Bild
Nästa artikel
Hyundais nästan färdigdesignade vätgasbil.
Hyundais nästan färdigdesignade vätgasbil.
Inspirationen till designen är vatten, eftersom det är vad som kommer ur avgasröret på en vätgasbil.
Inspirationen till designen är vatten, eftersom det är vad som kommer ur avgasröret på en vätgasbil.
Interiör på Hyundais vätgasbil.
Interiör på Hyundais vätgasbil.

Hyundais nya vätgasbil närmar sig produktion

Nyheter

Sydkoreanska biltillverkaren storsatsar på ”eko-vänligt” och ska lansera 31 bilar med låga utsläpp lagom till 2020.

I våras visade Hyundai upp FE Fuel Cell Concept, en bil som till skillnad från vätgasbilen ix35 är konstruerad för bränslecellsteknik redan från början. Nu har Hyundai offentliggjort bilen som är ett steg närmare produktion än FE. Den har inget namn ännu men går under benämningen Next Generation FCEV.

Fordonet använder sig av fjärde generationens bränslecellsteknik. Suven är nio procent mer effektiv än befintliga ix35 och ska enligt NEDC klara sig 80 mil på full tank. Hyundai ska också ha gjort det lättare att starta när det är kallt ute. Genom att ändra i bränslecellstacken påstår biltillverkaren att bilen nu går att starta i minus 30 grader Celsius.

Bilen är det första steget i Hyundais produktoffensiv för en miljövänligare portfolio. Förut var det 14 ekovänliga modeller fram till 2020, men nu har Hyundai omarbetat målet till 31 nya bilar med låga utsläpp 2020. I det nya talet är Kia Motors kommande modeller också inräknade. Det ska gå att välja på elbilar, hybrider och vätgasbilar.

När det gäller den elektriska strategin ska Hyundai fortsätta i spåren efter eldrivna Ioniq och sätta elmotorer i nyligen presenterade suven Kona någon gång under första halvåret 2018. Den ska då få en räckvidd på 39 mil. Sedan följer en eldriven bil under lyxmärket Genesis 2021 och efter det kommer en eldriven Hyundai med 50 mils räckvidd.
 
Diskutera: Vad tycker du om Hyundais planer på miljövänliga bilar?
 
Taggar: Nyheter, Hyundai

Kommentarer

#2
2017-08-18 09:11

Hyundai och Kia är otroligt agressiva vad gäller forskning och utveckling och har gjort en otrolig resa framåt de senaste 15 åren. Nu ligger man i den apsoluta världstoppen och har på vissa sätt kört om anrika stora bilmärken såsom Ford, Opel, GM. Iponerande!

#3
2017-08-18 09:15

Fronten är nog det fulaste jag sett sedan Lexus otäcka grill, den här är värre ändå.
I övrigt är den acceptabel och inredningen är ju riktigt snygg och ljus och ren.
Men när det gäller bränsleceller är inte vätgas rätta vägen eftersom det inte finns någon infrastruktur.
Bättre att satsa på sprit som Nissan gjort. https://www.nyteknik.se/fordon/nissans-branslecellsbil-tankar-etanol-657...
Sedan kan man ju fundera över livslängd på cellen.

#4
2017-08-18 09:29

Infrastrukturen är ju ett litet problem då man kan tillverka den där det behövs. Med billig ren energi eller självförsörjande. https://www.nyteknik.se/energi/vatgas-ger-el-och-varme-fran-katastrofcon...

#5
2017-08-18 09:40

saabnisse, infrastruktur för vätgas är på gång!
Det ska finnas 14 stycken vätgasmackar i Sverige år 2020.
Tror denna bil från Hyundai kommer bli en game changer, i alla fall om priset blir rätt.

#6
2017-08-18 09:43

Oavsett om vätgasen skall transporteras ut eller tillverkas på plats så är det ju som saabnisse säger så att infrastrukturen för det bränslet saknas. Och "litet problem" - nja...

