Bild
Nästa artikel
Högtryck på begagnade bilar – så mycket ökar priserna

Högtryck på begagnade bilar – så mycket ökar priserna

Nyheter

Elbilar och laddhybrider ökar mest när svenskarna köper begagnat.

Just nu råder högtryck på den svenska begagnatmarknaden, och det är framför allt efterfrågan på begagnade elbilar och laddhybrider som ökar.

En anledning är att de nya reglerna som infördes vid årsskiftet gjort många nya bilar dyrare att äga, eftersom fordonsskatten höjts. Då blir det mer attraktivt att köpa begagnat. Dessutom försvinner många nya laddbara bilar på export till grannländerna och då minskar utbudet.

Enligt ny statistik från Blocket ökade utbudet av begagnade bilar med 15 procent i februari jämfört med samma månad förra året. Även medianpriserna för bilarna har stigit, med 33 procent.

– Begagnathandeln har lagt i en ny växel och såväl utbud som priser rusar under februari. Nya skatteregler, minskad nybilsförsäljning, ökad export och ett allmänt ökat fokus på begagnade bilar bland konsumenter är några av faktorerna bakom ökningen, säger Tero Marjamäki, presschef på Blocket.

När det gäller utbudet av elbilar har det ökat med hela 160 procent. För hybridbilar är ökningen 97 procent (tyvärr särskiljer inte Blocket hybridbilar och laddhybrider). Även när det gäller medianpriserna har elbilarna och hybridbilarna ökat mest (49 respektive 54 procent).

Populärast är dock fortfarande Volvo V90 och V60 samt Volkswagen Tiguan.

Medianpris för olika bränslen
Bränsle Februari 2020 Februari 2019 Skillnad
Bensin 54 900:– 39 900:– +37%
Diesel 147 900:– 129 000:– +14%
El 358 000:– 239 900:– +49%
Miljöbränsle/hybrid 189 000:– 122 000:– +54%
Utbud för olika bränslen
Bränsle Skillnad
Bensin +7%
Diesel +14%
El +160%
Miljöbränsle/hybrid +97%
Taggar: Nyheter
Mest sålda begagnade bilarna på Blocket under februari 2020

1. Volvo V90
2. Volvo V60
3. Volkswagen Tiguan
4. Volvo XC60
5. Volvo V50
6. Kia Niro
7. Renault Clio
8. Volkswagen Polo
9. Nissan Qashqai
10. Volkswagen Golf

Kommentarer

#1
2020-03-12 16:02

Härligt att man valt rätt, bra andrahandsvärde är ju det man vill ha, medianpriset hade stigit mer om det inte vore för dieselbilarna som börjar kallna på begagnatmarknaden

#2
2020-03-12 18:47

Dieselbilarna kallnar samtidigt som begagnatpriset stiger? Jag skulle snarare säga att priset ökar när efterfrågan ökar. Det beror på den nyligen införda bonus/malus-beskattningen som ligger nya bilar i fatet. Men om några år sjunker skatten på de första med hög bonusmalus och då ökar nog intresset även för dessa.

#3
2020-03-12 16:40

Simon, jag hänger inte med i ditt resonemang. Dieselbilarnas medianpris ökar ju med 14% mellan 2019 och 2020.

#4
2020-03-12 16:49

Det finns en möjlighet att dieselbilarna blir mer attraktiva när man inser att dieselbilarna lättare kan köras på miljövänliga bränslen än bensinbilar.

#5
2020-03-12 17:34

Dessa ökningar i begagnat är ju mer en indikation för trändkänsliga Svenskar än faktiska driftskostnader på begagnatbilar?

Jag trodde malus gällde för nya bilar? Om man köper en bil begagnat som ändå är utanför malus har man ju absolut ingen nytta av att köpa den som bensinbil skattemässigt? Sen gäller väl bara vissa delar av skatten de tre första åren? Sen är det ju ändå peanuts jämfört med att äga i övrigt?

#6
2020-03-12 17:48

Herregud vad många som blir totalt lurade på att köpa en begangnad hybrid/laddhybrid av version1 med några år på mätaren.
Ingen nämnvärd bränslebesparing utan bara kostnader.
Och dessutom ofta törstigare på landsväg och ibland riktigt törstig.

#8
2020-03-12 18:16

Optimus, jag syftade på att medianpriserna för hybridbilar ökat med 54% jämfört med 14% på en diesel,

#9
2020-03-12 18:50

Håller med dig mso. Tror inte heller särskilt mycket på hybrid-fasen.

