Bild
Nästa artikel

Däcktest 2019: Sommardäck

Däck

Hur är ett kontinentalt vinterdäck på sommarväglag? Vi har testat sju sommardäck och ett europeiskt friktionsdäck i storleken 205/55 R16.

Välj rätt sommardäck

Vill du veta allt om de testade däcken? I det kompletta testet redovisas samtliga testmoment, all fakta och fler bilder. Där kan du läsa mer om bland annat bränsleförbrukning, körning på torr och våt väg, buller, bromsning och kurvgrepp, samt få utförligare information om däcken som ingår i testet. Klicka på "Köp" för att köpa testet i digital form. OBS! Du som är prenumerant kan läsa testet gratis. Läs mer om hur du gör via länken: vibilagare.se/digitalt

Läs hela testet gratis (endast för prenumeranter)

Att sätta på sommarhjulen är en härlig känsla – nästan som att ta fram cykeln efter vintern när man var liten. Men vårkänslorna kan ibland grumlas av en gnagande oro att sommarsulorna har gjort sitt. 

Nya däck är en utgiftspost man gärna slipper i tider när sommarsemestern planeras för fullt. Då är det frestande att köra vidare på vinterdäcken och skjuta upp däckinköpet. Att nordiska vinterdäck – anpassade för snö och is – är olämpliga på sommarväglag är ett obestridligt faktum. Men hur är det med kontinentala friktionsdäck, utvecklade för regniga vinterdagar med plusgrader? 

I årets sommardäcktest har vi inkluderat ett kontinentalt friktionsdäck för att visa vilka egenskaper man försakar om man väljer att behålla sina vinterdäck på sommaren. Den utvalda jokern har placerat sig högt upp i europeiska vinterdäckstester och har mer fokus på barmark än snöronder. Tuffast möjliga vinterdäcksmotstånd för de traditionella sommardäcken alltså.

De sju testkombattanterna med sommargummi kommer alla från etablerade tillverkare. Ingen av deltagarna underpresterar i testet. Alla har säkra köregenskaper utan att överrumpla sin förare vid plötsliga krissituationer. Men även mellan bra premiumdäck finns tydliga skillnader.

Goda egenskaper i vissa moment på blöt asfalt kan inte kompensera det faktum att friktionsdäcket blir hopplöst sist i många andra moment. Bromssträckan på torrt är skrämmande lång! Det stannar tio meter efter det sämsta sommardäcket. Det är skillnaden mellan ”nära ögat” och en rejäl kökrock! Än en gång ser vi att snåla lösningar inte hör hemma på vägarna. Det finns andra poster i hushållsbudgeten där besparingarna inte riskerar att få lika allvarliga konsekvenser.

Det här testet publicerades ursprungligen i Vi Bilägare 05/2019Läs om hur du aktiverar din digitala läsning!

Förra året testade vi såväl 6 premiumdäck som 7 budgetdäck. Här är testet av premiumdäck 2018 och budgetdäck 2018.

Diskutera: Vilka sommardäck väljer du?

Testade däck:
  • Bridgestone Turanza T005
  • Continental PremiumContact6
  • Dunlop Sport BluResponse
  • Firestone Roadhawk
  • Goodyear EfficientGrip Performance
  • Michelin Primacy 4
  • Nokian Hakka Blue 2
  • ”EU-Vinter” Kontinentalt friktion
Så gjorde vi testet:

Sommardäckstestet gjordes i slutet av september 2018 på Mireval Proving Grounds, i södra Frankrike. Vädret var soligt med temperaturer strax över 20 grader, vilket är representativt för vacker skandinavisk sommar. 
Alla tester inleds och avslutas med körning av referensdäck. Referensdäcket används även mellan testdäcken vid behov, exempelvis vid väder- och temperaturförändringar. På så sätt kan vi korrigera resultatet efter hur vägbanan påverkas av yttre omständigheter. 
Två manuellt växlade VW Golf 1,4 TSI användes vid testkörningarna. ABS-systemet användes men antisladdsystemet var avaktiverat för att inte slita ut bromsbeläggen vid körning på bana.

Kommentarer

#1
2019-03-26 10:08

En bra uppgift vore hur hög hastighet har bilen med friktionsdäck vid den punikt där de med sommardäck stannat?
Jag har sett siffror på 30 km/h, vilket bättre beskriver situationen än 10 meters skillnad i bromssträcka.
30 km/h är tillräckligt för att döda en oskyddad trafikant.
Att det inte finns en lag mot vinterdäck sommartid är märkligt. Fast, ingen verkar bry sig, man kan höra dubbdäck varenda dag mitt i sommaren.

