konstaterar: 

– Riskerna är helt annorlunda jämfört med vanliga fordon och kunskapen om hur vi ska handskas med dem är väldigt låg. 

Hur ska man till exempel hantera att ett elbilsbatteri kan självantända? Tommy Carnebo arbetar heltid med att utbilda räddningstjänstpersonal och företag om ri

Är du tidningsprenumerant? Skapa din digitala inloggning.

Registrera
Digital prenumeration
Läs allt – Testa för endast 19 kr!

Det här är en del av vårt premium-innehåll. För att läsa vidare behöver du starta en prenumeration eller logga in ifall du redan har ett konto.

Läs mer

Fakta El- och gasbilar i Sverige

Bilarna som drivs av el och gas är fortfarande i minoritet på de svenska vägarna. Av totalt 4,9 miljoner bilar är ungefär 71 000 elbilar och laddhybrider (1,4 %), och ungefär 66 000 är gasbilar (1,3 %). De politiska målen säger dock att Sverige ska ha en fossiloberoende fordonsflotta år 2030 och en färsk prognos pekar på att antalet laddbara bilar kommer att öka till 2,5 miljoner till och med 2030.

Kommentarer

#1
2019-10-26 10:31

Hoppas folk orkar läsa hela artikeln eftersom rubriken är rena klickbetet.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.