Bild
Nästa artikel
Hyundai i40 har bästa karossen

Hyundai i40 har bästa karossen

Nyheter

Den mest välbyggda bilkarossen är koreansk. Hyundai i40 tog hem tyska designpriset Golden Award, före nya Audi A6.

I samband med konferensen EuroCarBody i Frankfurt tilldelades Hyundai i40 utmärkelsen Golden Award, priset för bästa kaross.

Juryn som bestod av 500 representanter från biltillverkare och underleverantörer har granskat och betygsatt nio nya bilkarosser. Bland annat har man tagit hänsyn till säkerhet, vikt, hållfasthet, materialval och effektivitet inom produktionen.

Hyundai i40 fick högst betyg, med 37,98 av 50 möjliga poäng. Audi A6 placerade sig som tvåa med 35,86 poäng, före trean Mercedes B-klass som noterade 34,66 poäng.

Övriga bilar som deltog i tävlingen var Volkswagen Golf Cabriolet, Mazda CX-5, Range Rover Evoque, Opel Zafira, Nissan Leaf, BMW 1-serie och Ford Focus.

Diskutera: Vad tycker du om Hyundai i40?

Taggar: Nyheter, , Hyundai i40

Kommentarer

#1
2011-10-27 11:36

"Den mest välbyggda bilkarossen är koreansk"

Är inte i40 designad av en tysk...?

#2
2011-10-27 12:29

" Hultarn Välbyggd inte väldesignad....:)

#3
2011-10-27 12:53

Hyundai i45 fick pris för bästa design i Australien 2010. Vad jag kan se så är i40 en nerskalad i45.

#4
2011-10-27 14:04

Efter att ha letat efter en bil i över ett år som vi kunde enas om båda två så föll valet till slut på Hyundai i40 som vi båda tyckte var snygg. Desseutom lockade 5års nybilsgaranti (trygghet). Och ja,som sagt bilen var snygg i våra ögon,hoppas den bara är lika bra som den är snygg.........kommer att få våran hjulklapp senast i December är det sagt.

#5
2011-10-27 14:28

Som Simon också påpekar så är får den priset för att den har bästa karossen, inte snyggaste. Helt skilda saker.

Men visst är den rätt ok designmässigt också, klart snyggaste Håndajen hittils. Inte så konstigt iofs då koreanska bilar varit helt utan formgivning fram till nu imho. Snett bakifrån är den riktigt flådig men tyvärr så förstör frampartiet helhetsintrycket. Varför Biltema-julbelysning à la Audi t. ex.?

#6
2011-10-27 16:22

Kul att fördomarna mot asiatiska varumärken kan monteras ned. När de dessutom börjar bli snyggare än kända tyskar kommer marknadsandelarna sakta att öka.

#7
2011-10-27 16:50

Ja, det är faktiskt inget designpris för vackraste bil, utan för just hur välbyggd den är. (Karossen granskas helt naken.)
Gratulerar Shogun. Hade nog gjort samma val - om jag kunnat.

#8
2011-10-27 16:51

Våra fördomar ska du inte få förneka oss Jordnära. De har Asiaterna byggt upp genom decennier, inget man bara slänger av sej för én modell. Det återstår en hel del för dem att lära sej ... En bra kaross är ju inte en hel bil ;o)
Jag tänker mej att förvirringen där borta i öster beror på att de inte vet om de ska kopiera Europeisk eller Amerikansk bilkultur ..

#9
2011-10-27 19:29

Inte dåligt om de studerat bilarna på djupet hur olika saker är konstruerade etc och ändå så slår Hyundaien Audi A6 som är en premiumbil,inte så illa pinkat av en Hyundai......;o)

Oavsett, så tyckte vi om bilen vad dessa så kallade "experter" än kom framtill. Men visst det är väl bara ett plus.

Om man kallar ett pris dom detta Design Award så måste det ju ha något med designen av bilen också att göra tycker man eller?

#10
2011-10-27 21:12

Om i40´s kaross är mer välbyggd än t.ex. Audi och BMW så är det ju Hyundai i40 som är en premiumbil.