#7
2017-08-18 09:50

Jo - 14 mackar om 3 år är ju nästan ett genombrott för vätgasdrift - eller ? Det betyder 1 vätgasmack per 32.000 km2... Och dessa är knappast spridda jämnt rent geografiskt. Det läggs ner vanliga "mackar" varje dag ute på landsbygden - tror ni verkligen att man istället kommer att bygga upp en vätgasanläggning på dessa ställen ? Däremot kan man "tanka" el i nästan varje lite stuga så talar vi om tänkbara tankställen så är nog eldrift via batteri oslagbart.

#8
2017-08-18 10:00

Faktum kvarstår att Hyundai har bytt fokus till batteribilar för framtiden. Den de presenterade nu har de antagligen ritat på några år och vill väl ha tillbaka en del av investerat kapital.

#9
2017-08-18 10:02

@Pi: just det, tanka el kan man göra hemma och därför bör "mackar" vara mycket angelägna om att tekniker som kräver tankningsställen även i framtiden lyckas. Även staten kan spela en roll genom att tvinga bensinstationer att erbjuda även vätgas så som man gjort med etanol. Infrastruktur är inget problem, bara det börjar komma vettiga bilar som är vettigt prissatta! Och till en början gör det inget om alla tankningsstationer vinns bara i storstadsregionen. Taxi, komunens bilar osv körs ju bara i begränsade områden och antalet dessa är ju inte litet.

#10
2017-08-18 10:20

Att transportera och placera en byggbod/container för vätgastillverkning går fort. Om beslut tas kan man bygga o placera hundratals inom några månader Problem solved

#11
2017-08-18 11:23

Nåja - solsken har vi inte hela dygnet om och definitivt inte hela året i vårt land så antagligen får man använda samma el som annars skulle kunna ladda batteribilar - men med avsevärt sämre total systemverkningsgrad. Och det lär väl gå åt en del el om man skall använda den energikällan vid framställning av vätgas. Om det var så enkelt som Saslam antyder så skulle det väl inte finnas så få vätgasmackar som det faktiskt finns. Tycker nog att Nissans lösning känns mera rimlig än att driva bränslecellen med vätgas. I deras lösning kan man ju faktiskt få igång infrastrukturen tämligen snabbt och till rimliga kostnader kan man gissa. Men fortfarande finns nog en del oklarheter runt själva bränslecellens långsiktiga hållbarhet - den kanske blir lika dyr att byta som ett batteripaket och kanske inte heller har nån längre livslängd... Jag vet inte men gissar att kunskapsnivån runt den frågan inte är så mycket högre bland övriga skribenter här.

#12
2017-08-18 11:33

Honda skriver att ingen försämring av deras bränslecell kunde uppmätas efter 32 000 mil och andra källor skriver att hållbarheten på bränsleceller sträcker sig upp till 72 000 mil så hållbarheten för bränslecellen verkar vara det minsta hindret för att vi får ett samhälle där förbränningsmotorn ersätts av en bränslecell.
Angående batteriet i tex Mirai som är samma typ som Prius så lär batteriet hålla lika långt som i Priusarna.
Enda skillnaden på Nissans bränslecellsbil är att där produceras vätgasen i bilen från etanol och i andra vätgasbilar produceras vätgasen utanför bilen av tex etanol eller något annat.

#13
2017-08-18 11:38

Läs länken. Batterier är natt lösningen samt varför inte kombinera med vind Problem solved eller ja just de det blåser ju inte hela tiden. Se möjligheter inte hinder. Mitt glas är halv fullt hur är det med era. ;) https://www.nyteknik.se/energi/vatgas-ger-el-och-varme-fran-katastrofcon...

#14
2017-08-18 11:46

Men om man ser lite mer på bränslecellen och på Nissans lösning, som nog är den mest realistiska, så är det ju livslängden på fastbränsleceller och reformern som man väl inte vet något om ännu och tekniken är väl heller inte riktigt klar.
Jo jag ser den som mest realistisk för att den liksom rena batteribilar har möjlighet till tankning i hemmet.
Det bränslet finns ju flera hundra års erfarenhet av för framställning i hemmet, en teknik som försvann till stor del vid EU-inträdet.

