Bild
Nästa artikel
Nyheter

I3 tar sig längre på nytt batteri

Publicerad 3 maj 2016
BMW I3 utökar räckvidden med 50 procent.
BMW:s lilla elbil utökar räckvidden till 30 mil, men batteristorleken blir densamma.
Från och med i sommar kan BMW I3 ta sig 50 procent längre än förut. Ett nytt batteri på 33 kWh ger 30 mils räckvidd. Med energislukande luftkonditionering eller värme igång säger BMW att bilen klarar runt 20 mil.

Litiumjonbatteriet har samma storlek som innan, men man har lyckats utöka lagringskapaciteten, därav den ökade effekten. Prestandan blir densamma, elmotorn på 170 hästkrafter tar bilen från stillastående till 100 kilometer i timmen på lite över 7 sekunder.

Det nya batteriet finns även i I3 med räckviddsförlängare som har en tvåcylindrig bensinmotor vilken kan ge 15 mils extra körning.
 
Diskutera: Vad tycker du om BMW I3? 

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • 2016-05-03 11:48
L. Mäkinen

Nu försvinner behovet av REX. Ska bli intressant att se hur övriga tillverkare svarar på denna bil.

#2 • 2016-05-03 12:54
Styggavargen

M3, du har rätt. Men förbränningsmotorn har blivit snålare....men tyvärr stoppar man in dem i bilar som blir tyngre och kräver mer energi för att kunna få låg förbrukning. Idag finns det bilar som drar 0,35 liter/mil .. vilket ändå måste ses som ett framsteg. Denna BMW är inte så stor och tung och kräver inte stor energi för att köras, så på ett hyfsat batteri kan man ändå komma långt. Jag tror vi kan få allt bättre och snålare bilar om vi bara vill men tyvärr kommer SUV och andra klumpar att sätta stopp för utvecklingen då ingen kommer att våga köpa dessa snåla bilar. Kanske dags för hela världen att komma överens hur framtidens bilar skall byggas så att vi får mer likvärdiga bilar som alla är snåla och samtidigt säkra.

#3 • 2016-05-03 14:26
Roy J

Styggavargen, lite högre bilar är faktisk bra på flera sätt, vilket du säkert vet - annars har du glömt bland annat mina argument. Dock behöver man inte gå till överdrift.

Såg förresten en Hummer i Tyresö centrum. Det var inte den allra största - bör ha varit en H2 - men visst har den utstrålning!
Den utstrålar "jävligt onödig".

#4 • 2016-05-03 14:29
Roy J

En bil med så trångt baksäte och urkorkade bakdörrar borde inte få tillverkas! Sen får den vara hur smart den vill beträffande material och annat.
Det enda intressanta är att man visar att batteriutvecklingen går framåt.

Och du, Styggavargen, om det är så att vikten måste öka för att få lägre förbrukning, så är väl ändå resultatet rätt.

#5 • 2016-05-03 14:35
lillstefan nr.2

Roy J: Ska man förbjuda tvådörrarsbilar också? Finns folk som inte har behov av stort baksäte, och en fullvuxen ryms i en I3:a också. Bakdörrarna är inte bra om man ofta använder baksätet, men det är mer praktiskt än två dörrar.

#6 • 2016-05-03 17:34
Styggavargen

Roy J, jag är mest negativ till sådant som är helt onödigt. Visst, jag ser ingen större förnuftighet i denna I3, hade aldrig skaffat en sådan själv. Den är lite för liten. Men å andra sidan förstör den inte miljön i onödan. Jag tycker mest sådana bilar som tex en Santa Fe som väger 2 ton, lastar som en mellan kombi och släpper ut väldigt mycket mer utsläpp är helt onödigt. SUV generellt är ganska ineffektivt, även om det på senare tid kommit ut nya modeller där höjden minskat och där även vikten kanske minskat något. Men då är man till slut tillbaka på en vanlig bilmodell anser jag. Titta på tex nya Q3...den ser ut som en lite klumpigare personbil...bara något högre.

#7 • 2016-05-03 19:51
erikivan72

Elbilen kommer inte att slå igenom med nya I3. Med slå igenom menar jag att den på allvar börjar konkurera ut förbränningsmotorer.
Elbilar är fortfarande väldigt dyra i förhållande till vad man får för pengarna. De måste ha bättre räckvidd och ligga i samma pris som motsvarande bil med förbränningsmotor, för att kunna komma i närheten av att ens nagga i kanten på 50% av marknaden (innan man åtminstone ser ett sådant mål i sikte anser jag inte att de slagit igenom).
Här i Sverige är dessutom tjänstebilsmarknaden extremt viktig som håller upp hela branchen.
Bara en sådan sak som att i3 inte har 5 stjärnor i euroncap diskvalificerar den i stort sett. Och ja, jag cet att Volvo säljer massor av tjänstebilar även om modellen inte gått genom euroncap. Men många företag sätter som ett oförhandlingsbart krav att en bil ska få 5 stjärnor, eller ha liknande meriterad och realistiska krocksäkerhet. Det har inte i3.

#8 • 2016-05-03 22:34
celef

I3 är nog en rätt okej liten shoppingbil för lite finare damer

#9 • Uppdaterat: 2016-05-03 22:41
PREVIA

Ökade körsträckan, inte effekten.
Hjälp bilen har ingen dragkrok vilket gör att den inte borde få säljas i Sverige där alla nya bilar måste ha dragkrok, enligt vissa här! Och ändå har bara sjuhundratusen av över fyra miljoner bilar i vårt land dragkrok.

#a • 2016-05-04 08:15
EnannanRobban

Jag skulle kunna tänka mig en i3 som andrabil, ser lite mer kul ut än Leaf, är säkert en trevligare bil än e-UP! och billigare än e-Golf... Räckvidden skulle vi klara mer än väl, vår andrabil går som längst typ 3-5 mil, även om den någon gång fått gå 10 mil. Hmmm

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.