Bild
Nästa artikel
Hyundai-Kia slår Toyota i Europa

Hyundai-Kia slår Toyota i Europa

Nyheter

Toyota är inte längre den största asiatiska tillverkaren i Europa. Sydkoreanska Hyundai Motor Group, som också omfattar Kia, har tagit ledningen.

Under årets första tio månader sålde den sydkoreanska bilkoncernen Hyundai Motor Group, där Kia och Hyundai ingår, 521 369 bilar på den europeiska marknaden, en ökning med fyra procent.

Det framgår av statistik från branschorganisationen Acea.

Samtidigt har Toyota och lyxdivisionen Lexus hittills i år sålt 511 754 bilar. Tappet uppgår till hela 17 procent och innebär att Toyota knuffas ned från tronen som största asiatiska biltillverkare i Europa.

Den totala bilförsäljningen i Europa backade under samma period med 5,5 procent.

Tronskiftet kan förklaras med den dåliga publicitet som skadade Toyota i samband med tillverkarens stora återkallelser, modelloffensiven från Hyundai och Kia och sydkoreanernas utökade garantitider.

Diskutera: Vad tycker du om tronskiftet?

Taggar: Nyheter, , Hyundai, Kia, Toyota

Kommentarer

#1
2010-11-25 12:52

Detta var ganska väntat. Precis som artikeln påpekar har Hyundai-Kia varit offensiva, samtidigt som Toyota gått kräftgång pga alla skandaler relaterade till kvalitet. Dåligt rykte kan drabba alla, men de största drakarna faller tyngst.

#2
Raymond K
2010-11-25 13:08

Kan inte låta bli att småle en smula.

#3
2010-11-25 13:42

Som väl är så är Europa bara en liten del av Toyotas försäljning, att jämföra Kia och Hyundai som båda är vanliga familjebilar med hyffasd prislapp och jämföra det med Toyota / Lexus där ena märket är en dyr lyxbil med låg försäljning blir självklart en haltande jämförelse vilket säkert skribenten är medveten om.....

Varför överhuvudtaget klumpa ihop två märken, det är väl ändå antal sålda bilar som är intressant och då sålde Toyota 484 326 bilar Lexus 14 678 KIA 216 513 och Hyundai 291 781 Så hela denna artiklen är snevriden, Toyota säljer altså 192 545 bilar fler än Hyundai som är märkestvåa.....!

Lexus är inte att jämföra eftersom det är en hel annan biltyp....

#4
2010-11-25 13:51

Kia och Hyundai tillhör samma koncern, samt delar till mångt och mycket samma teknik. Dvs de är i princip samma bilar. Precis som Toyota och Lexus eller Audi och Skoda, därför anser jag att är det helt korrekt att presentera försäljningssiffrorna som artikelskribenten valt att göra. Det tillhör tidens melodi att sälja samma produkt fast med olika märken i fronten.

#5
2010-11-25 13:53

Ja jag vet inte i så fall hur man ska se det, Hyundai och Kia är ju i princip samma bil med olika kostym.
Men jag undrar hur de ser ut om tio år och trettiotusen mil?
Hur är det t.ex. med rostskyddet?

#6
2010-11-25 14:31

Re Gösta L, det är inte bara det som är intressant, om du läser artiklen så skriver man att Toyota inte längre den största "tillverkaren" i Europa....

Vad jag vet tillverkar varken KIA eller Hyundai några bilar i Europa....

Det mest intressanta är givetvis att jämföra mest antal bilar av ett visst märke om man ska anse det finnas nån trovärdighet i ett sånt här uttalande för det artiklen säjer är att KIA / Hyundai säljer mer än Toyota Man tar altså två vanliga medelsvenssonsbilar och jämför mot en ???

Lexus med sina 14 000 sålda bilar har inget med de andra bilarna att göra.....

Mest sålda Asiatiska bil är fortfarande med bred marginal Toyota....

#7
2010-11-25 15:06

Re Simon no1: Vill upplysa min gode herre att KIA-Hyundai tillverkar bilar i Europa, nämligen i Zilina Slovakien. Bland annat Kia Ceed och Hyundai IX35. Så nu är den saken utredd. Kunskap kan man aldrig få för mycket av. Man lär så länge man lever.

#8
789
2010-11-25 15:13

Att Toyota är på dekis, försäljningstapp, är inte alls konstigt som VIB skriver eftersom Toyota är involverad i ena skandalen efter den andra där man skyller på sina underleverantörer och gråter en skvätt i media.....

#9
SB Norge
2010-11-25 15:14

i30 produseres også i Eurpoa. i20 og i10 produseres i Tyrkiet. Er det bedre med en engelsk Toyota?

#10
2010-11-25 15:15

Re Gösta L tack, där ser man, alltid lär man sig nått nytt..:)

Det förändrar dock inte att Toyota fortfarande är det mest sålda Asiatiska bilmärket i Europa trots artiklens överskrift.....