#15
2017-08-18 12:10

Ser det som omöjligt för en privatperson att köpa en bränslecellsbil eftersom det inte finns någon etablerad eftermarknad. Vad gör man om man tröttnar på bränslecellsbilen? Vem köper den då och till vilket pris? Finns det konkurrerande serviceställen eller kostar det som en månresa att göra service? Säg inte att bränsleceller är skottsäkra - all teknik går sönder. Förr eller senare.

#16
2017-08-18 15:02

pinjong, har precis börjat och alltid riskabelt med ny teknik men jag spår det omvända.
Även tidiga bränslecellsbilar kommer bli rejält heta på begmarkanden om man får igång infrastrukturen.
Även dom tidigare har ju bra spec i att du kan tanka snabbt och köra långt med dom.
Hur bränslecellerna håller vet vi inte än men frågan är om det inte är mycket billigare att reparera än stora batterier på elbilar.

#17
2017-08-18 15:05

Om man nu leasar vätgasbilen som i USA för motsvarande 2800 kr och får fri vätgas i tre år så är det inte några problem annat än att hitta ställen att tanka på. Nu när många väljer att leasa bilen just för osäkerheten med hur fort bilar rasar i värde och för att slippa otrevliga överraskningar med bilar som inte håller så bra och slippa hålla på med bilförsäljningen när man byter bil. I Danmark har halva befolkningen inte längre än 1,5 mil till närmaste vätgasmack redan vilket gör att det går bra att köra vätgasbil överallt i Danmark.

#18
2017-08-18 15:07

Men i Sverige bor vi inte i Danmark!

#19
2017-08-18 15:48

Nej det är synd att vi inte bor i Danmark för då kunde man redan idag köra vätgasbilar vilket är sällsynt bra idag när så många människor bor i lägenhet utan tillgång till laddning av sin elbil.

#20
2017-08-18 17:36

I Danmark lär man väl göra vätgasen på samma sätt som i resten av världen. D.v.s. av naturgas... Bättre att köra direkt på CNG då. Blir billigare så och troligen med ungefär samma klimatpåverkan. (PS. Anledningen att man gör vätgas av naturgas är för att det är billigt, någon lösning med "överskottsel" finns inte annat än på ritborden. Dessa kan man inte få lönsamhet i. Även om det finns någon exprimentanläggning och fina planer. )

#21
2017-08-18 18:44

Om man tror att inte biltillverkarna kollar hur länge en bränslecell håller innan man släpper den på marknaden så den har acceptabel livslängd, då måste man vara bra naiv. Ett framtidsbränsle detta som verkligen fungerar även om man bor i lägenhet......

#22
2017-08-18 19:25

dom använde fuelcells 1969 i apollo programet och Gemini innan så beprövad teknik är det, längst ner på sidan
https://airandspace.si.edu/exhibitions/apollo-to-the-moon/online/apollo-...

#23
2017-08-18 21:43

Salsam, dom hade en helt annan budget!
Shogun, många biltillverkare har släppt ofullständiga konstruktioner som senare visar sig i dyra återkallelser.
De som har lite erfarenhet och är ekonomiskt medvetna, köper aldrig första generationen.

#24
2017-08-18 21:50

Som saabnisse skriver .. Se bara på Toyota, de har väl bara släppt prototyper?

#25
2017-08-18 22:33

Saabnisse. Det beror på vad man köper.......men att släppa något som inte håller måttet som med bränsleceller eller elbil är som att gräva sin grav, tror du de gör det utan att testa innan man släpper det på marknaden? Det tror inte jag om de märken jag brukar hålla mig till med kvalitet......men det kan vara skillnad för dig.....

