Bild
Nästa artikel
Hyundai i40 Kombi – första bilderna

Hyundai i40 Kombi – första bilderna

Nyheter

Hyundai i40 Kombi utmanar Volkswagen Passat och Ford Mondeo. Kombin får premiär våren 2011.

Hyundai visar nu första bilderna av kommande modellen Hyundai i40 Kombi. Bilen premiärvisas på bilsalongen i Genève i mars nästa år och börjar säljas kort därefter.

Modellen kliver därmed in i större mellanklassen och får tampas med Volkswagen Passat, Ford Mondeo och Opel Insignia. Hösten 2011 introduceras även en sedanvariant.

Hyundai i40 Kombi har ritats av koreanernas europeiska designavdelning. Utmärkande drag är bland annat den sluttande taklinjen, återstår att se hur bagageutrymmet påverkas.

Bilen blir ungefär lika lång som Volkswagen Passat Variant, runt 4,8 meter.

Fyra motoralternativ
Enligt förhandsspekulationerna kommer fyra motoralternativ finnas till förfogande. Två bensinmotorer på 1,6 och 2,0 liter som ger 140 respektive 177 hästkrafter. En dieselmotor på 1,7 liter som ger antingen 115 eller 136 hästar.

Så småningom väntas även en kraftigare turbodiesel på 177 hästkrafter som kombineras med en ny dubbelkopplingslåda.

Diskutera: Vad tycker du om Hyundai i40 Kombi?

Kommentarer

#1
2010-12-14 13:04

Snygg bil,en allvarlig konkurrent till Passat Avensis,Mondeo,Insignia mfl. Ska bli spännande att följa denna när den kommer och om linjerna följer med till produktionsbilen.

#2
789
2010-12-14 13:33

För en gångsskull håller jag med Shogun. En snygg, modern bil, faktiskt!

#4
Raymond K
2010-12-14 14:30

Att köpa denna istället för en Passat kommer aldrig på fråga. Gud så ful den är

#5
2010-12-14 14:56

Tycker den är snygg!

Så här skriver man i Norge.

http://www.dinside.no/858293/vw-passat-faar-mektig-konkurrent

#6
D-link
2010-12-14 16:27

Rätt snygg men ska den slå de mer etablerade kombina måste priset bli attraktivt + självklart miljömodeller under 120 g Co2. Börjar bli tjatigt att hela tiden behöva påpeka det. Det borde f ö ViB alltid ta med som en minus-faktor, om så inte är fallet för en (ny) bilmodell.

#7
Peugeot 605
2010-12-14 17:46

Varför blir rutorna mindre och mindre, är det meningen att man ska få cellskräck i dom nya bilarna?

#8
2010-12-14 19:30

Trist med små rutor. På en gammal 740 har man perfekt runtomsikt! Nästan så det känns att man trillar ut!

#9
2010-12-14 22:15

Hyundai i all ära, men efter att straffat ut sej i klassen med den senaste (trista och lite för stora) Sonatan, så lär det inte hjälpa med ny design och kombi. I Sverige kommer den att sälja nära noll. Om man inte lyckas trolla med knäna (Som D-link nämnde under 120 gram, plus snorbillig. Förresten kommer nog signaler till våren om att den nya gränsen blir 99 gram.)

#10
Torsten E
2010-12-14 22:29

Den är så ful som ful kan bli. Kombibilar köper man för att kunna lasta grejor i då vill man ju inte ha en bakrutan som luta 60 grader. Dessutom varför har alla moderna bilar små ruitor, vad var det för fel på bilarna för tio år sedan. Skulle man köpa en sådan här bil fick man nog byta sin Schäfer hund mot en liten pudel. Slå igen design avdelningarna och ersätt dem med lite praktiska personer.

#11
Stil
2010-12-15 09:05

Torsten E; Va bra, räcker det med mindre rutor för att få er att skippa schäfern för en lagom liten och snällare hund så fine! Gärna sportiga och snygga livsstilcombi utan dumma schäfrar. Drabbad - biten ca 4 ggr av schäfrar!!

#12
Odell
2010-12-15 09:43

Glas är en säkerhetsrisk, därför mer plåt på gott och ont!

#13
2010-12-15 10:18

Japp, Odell små runda fartygsventiler istället för bakre sidorutor. Passar bra för de som använder både hängslen och livrem när de går utanför dörren. För egen del är jag av den dödsföraktande sort som gärna har både stora glasrutor och glastak. (För att inte tala om när jag cyklar. Helt utan plåt och glas. Det du.)

#14
Raymond K
2010-12-15 11:52

Varför inte skippa rutor helt? Man kan ju ha små luckor man kan öppna om man någon gång vill titta ut.

#15
2010-12-15 21:40

Minns Opel Rekord D som kom 1975. Snygga linjer och stora glasytor. Eller NSU Ro 80 som ansågs väldigt modern och ändå tidlös (ritad av tekniker), med stora glasytor och faktiskt riktigt snygg.
Man vänjer sig dessvärre vid trender hur dumma de än är. Fast dessa fnuttiga rutor som nu är på modet kommer alltid att förbli för dumt för att kunna vänja sig vid.
Samtidigt som 9-5 var ny som modell ville somliga skaffa svart sprej för att tona ner sina baklysen. Lysen skulle smälta in i karosslinjerna. Några år senare var det bling-bling som gällde. Stora kromblaffor.
Ack ja! Det gäller att se förbi tillfälliga trender och landa i det som är funktionellt. Det är det som är utmaningen för en sann formgivare - maximal funktion och ändå estetiskt.
Sen får Odell gärna förklara varför glas är en säkerhetrisk.

#16
S-E S
2010-12-16 11:17

Varför "combi" när den verkar sakna baklucka? Med så små rutor bak måste klädseln i baksätet vara "spytålig"! Vad finns bakom bakdörrens bakkant? 20 cm?

#17
MR X
2010-12-17 20:40

Så länge man har undermåliga stolar och sladdriga reglage, så länge kommer jag i alla fall inte köpa en. Man skall inte få ont i ryggen efter 15 min.

#18
Riskokare
2010-12-18 12:50

Tja, den är väl lika praktisk som en V60!

#19
2010-12-19 09:23

Jag tycker att i40 Kombi har klara drag av Mazda 6 Kombi. Är i40 en kombimodell av i45 sedan? Om det är så, så behöver ni i europa nog inte oroa er. Då är bilen helt ritad och ämnad för Asien och USA där i45 (Sonata) säljer som smör. Även här i Australien säljer i45 bra. Jag tror att i40 kmbi är ett försök att ta över kunder från huvudkonkurrenten Toyota Camry som inte längre finns som kombi. Varken Camry eller i45 säljs ju europa men är storsäljare i övriga världen där priserna ligger på en mycket lägre nivåer än idiotpriserna som ni tvingas betela i Sverige.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.