Bild
Nästa artikel
Honda återkallar 1,35 miljoner bilar

Honda återkallar 1,35 miljoner bilar

Nyheter

Bristfälliga kablar kan slå ut halvljuset för Honda Jazz. Nu återkallas 1,35 miljoner bilar över hela världen.

Honda meddelar nu att 1,35 miljoner exemplar av modellen Jazz, eller Fit som bilen kallas utanför Europa, ska återkallas.

Bilarna som berörs är tillverkade mellan november 2001 och oktober 2007. 385 000 exemplar omfattas i Europa.

Orsaken är defekta kablar till bilens strålkastare som kan göra så att halvljuset inte kan tändas. Inga olyckor orsakade av problem har rapporterats.

Diskutera: Vad tycker du om Hondas återkallelse?

Taggar: Nyheter,

Kommentarer

#1
Erik N.
2010-12-17 13:18

Kan Toyota, så vill inte Vi vara sämre! "Honda"...

#2
2010-12-17 16:17

Jag tycker att det är bättre när man återkallar bilar för åtgärd av en felaktighet än att man som ägare ska behöva bråka om att få det åtgärdat.

#3
2010-12-17 16:24

ja nuppe, eller så går det som med saab, bilarna brinner upp.

#4
Emme
2010-12-17 16:52

nuppe: Ja återkallelse blev bra i somligas ögon nu när Toyota fick återkalla miljontals bilar.

Jarl: Det är två bilar det handlar om som båda hade samma typ av motorvärmare installerade men du ska väl mogna någon gång du med.

#5
Svenneman
2010-12-17 19:21

Jag, det är åt h-e. Två (2) SAABar brinner i motorn pga felaktiga eftermarknadsprylar. Toyotor kan man i alla fall elda upp på skoj. Ingen bryr sig i alla fall. Enligt senaste JD-powers så hinner tyvärr inte ens ägarna fjutta på skitbilarna innan de dött pga gashäng. Tragiskt. Enklast vore väl att elda upp dem redan vid fabriken?

#6
2010-12-17 20:32

http://www.youtube.com/watch?v=De0RstOO_iY
Återkallade Volvo dessa XC70? Eller är dom inte bättre?

#7
Svenneman
2010-12-17 20:58

Noterade ingressen. Det räcker. Subarun fick gashäng och brann upp.

#8
Svenneman
2010-12-17 21:04

Fel av mig. Volvon hade Aisin automat som Toyota delvis äger. Volvon skenade och brann upp.

#9
Svenneman
2010-12-17 21:04

Har nu lyckats titta igenom hela filmsnutten. Verkligen pinsamt av Volvo. Subaru är bäst. Volvoägarna är lurade. (som vanligt...)

#10
Erik N.
2010-12-17 22:22

Jalle min vän... 2 Saabar med fel Ej orsakade av Saab! 15 000 000 Toyotor med fel orsakade av Toyota!!! Tillåt mig små-le...

#11
2010-12-18 01:28

alla Japanska Bilar suger som 17 lämnade min nya Nissan juke på verkstad igår för att motor fläkten går på högsta varven hela tiden någon sensor har gått sönder sa dom till mig på Nissan verkstad får den tillbaka på tisdag, nu vill jag inte bilen längre är det någon som vet att om man har rätt och lämna bilen tillbaka på något sätt eftersom bilen är bara 3 veckor gammal och började strula redan nu och man vet vad händer sen efter några år tacksam om någon har bra tips hur man lämnar bilen tillbaka?

#12
2010-12-18 05:27

Nissan ska man passa sig för, sämre kvalité än Renault. Riktiga dyngbilar. Byggs ofta i lågpris fabriker.

#13
789
2010-12-18 08:29

Emme, Svenneman, Erik N & pncswe har samma IP-nummer.

#14
Sweeny
2010-12-18 14:05

789: sluta med ditt tjat om ip-adresser... de kanske använder samma proxyserver eller nåt o vad f*n spelar det för roll för dig, är du någon slags internetpolis eller?
pnscwe: det var ju världens bästa bil för ett par veckor sedan? hade du verkligen trott att det går att köpa en bil som aldrig går sönder... nej, du kan garanterat inte häva köpet för att en liten struntdetalj går sönder, väx upp. Du är nog fast med det där trollet till bil...

#15
2010-12-18 14:38

Juke ser ut som en groda. Kvack, kvack.

