Bild
Nästa artikel
Nissan X-Trail är en av de bilmodeller som går bra på begagnatmarknaden.
Nissan X-Trail är en av de bilmodeller som går bra på begagnatmarknaden.

Hett med fyrhjulsdrift

Nyheter

Begagnade bilar som driver på alla fyra hjulen säljer snabbt. Här är 4WD-modellerna svenskarna föredrar.

Köp- och säljsajten Blocket har sammanställt siffror som visar att var tredje fyrhjulsdriven bil som utannonseras av privata säljare och bilhandlare får en köpare på en vecka. Av de nyare begagnade bilar från 2017 eller 2018, som är till salu just nu, är var fjärde bil utrustad med drivning på alla hjulen.

Nissan X-Trail är den fyrhjulsdrivna bilmodell som går åt snabbast. 62 procent av bilarna säljs inom en vecka. Därefter följer Toyota RAV4. I Norrland är det Subaru Forester som intresserar köparna mest. 

– Efterfrågan är särskilt stor under vintersäsong, men det är inte nödvändigtvis i de norrländska länen som köparna är mest ivriga. Just nu är det exempelvis i storstäderna Stockholm och Göteborg där försäljningstakten är högst. suvar har ökat i popularitet och nya bilmodeller är allt oftare fyrhjulsdrivna. Detta segment har en högre prislapp och attraherar därmed stadsborna där snittinkomsten är högre, säger Linnéa Aguero, presschef på Blocket.

Diskutera: Vad tycker du om statistiken?
 

Snabbast sålda fyrhjulsdrivna bilmodeller på Blocket just nu:

(Placering, bilmodell, genomsnittspris, vanligaste årsmodell, andel sålda inom en vecka)

  1. Nissan X-Trail: 34 353 kr, 2005, 62 %
  2. Toyota RAV4: 81 474 kr, 2006, 57 %
  3. Nissan King Cab/Navara: 82 546 kr, 2007, 51 %
  4. Subaru Forester: 59 177 kr, 2007, 50 %
  5. Kia Sorento: 99 344 kr, 2009, 48 %
  6. Mitsubishi Pajero: 45 180 kr,  2003, 47 %
  7. Suzuki Grand Vitara: 33 198 kr, 2004, 46 %
  8. Hyundai Santa Fe: 36 542 kr, 2005, 45 %
  9. Toyota Hilux: 145 316 kr, 2009, 44 %
  10. Skoda Octavia: 59 350 kr, 2008, 44 %
  11. Jeep Grand Cherokee: 57 876 kr, 2001, 42 %
  12. Volvo XC90: 125 335 kr, 2007, 42 %
  13. Kia Sportage: 94 968 kr, 2010, 41 %
  14. Mitsubishi L200: 79 319 kr, 2007, 41 %
  15. Volvo XC70: 74 215 kr, 2006, 41 %
  16. Mitsubishi Outlander: 94 993 kr, 2009, 40 %
  17. Volvo V70: 53 525 kr, 2005, 40 %
  18. Volkswagen Tiguan: 126 192 kr, 2012, 39 %
  19. Volkswagen Passat: 91 366 kr, 2010, 39 %
  20. Audi A3: 73 752 kr, 2007, 38 %
Taggar: Nyheter

Kommentarer

#1
2018-12-10 14:10

Losers club..? Att äga en 10-15 år gammal fyrhjulsdriven bil är väl inget roligt, snacka om driftskostnader och vad skall stadsbor med fyrhjulsdrift till? Är det inte så enkelt att bilarna är billigare än snålare alternativ med samma årsmodell och miltal?

#2
2018-12-10 14:42

Styggavargen, har du bott i stockholm en snöig vinter? Inte kul att få ut bilen på morgnarna med 1,5m plogdriva utanför dörren. Har betydligt mindre behov utanför staden där det sällan blir misär på gatorna när det snöar ordentligt.

#3
2018-12-10 14:42

Styggavargen, har du bott i stockholm en snöig vinter? Inte kul att få ut bilen på morgnarna med 1,5m plogdriva utanför dörren. Har betydligt mindre behov utanför staden där det sällan blir misär på gatorna när det snöar ordentligt.

#4
2018-12-10 14:55

Man kan undra vad Vargen skall med en törstig Skoda till? Eller varför han väljer att flyga business class när han reser istället för att trängas bland turisterna? Är det inte "onödigt" att bidra med en massa extra utsläpp som sådana resor medför?

Nej just det. Allt handlar inte bara om utsläpp för köparna och uppenbarligen inte för Vargen själv heller. Det finns andra saker att ta hänsyn till.

Men som trollmaterial kan man ju i och för sig förstå att Vargen tycker att samma tjat om och om igen är underhållande.

För oss som åker fyrhjulsdrift finns det gott om fördelar med denna lösning. Dit hör ökad framkomlighet, bättre kursstabilitet och (uppenbarligen) ett bättre andrahandsvärde. Komforthöjningen vintertid är alltså minst i paritet med den komforthöjning som man når genom att uppgradera från turist- till business när man flyger, eller att äta oxfile istället för fläsk alternativt att köpa en välisolerad bil istället för en bullerburk. Svårare är det inte.

MVH AL

#5
2018-12-10 16:55

Har man en och en halv meter snö runt bilen är det nog bättre med en snöskoter eller pistmaskin? Visste inte att en fyrhjulsdriven bil var tystare än en tvåhjulsdriven heller!? Förlåt min okunskap i ämnet. Tydligen är min Octavia skitigare är alla dessa fyrhjulsdrivna SUV också, vilken otur... vad skall jag göra? Nästa bil blir nog en snål fyrhjulsdriven XC90...

#6
2018-12-10 17:01

Jag har ingen SUV men väl en krallig diesel-kombi - och fyrhjulsdrift i kombination med bra vinterdäck är guld värda! Tjock snö förvandlas från något jobbigt till något man riktigt ser fram emot :)

.

#7
2018-12-10 17:06

Javisst Vargen, din Octaiva är skitigare än flertalet SUV:ar. Har du helt missat vad som sker i en bensindriven förbränningsmotor utan partikelfiler, och vad bensen är för typ av ämne (det ingår i bensin och är bland det mest cancerogena vi känner till idag)? Det är ingen hälsokur för någon när denna Octaiva kommer farande, särskilt inte när Vargen är på väg till flyget för att åka på sina (påstådda) affärsresor jorden runt. Men det är tydligen helt ok att föredra komfort i fallet flyg, men inte på vägarna. Varför har Vargen inte lyckats förklara.

Att fyrhjulsdrift ger en högre komfort hänger ihop med att bilen blir stabilare och ger en högre framkomlighet. Vargen borde själv testa. Det är ett komfortargument på precis samma sätt som att en bullrig Skoda utan ljudisolering inte är lika komfortabel som en välisolerad XC90, eller att business class ger mer utrymme (men högre utsläpp) och tystare resa än ekonomiklassbiljetten.

