Bild
Nästa artikel

Honda stäms av Civic-ägare

Nyheter

Ägaren till en Honda Civic har beslutat sig för att stämma tillverkaren – i en domstolsform som inte låter Honda anlita jurister.

Ägaren till en Honda Civic Hybrid från 2006, Heather Peters, har bestämt sig för att stämma biltillverkaren, uppger Los Angeles Times. Anledningen är att bilen är törstigare än vad Honda deklarerar, då den drar 0,12 liter per kilometer för mycket.

Honda har tidigare kommit undan i liknade fall. Heather Peters har dock hittat ett sätt att undvika ett scenario där Honda anlitar ett stort antal jurister för att försvara sig: genom att ta fallet till California Small Claims Court.

Domstolformen innebär att Heather Peters kan få ut max 10 000 dollar, motsvarande ungefär 70 000 kronor, från stämningen. Finessen är dock tydlig: parterna måste företräda sig själva – inga advokater eller andra jurister, alltså.

Heather Peters hoppas att fler ägare till modellen gör liknande stämningar i USA, i syfte att påverka biltillverkare till att vara noggrannare med sin varudeklaration. På hemsidan dontsettlewithhonda.org ger hon till och med instruktioner för hur man kan gå till väga i olika delstater.

Diskutera: Hur ser du på fallet?

Kommentarer

#1
2011-12-30 16:30

Jo, en transparent varudeklaration vore ju bra :o)

#2
2011-12-30 16:40

Vem ska då företräda Honda, VDn ??

#3
2011-12-30 17:21

0.12 liter per kilometer för mycket... Ja då skulle jag nog stämma dem också. Det är ju 1,2 liter per mil det, och då har man nog anledning att ryta till. Kanske ändå att det skulle vara 0.12 liter per mil, dvs 1,2 dl ?

#4
2011-12-30 18:37

Är inte Soichiro Honda död?
Blir svårt att företräda sig själv då.

#5
2011-12-30 20:51

Vad ska man säga. Alla vet vi ju hur de olika bilmodellerna drar beroende på hur de körs. Men samtidig ska det ju inte får presenteras några siffror som ingen kommer ned i.

#6
Juppe
2011-12-31 00:58

Lär som sagt inte vara första stämningen heller. Förbrukningssiffror för hybridbilarmär väldigt teoretiska och varierar kraftigt beroende på körstil och sträcka.
Det enda ärliga är att ange förbränningsmotorns förbrukning, elmotorns effekt och batteriernas kapacitet.

#7
2011-12-31 12:22

I USA går man väl till domstol för allt som inte passar, oavsett vad det är. Gäller de som är bemedlade förståss.

#8
2012-01-02 04:09

Jag tycker faktiskt att det är skit, rent ut sagt, att bränsledeklarationerna stämmer så fruktansvärt dåligt som de gör! Kanske fler borde följa Heathers exempel.

Med hjälp av Rototests chassidynamometrar borde man kunna lyfta ut väsentliga data för olika förhållanden som matematiskt anpassas för den aktuella marknaden. Jag vill minnas att Rototest själva skissat på ett liknande system.
Motorn ska köras fullt genom alla växlar, men även i konstant fart på olika växlar. Allt med olika belastning på hjulen. Även nedbromsnigar ska mätas, liksom det faktiska luftmotståndet. Vilka mätsegment som ska lyftas ut och beräknas vidare, är sånt som Rototest kan hjälpa till med.
Kringvariabler som ska med i beräkningarna är omgivningstemperatur (den genomsnittliga för ett år alternativt för en av två säsonger), den normala vägfriktionen, den genomsnittliga trafikrytmen i storstad respektive landsväg och balansen dem emellan. Säkert finns det fler eller helt andra variabler att ta hänsyn till. Naturligtvis får man då olika värden för olika geografiska områden, vilket är precis det som behövs.
Jag är övertygad om att lägger man bara ned lite möda kring detta, så går det att lösa.

Det svåra är att ta fram de nationsspecifika uppgifterna och att beräkna de behövliga algoritmerna, men sen är hästjobbet gjort. Själva testförfarandet skulle snarare bli enklare än idag.

#9
2012-01-02 13:57

Jag tror det kvittar hur många vetenskapliga formler som skulle läggas in i en sådan beräkningsmall, det kommer ändå att slå olika från fall till fall. Ska tillverkarna bli juridiskt ansvariga för dessa siffror undrar jag vad som kommer att hända med dem i framtiden. Det klart att om det 1,2 liter/mil det skiljer då bör det inte gå fritt.

#10
2012-01-02 16:07

Bilen utlovas kunna köra 50 miles/gallon men kör bara 30 p.g.a något tekniskt fel, vad jag kan utläsa ur Amerikansk press ...
Hur mycket det här är, omräknat i liter per mil orkar jag inte räkna, men bilen drar i varje fall väldigt mycket mer än deklarerat.

#11
2012-01-02 16:41

Den uppges alltså dra 0,48 l/mil, men drar 0.79 i verkligheten. Det är stor skillnad!

Vad 0,12 l/km kommer från förstår jag inte.

Här är artikeln i vart fall, och det är inte en sån Honda som på bilden ovan.
http://www.latimes.com/business/autos/la-fi-autos-honda-smallclaims-20111227,0,959031.story

Roy J:
Nu visar det ju sig att Rototest's prov inte stämmer något vidare med verkligheten, de varierar våldsamt.
Jag anser fortfarande att jämn fart som man mätte förr stämmer bäst. (50-70-90-110) Då spelar inte olika förares körning in.

#12
2012-01-02 17:23

Hulltarn:
Under bilden står det "Honda Civic i sin senaste variant", vilket jag håller med om är litet konstigt eftersom artikeln handlar om en US-specad Civic Hybrid 2006 och inte en Euro-Civic 2012 som bilden visar som ju är en helt annan bil.

#13
2012-01-02 17:47

Det kan ju vara så att Vib inte hade en bild på Honda 2006 vid handen, så istället för att lägga upp en bild på exempelvis en Mazda 2006, så tog man kanske den färskaste Hondabilden ... eller så :o)

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.