#16
2010-12-18 15:11

Sweeny och?
har man rätt eller inte?
---------------------
789: va fan snackar du om du kan inte trolla fram andras Ip-nummer bara hemsidor ägare och server ansvarig kan kolla upp detta,så sluta med det.

#17
Sweeny
2010-12-18 15:14

svar: nej. inte enligt konsumentköplagen. återförsäljaren har rätt att välja att reparera fel som uppstår och har 3 försök på samma fel. Det är han och inte du som väljer om köpet ska hävas tills dess.

#18
2010-12-18 15:26

Sweeny:
vore trevligt om du har något link och tipsa så att man kan läsa hela konsumentköplagen angående bil köp eller bil köp ångers rätt?

#19
Anonymous
2010-12-18 15:42

På våran garageuppfart kommer det aldrig någonsin att stå något japanskt plockepinn.

#20
2010-12-18 16:24

Här hittade jag en link från Konsumentverket såg jag den biten av texten: Du behöver exempelvis inte finna dig i att lämna in bilen för reparation av ett och samma fel mer än två gånger. alltså 2 gånger...... inte mer.

http://www.konsumentverket.se/Klaga/Bilar/Handlat-av-bilforsaljare/Rattigheter-vid-fel/

#21
Svenneman
2010-12-18 20:54

789, den sista kommentaren kommer inte från mig. Om subarun vann i klippet så är det fake. Subarun brann upp. Punkt.

#22
Macintosh
2010-12-18 21:57

Mycket intressant att läsa kommentarer om Hondas återkallelse ...
Saab'ar som brinner, Nissan, Volvo, Subaru och ip nummer. Allt annat än kommentarer om Hondas återkallelse ..
Själv tycker jag att det är bra med återkallelser vid upptäckt av fel ... Jag tycker att bilbranschen är föredömlig och ledande på den punkten.
Tänk om it-branschen kunde ta efter? Där gnäller ni inte, ni byter dator och mobiltelefon, för de går ju inte att reparera, minst vart annat år ... utan att ens fundera över att ni har betalat svindyrt för undermåliga produkter ...
Åsså gnäller ni för att Hondan återkallas för en sladd till ljuset.

#23
sweeny
2010-12-18 22:30

pncswe: för att citera dig själv: och? det är väl fortfarande bara första felet? vem har sagt att det kommer att bli samma fel en eller 2 gånger till? lämna tillbaka en bil för 200000 för att en liten sensor krånglar? det är skillnad på en bil och en brödrost... en bil ska behöva krångla en hel del för att det ska bli fråga om återköp, kolla runt lite på nätet får du se. oavsett om det är rätt eller fel... det är säljaren som har företräde att bestämma hur ett fel ska åtgärdas, och det finns inga felfria bilar. hur mycket du än betalar.

#24
j a r l
2010-12-19 13:58

Vissa bilar...

Har problem med gaspedalen:
http://gozonews.com/wp-content/uploads/2008/11/toyota-auris.jpg

Har ägare som letar efter infarten till återkallnings-stationen:
http://3.bp.blogspot.com/_J3_liDBfbvs/TAxSJIvMVLI/AAAAAAAAs5I/3iAgNTZ9UcU/s1600/2011-Toyota-Auris-Hybrid-Side-View.jpg

Har ägare som maskerar sina bilar på väg till återkallnings-stationen:
http://www.motorspain.com/wp-content/uploads/2008/05/toyota_auris_verso_1.jpg

#25
Erik N.
2010-12-19 14:04

Re: j a r l. "Har ägare som letar efter infarten till återkallnings-stationen:"

"Ägaren" borde fatta att infarten är på andra sidan... Där det är en lång kö med massor av Toyota-bilar!

#26
Raymond K
2010-12-19 14:07

Detta med att återkalla bilar för diverse fel kommer att ske allt oftare eftersom bilfabrikanterna har mer och mer bråttom att skicka ut nya bilmodeller på marknaden.

#27
Mr Perfect
2010-12-19 14:32

Das Auto har visst också problem och även Chrysler...

http://www.cbc.ca/consumer/story/2010/12/15/con-volkswagon-chrysler-recall.html?ref=rss

#28
Hilding H.
2010-12-19 14:32

Gör som jag. Köp en ny bil som är fri från Barnsjukdomar... Saab 9-3.