MVH AL

#9
2018-12-10 17:21

Okey, jag hör vad du säger A.L, men håller inte med dig i sak. I min värld minskar inte utsläppen med SUV och fyrhjulsdrift, oavsett drivmedel.. ty dessa förbrukar mer energi än vanliga tvåhjulsdrivna bilar. Sedan förstår jag inte varför du snackar om flygresor hela tiden, jag gillar inte ens att flyga..sitta instängd i en tub tusentals meter över havsytan och har ingen möjlighet att röra sig så mycket. Man kan inte ens stiga av när man vill. Föredrar tåg eller bil..

#10
2018-12-10 17:52

Många inser först i efterhand att det ofta kostar rejält i bränsle skatt och reparationer med lite äldre 4wd bilar.
Med nya vinterdäck och sunt förnuft kommer man mycket långt med en 2wd.

#11
2018-12-10 18:10

Folk som köper begagnade bilar, sådana som redan är tillverkade, är de verkliga miljöhjältarna!! Finns få saker som är så miljövidriga som att tillverka en ny bil. Ge dem feta miljöbonusar, vet jag. .

#13
2018-12-10 18:22

Vargen: Min koppling till flyget gäller att en del resenärer - däribland Vargen själv - väljer att uppgradera sin biljett till första- eller business just eftersom det är betydligt bekvämare än att åka i boskapsvagnen längre bak i planet. Denna uppgradering är förstås dyrare - och den ger också i sig högre utsläpp än om man reser i turistklass. Skillnaden är ganska stor kan tilläggas.
På precis samma vis väljer en del att åka fyrhjulsdrivet eller i bilar med extra ljudisolering och dyr elektronik (som kostar mycket vikt). Det höjer komforten och reseupplevelsen men ger i gengäld högre utsläpp.

Varför det är konstigt för Vargen att folk vill resa bekvämt får han själv svara på.

Och nej, det går inte att göra sådana enkla avgränsningar som Vargen precis gjorde för att avgöra vad som är "skitigt" och inte. Det är mer komplext än så. Exempelvis åker mig veterligen Vargen omkring i ett fordon utan partikelfilter och som dessutom är bensindrivet. Det är ingen direkt hälsokur för dem som exponeras för framfarten ifråga. Det gäller oavsett om bilen förbrukar lite eller mycket bränsle.

MVH AL

#14
2018-12-10 18:22

#10 Mycket bra där mso 1000!
Tyvärr är det numera ovanligt med sunt förnuft för många bilköpare.

#15
2018-12-10 18:34

Det kostar verkligen inte rejält mkt mer i skatt, bränsle och reparationer, bara för att man väljer en fyrhjulsdriven bil istället för en mindre bra tvåhjulsdriven.

Fattar inte hur folk som inte har, eller har haft eller brukat fyrhjulsdrivna bilar, kan komma och hitta på orsaker till att det skulle vara väldigt dåligt, dyrt och poänglöst.

#16
2018-12-10 18:49

Jag har andra önskemål för hur en bil ska vara beskaffad som övertrumfar allhjulsdrift. Helst vill jag ha en bakhjulsdriven sedan med elmotor. Tyvärr är det bara Tesla som erbjuder såna.

#17
2018-12-10 18:56

själv föredrar jag 4wd före 2wd.
varför ska åkdonet enbart drivas delvis?

#18
2018-12-10 18:59

Ivarsson, fråga någon som haft Toyota Hilux, där diverse prylar till fyrhjulsdriften börjar strula.. vad det kostar pengar! Men visst, kör du aningslöst vidare med din bil, inga problem. Dessutom är inte fyrhjulsdrift poänglöst, men hur många har behovet? Förr låg den siffran på under 3%... idag över 30%... då man man ju undra hur det funkade förr i tiden? Jag har inte hört någon klaga på att de saknat fyrhjulsdrift... aldrig! Själv har jag önskat kanske 1-2 gånger att jag behövt det under 25 år, men då är vädret så dåligt att man är ute med bandvagnar och kör för att folk är insnöade, och egentligen bör alla vara hemma vid dessa tillfällen helt oberoende på om de har fyrhjulsdrift eller inte. Men allt sunt förnuft är som borta, och ibland undrar man över folks förmåga att köra bil... de borde helt enkelt inte ens ha körkort många gånger. Senast i helgen ser man två förare som sitter med mobilen uppe i fejan och kör väldigt ouppmärksamt.

#19
2018-12-10 19:04

Klarsynt, de som köper begagnat idag får endast välja på bilar som var populära historiskt. Tänk så många gamla SUV och fyrhjulsdrivna bilar som ligger ute nu på beg marknaden. För att folk tyckte det var "hippt" med en stor fet SUV, och sedan skall vi ha den ute på gatorna 20 år och släppa ut massor. Det är faktiskt inte mycket bättre idag, än för 10 år sedan. Småbilar existerar knappt idag, för idag är det en SUV som gäller och släpper ut som typ en V70 (på utsläppsnivå). Vi kommer ingenstans ...

#20
2018-12-10 19:21

Dålig på att köra bil eller storstadsbo med radhus då köper man en 4wd suv

#21
2018-12-10 19:30

Tittar man på listan ovan verkar det vara mest modeller som är poppis bland hantverkare...

#22
2018-12-10 20:17

@Styggavargen

Bra mycket bättre att köra med dem (de existerande fordonen) så länge det bara går, än att bygga en ny 2.5 ton tung blodsbatteribil, det kan jag lova.

.

#23
2018-12-10 20:20

4wd i storstäder är bra.
Alla dessa på och avfarter och man skall inte prata om alla större rödljus, rondeller och korsningar där det fryser på, underkylt om man vill komma iväg säkert och inte slira iväg.
Alla ställen där det är lite uppför i samma situationer.
Utanför Gbg i Lerum har vi en påfart där det alltid smäller för att folk inte kan gasa på, glider ut i vägbanan osv. 4wd underlättar i sådana lägen.

#24
2018-12-10 20:23

Jag förstår inte dom som förnekar att sanolikheten att få öppna börsen med 10-20 tusen till verkstadsräkningen med en äldre begangnad 4wd är väsentligt högre än en 2wd med hälften så mycket rörliga drivdelar.
Det bevittnar ju många Volvo och vag ägare till och tillockmed subaru ägare.
Och att det rinner iväg en dl extra är ingen myt heller.
Men visst, det sant att man behöver mindre fart över plogvallen med en 4wd.

#25
2018-12-10 20:32

Nä du MSO, inte tar en 4wd 1dl mer soppa än en 2wd. Men okej du kan använda det argumentet för att du inge skall köpa dig en egen bil med 4wd. Men ikke. Har haft två bilar av samma modell och motor ena 2wd och sedan andra 4wd och kombi. Skillnad i förbrukning 0,06 l/mil. Varav minst hälften troligen beror på kombikarossen.

#26
2018-12-10 20:57

4WD -ja, då får man nog leta ordentligt... AWD (any wheel drive) finns det uppenbarligen rätt gott om.

#27
2018-12-10 21:35

Om nu 4wd är så populärt, varför köps de inte nya? De flesta som köper en SUV/Crossover ny, väljer 2-hjulsdrivet. För t ex Qashqai är det bara ca 10 procent av köparna som väljer 4wd-versionen. Även för Hyundai Tucson, Mitsubishi ASX m fl så säljer 2-hjulsdrivet bäst. Det gör också att utbudet av 4wd på begagnatmarknaden är svagt.

