Bild
Nästa artikel
Nygammal Hundkoja – din för dryga miljonen! Michelle Gay, försäljningschef på David Brown Automotive som bygger bilen, provsitter.
Mini Remastered är fortfarande typregistrerad som en gammal klassisk Hundkoja. Det är en anledning till att krockkuddar inte kan installeras.
LED-lampor sitter fram och bak.

Hundkojan tillbaka – med miljonpris

Nyheter

Den klassiska Hundkojan gör comeback – fylld av nymodigheter. Prislappen är allt annat än mini.

Det är en brittisk firma, vad annars, som blåser nytt liv i Hundkojan. David Brown Automotive som håller till i Silverstone utgår från begagnade bilar och bygger om dem till så kallade Mini Remastered.

– Vi köper begagnade donatorbilar, vanligtvis från sent 90-tal, och totalrenoverar chassi, motor och växellåda. Resten är helt nytt, säger försäljningschefen Michelle Gay till Vi Bilägare.

Några av de första färdigställda bilarna står utställda på bilmässan i Genève.

Förutom själva blocket är alla motordelar utbytta, de 1 275 kubiken ger 71 hk. Karossen är ny, förstärkt och rostskyddsbehandlad. Hålrum har fyllts med ljudisolering. Bromsarna har uppgraderats och styrningen har fått servo (som endast aktiveras vid låga hastigheter för att behålla Hundkojans styrkänsla).
 
Inuti finns nymodigheter som pekskärm med navigator, Bluetooth, USB-uttag, telefonspegling via Apple Car Play och Android Auto, AC, elhissar, färddator och startknapp. Stolarna är klädda i brittiskt finläder.

– Vår idé är att kombinera 60-talets underbara design med modern teknik, säger Michelle Gay och konstaterar:

– Allt görs för hand. Tusen arbetstimmar per bil.

Jämfört med den moderna Minin som BMW tillverkar spelar Mini Remastered i en annan prisliga. Grundpriset är 75 000 pund (!) eller 82 900 pund för den trimmade specialversionen Monte Carlo som ska göras i 25 exemplar. Plus skatt.

Import till Sverige lär kosta närmare miljonen…

– Vi har redan sålt slut nästa års produktion, säger Michelle Gay.

På sikt är målet att bygga 100 exemplar om året.

Diskutera: Vad tycker du om ”miljon-Minin”?
Fakta: Mini Remastered

Pris: 75 000 pund (860 000 kr) plus skatt och kostnader för import.
Mått, cm: L 305/B 147/H 133.
Tjänstevikt, kg: 740.
Bagagevolym, l: 17,2.
Motor: Rak tvärställd fyrcylindrig bensin, volym 1 275 cm3, max effekt 71 hk vid 4 700 v/min, max vridmoment 87 Nm vid 3 100 v/min.
Kraftöverföring: Framhjulsdrift, fyrväxlad manuell låda.
Bränsletank, l: 34.
Prestanda: Toppfart 145 km/tim, acceleration 0–100 km/tim på 11,7 s.
Bränsleförbrukning: 5,5 l/100 km. CO2-utsläpp: 185 g/km.

Kommentarer

#1
2018-03-14 09:23

Vilka är det som köper den här?
Den som vill ha en veteran köper knappast en sådan här, de flesta vill ha så mycket original som möjligt, inte en pimpad look-a-like och de flesta som nöjer sig med det köper väl hellre en ny Mini.
Att man sålt slut på nästa års produktion visar bara att folk tydligen har för mycket pengar.

#2
2018-03-14 10:09

Skönt för mini fansen , att slippa göra det själva. Dom har väl kanske för tajta scheman för att tjäna ihop pengarna.

#3
2018-03-14 10:12

Jag har själv aldrig ägt eller kört den gamla Mini'n, men den ligger ändå högt upp på listan över bilar jag VILL HA.
Vet inte om det är designen, något barndomsminne eller bara det minimala, enkla som gör att jag vill äga en.

Jag hade lätt köpt en nyproducerad Mini i gammal skrud, men inte för dessa pengar.
Ångrar att jag inte köpte några av de sista årsmodellerna (tror sista gjordes år 2000) innan nya Mini lanserades.