#2
2019-03-26 10:09

Den dagen tester även avslöjar slitstyrka och hållbarhet på däck då kan även jag bli intresserad av däcktester. Vad blir milkostnaden i förhållande till risk?

#3
2019-03-26 10:27

Ett ointressant test. Varför Firestone (Bridgestones mellanklass) istället för Pirelli? Men mer intressant hade varit mellanklassdäck. Toyo, Falken, Klébér/BF Goodrich, Fulda m fl.

Lasse, det finns redan däcktester med slitage. Tyskarna testar det. Jag kollar däcktester på tyrereviews.co.uk och de har ofta med de tyska testerna och med parametrar som slitage och värde för pengarna sett till livslängd.

Michelin har lägst slitage, det visste vi ju men det bekräftas gång på gång. Även deras mellanklass som Kléber etc.

De som slits mest är ofta kinesiska budgetdäck. Kanske inte förvånande det heller.

#4
2019-03-26 10:31

Brukar inte ViB återkomma med en separat test av budgetdäck?

#5
2019-03-26 10:32

Lasse L-on: Det har gjorts tidigare här av ViB. Taxibilar utrustades med olika däck, som roterade mellan bilarna för att få ett jämförbart resultat. Det dyraste däcket, Michelin, blev billigast i längden tillsammans med ett lågprisdäck som höll halva sträckan men bara kostade hälften.
Michelindäcket slets aldrig ner till 3 mm som var gränsen, utan testen avbröts när däcket gått drygt 6000 mil, då det fortfarande hade mer än godkänt mönster.

#6
2019-03-26 10:49

Nu är det förstås även en stor skillnad på vilken bil man sätter däcken på. På en hobbybil lär man knappast slita ut däcken före de torkar. Då kan det vara en smula onödigt att lägga 2.800 istället för 1.000 per däck.

#7
2019-03-26 11:04

Continental PremiumContact6 vann
Nokian 2:a

#8
2019-03-26 12:27

Har både kört med premium Contact, och numera med blueResponse, väldigt bra däck. Rekommenderas starkt. Jag byter alltid däck innan de blir för slitna, Continental däcken rullade ca 3000 mil utan problem, man kan nog köra dem längre men jag tummar aldrig på säkerheten när det gäller däck. Dessutom har jag bara 16 tum och de kostar ca tusenlapp per styck.

#9
2019-03-26 13:19

Det är ingen större skillnad mellan premiumdäck i grepp, men Michelin kan man iaf få ut 500-1000 mil mer med jämfört med Continental. Det innebär en sommar extra. Och billiga Kina-däck en säsong kortare.

#10
2019-03-26 13:36

Continental olika betyg 5, 4, 3 och 2. Nokian olika betyg 5 och 3. Dunlop samma alla betyg 4. Jag har min Fabia Dunlop :-).

#11
2019-03-26 14:07

I ett färskt tyskt test med 225/45 R17 däck, så hade Michelin Pilot Sport 4 och Continental PremiumContact 6 samma körsträcka.
Båda hamnade i toppen. Dubbel så lång livslängd som Kumho Ecsta PS 71 som hamnade i botten.

#12
2019-03-26 14:21

Tack till er som tipsat mig om slitage tester. För mig är det självklart att slitaget/hållbarheten ska vara med i alla tester. Slitaget är en egenskap liksom grepp och bromssträcka. Vi vet att vad man än tillverkar så handlar det om kompromisser för att priset ska bli rimligt. Kunden kan då avgöra vad som han/hon tror blir bäst/billigast över tiden. Däckbytet kostar och tar tid, tid har ett värde för många.

#13
2019-03-26 14:58

Hårdare däck, håller längre men får sämre egenskaper. MC däck tex, sliter man oftast upp på 1000 mil. Som allt annat här i världen, man kan inte få allt på en gång. Sedan får man väga för och nackdelar mot varandra. Prismässigt tycker jag Michelin är för dyrt, man köper nästan två riktigt bra däck av annat märke till priset för ett Michelin däck.

#14
2019-03-26 15:01

Lasse, jag håller med dig, tjänstebil och taxi kör nog hellre på tex Michelin däck som håller längre så slipper man krångel med att byta däck så ofta. De tjänstebilar jag haft hade Michelin däck.

#15
2019-03-26 16:08

Hankook?