#30
2018-12-10 22:07

#27 Raphael
Beträffande att ASX säljer bäst som 2wd är väl framförallt beroende på att den modellen inte finns att köpa som 4wd nu då det bara erbjuds bensinmotor.
Var bara i kombination med dieselmotor som den kunde fås med 4wd.
Beträffande Tucson så vill jag faktiskt påstå att alla som säljs, då du inte kan köpa en 2019 års modell utan 4wd, är 4wd modeller, men nästan bara bensinare.
Medias dieselfrossa har gått hem hos svenska folket.

#31
2018-12-10 22:14

Om folk vill ha röda bilar tycks de med blåa dito inte förstå ö.h.t hur någon kan välja något så "onödigt" som en röd bil. Och de med vita bilar anser att röda bilar är så onödiga att de skall förbjudas medan de blå enbart skall straffbeskattas. Förarna till blå bilar tycker däremot att vita bilar är jätteonödiga medan förarna till röda fordon anser att färgvalet är en fråga om tycke och smak, precis som i fallet bak- eller framhjulsdrift, manuell eller automatisk växellåda alternativt sedan eller kombi.

Vill folk åka med drivning på fyra hjul är det upp till dem. Det är deras huvudvärk och ekonomiska bedömning som ingen annan kan sitta och raljera över - eller utifrån sin egen ankdammsaktivistiska horisont definiera som "onödigt".

Att ö.h.t ha en sådan här diskussion anser jag gränsar till imbecillitet och intellektuell härdsmälta. Låt folk åka i vad de vill!

MVH AL

#32
2018-12-11 08:24

Visst valet är fritt.

Kanske dom ca 63% som ny köper 2wd bilar inser kanske att nya vinterdäck är det billigaste trafiksäkraste alternativet och med dagens moderna elektroniska diffbromsar kommer man riktigt långt med en 2wd.

Och dom exemplen i undersökningen ovan som visar 4wd bilar mellan 10-15 år gammla är inte det bästa alternativet om man skall åka säkert.
Många av dom årsmodellerna har också otroligt dålig funktion på fyrhjulsdriften vilket många inte fattar.
Ett bakhjul och ett framhjul som spinner i snön är ett vanligt senarium på många dåliga snik suvar.

https://www.expressen.se/motor/trafik/fyrhjulsdrift-ar-farligare-pa-sno-...

#33
2018-12-11 01:23

Jag har fått uppfattningen att äldre och större fyrhjulsdrivna bilar säljer såpass bra mycket på grund av att det finns fler hästar än kor i Sverige nu för tiden (!)

Ska man dra runt på ett hästsläp behöver man dels ha en bil med hög dragvikt och dels så har fyrhjulsdrift omedelbara fördelar.
Med tanke på att det finns 350000 hästar i landet så finns det onekligen avsättning för en hel del fyrhjulsdrivna bilar i den kundgruppen.

#34
2018-12-11 01:34

Som vanligt: Nästan ingen behöver en fyrhjulsdriven bil. Och hur många gånger per vinter är fyrhjulsdriften avgörande för någons framkomlighet? Vid ett eller två tillfällen - som dessutom lätt kan undvikas? Kom igen.

Det är också lite tröttsamt med det där tjatet om business class vs. ekonomiklass på flyget kontra val av (äldre) bil eller en ny bil med fyrhjulsdrift. Vad ingen här tycks förstå när det gäller utsläpp från en fyrhjulsdriven bil är att den dels släpper ut mycket mer CO2 under tillverkningen (det går åt mycket mer material som ska formas), dels att bilens vikt ökar avsevärt, vilket i sin tur leder till ökad bränsleförbrukning, ökat däckslitage och ökat vägslitage. En merförbrukning på 1 till 1,5 deciliter bränsle per mil är högst vanligt bland exakt samma bilmodell med eller utan fyrhjulsdrift. Detta kan ju vara bra att ha i huvudet.

#35
2018-12-11 07:10

@ notariuspublicus

Om det är något som leder till ökad vikt på en bil så är det väl blodsbatterier. Börjar bli lite tjatigt att när det handlar om fyrhjulsdrift så tas den lilla extra vikten upp men när det är blodsbatteribilar med batterier som överstiger 700 kg och hela bilen väger 2.5 ton så sägs det inte ett jota om ökat däckslitage och ökat vägslitage.

Du skulle få lite mer trovärdighet i ditt argument om ökat däckslitage och ökat vägslitage om du skriver om det i nästa artikel som handlar om en blodsbatteribil.

.

#36
2018-12-11 07:32

Den dagen jag ser ett behov av fwd så skall jag köpa en. Men ännu har den dagen inte inträffat och det är 44 år sedan jag tog körkort.

#37
2018-12-11 08:35

Som tidigare sagts, val av drivning är upp till var och en. Och att säga att inget händer med utsläppen är väl ändå en sanning med ganska grov modifikation:
https://quickshot.static.svt.se/kloss-published-pages/co2-utslapp-tio-ar/

Om man går till "Land för Land" längre ner på sidan och tittar på data för de olika länderna så är Sverige nästan redan bäst i klassen bland de rika länderna, om man ser på utsläpp per capita och per BNP. Det är bara Schweiz som är bättre och det beror inte på att alla i Schweiz kör omkring i Skoda Octavia 1.0 TSI.

Dessutom så har CO2 utsläppen från fordonstrafiken i Sverige faktiskt minskat:

https://www.naturvardsverket.se/Sa-mar-miljon/Statistik-A-O/Avpublicerat...

Från år 2000 till 2016 minskade utsläppen med 18 procent, medan antalet bilar ökade med 22 procent. Så att komma och påstå att bilarna inte blir snålare och inget händer är lite märkligt kan jag tycka. Dessutom har fordonen, samtidigt som utsläppen minskar, i snitt blivit tyngre (se kapitel 4.4):

https://www.trafa.se/globalassets/rapporter/2018/rapport-2018_13-fordon-...

#38
2018-12-11 10:03

@ Skodaägare

Lägg till utsläppen från tillverkning av enorma blodsbatterier och allt tyngre bilar (även stål, aluminium, kolfiber med mera förbrukar enorma mängder koldioxid vid tillverkning) så blir bilden en annan. Det enda vi åstadkommer genom att tillverka mindre och mindre själva är att vi flyttar utsläppen någon annanstans. Nollsummespel.

.

#39
2018-12-11 11:48

Klarsynt
Vad är ett blodsbatteri du ständigt tjatar om så att man blir fullständigt less.
En blodbank har jag hört talas om
Men ett batteri du kan ladda med blod är väl ändå ganska meningslöst att försöka driva en bil med. Och framförallt vad har det med ökad begagnadförsäljning av 4wd bilar

#40
2018-12-11 11:56

Raphael, du har en poäng som de flesta missat. Varför köps nya SUV numera med 2WD?. Kunde inte sagt det bättre själv. Det är en osund och ologiskt förhållningssätt till fyrhjulsdrift. Själv tycker jag fyrhjulsdrift är fantastiskt, men behöver jag det... Nää, faktiskt inte så länge jag bor där jag bor och kör på vanliga svenska vägnätet så klarar jag mig utmärkt utan fyrhjulsdrift.