#4
2018-03-14 11:48

När det mesta ändå är nytt så varför inte byta till en elmotor istället för en gammal ej renad. Det är ju inte original ändå.

#5
2018-03-14 14:14

Lasse L-on,
Lite som dessa Porschar alltså:
https://www.voitures-extravert.com/

#6
2018-03-14 17:32

Mr Beans drömbil!

#7
2018-03-14 17:37

Jag skulle aldrig betala en miljon för en hundkoja, modell 2018, så roliga var de inte ,, har själv kört både Mini och 1275 GT

#8
2018-03-14 17:52

Benny, jag har kört originalet och jag tyckte att den redan som ny kändes väldigt bullrig, vibrerande och allmänt omodern t.o.m. jämfört med en VW typ 1 av samma årsmodell.
Den var dessutom betydligt trängre och bökigare att ta på och av sig. Det enda den var bättre på var nog väghållningen, men det var det inte så noga med, det gick oftast inte så fort.
Jag tyckte det fanns betydligt bättre bilar i samma prisläge, jag förstod aldrig intresset för den här fjuttbilen med sina skottkärrhjul och gör det fortfarande inte.
Några år senare kom ju 1100 och det var ju en riktig bil, det enda som egentligen återstod från hundkojan var bullret och vibrationerna, men den var rymlig och gick bättre.
Men inte sjutton blev det någon kultbil!

#9
2018-03-15 10:05

Ingår det en livförsäkring om man krockar med något som är större än en flakmoppe?

#10
2018-03-15 11:43

Den är oförskämt söt men det räcker inte, för det är det enda den är. Det blir inget köp här.

#11
2018-03-15 16:04

Mini var ju aldrig avsedd att vara en konkurrent till VW-bubblan. Det är en mycket större bil, med mycket sämre vägegenskaper. Mini är mycket smartare utrymmesutnyttjad. 1100:an siktade mot bubblan.

Det var mycket riktigt 2000 som sista Mini byggdes, (4:e okt), då hade den 1275cc, vilket är samma i denna. Men, ingen av dem är orenad, som Lasse L-on påstår.

Visst är det ohemult mycket pengar, men det finns tydligen köpare, och det är smartare med en liten "onödig" bil än en stor...

#12
2018-03-15 16:18

Har kört mycket Koja men det är snart 50 år sedan. Trevlig "vägbil" och visst var den säkert lite bullrigt men vilken småbil var inte det på den tiden. Det bestående intrycket är att man alltid skulle ha en dunk Duckhams olja i bagaget för BMCs A-motor med blott 3 ramlager var nog den oljetörstigaste motor jag kört...:) Och skulle man göra nåt mera än fylla på olja så var det lika bra att skruva bort motorhuven så att man kom åt...:)

#13
2018-03-15 20:20

hultarn, visst var det meningen att den skulle konkurrera med "bubblan" även om den ju direkt vände sig till olika bilköpare, den var ju också avsevärt modernare i sitt utförande.
Men när kojan kom hade ju bubblan blivit etablerad och riktigt civiliserad och även om den var omodern och hopplöst efter i vägegenskaper så var den ändå rymligare och komfortablare och de hade ju samma prisläge.
Och det fanns ju många andra bilar för samma pengar som var bättre.
Issigonis gjorde en magnifik konstruktion med det material han hade tillgång till och han lade ju grunden till i princip alla moderna bilar, än idag bygger ju de flesta bilar på hans idéer.

#14
2018-03-15 22:08

Fast en bil som var 3,05 m i längd var nog ändå inte riktigt tänkt att konkurrera med den väsentligt större "Bubblan" - annat än möjligen i Kojans hemland. Håller nog med hultarn om att BMC 1100 nog vara mera tänkt som konkurrent till Bubblan och andra på den tiden vanliga familjebilar.

#15
2018-03-16 08:24

AMC Gremlin var tänkt att konkurrera med bubblan. Det gick sådär trots dess vackra yttre.
https://www.allpar.com/photos/AMC/gremlin/gremlin-vs-beetle.jpg
https://www.allpar.com/photos/AMC/gremlin/vs-beetle.jpg

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.