Bild
Nästa artikel

"Ingen har varit positiv"

TRANSPORTSTYRELSEN:

"Gud vad korkat, den tjänsten är ju kanon", sammanfattar en läsare beskedet om att fordonsregistret via sms läggs ner.Nu berättar Transportstyrelsen om beslutet och framtiden.

- Många har hört av sig och är besvikna eftersom de tycker tjänsten är enkel och bra. Det är ju aldrig roligt att ta bort någonting som många tycker om, säger Per Nygren, enhetschef på Transportstyrelsen, till Vi Bilägare.

- Ingen har varit positiv, så klart.

Fram tills första juli i år skickades ungefär en miljon sms i månaden till telefonnumret 71 456. Lika många svar skickades tillbaka. Men nu svarar ingen längre.

Ny myndighet blir till liv
Från och med den första januari i år slog regeringen upp portarna för en ny myndighet. Luftfartsstyrelsen, Sjöfartsinspektionen, Järnvägsstyrelsen, Vägtrafikinspektionen och delar av Vägverket blev över en natt förvandlade till Transportstyrelsen.

Syftet var att effektivisera arbetet, bland annat ekonomiskt, och för sitt första år vid liv blev Transportstyrelsen tilldelade 2 533 miljoner kronor.

Krav på besparingar
Men bara ett halvår senare hamnade myndigheten i blåsväder. Det beräknade underskottet på 70 miljoner hade plötsligt blivit 160 miljoner. Lågkonjunkturen påstods vara boven och de första besparningskraven hamnade på Trafikregistrets bord. Där beslöt man att lägga ner sms-tjänsten "Vem äger fordonet?"

- Vi började titta på alternativ och då var det här en tjänst som vi snabbt kunde dra in och spara pengar på, säger Per Nygren, enhetschef på Transportstyrelsen.

Succé - för användarna

Under 2004 införde Trafikregistret, som då var en del av Vägverket, en tjänst som låg helt rätt i tiden. Genom att knappa in några bokstäver och siffror på sin mobiltelefon kunde vem som helst få reda på ägaruppgifter - till vilket fordon som helst.


Under 2008 skickades över 11,5 miljon förfrågningar till Trafikregistret, alltså ungefär en miljon sms i månaden. Succén var ett faktum.

- Ingen kunde föreställa sig så många samtal. Vi hade tänkt oss tjänsten som en kompletterande kanal med kanske en tiondel så många samtal, säger Per Nygren.

Ekonomiska konsekvenser

Eftersom tjänsten var gratis för användaren stod Transportstyrelsen kvar med notan i handen. För varje förfrågan betalades mellan 45 och 60 öre till Telia, vilket 2008 resulterade i operatörsutgifter på mellan 5,1 och 6,9 miljoner kronor.

När nedläggningen rapporterades lät reaktionerna inte vänta på sig. På Vi Bilägares hemsida kommenterade signaturen Christer: "Dåligt! Varför tas allt som folk gillar, och använder mycket, bort?" Karl var inne på samma linje: "Typiskt av en myndighet att stänga ner den bästa tjänst de har."

Återkommer hösten 2009
Per Nygren på Transportstyrelsen säger att han in i det sista hoppades på bättre ekonomiska tider, men att de aldrig kom - därför tvingades myndigheten att lägga ner tjänsten med omedelbar verkan. Han berättar dock att Finansdepartementet godkänt att en avgiftsbelagd sms-tjänst kan återkomma:

- Det är inte bara att trycka på en knapp, men vi kan ta beslutet själva om när vi vill börja. Men det är alltid farligt att säga när det kan hända: hösten 2009, säger jag.

Hur tjänsten kommer att vara utformad är inte klart. Per Nygren säger att det kanske blir lite mer när tjänsten återinförs, eller så återuppstår tjänsten likadan som tidigare.

Tills dess får vi lov att byta ut mobiltelefonen mot en fax.

Skulle du kunna tänka dig att betala för en liknande sms-tjänst? Hur mycket? Kommentera!
Taggar: Nyheter

Kommentarer

#1
jannejojje
2009-07-02 13:09

Naturligtvis skall "vi" betala och eftersom det är till ett statligt verk som inte skall drivas av vinstintresse så skall vi användare betala de faktiska kostnaderna.
Det är billigt för en bra tjänst !

#1
Stefan
2009-07-02 14:47

Jag hade gärna betalat nån krona för att ha tillgång till tjänsten.

#1
Pelle
2009-07-02 14:51

Hur kan ett Statligt företag/myndighet som hanterar miljarder ens behöva fråga Finansen om de kan avgiftsbelägga (självkostnad naturligtvis) denna SMS-tjänst. Snacka om förmynderi!