#41
2018-12-11 12:10

Vargen
Flera av dom modeller Raphael listade upp, Qashquai, ASX, kan inte fås med 4wd annat än i kombination med dieselmotor. ASX säljs inte längre med dieselmotor i Sverige. Samtidigt med att du även måste välja en hög utrustningsnivå för att få detta val så blir det de dyraste utförande som kan fås med denna kombo. Så många väljer sin höga bil för att den är kompakt och att man sitter högt med fin överblick över trafiken

#42
2018-12-11 12:13

Det finns ju individpsykologiskt skapat behov och faktiskt behov. Jag skulle vilja påstå att i dem flesta fall är det ett skapat behov.

#43
2018-12-11 12:21

Guran, du vet redan vad jag tycker om SUV modet, helt onödigt som ökar energiförbrukningen på bilen. Att dessutom lägga på fyrhjulsdrift är dubbelfel. Nu ville alla biltillverkare behålla SUV modet, för de tjänar ohemult mycket på att bygga en mellanstor SUV som lastar som en mindre vanlig bil, och drar som en stor bil. Då blev det naturligt att endast utrusta bilen med fyrhjulsdrift om den har diesel motor, låta den ha bensinmotor... men faktum kvarstår, du står där med ett ineffektivt fordon med högre utsläpp. Nu om någonsin, borde vi verkligen fokusera på att göra bilarna snålare, då efterfrågar alla om ett fordon som drar mer!? Ibland får jag nypa mig själv i armen, har vi verkligen inte bättre förnuft? Varför SUV nu???

#44
2018-12-11 12:32

Vargen, du undrar varför
Därför att kunderna, dvs de som styr efterfrågan, föredrar en högbygd crossover bil. Är väl snarar de som ökar än +2t ”äkta” suvar. Sedan om man kör innanför lagstadgad hastighet hör i Sverige så är förbrukningen inte nått nämnvärt högre.
Men visst tar du en större 4wd SUV med bensinmotor så blir ju förbrukningen därefter och närmar sig 1l/mil. Min son har en Tucson 4wd med bensinmotor, den drar dryg 0,8l/mil ca 2 dl mer än min likaledes 4-hjulsdrivna GLC.
Det mest idiotiska som skett nu är medias svartmålning av diesel. Det enda bränsle som till 100% kan ersättas med ikke fossilt drivmedel. Snacka om hål i huvudet. En suv som körs på HVO100 lär vara väldigt mycket bättre änden snålaste Skodan med 1,0tsi motor.

#45
2018-12-11 12:52

"Det mest idiotiska som skett nu är medias svartmålning av diesel. Det enda bränsle som till 100% kan ersättas med ikke fossilt drivmedel. Snacka om hål i huvudet. En suv som körs på HVO100 lär vara väldigt mycket bättre änden snålaste Skodan med 1,0tsi motor."

+10. HVO 100 sägs minska koldioxidutsläppen med upp till 90 procent. Och det går att köra på idag, utan att man behöver vänta på utbyggnad av laddinfrastruktur med mera. Så att folk nu börjar köpa bensinbilar istället för diesel är så tokigt det bara kan bli. Hoppas nu bara att fler tillverkare än PSA och Nissan får tummen ur och godkänner bilarna för HVO 100.

#46
2018-12-11 13:45

Jag ville egentligen ha en 4wd suv men jag hade inte råd så jag tycker 4wd och suv är heeelt onödigt!

#47
2018-12-11 14:00

Som någon tidigare nämde är det över en miljon människor i Sverige som ägnar sig åt en hästsport av någon typ. Och då brukar det ingå att förflytta hästar även vintertid. Därav är behovet av fyrhjulsdrivna bilar som får dra över 2000kg stort, och dessa bilar används som arbetsfordon i många fall och inte statussymboler.

#48
2018-12-11 14:06

Visst ska man få välja vad man vill. Tex nya Toyota Rav4 hybrid pratade med försäljaren om den i 2wd och 4wd utförande vilken som var bäst att välja. Är själv inne på 4wd mest för att den får dra mer på dragkroken 1650kg i 4wd utförande mot 800kg i 2wd utförande. Skiljer 20000kr i pris, men vad skiljer i andrahandsvärde? Klart bättre på 4wd gissar jag, en 2wd kommer inte att vara lika eftertraktad om jag gissar rätt. Vad tror ni?

#49
2018-12-11 14:11

Mso 1000.

Folksams studie har inget med säkerhet att göra utan återger andra saker, såsom riskbeteenden. Dessa senare påverkas av mängder av saker, såsom fyrhjulsdrift, dubbade vinterdäck eller trafikutformning.

Så det går fint att åka fyrhjulsdrift på precis samma sätt som att det går bra att använda dubbade vinterdäck eller ha en motorstadion bil. Omdömet är det som avgör.

MVH AL

#50
2018-12-11 14:39

Jag håller nog med AXA om att det för många är ett skapat behov.

När man pratar plogvallar, sista 30 åren har jag tagit lite extra fart och aldrig fastnat med 2wd.
Har nog sett minst lika många 4wd som inte tagit fart och sitter fast med ETT spinnande fram och bakhjul.

Och jag undrar vilka som kör på hvo som är en krona dyrare eller två kronor dyrare än bensinen.
Det brukar vara börsen som talar om man inte är miljöpartist.

#51
2018-12-11 14:37

Shogun. Det råder nog ingen tvivel om att 4wd för toyotas del har betydligt bättre andrahandsvärde och bättre köp.
2wd med 7-800 kg dragvikt på kulan är ju totalt värdelöst för många.
Och jag kan föreställa mig vilken mardröms upplevelse med 800kg på kulan och en cvt låda.
Motorn kommer ju att gå i falsett toner hela tiden inbillar jag mig.

#52
2018-12-11 14:41

Mso. Du börjar jiddra om rejält förhöja reparationskostnader för en fyrhjulsdriven bil. Själv väljer du samtidigt en bensinvärmare till din bil.

Jag kan lugnt säga, utan några statistiskt signifikanta bevis, att det är en betydligt mer riskfylld produkt, med förhöjda reparationskostnader, än vad fyrhjulsdrift är, så du kan gott upphöra med att kasta sten i glashus.

#53
2018-12-11 15:02

AL. Det är alltid omdömet som avgör hur säkert en bil framförs.
Det är odiskutabelt.

Men det ligger något i att en 4wd bil maskerar halk känslan på många olika sätt och inte minst i korsningar och därför är det vanligare med 4wd bilar som ligger i diket pga dom märkte inte att det var halkigt eller var det övertro.

Efter dom få 4wd bilar jag kört på vintern så är det min övertygelse att det är så.
Och fjällmäniska som jag är så vet jag att 4wd ägare skottar lika ofta som 2wd ägare pga övertron på 4wd och sin egna bils förmåga.

#54
2018-12-11 15:01

Ivarsson. 100% fler rörliga transmitions delar på en 4wd mot en 2wd och artickeln handlar om bilar med 10-15 år på nacken.

