Bild
Nästa artikel
Nyheter

Holden läggs ned – GM skrotar klassiska bilmärket

Publicerad 24 februari 2020 (uppdaterad 24 februari 2020)
Holden har bland annat gjort sig kända för den speciella australiska biltypen "ute", mindre pickupbilar som sålt extremt bra.
Efter 164 år – nu somnar australiska Holden in för gott.

General Motors har skrotat en mängd bilmärken genom åren, och för oss svenskar är förstås Saabs konkurs det som ligger närmast till hands. Genom åren har också exempelvis Pontiac, Oldsmobile och Saturn försvunnit.

Nu är det dags för ytterligare ett klassiskt GM-namn att försvinna. Det handlar om australiska Holden som efter 164 år nu somnat in för gott.

Holden grundades redan 1856 som sadelmakare, men det var först 1931 som General Motors klev in i bilden. 1948 rullade den första Australienbyggda Holdenbilen av bandet och plötsligt kunde landet konkurrera med andra stormakter när det gäller industrialisering och biltillverkning.

Tuffaste konkurrenten var tveklöst Ford, och det har blivit ett stående skämt i den australiska bilvärlden att man är antingen en ”Holden guy” eller en ”Ford guy”. Fords australiska satsning lades ned 2016 och året efter upphörde även Holden med biltillverkning på kontinenten.

Efter det har Holden funnits kvar som varumärke men importerat bilarna från andra länder, som Thailand.

Laddhybriden Chevrolet Volt såldes som Opel Ampera-e i Sverige och som Holden Volt i Australien. I övrigt har Holden knappast legat i framkant när det gäller elektrifiering.

I dag när märket läggs ned är det svårt att greppa hur stort Holden varit i Australien. Märket har haft någon form av tillverkning i alla stater, även i Nya Zeeland under vissa perioder, och marknadsandelen har varit extremt hög – över 50 procent på 1950-talet.

Men Holden lyckades aldrig möta konkurrensen från japanska biltillverkare när oljepriserna skenade, och sedan dess har marknadsandelen störtdykt, enligt en tidigare Holdenanställd

De senaste tio åren har försäljningen minskat med två tredjedelar. Fabrikerna måste bygga åtminstone 200 000 – gärna 300 000 – bilar för att vara lönsamma men när Holden skrotade den sista australiska fabriken byggde den bara 80 000 bilar årligen.

Nu uppger GM att det inte går att rättfärdiga ytterligare miljardinvesteringar i en verksamhet som inte varit lönsam på länge.

Ett stort bildgalleri med historiska Holdenmodeller finns hos vår förlagskollega Klassiker.

Kommentarer

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.