#1
Onehp
2009-07-02 15:17

Kan visst tänka sig betala nån krona. Bra att veta vem som äger fordonet snabbt när man kollar i bilar. Eller att få bekräftad att en skum bil(ist) faktiskt kör runt avställd eller med bilen skriven på mormor i tadjiksköping.

#1
HEN
2009-07-02 15:40

Håller helt och hållet med de förgående talarna.

#1
ROFFE
2009-07-02 18:05

Betalar gärna någon krona för tjänsten. Bekvämt att slippa be om ett FAX tillbaka men hur många har tillgång till en egen FAX???

#1
nilwes
2009-07-02 18:58

Bilskatt, Bränsleskatt, Registreringsavgifter, Böter vid hastighetsöverträdelser med en kilometer, Och nu skall man betala för att man vill rapportera något som är fel i trafiken. Låt oss strunta i något som transportstyrelsen inte vill ha.
Om någon upptäcker något så bry dig inte.

#1
Roy
2009-07-02 20:13

Nilwes, om något är fel i trafiken så är det väl det oavsett om du kommer åt bilregsitret eller inte, så rapportera går lika utmärkt (nåja) som tidigare.
Men visst kan det underlätta att i vissa situationer snabbt få fram bilens och ägarens identiteter - även ägarens telefonnummer. Och visst kan det väl få kosta någon krona. (Begriper för övrigt inte att tjänsten kan vara så dyr att det lönar sig att dra in den.)

#1
Stefan Johansson
2009-07-03 01:29

Jättedåligt att denna fina tjänst tas bort, jag tror att den har hjälpt många att få fast personer som kör både avställda fordon och obesigtigade tjänsten kan ha räddat liv.Tjänsten tillbaka omgående Kostnaden skall vara till självkostnadspris.

#1
Nisse
2009-07-03 08:39

Hur svårt kan det vara att skapa en betaltjänst.
Byt nummer från 71 456 till ett nytt betal-nummer för att undvika klagomål från de som aldrig vill förstå att det kan kosta pengar.
Detta kostar INTE miljoner att implementera/köpa av Telia.

#1
Krister
2009-07-03 11:14

Ta bra betalt för tjänsten.
Till skillnad till övriga inlägg är jag inte lika positiv till denna tjänst.
Används ofta för att spåra fordon för att sedan göra inbrott och stjäla fordonet. Många MC-ägare har blivit av med sina hojjar pga denna tjänst.
Används också på långtidsparkeringarna vid flyget för att kolla upp vilka hus som står tomma för att sedan göra inbrott.
Tips inför semestern, tejpa era nummerplåtar.
Ta rejält betalt för SMS-tjänsten om den skall finnas.

#1
Micke
2009-07-03 11:35

Så tråkigt att allt roligt och bra ska läggas ner för att staten vill tjäna pengar, men jag skulle gärna kunna betala dom där 45-60 örena till telia per sms...

#1
Daemonmonkey
2009-07-03 12:59

Krister 3 jul 2009:
Det måste ha varit du som körde som en idiot och som jag anmälde till din arbetsgivare . Han skulle ta i med hårdhanskarna mot hhans anställde som betedde sig som en komplett galning....

#1
Roy
2009-07-03 19:06

Kristers invändningar har jag faktiskt inte tänkt på, men de är värda att tas på allvar!

#1
Krister
2009-07-04 00:28

Re Daemonmonkey
Nix, var inte jag.
Visst kan det vara bra att kunna kolla upp bilars ägare, men då kanske man också är villig att betala för det, säg 50kr.

#1
Alex
2009-07-06 15:19

Tjänsten är bra! Har 2 gånger informerat grannar om att de glömt ljuset på. En gång på natten låg vi bakom en bil med dimbakljus och bländades. Hade legat bakom i flera mil, och bilen visade sig vara på väg i ytterligare 15 mil i vår riktning. Vi ringde och bad den förvånade föraren släcka.
Kan mycket väl tänka mig att betala några kronor per SMS. Sen det här med att det används till kriminella syften; begränsa antalet SMS man kan ta emot till säg 2 per vecka.

#1
Jag
2009-07-07 01:39

INgen har varit positiv?
Jag får väl upprepa mig..

Jag 27 jun 2009
Bra att ett myndighetsmissbruk stängs! Varför skall vemsomhelst kunna få gratisuppgifter om vemsomhelst? Tänk lite längre än näsan räcker. Kanske ni röstade på PP också? Här är nåt för PP att förbjuda...

#1
Conny Karlsson
2009-07-07 02:12

Ta betalt för tjänsten. Det finns så många nyfikna människor som vill se om grannen tagit sin bil på avbetalning etc. Och vill de så gärna veta det kan de också betala för det.
Sedan så har vi detta med skumma typer som kollar upp bilar etc och har skumma avsikter med det, återigen ta betalt för tjänsten om det är viktigt för er att få veta så kan ni också betala för den.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.