Vad tror du skälv, sunt förnuft och sanolikhet.

Jag vet det retar många, men många får dyra överraskningar och det är inte så konstigt att risken blir lite högre för strul och kostnad.

Samma med bränslevärmare som du nämner men där kan man påverka en hel del för att få bättre förutsättningar och mindre risk för strul.

Allt är ett eget val och det är väl bra med diskution och bra att veta och att inte bara gå på bilförsäljarnas mördande reklam och påtryckningar om att alla behöver 4wd.
För det är Pricis vad dom flästa säger i bilhallen och det av en anledning jag inte nämner här.
Men visst är 4wd bra om man behöver det.

#55
2018-12-11 15:22

Tillägg till tidigare inlägg. Annars skulle jag klara mig med en 2wd bil. Men just för andrahandsvärde skull väljer jag en 4wd och att den får dra mer på dragkroken tror jag många kommer att välja 4wd versionen. Hade 2wd versionen haft en högre dragit så hade läget varit ett annat, jag är främst ute efter en högre sittposition och ett lättare i och ursteg till bilen. Man tröttnar på att sitta nere på backen när man blir äldre.....

#56
2018-12-11 15:31

Det är lite som med folk som köper en fullmaxad dator med fet skärm och använder den för att betala räkningar en gång i månaden. Man hittar på anledningar och behov som långt ifrån uppfylls.
Visst, det är ett fritt val...men inte särskilt genomtänkt...

#57
2018-12-11 16:26

Shogun - i just det bilval du står inför så skulle jag nog också valt 4WD-versionen av de orsaker som redan nämnts. För en SUV i den storleken som bara får dra 800 kg - njaa....

#58
2018-12-11 16:33

Det är väl så att 4wd är överlägset med hästvagn och brantaste oplogade stugvägen etc etc.

Vad många glömmer eller handlaren slätar över är att dagens moderna (antispinn) ASR/TCS och allt vad det heter fungerar otroligt bra mot för 5-10 år sedan.
Alla elektroniska system optimeras kontrrnuerligt.
Citroën har tillockmed ett variabelt valbart system för snö.

Vad det gäller handlaren har han såklart högre vinstmarginal på en 4wd så det är ju indirekt hans lön som ökar om man väljer det alternativet så man förstår deras resonemang.

Men tur valet är fritt. :)

#59
2018-12-11 19:26

Ja mso 1000, det är exakt dessa system du måste stänga av för att komma upp för den branta backen så det du säger stämmer inte. Snarare har systemen gjort bilarna sämre vad gäller ta sig upp för branta backar, i kombination med för breda däck som försämrar greppet.

#60
2018-12-11 20:03

Anders_O, du vet väl att rätt många hästägare har "lastbilar" för att transportera dem!? En granne längre ned på gatan har nämligen en Volvo lastbil (hästbil). Hästar väger rätt mycket, kör man mer än en åt gången så räcker oftast inte en bra dragbil till och dessutom måste man ha extra behörighet på körkortet. Att köra med hästsläp är mest en kompromiss.

#61
2018-12-11 20:11

Känsligt ämne det här.
Jag har aldrig känt något behov av awd trots daglig pendling på några mil dålig landsväg i både snöstorm och blankis.

#62
2018-12-11 20:37

skidoo1238@
Jag har aldrig känt något behov av daglig pendling på några mil dålig landsväg i både snöstorm och blankis.
Vi väljer olika.

#63
2018-12-11 20:41

Av alla hästägare jag känner Styggavargen, och det är väldigt många så är det endast en som har lastbil och det är jag, jag har faktiskt ganska många lastbilar men inte en enda som jag transporterar hästar i, inte levande hästar varje fall.

#64
2018-12-11 20:45

Hästar gör sig bäst på vitt bröd.

#65
2018-12-11 22:09

Styrbjörn det finns många anledningar att välja 4wd.
Tungt släp och framhjulsdrift och brant uppför på vinter är riktigt dålig kombo.
Jag har dock inga problem med en kåpvagn med två snöskotrar på upp till fjällen med 2wd utan när det är extremsnöigt blinkar esp lampan emellanåt och det diffbromsas automatiskt men fram kommer man alltid.

#66
2018-12-12 00:49

Haha, roligt att läsa alla möjliga argument för fyrhjulsdriven bil. Men jag har svaret, ni alla som sitter här och käbbla fram och tillbaka angående behovet har säkert klarat er utan fyrhjulsdrift under minst 10-20 år, ty förr fanns väldigt få fyrhjulsdrivna bilar. Inte ens då funderade man på det, man var nöjd och belåten med sin tvåhjulsdrivna bil. Den tog oss överallt, utan större problem. Man måste skilja på ett upplevt behov och det verkliga behovet som först uppstår när du sitter fast. Kan någon här räkna upp de gånger de fastnar varje vinter? Jag har fastnat en gång för 20 år sedan, som ung och dum körde jag in med bilen i en lös snö hög på parkeringen, snön packades och bilen satt fast.

#67
2018-12-12 00:50

Haha, roligt att läsa alla möjliga argument för fyrhjulsdriven bil. Men jag har svaret, ni alla som sitter här och käbbla fram och tillbaka angående behovet har säkert klarat er utan fyrhjulsdrift under minst 10-20 år, ty förr fanns väldigt få fyrhjulsdrivna bilar. Inte ens då funderade man på det, man var nöjd och belåten med sin tvåhjulsdrivna bil. Den tog oss överallt, utan större problem. Man måste skilja på ett upplevt behov och det verkliga behovet som först uppstår när du sitter fast. Kan någon här räkna upp de gånger de fastnar varje vinter? Jag har fastnat en gång för 20 år sedan, som ung och dum körde jag in med bilen i en lös snö hög på parkeringen, snön packades och bilen satt fast.

#68
2018-12-12 00:50

Haha, roligt att läsa alla möjliga argument för fyrhjulsdriven bil. Men jag har svaret, ni alla som sitter här och käbbla fram och tillbaka angående behovet har säkert klarat er utan fyrhjulsdrift under minst 10-20 år, ty förr fanns väldigt få fyrhjulsdrivna bilar. Inte ens då funderade man på det, man var nöjd och belåten med sin tvåhjulsdrivna bil. Den tog oss överallt, utan större problem. Man måste skilja på ett upplevt behov och det verkliga behovet som först uppstår när du sitter fast. Kan någon här räkna upp de gånger de fastnar varje vinter? Jag har fastnat en gång för 20 år sedan, som ung och dum körde jag in med bilen i en lös snö hög på parkeringen, snön packades och bilen satt fast.

#69
2018-12-12 00:56

Varför har man ett särskilt stort behov av fyrhjulsdrift i Stockholm och Göteborg?

#70
2018-12-12 02:11

Min personliga tolkning av varför fyrhjulsdrift går hem i storstäderna är att man tjänar mer på fyrhjulsdrift ju hetsigare trafiktempot är.
Det är onekligen rätt trevligt när det driver i båda ändar när man ska in i en rondell eller ut i en korsning med små marginaler på hala vägar.
Bilen känns helt enkelt tryggare och behagligare att framföra med det extra väggrepp fyrhjulsdriften ger.
Att fyrhjulsdrivna bilar klara större snödjup är nog inte lika vanligt köpargument i städerna och något man har nytta av mycket mer sällan än att bilen kommer iväg snabbt.