#10
2020-03-12 19:35

Nja vad det blev dubbelpost

#11
2020-03-12 19:34

Hmm

#12
2020-03-12 19:33

Nja pinjong jag tror nog att men en ny eller sista modellen med sista tekniken vad det gäller värme och förbrukning och rätt körprofil så är det nog vettigt.
Men en begangnad tex en outlander phev generation 1 utan värme och ineffektiv eldrivning och än mer ineffektiv bensinmotor är helt galet dåligt köp enligt mig.
Tung bullrig, törstig, dålig räckvidd och en bensinmotor som måste gå hela vintern.
Nä ofattbart.

#13
2020-03-12 19:35

mso1000.

Vad har du för erfarenhet av hybrid och hur mycket dessa drar/förbrukar? Kan bara säga att du har fel om nya Rav4 hybrid. Sådana inlägg som gör att man vet när inte folk vet vad de pratar om.....

#14
2020-03-12 21:40

Shogun!
Jag har haft 2 Toyotahybrider en laddbar Prius 2012, och RAV4 2016 och nu RAV4 2019. Räckvidden på Priusen var ca. 2,5 mil på el och under de år jag hade den ca. 3000 mil så blev bensinåtgången ca. 0,4 l/mil så det blev ju ingen väldig besparing i förhållande till RAV4:orna, den senaste RAV4 2019 ligger på 0,58 l/mil och under de 600 mil jag kört så har den gått på 46% el enligt appen i mobilen. Tycker att detta är bra för en bil med 222 hk och ca. 1900 kg tung så jag kan jämföra laddbart med icke laddbart. Det kan knappast vara lönsamt att lägga ytterligare 100000 kr på den laddbara varianten! Hustrun åker en Yaris Hybrid som hittills dragit ca. 0,4/mil så man kanske inte tjänar så mycket på en liten motor.
För övrigt har samtliga modeller varit totalt problemfria så jag har varit en sällsynt gäst hos verkstan bortsett från servicetillfällena. Och så skall det väl vara när man har hållit på med hybrider sedan 1997, alla andra har ju nyss börjat med tekniken. Så jag är hittills mycket nöjd!

#15
2020-03-13 04:55

Kenvik.

Jag närmar mig 1500mil raskt så det är snart dags för service. 0,55 l/mil under sommarväglag och sommardäck, något högre med friktionsdäcken 0,63. Så ja, jag är nöjd med denna förbrukning på en bekväm suv. Men många här yrar i nattmössan som vanligt med egna påhittade sanningar gång på gång kan man läsa. Och dessa kör/äger inte ens en hybrid från Toyota....

Att lägga 100000kr till på laddbar version kan knappast vara lönsamt, men i verkligheten blir det ca 60000kr efter du får 40000kr tillbaka. Har inte räknat på det, men det kan ev räknas hem ganska snart ändå i totalmilkostnad, men det är bara en gissning från min sida.

#16
2020-03-13 08:53

Köp en elbil om du kan och får chansen. Begagnatmarknaden kommer inte vara nådig mot bensin o dieselbilar. Enda undantaget är behovet av 10-25000kr bilar som kommer hänga kvar i många år.

#17
2020-03-13 11:47

Efter att ha läst igenom alla inlägg här känner jag att det finns lite okunskap om bonus /malus systemet. I korthet betyder det att nya bilar registrerade efter 1juni 2018 som har ett co2 utsläpp på mer än 95 gram co2 per kilometer får en förhöjd skatt dom första 3 åren. Ju högre co2 ju högre skatt. https://www.transportstyrelsen.se/sv/vagtrafik/Fordon/bonus-malus/malus2...

#18
2020-03-13 17:06

Shogun. Visste du inte om att vi pratade om äldre begangnade bilar.
Och jag skrev om Laddhybrid första utgåvan.

#19
2020-03-13 17:25

Det är lägre skatt på äldre bilar. Och ingen skatt alls när bilen blir 30 år och veteranbil.

#20
2020-03-14 01:15

Ska Toyotas bilar servas var 1500e mil? Det är ju sopdåligt!

Gamla etanolbilar servades oxå var 1500 mil och då blev det ramaskri men när Toyota tex nya RAV4 servas lika ofta klagar ingen... Tur att jag kör Audi diesel och bara behöver åka till serviceverkstaden var 3000:e mil.

#21
2020-03-14 08:36

Låg: Ska Audis bilar servas var 3000:e mil? Det var ju sopdåligt! ;) Jag har kört 6000 mil nu utan att behövt serva! Tänk saker relativt innan du trycker ner så....

#22
2020-03-14 11:23

Stoor/Låg.

Ja, det har ju visat sig att långa service intervaller är hälsosamt för bilen i längden.......NOT!

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.