Bild
Nästa artikel
Högt tryck på däckskiftarna

Högt tryck på däckskiftarna

Nyheter

När det är dags för sommardäck får verkstäderna mycket att göra. På drygt två veckor byter en mekaniker uppskattningsvis däck på 13 bilar per dag.

Fram till 31 mars ska du ha vinterdäcken på – om vinterväglag råder. Men senast 15 april måste de som har dubbdäck byta dem mot sommardäck. Det innebär att de första två veckorna i april blir en väldigt intensiv period för verkstäder som erbjuder däckbytartjänster. 

Sveriges Fordonsverkstäders Förening (SFVF), vill tillsammans med jämförelsesajten Lasingoo uppmärksamma att vårens däckbytartid är mer stressig och intensiv än höstens. Jämförelsevis är det enligt polisen tillåtet att sätta på de dubbade däcken redan 1 oktober – och krav från 1 december, vilket gör att fönstret för däckbyte blir mycket längre än på våren. 
— Aprilvädret är som bekant oberäkneligt och det är svårt att veta exakt när vintern släpper taget om våra vägar. Vår bokningsstatistik visar att nästan 80 procent av alla däckbyten förra våren gjordes under dessa två veckor, säger Gustaf Hesselman, vd på Lasingoo.
 

Högt tryck på däckskiftarna

Enligt beräkningar från SFVF och Lasingoo finns det 4,9 miljoner bilar i Sverige och av dessa har 70 procent dubbdäck, som måste bytas senast i mitten av april (det är inte olagligt att köra med dubbfria vinterdäck året om, men det är inget som rekommenderas).

Om alla bilar med dubbdäck skulle skifta dem hos en verkstad skulle Sveriges 18.000 mekaniker på två veckor byta däck på 245.000 bilar per dag. I snitt skulle det motsvara mer än 13 bilar per mekaniker och dag.

— Under den mest intensiva perioden får verkstadspersonalen göra många tunga lyft för att hinna med alla bilar. Ett standardhjul väger cirka 20 kilo, vilket betyder att en mekaniker som skiftar hjul på en bil lyfter 160 kg per bil, vilket dels leder till ökade sjukskrivningstal men också till att oseriösa däckskiftare dyker upp på parkeringsplatser, marknader och shoppingcenter och erbjuder svartjobb — utan varken tillräcklig kunskap, försäkring eller garanti på arbetet. En längre säsong skulle ge seriösa aktörer större möjlighet att hjälpa fler kunder, säger Bo Ericsson, vd på SFVF.

Funderar du på nya däck? Läs Vi Bilägares test av sommardäck 2019!

Diskutera: Tycker du att tiden för att byta däck på våren borde vara längre?

Taggar: Nyheter
Regler för sommardäck:
  • Fram till 31 mars är det lag på att använda vinterdäck – om det råder vinterväglag.
  • Dubbdäck får användas fram till 15 april, men befaras vinterväglag får de köras längre än så. Polisen avgör om vinterväglag råder.
  • Det är tillåtet att använda odubbade vinterdäck, eller så kallade friktionsdäck året om – men det rekommenderas inte.

Källa: Polisen

Kommentarer

#1
2019-03-27 10:00

"oseriösa däckskiftare" Mmmm.. visst. De är nog precis lika seriösa som de som byter dina däck på en verkstad. Men mycket billigare. Är detta betald lobbying (syfte: Direkt påverkan slutkund samt indirekt påverkan politiker) från Sveriges Fordonsverkstäders Förening?

.

#2
2019-03-27 10:13

Gör det själv!

#3
2019-03-27 10:42

Jag ska nog plocka av dubbdäcken ikväll, vore skönt med lite tystnad...
Jag gör det själv, så får jag lite motion på köpet. :-)

Det finns gott om klåpare även bland "proffsen", och det där med "kunskap, försäkring eller garanti" har jag inte saknat. Däremot har jag många gånger svurit över att "proffsen" dragit fast hjulen för hårt, utan momentstav, dels är det ett h-e att få loss dem, dels förstör det fälgar och skruvar.

#4
2019-03-27 10:55

hultarn .... testa friktionsdäck, då störs man av bullriga sommardäck är efter bytet, speciellt på svenska vägar!

#5
2019-03-27 11:04

Stonebraker: jag har det på den andra bilen, tyvärr följde det med dubbdäck till denna. De är nästan nya, så jag får dras med dem.
Men, sommardäcken är ändå tystare på den andra, efter jag bytte bort Michelin mot Landsail.

#6
2019-03-27 12:46

om man är naiv å godtrogen kan man bli blåst av amatör som proffs

#7
2019-03-27 20:08

Kör till ”Hål i väggen-fixaren” och kör ca 10 mil och känn på skruvarna, det finns billiga handskar. På det viset slipper du påstående om alla fel det finns på dina fälgar och däck
För att bli pådyvlat nya grejer. Gäller i synnerhet tältbytarna.

#8
2019-03-28 21:22

Har just bytt till sommarhjulen hemma på gården. En ordentlig domkraft, mutterdragare och momentnyckel är det jag använder. Ett par veckor före bytet tvättar jag hjulen och lägger några lager lackskydd på dem.

#9
2019-03-30 22:16

Många användare av dubbdäck som måste byta mellan 1-15 april bor på landet och gör jobbet själva. Det är helt enkelt inte värt att köra hjulen fram och tillbaks. Dessutom ingen har bråttom där, det finns ingen som kollar ändå.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.