#29
Anonymous
2010-12-19 15:06

Ena stunden tycker jag synd om ägarna till japanska bilar, andra stunden tycker jag att de får skylla sig själva när de tycks vara så dumma att de inte begriper bättre. Jag är ärligt rädd när jag möter folk i t.ex. Toyota nu för tiden.

#30
Blinkljus
2010-12-19 15:40

Anonymous! Konsentrera dig mera på bilkörningen än bli nervös och rädd för vilka bilmärken du möter. Du blir ju en fara för andra i trafiken om du åker omkring och är rädd.

#31
Mr Perfect
2010-12-19 18:12

Hilding H.: Det kryllar säkert av fel på din Saab(trots att den kom ut som konstruktion redan i början 2000-talet), det är bara det att Saab håller tyst om det och inte tar kostnaden för diverse återkallelser.
Anonymous: Kanske borde du inte köra bil överhuvudtaget utan hålla dig inomhus, lägg till VW och Chrysler också till din lista...usch det är farligt i trafiken.

#32
Hilding H.
2010-12-19 18:48

Re: Mr Perfect... Det finns kurser i Svenska. Gå en vad gäller "Läsförståelse". Jag skrev att en ny Saab 9-3 (Epsilon gen. 2) från 2007 och framåt är fria från barnsjukdomar. Årsmod. 2003-2004 hade även Saab 9-3 några barnsjukdomar, liksom alla andra bilar. Vilka åtgärdades...

#33
Erik N.
2010-12-19 21:17

*TRUMVIRVEL*

http://www.teknikensvarld.se/nyheter/101216-toyota-topp-usa/index.xml

#34
j a r l
2010-12-19 21:29

Hehe!!! Erik N. - Jag som snor ditt nick! :-)

#35
j a r l
2010-12-19 21:34

Jäklar... Ringde min svenska lärare. Det ska visst va: Erik N. - Jag snor ditt nick! :-)

#36
2010-12-19 22:14

@ Erik N. (som snor alla nick)

Ursäkta, vill inte framstå som en språkpolis. Men det ska faktiskt vara "svensklärare"

Eller menade du din lärare som kommer från Sverige?

#37
Erik N. - Den äkta!
2010-12-20 00:02

Sorry Jarl S! Nu är du Avslöjad! Citat: "Men det ska faktiskt vara "svensklärare" Hehe! Det heter "svenskalärare" enligt en lång tradition...

Jag skrev "svenska lärare" för att försäkra mig om att Jarl S skrev under mitt alias. Vilket han mer än gärna själv bevisade!

När Jarl S tidigare skrev "Skit frän!!!" i forumet: [ Antonov: Jag vill köpa Saab ] så stod allt klart...

#38
2010-12-20 00:29

Nu har jag registrerat mig som [ Erik N ]

Jarl har dessvärre "registrerat" [ Erik N. ] före mig idag...
Men det kan ni bortse ifrån!

Jarls Svenska är sådan vad gäller särskrivning, sammansatta ord m.m. att det är lätt att känna igen honom...

#39
2010-12-20 09:59

"de traditionella svensklärare, svenskkurs, svenskundervisning bör än så länge betraktas som huvudformerna."

#40
2010-12-20 10:04

@Falska Erik... "Erik N"
Jag vet inte vilket land du kommer ifrån...

"Av en del läsarreaktioner att döma är inte bara invandrarundervisningen utan dagens svenskundervisning på det hela taget ett fiasko när en form som svenskakurs har lyckats ta sig in i Dagens Nyheter. Svenskkurs är den gängse formen."

#41
Erik N
2010-12-20 12:33

Jag förstår nu vilken idiot jag är. Jag kan inte ens mitt eget språk.

#42
j a r l
2010-12-20 17:51

Ucsh! Ja kenner at minn medisin e för svag nu!
Moste be lekaren om dubellt so stark...

#43
2010-12-20 18:10

"Men det ska faktiskt vara "svensklärare" Hehe! Det heter "svenskalärare" enligt en lång tradition..."

Ha-ha! Sopa!

#44
2010-12-20 18:13

Erik N

Komvux för dig!

#45
2010-12-20 18:25

Jarl S

Efter Dagiset. Sök till Förskolan!

#46
uno lööww
2010-12-20 18:43

honda lärde sej av toyota att man blir störst i hela världen om man ficksar åter kallningar kan man börna med den då!!!!!

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.