Det är väl lite samma sak som med AC som inte alls är nödvändigt utan bara drar en massa extra bränsle och genererar utsläpp. Det är bara bara några få dagar per år man faktiskt lider ordentligt om man inte har AC och då måste man kanske inte ut och köra, eller?
Men komforten av att ha lagom temperatur i bilen gör körningen behagligare, vilket gör att i stort sett alla bilar idag är utrustade med denna bränsleslukande tingest.

#71
2018-12-12 07:27

Om man bortsetter från miljö och reperations kostnader så är 4wd fördelaktigt i många olika lägen.

Igår hade jag fått ringa bärgare om jag inte haft det. En skogsväg jag brukar köra på består av gräs alltså en riktig skogsstig!
Med allt regn som varit så brukar jag inte köra så långt in utan har alltid i 10 år klarat mig med 2wd.... Nu satt jag fast. En tunn skorpa på morgonen isamband med nedfallet träd hade samlat massa vatten jag inte såg först.... SMACK!
Hörde sedan hur 4wd tuggade och jobbade. Jag gasade svängde, bakåt framåt och kom loss tillslut. Utan 4wd så hade det varit kört.

Samt att jag med 4wd kan köra in på vägar jag kanske inte hade försökt med en 2wd.

Detta är ett exempel på vad som gör det bra.

Sesan är ju samhället som det är idag ett Konsumtions samhälle. Köp det som är modernt utan att tänka efter, köp det du har råd med även om du inte behöver det.
Bilar, TV, mobil osv osv.
Vi köper mycket efter vad vi vill och vad vi har råd med inte vad vi behöver.

#72
2018-12-12 09:28

Vem "behöver" egentligen äta oxfilé när det går lika bra med fläsk. Vem behöver en ny TV när den gamla fortfarande fungerar och vem har nytta av att proppas full av flagellantrörelsens enögda dogmer och återkommande trollande här i trådarna?

Människan har levt och utvecklats i tusentals år både utan bilar, mobiltelefoner, datorer och industrier. Med människan kommer också en rad ytterligheter, som man känner igen då de sprider enögd och vidskeplig propaganda. Den faktorn är konstant och är egentligen det enda som inte utvecklats utan tvärtom lever den kvar och frodas nu i takt med den tekniska utvecklingens möjligheter. Samma med behovet av att medvetet förstöra för andra genom att provocera. Det är en konstant mänsklig egenskap oavsett levnadsålder.

Alltså behöver vi ingen Skoda. Vi behöver ingen dator och vi behöver inte äta oxfilé. Vi gör det för att det är trevligt och ger oss något i marginellt utbyte. Så kommer det även vara i framtiden, precis som att olika rörelser alltid kommer utnyttja svagsinta och lättduperade individer till att springa deras ärenden.

MVH AL

#73
2018-12-12 09:35

Mso 1000.

Folksams underlag ger inget stöd för " att en 4wd bil maskerar halk känslan på många olika sätt och inte minst i korsningar och därför är det vanligare med 4wd bilar som ligger i diket pga dom märkte inte att det var halkigt eller var det övertro" (#53).

Det är nämligen inte vad man har undersökt.

En mer rimlig tes är att förarna till motorstarka och tekniktunga bilar har en större benägenhet att öka riskerna i sin körning. Det styrks om inte annat av annan data.

Angående riskkompensation som helhet är det en omständighet som jag tror på. Men teorin är ifrågasatt - och resultaten är spridda. Så den är inte helt okontroversiell.

MVH AL

#74
2018-12-12 10:20

A.L #73: På första sidan i Folksams rapport "Ökar fyrhjuldrift din säkerhet - myt eller sanning?" står det tydligt "Motorstarka versioner har exkluderats för att kunna isolera effekten av fyrhjuldrift."
För övrigt avslutas rapporten med "...med fyrhjulsdrift ökar olyckorna med 20-30%..." samt "...fyrhjulsdriva bilar hade 10% högre kollisionshastighet än samma modeller utan."

#75
2018-12-12 10:44

Nu är ju inte fyrhjulsdrift bilkörningens oxfilé utan mer av flintastek. Det ger inte en delikatare upplevelse utan tar snarare bort känslan av att få sinnena berörda i finstämda harmonier. Mättnadskänslan finns där, men det allra yttersta av njutning går förlorat.

#76
2018-12-12 10:44

Mr Wheeler: Ja de extrema versionerna är exkluderade. Men det säger inget om förarnas riskbenägenhet och anledningen till att "fyrhjulsdriva bilar hade 10% högre kollisionshastighet än samma modeller utan" (#74). Orsakssamband är som bekant inte vad man har undersökt.

Det man skall komma ihåg är att olyckor är en konsekvens av så många olika samverkande och korsvisa mekanismer att man inte kan dra sådana slutsatser som media gör med hjälp av en generell datakörning. Statistiskt sett finns där tvärtom så många fallgropar att parallella förklaringar är minst lika sannolika. D.v.s tesen faller.

MVH AL

MVH AL

#77
2018-12-12 10:46

Ha ha Mäkinen, Det respekterar jag att du tycker. Själv upplever jag drivning på alla fyra hjulen som en komfortdetalj som smakar minst lika gott som sköna stolar, automatlåda och AC.

MVH AL

#78
2018-12-12 12:26

AL
Man har helt rätt till att skapa sina egna behov. Men då ska man räkna med att man inte alltid får medhåll och kan betraktas som verklighetsfrånvänd.
Vad gäller matintag så finns det ett faktiskt men även ett skapat behov. Man måste äta men inte nödvändigtvis oxfilé.

Men det är ju som med folk som köper båt för att ha den på land och det kan vara bra att ha...

#79
2018-12-12 12:44

"Vem "behöver" egentligen äta oxfilé när det går lika bra med fläsk. Vem behöver en ny TV när den gamla fortfarande fungerar och vem har nytta av att proppas full av flagellantrörelsens enögda dogmer och återkommande trollande här i trådarna?"

Senast häromdagen så hade ju SVT intervjuat en massa människor och frågat vad de ska göra för att "förbättra klimatet". Förstår ärligt talat inte vad syftet är? Än mindre hur en skolstrejkande 15-åring kan göra någon skillnad. Återigen, Sverige står för 0,1 procent av världens CO2 utsläpp. Visst vore det bra om vi fick ner det till 0.0, men vad hjälper det när vi har ett stort land i väster som ensamt står för 15.2 procent av världens utsläpp och dessutom släpper ut 15.6 ton per capita. Jag föreslår att Greta Thunberg tar sin strejk till Vita Huset istället och se om hon kan få Donald Trump på banan. Och SVT kanske kan intervjua några amerikaner och fråga vad de kan göra för klimatet.

#80
2018-12-12 12:55

Axa: Antalet preferenser och värderingar samt kombinationen av desamma går mot oändligheten. Det är därför som vissa vill äta oxfile, andra lax och någon tredje vanlig falukorv. En del äter sedan inte alls och en annan del väljer bort kött av både religiösa, dogmatiska som personliga skäl.