#11
2011-10-27 21:15

Jag tittade ganska grundligt på i40 för en tid sedan. Öppnade bagageluckan och till min förvåning är bagegeluckan byggd med en avslutande rak öppen kant. Drar man med handen längs med luckan på insidan är det bara en skarp kant. Normalt och på alla andra bilar jag tittat på är luckan byggd som en kapsel och inte som en öppnad konservburk. Jättesvårt att förklara men det skulle vara intressant om nån annan lyfte på bagageluckan och kommenterade. I mina ögon ett väldigt simpelt sätt att bygga på men jag kanske har fel?

#12
2011-10-27 22:18

Ja nya I40 är snygg måste jag säga.. Grattis till ni som köpt en sådan :)

#13
frb
2011-10-27 23:25

När jag kom till bilhandlaren och kollade in i40 så tyckte jag att den var fantastisk. Ända tills jag åkte ut och provkörde den, det var ett direkt störande vägbuller och mycket brus från vindrutan. Det hade jag kunnat stå ut med om jag köpte en gammal bil men nytt ska vara "tyst". Köpte en Avensis istället.

#14
2011-10-28 00:32

Det är fler som tycker om Hyundai i40,så det ser lovande ut. Stämmer allt så tror jag att jag kommer att bli nöjd med denna bil.

http://www.dinside.no/877761/test-hyundai-i40-en-vinner

#15
2011-10-28 08:51

Har inte hunnit provköra i40 ännu men nästan alla klagar på styrkänslan? Hittade en provkörning med lågprofildäck på nätet och tack vara dom så var styrkänslan mycket bättre. Måste pröva själv för har märkt att det är väldigt stor skillnad på tycke och smak tom beträffande styrkänsla.

#16
2011-10-28 14:03

Naturligtvis blir du nöjd Shogun ;o)

#18
2011-10-28 15:56

”säkerhet, vikt, hållfasthet, materialval och effektivitet inom produktionen”?

Det räcker ju inte, också montering, hopsättning (vilket inte har något att göra med effektivitet) och design, inte hur det ser ut utan hur det är – utformat – måste vara med i en sådan bedömning.
Struntar man i det har en sådan granskning som denna inget större värde.

Att det sedan är en ofattbart ful bil gör inte saken bättre.

#17
2011-10-28 15:58

Jes.

varför skulle jag bli det,det är inte hugget i sten. Jag har köpt bilar som jag varit otroligt missnöjda med genom åren,och då har det i många fall varit riktigt dyra bilar som man tror bättre om. Så det är ingen garanti att man blir nöjd. Men om man läser de tester man gjort och nu detta sista norska test så ser det ju hoppfullt ut. Och Norge har ju ingen egen bilindustri att ta "hänsyn" till......bara bilen håller ihop kvalitetsmässigt,men egenskapsmässigt ser det ljust ut enligt tester.

#19
Raymond K
2011-10-28 15:59

Det ser ut som om en jätte lagt sin hand på taket och tryckt ner det så det har orsakat ett veck på mitten på bilens sidolinje

#20
2011-10-28 16:38

Men Shogun, eftersom den inte är Tysk måste du väl bli nöjd! Du tror väl inte heller att det finns några Engelsmän med i produktionen?
;o)
Att bilen saknar helljus betyder ju bara att man undviker att köra där och när det kan behövas ... tyder helt klart på en genomtänkt och lyckad bil :oD

#21
2011-10-28 18:19

Jes.

kan ju var någon tysk som varit med och saboterat vid utvecklingen som skett i tyska Russelheim vid Hyundais utvecklingscenter där......;o) Och det finns inga europeiska underleverantörer och inga engelsmänn vid produktionsbandet,kan det bli bättre? Nej!

Och helljuset är inget världsligt problem,finns ju extraljus att klämma dit om det behövs. men enligt uppgift så påstås det från importörens sida att de fått ordning på helljuset att det var feljusterat,men det måste man väl ha märkt när man mätte ljuset på bilen. Så det vet jag inte om jag tror på.