#11
Uno Lööv
2010-11-25 15:45

Har aldrig kört Hyndai eller Kia. Men däremot Toyota, värre skräp kan inte finnas. 800 mil och elen beter sig hur som helst, bullrigt, stötigt, törstig... Min Volvo 142 kändes helt plötsligt modern!

#12
Uno Lööv
2010-11-25 15:46

Gällde årsmod. 2009.

#13
2010-11-25 15:55

Håller till viss del med dig Uno. Fast oavsett bilmärke blir man förundrad hur lite som har hänt de sista 40 åren vad gäller komfort och driftsäkerhet. En Volvo 140 exempelvis står sig, som nu nämner, mycket väl än idag. Bra komfort och enkel mekanik vilket gynnar driftsäkerheten. Idag måste man antingen ha en ny bil med garantier kvar eller en riktigt gammal bil med enkel mekanik och lite elektronik. Någonting annat är inte ekonomiskt försvarbart.

#14
Rav4
2010-11-25 16:46

#1Toyota själva har ju angett (har ej referens nu) Kia/Hiyundai som största "hotet" och inte VW eller jänkarna. Verkar väl som de fick rätt där.

#2Alltid kul med dikotoma kommentarar som "jag körde en bil av ett visst märke och därför hatar jag alla bilar av samma märke". Säger mer om författaren än om bilen. Vissa gillar dansband, andra Per Gessle och andra hårdrock.

#3Vi lever i en tragisk konsumtionsvärld där det lönar sig att tillverka avancerade saker som håller en begränsad period därför att det får oss att tvingas köpa mer. Får väl se hur länge bilarna håller (jag tror att det gäller snart alla bilar pga elektroniken) Var ska det sluta? I en Volvo 142?

#15
789
2010-11-25 17:19

RAV4:
Bra skrivet! Var ska teknikhysterin sluta?

#16
2010-11-25 18:23

Att identifiera sej och sin egen person med sin bil, sitt jobb, sin ort eller sitt hockeylag är ett fenomen som, för mej är obegripligt men vi får väl vara olika.
.
Vilken biltillverkare som är eller vill vara störst är, för mej ointressant. Biltillverkaren som vill vara bäst (för mej) är betydligt mera intressant.
.
Toyota har väl innehaft tronen av ett skäl och tappat den av ett annat skäl.
Hyundai säljer naturligtvis på hyfsat kvalité till rimligt pris.
Vi får väl se med tiden om VW kan utmana dessa Asiater .. även om jag inte riktigt förstår poängen.
.

#17
Niklas, 31
2010-11-25 19:05

Uno, tog väl i lite men håller med dig Gösta_L Men vi yngre vill ju ha det mest avancerade påstår gubbarna i bilfabriken (för att ingen ska råka laga felen själv vilket inte är bra för dem). Själv vill jag påstå att det är blandat. Men vad finns för oss enklare personer? Enkelt krockskydd och gammal Renaultteknik (Dacia) kanske inte är det enda vi vill bli erbjudna. Kör en 10 år gammal bil och väntar på något nytt som passar oss. Litar inte på nya bilar och ser det oekonomiskt att byta till en ny med garanti hela tiden. Vill få pengar över så vi kan umgås med våra barn och inte jobba heltid båda. Dessutom är för avancerade (och plastiga) nya bilar så opersonligt trista.

#18
2010-11-25 19:34

Å ena sidan tycker jag det är ok, med tvekan, att klumpa Kia/Hyundai till en "tillverkare".
Å andra sidan tycker jag det är ganska ointressant att tävla i grenen antal sålda bilar. Kia/Hyundai säljer med låg prislapp, Kia dubblar dessutom med kronisk REA (inte bara i Sverige). Jämför t.ex. Renault, som senaste året sålt en himla massa bilar. Med tokrabatter och förlust.

#19
MR X
2010-11-28 12:30

Jag tycker att KIa Hyndai-bilarna är helt okej och pålitliga bruksbilar. Bortsett från komforten som inkluderar miserabla stolar som man får ont av att sitta i efter femton minuter. Förbättra stolarna avsevärt och de kommer sälja ännu fler bra bruksbilar.

#20
j a r l
2010-11-28 16:45

Kan inte nån köpa en KIA för att bara slå sönder den? Så själ-lösa att satan verkar trevlig.

#21
789
2010-11-28 19:32

Kan ingen psykolog edy tala med Jarl... Psykologen får gärna ha en KIA. Att en klok och bildad person köper Toyota finns ej på kartan. Att Jarl drömmer om en Toyota i julklapp har vi förstått!

#22
sitt skönt....
2010-11-29 04:11

alla bilar blir bäst om dom haft volvos stolar!!!!!! världens skönaste...
god hjul...

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.