#16
2019-03-26 17:56

Beställde nya sommardäck idag. Blev Hankook Ventus. Hoppas jag blir nöjd. Haft Hankook innan de blev dyra och var väldigt nöjd då.

#17
2019-03-26 18:20

Hankook Ventus S1 evo var med i det tyska test som jag nämnde i #11, och dom
klarade sig bra där, så dom lär säkert funka.

#18
2019-03-26 19:41

Om man är beredd att betala så får man allt på en gång, det är de billigare däcken som innebär fler kompromisser. Jag letar däck i mellanklassen för de har en bra avvägning egenskaper till bra pris. Jag behöver inte ett däck med snabbast varvtider på bana t ex.

I huvudsak finns det två däcktyper på sommardäck: Touring (t ex Michelin Premacy) och sportddäck (t ex Michelin Pilot).

Touringdäcken har längre livslängd och högre komfort, lägre ljudnivå och lägre rullmotstånd. Men sportdäcken har bättre grepp i kurvor och även ofta bättre bromsgrepp, i både vått och torrt.

Så Michelin Premacy har längre livslängd och högre komfort än Michelin Pilot, men Pilot är snabbare på bana med mer exakt syrrespons.

Falken gör däck som ligger mer åt sport än touring, utan att vara renodlade sportdäck. De har premiumgrepp, men högt rullmotstånd och medelgod livslängd. Lägre priser än premium. 310 och 510 har fått goda omdömen.

Jag väljer mellan Falken 310, Toyo CF2 Proxes, Kléber Dynaxer HP4 (nytt däck för i år), Nexen N-Fera SU01 och Vredestein Sportrac 5.

Klébér lär vara komfortvinnaren, med Toyo som tvåa. De övriga ligger mer åt sport. Vredestein har bra grepp, men kanske är för sportiga för mig.
Alla dessa ligger i pris 800-1000 kr för min dimension.

#19
2019-03-27 08:06

Var hos min däckhandlare i går där jag har mina däck på "däckhotell" och bytte till sommardäck. Förra året sade dom att mina däck var helt slut och måste bytas omgående. Jag körde en säsong till och i går var det samma visa, -Du måste byta däck...jag frågade om dom är olagliga? -Njae...inte direkt men bra nära, blev svaret. Jag fattar att man skall ha bra mönster men däckhandlarna har ett annat insitament och vill få mig att byta något i förtid anser jag. Jag frågade vad dom skall ha för en uppsättning nya Michelin Energy saver i dimensionen 215-60-16. 2000kr/st 8000kr för 4 st blev svaret. Åkte till Peugeot och bokade service och passade på att fråga vad dom skulle ha för samma däck. Svar 1900kr/st, 7600 för 4st men vi kan sälja Sava också till ett lägre pris.

När jag kom hem gick jag in på Däckonline och fick fram samma märke på däck där jag valde ett lägre hastighetsindex på däcket, i stället för det som sitter på bilen 95V som anger att däcket får köras i max 240km/h valde jag 95H, 210km/h och kostnaden blev 1230kr/st för Michelin Energy saver i dimensionen 215-60-16. Bilen är en Peugeot 508sw med en 116hk snåldisel, dvs ingen sportbil där jag kör 95% under 100km/h. Så jag får betala 4900kr för 4 däck mot 7600-8000kr som däckfirman och Peugeot ville ha. Det tillkommer montering sedan på mitt billigare pris iof men ändå.......

Däckonline hade dyrare Michelindäck men högre hastighetsindex, lastindex och fälgskydds list, etc men jag ville bara ha ett bra standard däck till ett rimligt pris och som inte heter Sava, t.ex.

#20
2019-03-28 07:18

Bytte två däck 2017 och två 2018. Goodyear Efficien Grip, 195/65/15 på rea från Tyskland. Inkl hemkörning..
Drygt 2 papp för alla plus mont á 150/st, lokalt..
Ville prova 68dB-däck, tysta däck alltså.. Fungerar riktigt bra..
Nu ska de fö mont på bilen igen e vintern..

#21
2019-03-27 10:07

Diod: nu kostar Michelin Energy Saver+ 1 125,00 kr (1194 med frakt) i din dimension på Däckonline... (H-däcket)
Intressant nog kostar samma däck endast 85EUR (~900 kr) i Tyskland. Undrar varför bildelar, oljor, däck mm är billigare där?

#22
2019-03-28 07:21

Även däckhandlarna läser här, ser jag...*s*

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.