#22
2011-10-28 19:14

Absolut Shogun, man kan montera extraljus. Och på andra bilar med andra brister kan man komplettera med vad än behövs, exempelvis en Prius kan man koplettera med en annan bil med dragkrok ... Jo, man har verkligen lyckats .. I varje fall har man lyckats göra två halvljus :o)
I Vib tidningen kan man se att Koreanen inte har anmärkningsvärt bättre helljus än Volvon har halvljus. Det är ju bra om det går att justera men alla andra fabrikat levererar trots allt sina bilar med hyfsat inställda strålkastare .. Jisses, hur har dom då ställt, framvagnen och motorstyrningen? Man måste väl vara lite speciell om man inte tar en stor omväg om detta köp?
;o)

#23
2011-10-28 19:44

Jes.

Jo, visst du är lite speciell!

#24
2011-10-29 11:57

Säkert en kvalitetsmässigt bra bil, Hyundai och Kia är helt enkelt välgjorda. Designen är väl en smaksak men åtminstone för oss som har bilen som arbetsplats är design, som denna, ganska förkastlig. Det är bl.a. därför som "konservativa" bilar som A4/A6, Volvo V70, Passat m.fl.med bra runtom sikt, hög ergonomi och ganska konsekventa inredningslayoter med knappar o reglage på rätt ställe är det bästa valet. Tror inte Volvo behöver oroa sig särskilt för denna bil, däremot Opel, Ford och Toyota.

#25
2011-10-29 21:56

Väntar på min premium i40 disel ska komma i december???
Har testat bilen bara 2 ggr tycker den verkar vara helt OK.
Men är fortfarande lite fundersam på helljuset, men som en
sa som kör rally som jag känner. Hur många minuter per vinter
kör du med helljuset på, det är 100 ggr värre om du har taskigt
halvljus... Gillar annars bilen den är riktigt fin,men funderar på att byta
ut miljödäcken till ett par andra tex continental eller michelin vilka ska jag ta?

#26
2011-10-30 01:12

Tycker det verkar vara en både snygg och fiffig bil. Men jag brydde mej inte ens om att provköra, när jag såg att partikelfiltret till en I30 kostar 32.000 kr. Såna sol-och-vårare håller jag mej av princip borta från. (Skulle vidare inte förvåna mej om dom påstår att filtret är en "förbrukningspryl". Och därmed undantas från garanti.)

#27
Raymond K
2011-10-30 08:19

Skulle vilja se specifikationen på partikelfiltret eller förklaringen till varför det skulle kosta 32.000 till I30. Eller är detta en "rip-off" av bibliska mått?

#28
2011-10-30 16:31

Provkörde en i40 disel i dag dubbfria vinterdäck ingen störande vind/vägljud är säkert en bra bil.
Toyota, Audi, BMW släng er i väggen.

#29
2011-10-30 17:08

N-iklas, om du går till källan kan du konstatera att det är ett gäng väldigt kunniga människor som balnd annat granskar även hopsättning och hur väl allt är sammansatt.
http://www.automotive-circle.com/eurocarbody11/carbo11_welcome.cfm?lg=e

Jes, vad är det med dig?
Du, liksom N-iklas, har ju helt gått in för att såga bilen och letar förtvivlat efter detaljer att anmärka på eller kör med onyanserade, svepande ordalag utan egentligt täckning.

#30
Raymond K
2011-10-30 17:25

Att en Huyndai I40 skulle vara bättre kvalitetsmässigt än Audi och Bmw tror jag inte på pope möjligtvis billigare.

#31
2011-10-30 17:35

Den där kostnaden för partikelfilter reagerade jag också för. Den avviker kraftigt från kostnadsbilden i övrigt och måste väl rimligtivs justeras.

#32
2011-10-30 20:14

Ja Roy, men lite balans skadar inte :o)
Bilen får beröm i flera avseende men nog är det intrycket i förhållande till priset den får mest beröm för ... Den är ännu ett oprövad kort så man bör nog vänta lite med att ställa den över konkurrenterna.

#33
2011-10-30 21:02

Säkert är det som Roy J skriver. Hyundai kommer antagligen att sticka svansen mellan benen, och sänka sina priser på partikelfilter. Som också syskon-svindlarna Kia kommer att göra. Men deras prissänkning kommer inte att vara självvald. Utan nåt som en snokande marknad (i detta fall ViB) tvingar dem till. Mazda hade för ett 20-tal år sedan liknande ocker-priser på katalysatorer. (och övriga reservdelar.) Men efter uppmärksamhet i bil-tidningar, så sänkte dom. (Så ock t.ex. MB)

#34
2011-10-30 22:29

Roy J.