#26
2017-08-19 07:43

Danmark ingår i EU programmet för vätgas där man till 100 % bara producerar vätgas genom att sönderdela vatten med hjälp av elektricitet. Om man i delar av världen använder naturgas eller biogas för framställning av vätgas så får man tre gånger längre körsträcka än om man tankar biogas eller naturgas som förbränns i en förbränningsmotor förutom att man slipper avgasutsläppen.
Danmark som exporterar många vätgasstationer sätter upp en vätgssstatoon på 48 timmar.
https://youtu.be/kjGaNGhz1pE

#27
2017-08-19 09:27

Hoppas Hyundai kan paketera sin vätgasteknik i en mer miljösmart förpackning, än i en Suv.

#28
2017-08-19 09:52

bara älskar bakåtsträvare, svar på alla frågor , så varför inte köra häst och vagn det är ju beprövad teknik ;)

ha en trevlig helg bilvänner, saslam out

#29
2017-08-19 11:33

John2008, tycker tvärtom Hyundai gör helrätt här som förpackar vätgas just i en SUV. Bl.a. finns det då plats för den fortfarande rätt skrymmande tekniken. Dessutom finns många smutsiga SUVar på vägarna som behöver bytas ut till nåt renare. Och förstås är ju SUV populärt nu, nåt som säljer bra och som man kan ta bra betalt för. Jämförelsevis känns det ju som klart mindre bil för pengarna att köpa en rätt trång Toyota Mirai.

#30
2017-08-19 13:02

Tolkar det som att John vill att det inte skall vara SUV kostym på bilen, ty ganska onödigt att öka energi uttaget på bilen. Jag håller nog med, tills den dagen vi kan framställa oändligt med ren energi som inte påverkar naturen och planeten bör vi inte ha klumpiga konstruktionener som SUV. Dessutom används inte SUV idag till sådant som den konstruerades för en gång i tiden. Precis som de rika när de kör omkring i en Land Rover de inte har något behov av. Det känns nästan som alla gör sitt bästa för att bidra med så mycket utsläpp som möjligt, ju tyngre och större SUV... ju bättre verkar vara devisen. Löjligt när man ser en liten kvinna som knappt syns över ratten i den gigantiskt stora "utsläpp maskinen". De verkar nästan stolta över sitt bilval.

#31
2017-08-19 13:05

Besynnerligt Syggavargen. I en annan tråd tycker du att det är okay att köra över tillåten hastighetsgräns. Är inte det utöver ett uppenbart lagbrott också onödig nedsmutsning?

#32
2017-08-19 15:30

Styggavargen, SUV ger fördel att du kan få in all skrymmande teknik som vätgasdrift innebär, du kan inte har det i en kompakt liten bil, i alla fall inte utan att tappa innerutrymmen. Toyota Mirai är ett exempel på det, du tappar en sittplats bak och dessutom tror jag det är sämre bagage. Denna nya SUV från Hyundai ska inte ha det problemet vad jag läst och dessutom får den rum med extra vätgastank så räckvidden blir riktigt bra. Jag är helt klart köpsugen på denna bil!

#33
2017-08-19 16:19

Vidstige, utslaget på 10000 mil blir det nog lägre milkostnad med en ny stor Yankee med en mullrande stor gjutjärnsåtta.

#34
2017-08-19 19:22

Klart lättare att stuva undan glasbehållarna i en stor SUV än i en mindre bil men gasbehållarnas volym är faktiskt mindre än batteribilens batteri. Fast batterier är lättare att forma än gasbehållare. 83 mil kommer man på en gaspåfyllning i en vätgas SUV utan att gasbehållarna inkräktar på utrymmet.
Toyotas andra vätgasbil tankades med metanol står det här.
https://www.toyota-europe.com/world-of-toyota/concept-cars/fuel-cell-con...

#35
2017-08-19 19:45

Dot-com och vätgasbilar har en del gemensamt.

#36
2017-08-19 21:31

Hydrogen fuel är ju framtiden och flera länder har stort antal,detta är ett långt steg från annan hybrid och el bilar.All fuel imellan till hydrogen är en fordröyning och enbart gynnar bilföretagen regering i form av skatter och ingen investering i infrastruktures.Vissa länder utanför EU t.ex.är årtionden före med hydrogen i bilar och infrastruktur till att ha dom gående.
Dom som inte haft/ser på denna framtid är inte seriös med miljön.Sverige "pratar" som vanligt men ingen aktion.

