Nästa artikel
Högre förbrukning i Hyundai och Kia
Nyheter

Högre förbrukning i Hyundai och Kia

Publicerad 6 november 2012 (uppdaterad 20 november 2012)
Hyundai och Kia tvingas kompensera 1,1 miljon bilägare i Nordamerika sedan bilarnas förbrukning visat sig vara högre än angivet.

Gång på gång har Vi Bilägare visat att nya bilar drar mer bränsle i verkligheten jämfört med den officiella förbrukningen. Från branschens håll förklaras skillnaderna med att alla bilar testas i laboratorium enligt en standardiserad körcykel. Förbrukningen vid testerna är inte att likställa med verklig bränsleåtgång.

Men förbrukningssiffrorna kan också vara felaktiga, enligt amerikanska myndigheten Environment Protection Agency, EPA, USA:s motsvarighet till Naturvårdsverket.

Enligt EPA har de sydkoreanska tillverkarna Hyundai och Kia angivit bränsleförbrukning för 13 bilmodeller som inte stämmer överens med verkligheten och använd dessa siffror både i marknadsföring och på dekaler hos bilhandlare.

Myndigheten tvingar därför Hyundai och Kia att kompensera drygt 900 000 bilägare i USA och 172 000 bilägare i Kanada för skillnaden mellan den verkliga och den angivna förbrukningen, plus en gottgörelse på ytterligare 15 procent.

Dessutom är Hyundai och Kia tvungna att nedjustera förbrukningssiffrorna för de aktuella bilarna, sju Hyundai och sex Kia, sålda från slutet av 2010 fram till i dag. Förbrukningen för några bilar nedjusteras 1-2 miles/gallon, några 3-4 miles/gallon och Kia Soul tappar så mycket som 6 miles/gallon, vilket motsvarar knappt 0,1 liter/mil. Hyundai och Kia uppger att felet var oavsiktligt och har sitt ursprung i de sydkoreanska tillverkarnas testlaboratorium.

– Vi är extremt ledsna för de här felen. Vi kommer att göra rätt för oss, säger Johan Krafcik, vd Hyundai Motor North America.

Diskutera: Rätt att Hyundai och Kia får böta?

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2012-11-06 10:26
Peter i Sydney

Min Hyundai H-1 med 2,5 liters diesel och manuell låda drar mellen 0,8 och 0,9 per mil vilket jag är mycket nöjd och ligger helt i linje med bränsledeklarationen. När det gäller vår i30 kombi med 2 liters bensinmotor och automatlåda är läget dock ett elt annat. Enligt bränsledeklarationen så skall den dra 0,7 vid blandad körning. Vi har aldrig kommit under 1 liter per mil ens vid ren landsvägskörning. När vi senast åkte till Brisbane, 240 mil tur och retur, så drog den prick 1 liter per mil. Min gamla Camry med 3 liter V6a drog faktiskt inte mer.

#2 • Uppdaterat: 2012-11-06 10:36
Roger Skagerström

Låter som det är nåt lurt med i30'n nästan. Släppt handbromsen? XD ;)

#3 • Uppdaterat: 2012-11-06 11:00
KaptenOberkommando

Det är oerhört angeläget att det omgående görs något åt det här. Tillverkarna får helt enkelt skicka en "för-förseriebil" till respektive land och köra tre normalrundor (stad, landsväg och blandat) som just det landet har tagit fram som just normalrundor - normalrundor som skall köras under vinterförhållanden och under sommarförhållanden. Alternativt får man dela in Europa i två sektioner och använda framtagna normalrundor för respektive sektion: Nordeuropa och Sydeuropa. Alltså, något måste göras, men jag är rädd för att en eventuell förändring ändå blir bara blaj - blaj på grund av en massa jönsar som förlitar sig enbart på matematiska modeller och teorier fjärran från verkligheten ...

#4 • Uppdaterat: 2012-11-06 11:26
Roger Skagerström

Saxat från Teknikens Värld:
"Detta motsvarar 820 000 bilar som får siffrorna höjda med i storleksordningen 0,01-0,02 liter/mil. 80 000 bilar får sifforna justerade ännu mer. "

Ja det är ett rejält sattyg som måste tas tag i med hårdhandskarna, speciellt i det här fallet ;) Skulle vilja höra den som fick spelet om det först. "NEJ HERREGUD MIN BIL DRAR 2 CL MER PER MIL NU SKA HUVUDEN RULLA". Är det ens utom felmarginalen?

#5 • Uppdaterat: 2012-11-06 11:30
KaptenOberkommando

Roger, jag tänkte mer på hur det ser ut inom EU, där merförbrukningen är uppe på 50 procent i vissa fall. i40 diesel ligger ju enligt ViBilägare på +44 procent, och andra bilar kommer efter som ett lämmeltåg.

#6 • Uppdaterat: 2012-11-06 11:31
1storstark

Siffrorna i Tekninkens Värld låter som ett decimalfel. 0,1 - 0,2 verkar mera troligt.

#7 • Uppdaterat: 2012-11-06 11:45
Fredrik Diits Vikström

Som artikeln också anger: några av bilarna får förbrukningssiffran nedjusterad med 1 miles/gallon, vilket kan jämföras med ett decimalfel. 6 miles/gallon är däremot en annan sak, vilket gäller Kia Soul.

/Fredrik Diits Vikström, Vi Bilägare

#8 • Uppdaterat: 2012-11-06 11:49
Mistro

Fattar kanske trögt men nog måste man väl justera UPP siffrorna och inte NER?
Soul var ju den som avvikelsen var störst på och det skulle då vara ca 1dl/mil ?
Inte så många här som klagar på att bilen drar 1dl mer eller ens 2dl mer då ju detta "inte är tillverkarens fel". !??

Kan det verkligen vara riktigt att man lyssnar på klagomål ner mot 0.016 l/milen i "felmarginal" och ersätter sina kunder?
Blir ju en bra julbonus för de stackarna i USA som har blevit "grundlurade" ....

#9 • Uppdaterat: 2012-11-06 12:01
Peter i Sydney

Roger Skagerström, på svenskt sätt så använder vi aldrig handbromsen. När jag tog körkort fick jag lära mig att aldrig använda handbromsen därför att den kan frysa fast på vinterarna. Här i Sydney är det givetvis ingen risk för fastfrysning men det sitter ändå i av gammal vana.

#a • Uppdaterat: 2012-11-06 12:07
A_q

Mistro:
Om du läser så ser du att de anger hur många miles man kommer per gallon. Därför ska de justera ned den siffran. innebär alltså att man kommer kortare sträcka på samma mängd bränsle=ökad förbrukning.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.