Nästa artikel
Högt tryck på däckskiftarna
Nyheter

Högt tryck på däckskiftarna

Publicerad 27 mars 2019 (uppdaterad 27 mars 2019)
När det är dags för sommardäck får verkstäderna mycket att göra. På drygt två veckor byter en mekaniker uppskattningsvis däck på 13 bilar per dag.
Fram till 31 mars ska du ha vinterdäcken på – om vinterväglag råder. Men senast 15 april måste de som har dubbdäck byta dem mot sommardäck. Det innebär att de första två veckorna i april blir en väldigt intensiv period för verkstäder som erbjuder däckbytartjänster. 

Sveriges Fordonsverkstäders Förening (SFVF), vill tillsammans med jämförelsesajten Lasingoo uppmärksamma att vårens däckbytartid är mer stressig och intensiv än höstens. Jämförelsevis är det enligt polisen tillåtet att sätta på de dubbade däcken redan 1 oktober – och krav från 1 december, vilket gör att fönstret för däckbyte blir mycket längre än på våren. 
— Aprilvädret är som bekant oberäkneligt och det är svårt att veta exakt när vintern släpper taget om våra vägar. Vår bokningsstatistik visar att nästan 80 procent av alla däckbyten förra våren gjordes under dessa två veckor, säger Gustaf Hesselman, vd på Lasingoo.
 
Enligt beräkningar från SFVF och Lasingoo finns det 4,9 miljoner bilar i Sverige och av dessa har 70 procent dubbdäck, som måste bytas senast i mitten av april (det är inte olagligt att köra med dubbfria vinterdäck året om, men det är inget som rekommenderas).

Om alla bilar med dubbdäck skulle skifta dem hos en verkstad skulle Sveriges 18.000 mekaniker på två veckor byta däck på 245.000 bilar per dag. I snitt skulle det motsvara mer än 13 bilar per mekaniker och dag.

— Under den mest intensiva perioden får verkstadspersonalen göra många tunga lyft för att hinna med alla bilar. Ett standardhjul väger cirka 20 kilo, vilket betyder att en mekaniker som skiftar hjul på en bil lyfter 160 kg per bil, vilket dels leder till ökade sjukskrivningstal men också till att oseriösa däckskiftare dyker upp på parkeringsplatser, marknader och shoppingcenter och erbjuder svartjobb — utan varken tillräcklig kunskap, försäkring eller garanti på arbetet. En längre säsong skulle ge seriösa aktörer större möjlighet att hjälpa fler kunder, säger Bo Ericsson, vd på SFVF.

Funderar du på nya däck? Läs Vi Bilägares test av sommardäck 2019!

Diskutera: Tycker du att tiden för att byta däck på våren borde vara längre?
Regler för sommardäck:
  • Fram till 31 mars är det lag på att använda vinterdäck – om det råder vinterväglag.
  • Dubbdäck får användas fram till 15 april, men befaras vinterväglag får de köras längre än så. Polisen avgör om vinterväglag råder.
  • Det är tillåtet att använda odubbade vinterdäck, eller så kallade friktionsdäck året om – men det rekommenderas inte.

Källa: Polisen

Ämnen i artikeln

Kommentarer

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.