#37
2017-08-20 08:43

Varför har dom satt en stor ful grill i fronten måste man ha kylning för tekniken och ryms inte tekniken i en vanlig bil,nu har nog skatteverket fullt sjå med att räkna ut hur man ska beskatta vätgasen,kan den tillverkas i bilen med etanol då kanske det börjar kokas i skogarna

#38
2017-08-20 11:10

Hans Berglund, är modernt med stora grillar och det påverkar framförvarande bilar så att dom är mer benägna att flytta på sig. Ja även storleken, att det är en SUV, påverkar förstås. Grillen signalerar "här kommer jag, flytta på dig!". Och det fungerar faktiskt. Kommer man istället i en liten bilen med snäll grill så får man mycket mindre respekt i trafiken. Sjukt men så är det.

#39
2017-08-20 11:19

Nu kommer du att få skit, Vidstige. Du nämnde ju "SUV" i sammanhanget. Även om du antagligen har helt rätt i denna fråga.

#40
2017-08-20 11:38

Pi, står i texten i artikeln att det är en SUV. Rekommenderar alla att göra experimentet att köra i Stockholm med en liten oansenlig småbil ett tag och sen jämför hur medtrafikanter behandlar en kontra om man istället har en stor bil med stor grill, gärna av fint märke typ Audi. Förvisso räcker det nog med lite motorvägskörning för att konstatera detta.

#41
2017-08-20 14:07

Vidstige - jag är fullt medveten om att denna bil är en SUV - det var just att du nämnde ordet SUV i samband med "här kommer jag, flytta på dig!" som jag tyckte var lite kul...:)

#42
2017-08-20 15:22

Pi, aha :)

#43
2017-08-20 17:52

Att den har stor grill är inte så konstigt. Bränslecellen behöver syre. Titta bara på Toyota Mirai som också har stora luftintag fram. Mirai är förövrigt ingen kompakt liten bil. Den är 489 lång, alltså ungefär som en Ford Mondeo. Trots det är den trång i både kupé och bagage, så det kan nog behövas en SUV för att få plats med tekniken.

#44
2017-08-20 19:15

PREVIA, det var just den lösningen som jag tror på. Att tanka sprit är ju lätt, infrastrukturen är väl utbyggd, tankningen enkel och alla kan den redan, det går t.o.m. att använda reservdunk!
Men ska vätgasbilen slå krävs också att den får ett realistiskt pris och då menar jag för köparen.

#45
2017-08-20 19:24

Det är helt instinktivt Pi och Vidstige. Ser man något bakom sig som tycks vilja äta upp en, då flyttar man sig så klart.
Men om man nu ska ha en SUV så är det nog just den jag skulle vilja ha.
OT, jag vet!

#46
2017-08-21 21:49

Nissans vätgasbil som tankas med etanol och har en tank på 30 liter och har ett 24 kWh batteri så i själva verket är det en batteribil där en bränslecell på 5 kW som drivs på etanol som omvandlas till vätgas som i sin tur ger el i bränslecellen, alltså en räckviddsförlängare.
Då kan man lika gärna producera vätgasen från etanolen i stor skala för att sedan tanka vätgasbilen så slipper var bil ha ett stort tungt inte så miljövänligt batteri som åldras att släpa omkring på tycker jag.
Globalt så tävlar grödorna som används till etanolproduktionen som majs soya sockerrör med matproduktion vilket inte alltid är bra då priserna för livsmedel ökar för de som inte är lika välbeställda som vi bilägare är.

#47
2017-08-21 23:15

Andra generationens etanol konkurrerar inte med matproduktion, utan görs istället på t ex produkter med ursprung i skogen.

#48
2017-08-22 12:50

Dessutom fungerar metanol lika bra.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.