Bild
Nästa artikel
Nyheter

Högtryck på begagnade bilar – så mycket ökar priserna

Publicerad 12 mars 2020 (uppdaterad 12 mars 2020)
Elbilar och laddhybrider ökar mest när svenskarna köper begagnat.

Just nu råder högtryck på den svenska begagnatmarknaden, och det är framför allt efterfrågan på begagnade elbilar och laddhybrider som ökar.

En anledning är att de nya reglerna som infördes vid årsskiftet gjort många nya bilar dyrare att äga, eftersom fordonsskatten höjts. Då blir det mer attraktivt att köpa begagnat. Dessutom försvinner många nya laddbara bilar på export till grannländerna och då minskar utbudet.

Enligt ny statistik från Blocket ökade utbudet av begagnade bilar med 15 procent i februari jämfört med samma månad förra året. Även medianpriserna för bilarna har stigit, med 33 procent.

– Begagnathandeln har lagt i en ny växel och såväl utbud som priser rusar under februari. Nya skatteregler, minskad nybilsförsäljning, ökad export och ett allmänt ökat fokus på begagnade bilar bland konsumenter är några av faktorerna bakom ökningen, säger Tero Marjamäki, presschef på Blocket.

När det gäller utbudet av elbilar har det ökat med hela 160 procent. För hybridbilar är ökningen 97 procent (tyvärr särskiljer inte Blocket hybridbilar och laddhybrider). Även när det gäller medianpriserna har elbilarna och hybridbilarna ökat mest (49 respektive 54 procent).

Populärast är dock fortfarande Volvo V90 och V60 samt Volkswagen Tiguan.

Medianpris för olika bränslen
Bränsle Februari 2020 Februari 2019 Skillnad
Bensin 54 900:– 39 900:– +37%
Diesel 147 900:– 129 000:– +14%
El 358 000:– 239 900:– +49%
Miljöbränsle/hybrid 189 000:– 122 000:– +54%
Utbud för olika bränslen
Bränsle Skillnad
Bensin +7%
Diesel +14%
El +160%
Miljöbränsle/hybrid +97%
Mest sålda begagnade bilarna på Blocket under februari 2020

1. Volvo V90
2. Volvo V60
3. Volkswagen Tiguan
4. Volvo XC60
5. Volvo V50
6. Kia Niro
7. Renault Clio
8. Volkswagen Polo
9. Nissan Qashqai
10. Volkswagen Golf

Kommentarer

#1 • 12 mars 2020
Simon no1
Härligt att man valt rätt, bra andrahandsvärde är ju det man vill ha, medianpriset hade stigit mer om det inte vore för dieselbilarna som börjar kallna på begagnatmarknaden
#2 • 12 mars 2020
Optimus
Simon, jag hänger inte med i ditt resonemang. Dieselbilarnas medianpris ökar ju med 14% mellan 2019 och 2020.
#3 • 12 mars 2020
Tänkförst
Det finns en möjlighet att dieselbilarna blir mer attraktiva när man inser att dieselbilarna lättare kan köras på miljövänliga bränslen än bensinbilar.
#4 • 12 mars 2020
mso 1000
Herregud vad många som blir totalt lurade på att köpa en begangnad hybrid/laddhybrid av version1 med några år på mätaren. Ingen nämnvärd bränslebesparing utan bara kostnader. Och dessutom ofta törstigare på landsväg och ibland riktigt törstig.
#5 • 12 mars 2020
Simon no1
Optimus, jag syftade på att medianpriserna för hybridbilar ökat med 54% jämfört med 14% på en diesel,
#6 • 12 mars 2020
pinjong
Dieselbilarna kallnar samtidigt som begagnatpriset stiger? Jag skulle snarare säga att priset ökar när efterfrågan ökar. Det beror på den nyligen införda bonus/malus-beskattningen som ligger nya bilar i fatet. Men om några år sjunker skatten på de första med hög bonusmalus och då ökar nog intresset även för dessa.
#7 • 12 mars 2020
pinjong
Håller med dig mso. Tror inte heller särskilt mycket på hybrid-fasen.
#8 • 12 mars 2020
mso 1000
Nja pinjong jag tror nog att men en ny eller sista modellen med sista tekniken vad det gäller värme och förbrukning och rätt körprofil så är det nog vettigt. Men en begangnad tex en outlander phev generation 1 utan värme och ineffektiv eldrivning och än mer ineffektiv bensinmotor är helt galet dåligt köp enligt mig. Tung bullrig, törstig, dålig räckvidd och en bensinmotor som måste gå hela vintern. Nä ofattbart.
#a • 12 mars 2020
mso 1000
Nja vad det blev dubbelpost

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.