Tack för länken som förklarade lite mer ingående vad Eurocarbody Golden Award är för något och hur de arbetar,intressant och ganska prestigefull utmärkelse.

#35
2011-10-31 01:03

Oj, oj, oj - vad det svider!
Tänk att en Korean kan var bättre än det som tidigare kallades "premium"!
Han inte "märkesnördarna" vaknat ännu?
Antagligen vaknar inte en sådan, man kanske älskar sin bil - och därför även sitt märke, men måste ju kunna lyfta på hatten för att någon annan gjort något bra - eller bättre!
Jag frågar mig bara varför är BMW, Volvo, Mercedes eller SAAB världens mest sålda märke - eftersom de är så bra och prisvärda?
Varför sjunker Rostskyddsbetyget på "Sveriges pärla" senare år jämfört med tidigare?
Man måste bara vara ödmjuk och inse att "de där asiaterna" är smarta: Tjuvar och lånar från det bästa av de andra och vidareutvecklar det de själva är bra på!
Titta på statistiken över motorskador - var ligger européerna kontra asiaterna - trots att motorerna både är effektivare och mycket lättare??
Nä, hylla den som hyllas bör!
Sedan blir man skum när man ser att en VW Golf (bra bil) är bara hälften så krocksäker när den tillverkas för annan marknad än den Europeiska! Vad kan det bero på?
Vågar jag köra en Volvo, BMW eller Audi som hyrbil i Thailand?

Nej sans och vett! Kolla vad du får för pengarna! Varför är en Volvo dyrare i Sverige än i U.S.A. trots frakt m.m.? Lurad - JA!

#36
2011-10-31 01:35

Hittade länken jag läst om maskinskador:
http://www.sydsvenskan.se/bil/article1567165/Bilmarkena-med-flest-maskinskador.html
Detta är kanske inte att väga in som kvalitétsprodukter?

#37
2011-10-31 08:02

@Pender
Intressant resonemang det här att helt välja bort en bil på grund av priset på en reservdel som inte bytas i något serviceintervall. Det är ju som att välja bort Audi för att deras växellåda är mycket dyrare att byta än Hyundai´s

#38
2011-10-31 19:33

Johan, du må tycka det vara intressant. För min del ser jag risken överhängande att behöva köpa ett partikelfilter för 32.000 kr. Särskilt som vi ibland kör ett otal kortsnuttar med vår bil. Vilket är lika med att tigga om filterbyte. (Har bekanta som bytt filter fast dom oftast kör längre sträckor.) Men nu var det inte i första hand de eventuella ekonomiska konsekvenserna jag var ute efter. Utan, som tidigare sagts, så försöker jag bojkotta alla märken som håller sej med uppenbara bondfångarfasoner. (T.ex. Hyundai/Kia.)

#39
2011-11-01 15:52

Skulle också vilja veta var uppgifterna om ett så dyrt filter kommer ifrån!
Vår allas "MrToyota" vid det här laget var väldigt kritisk till en kostnad på 12000kr för ett sådant byte till en 508:a.
Skulle därför kunna tro att hyundai därför har lovat att deras filter inte skall bytas till i40 ( men det gjorde ju i och för sig en massa andra också )

Hmm,..Koreanerna är ju kända för att ta bra betalt för sina delar men detta är ju löjligt!
Skulle vilja släta över det med motivationen att det kanske aldrig behöver att bytas samt att vi säkert bara förhastar oss liksom många gjorde med Katalysatorerna ( som spåddes gå i sönder jämt och kosta en bondgård )
Men...sådana kostnader är svåra att "släta" över då ingen del i en bil borde få "lov" att vara så dyr.

#40
2011-11-07 19:42

Mistro, filtret kostar 32.000 kr till en I30. Enligt ViB. Läser du aldrig den tidningen? Om vi extrapolerar kan väl ett filter till I40 kosta uppåt 40.000 kr. (De flesta tillverkare har dyrare filter till dyrare bilar.) Tyvärr kan man inte likställa med katalysatorer. För den som regelbundet kör sin dieselbil långa sträckor, lär inte filterbyte bli aktuellt. Men för de med kortare körvanor kan det bli ett dyrt byte.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.