Samma sak ser vi hos bilarna. Några vill ha bakhjulsdrift, andra vill att det driver på framaxeln. Ytterligare en annan del väljer fyrhjulsdrift. Några vill ha vita bilar, andra svarta, en tredje röda. Somliga vill sedan blanda färger, och ha möjlighet att växla själva, medan andra vill åka med automatik. Några vill kunna kombinera. Vad man väljer är upp till var och en och speglar det behov och den nyttokvot som man själv sätter upp i samband med inköpet av bilen, maten, klädesplagget eller något annat som man vill lägga sina pengar på.

Att några sedan inte tycker att fyrhjulsdrift är deras melodi är inte konstigare än att vissa ogillar röda bilar. Skillnaden ligger i att de som inte tycker om röda bilar inte sitter och talar om för ägarna av röda fordon att deras färgval är onödigt.

Bristande förståelse och respekt för andra människors val är ofta en grogrund till konflikt. Det ser vi varje dag, både i tidningarna som på vägarna. Personligen tycker jag det är beklagligt då jag är av uppfattningen att grogrunden för sådana fördömande resonemang bottnar i kombinationen av okunskap, empatistörning, låg intelligens och en självcentrerad personlighetsuppfattning.

Låt folk åka fyrhjulsdrivet om de önskar, låt folk äta vad de vill, använda vilka kläder de känner för och välja färg på bilen själva. Varför är det så svårt för vissa att tillåta valfrihet?

MVH AL

#81
2018-12-12 13:01

Man får diskutera som man vill men som begbilsköpare bör man vara medveten om det faktum att med dubbelt fler rörliga transmitionsdelar på en awd/4wd ökar sanolikheten för kostsamt verkstadsbesök på en 10-15 år gammal bil.

Och den som har två bilar i familjen och växelkör 2wd och awd och är ärlig kan nog skriva under på att awd kan maskera halka som man tidigare inser med 2wd.

Det går inte att förneka ovanstående och jag har aldrig förnekat vissa fördelar med awd.

Och klartsomtusan att man väljer som man vill.

#82
2018-12-12 13:31

Bra mso 1000 att vi är överens om att varje person själv skall välja. Då har jag inget att invända mot att man som enskild skribent eller bilägare tycker att det egna valet är det bästa för en själv.

Angående driftskostnaden för AWD beror det på vilken typ av lösning som vi tittar på. En del konstruktioner har svaga delar som behöver åtgärdas med växande miltal, precis som att en fram- eller bakhjulsdriven bil också får problem före eller senare. Andra lösningar för fyrhjulsdrift håller däremot (oftast) bilens livslängd ut.

MVH AL

#83
2018-12-12 15:13

AL
Du behöver göra skillnad mellan val och behov.
Bara för att man väljer en viss bilmodell, eller typ av mat, betyder inte att det finns ett faktiskt behov. Behovet är oftast ett av individen skapat behov. Att göra valet att agera sedan på behovet är något annat.

Att folk köper tex SUV med AWD är ett val. Men det har inget att göra med faktiskt behov.
Och vidare är det skillnad mellan val utifrån form (röd bil) och funktion (awd).

#84
2018-12-12 15:47

Axa: Behovet av att äta sig mätt eller transportera sig är vad producenterna försöker tillgodose. Konsumenterna väljer sedan vilken lösning som passar deras behov bäst i sin egen beslutsprocess.

En del tycker då att viss mat mättar dem bäst och en del anser att en fyrhjulsdriven röd SUV tillgodoser deras transportbehov på bästa sätt. En annan del av samma sak rör hur vi väljer att förflytta oss - antingen med bil, buss, tåg, cykel eller promenad (eller så stannar man hemma med en kopp te). Vad man väljer hänger ihop med hur man värderar (marginal)nyttan med transporten ifråga.

I vilken grad folk värderar nyttan respektive onyttan hos de olika produkterna eller transporterna varierar. Det måste bestämmas individuellt för att vara användbart. Som ett övertydligt exempel kan en och samma vattenflaska besitta ett enormt stort prisspann beroende på hur konsumenten uppfattar varan ifråga - samt vilken nytta som vederbörande har av densamma. Motsvarande övertydliga exempel rör den fyrhjulsdrivna ambulansen som lyckas ta sig fram till den nödställde och förmår transportera den till sjukhuset i ilfart. I detta specifika fallet är fyrhjulsdriften förstås ovärderlig. I en del andra fall kan däremot fyrhjulsdriftens marginaleffekt vara av mindre betydelse. Och denna värdering är vad köparen väljer att göra själv i sin interna beslutskalkyl i samband med bilinköpet.

Även om det är svårt att acceptera för flagellantrörelsen så finns det ingen som har lyckats formulera någon enhetlig centraliserad produktion som täcker in samtliga behov och nyttor hos konsumenterna. Det har förvisso gjorts en hel del sådana försök (s.k planekonomi) men med magert resultat.

Därför måste varje individ själv fatta sitt beslut och flagellanterna får vara så vänliga att acceptera att folk utanför ankdammsextremismens avgränsade värld inte sätter någon större tilltro till vidskepliga dogmer. Folk värderar helt enkelt saker och ting på olika sätt.

MVH AL

#85
2018-12-12 18:27

Den där Folksam-rapporten har uppenbara brister:
- Dels så tar den inte hänsyn till att regioner längre vintersäsong tenderar att ha högre andel fyrhjulsdrivna bilar.
- Dels så tar den inte hänsyn till att familjer som har flera bilar tenderar att använda den fyrhjulsdrivna om det är riktigt skitväder.

Skillnaden kan alltså lika gärna förklaras i att fyrhjulsdrivna bilar i genomsnitt rullar fler mil på vintervägar än tvåhjulsdrivna och därmed har större sannolikhet att råka ut för en olycka vid vinterväglag.
Jag är väldigt förvånad att Folksam publicerade en rapport med så uppenbara vetenskapliga brister..

#86
2018-12-12 18:40

AL
Du missar lite. Jag försöker ge en psykologisk förklaring, du en ekonomisk. Jo jo, jag antar att i din drömvärld så går den dystre till en ekonom istället för till psykolog.

Utifrån ditt resonemang så funkar heller inte marknadsföring....

#87
2018-12-12 19:15

Anders O . Flera bilbärgare vittnar om att skillnaden är att awd bilarna ligger 5-10 meter längre ut i diket.
Eller har tagit sig längre in på skogsvägen innan han får hämta hjälp.
Det är faktiskt lite lustigt att så många olika bägare hävdar samma sak.

Efter 10-20 år med 2wd inser man kanske begränsningarna före man sitter i skiten och promenerar kanske sista Femhundra metrarna på lilla vägen.

#88
2018-12-12 21:02

Axa. Nej jag missar inte den psykologiska aspekten. Den ingår i köparens egen kalkyl.

Det råder heller ingen motsättning mellan marknadsföring och mitt resonemang. Snarare är det ett rakt motsatt förhållande som råder. Marknadsaktiviteter och försäljning utan behovsanalys (centralt) är dömda att misslyckas. Marknadsföring förbättrar alltså matchningen mellan utbudet och efterfrågan och kan på så vis motiveras även i ekononiska termer (dock är det inte helt självklart)

MVH AL

#89
2018-12-12 21:24

AL
Nej. Människans psykologi är inte alltid rationell. Syftet med marknadsföring är att addressera till det ickerationella. Det finns en anledning till att marknadsföringspsykologiska knep fungerar och folk köper saker som dem inte behöver.

Det finns massor exempel. Ta tex årets julklapp för några år sedan, spikmattan. Hur många ligger inte på tippen eller i något förråd? Förklaringen är att dessa konsumenter gjorde icke rationella val baserade på skapade behov utifrån effekter av marknadsföring...

#90
2018-12-13 03:00

Axa #89: Helt riktigt! Att använda ordet konsumtion och rationellt i samma mening ska man vara väldigt försiktig med.

#91
2018-12-13 09:53

Axa: Nja, syftet med marknadsföring är att informera marknaden om produktens och tjänstens existens och styrkor. Man brukar kalla det för den informativa delen av marknadsföringen. Med bättre information och kännedom om marknadens olika alternativ minskas informationsasymmetrierna och matchningen mellan utbud och efterfrågan ökar. På så vis kan man motivera marknadsföringen. Området är dock brett och modellerna som används kan handla om allt från produkt- och lönsamhetsanalys (exempelvis bostonmatrisen) till att identifiera styrkor och svagheter i både verksamhet, grupper eller på produktnivå (s.k swat och PLC).

Sedan har du dock rätt i att det också finns en livsstilsorienderad marknadsföring och där är man inte lika överens om nyttorna som man är i fallet ovan. Skälen är flera.

Så behövs då marknadsföring? Ja både och. Det kan motiveras för den enskilda producenten och också utifrån ett samhällsekonomiskt perspektiv. Men för ekonomin som helhet innebär det en transaktionskostnad som - i den bästa av världar - skulle kunna plockas bort. Men som altid finns det inte någon alternativ metod för det - givet att man inte ägnar sig åt Axa:s älskade femårsplaner;-). Därför lär vi även fortsättningsvis behöva stå ut med eländet...

Så marknadsföringen är ingen invändning mot att behovet är centralt inom all produktion eller för den delen aktiv försäljning. Den säljare eller bolag som försöker sig på att sälja en vara eller tjänst utan behovsanalys kommer som sagt inte sälja en skruv, det är dömt att misslyckas.

MVH AL

#92
2018-12-13 10:38

Alla säljare vet att det svåra är att få en ny kund. Har man väl fått någon på kroken är det lättare att sälja mer till denne än att hitta nästa kund. Alltså skapar man en önskan hos kunden om ytterligare produkter eller funktioner. Det egentliga behovet är inte det som ger säljaren julbonus.

#93
2018-12-13 11:07

L.Mäkinen: Ja det är sant. Nykundsbearbetning är ungefär tre gånger så dyrt som att fortsätta med en befintlig kund. Å andra sidan kommer den verksamhet som bara fortsätter med sina befintliga kunder att före eller senare försvinna helt.

Behovet är alltså tillgodosett, men det är inte optimerat. Det är ju ofta vad KAM-säljare försöker få till och då är också behovsanalysen åter central.

MVH AL

#94
2018-12-13 10:57

AL
Om du är uppmärksam så har jag ingen kritik till marknadsföring generellt. Jag försöker påvisa att marknadsföring används för att skapa ett behov hos konsumenten.
Man kan väl säga att det finns två delar i marknadsföring. Den ena delen handlar om ekonomi, den andra om konsumentpsykologi.
Det jag försöker addressera är just det psykologiska målet med marknadsföring. Det är ju inte utan anledning att marknadsföring särskiljer sig åt beroende på produkt och målgrupp.

#95
2018-12-13 11:58

Axa: Marknadsföring har egentligen ingen egen teoribildning utan är praktiskt till sin karaktär. På svensk akademisk nivå (här ligger det inom ramen för universitetsstatus och ingår som en del i företagsekonomin) brukar man låna teorier från både beteendevetenskap, psykologi, mikroekonomi, sociologi och (i någon mån) statsvetenskap. Dessutom finns det inslag av tillämpad matematik och ingenjörmetodik i begreppet - särskilt i fallet produktutveckling.

Så nja, marknadsföring tillhör egentligen ingen specifik disciplin. Det är tvärtom tvärvetenskapligt. Däremot har det ju kommit att analyseras inom många andra olika delar av vetenskaperna, däribland ekonomin. Det är den analysen som jag åberopar.

Man kan inte skapa behov från ingenting, det är en av många substanslösa flagellantklyschor. Att skapa behov skulle helt enkelt bli på tok för kostsamt och med ett tvetydigt utfall. De få aktörer som försökt sig på den typen av lösningar har helt enkelt gått i graven (Saab är väl det exempel som ligger närmast i fallet fordonsbranschen). Vad man kan göra är att fånga upp olika typer av en efterfråga och möta den på bästa sätt i kommunikationen. Och just detta senare är vad marknadsföringen handlar om. Vi stöter på det dagligen och inte minst inom bilindustrin.

Så du har en poäng ifråga om den psykologiska biten. Det är en av många delar av marknadsföring då ett behov också har psykologiska och beteendevetenskapliga inslag. Men att en stor aktör skulle våga pumpa in miljarder kronor i en produkt som man inte kan kalkylera fram en avsättning för - det är en utopi och ligger långt ifrån modern produktutvecklingsmetodik. Det är i stort sett bara en enda del av samhället som har lyckats med något så vanvettigt och konkursfärdigt och det är flagellanterna själva (i fallet koldioxidbeskattning). Men då är det en ideologisk fråga och inte en ingenjörsmetodisk.

MVH AL

#96
2018-12-13 12:36

AL
Jo, visst är det svårt att skapa nya behov.
Men uppenbarligen fungerar de psykologiska aspekterna av marknadsföring i att vidmakthålla behov och föreställda behov. Egentligen inom vilket produktområde som helst. Eller hur vill du förklara de som har ett ”behov” av att byta mobil varje år?

#97
2018-12-13 12:59

Mobilerna är ju ett ganska bra exempel Axa. Om du minns de första versionerna som (förutom att de var betydligt dyrare än dagens) var stora som tegelstenar, saknade täckning och hade mager batteritid så tillgodosåg dessa ändå ett behov av att telefonera. Det gick ju bra ända tills att producenterna kom på att man kunde täcka in nya och fler behov via mobilen. Allt från textmeddelanden, kamera, epost, kalendern, dokument till internettjänster (som ju är enormt många) och numera övervakning av huslarmet och hemmatemperatur samt låsa och öppna dörrar och fönster osv. Ja det går även att nytta mobilen till att starta bilen - dess värmare - eller övervaka densamma.

Så jämför man en tjugo år gammal mobiltelefon med en ny ser man att den nya täcker ett bredare spektra av olika behov och på så vis kan man motivera dess försäljning.

Att däremot presentera en ny produkt som inte har fler funktioner eller ger någon annan påvisbar ny nytta är mer eller mindre omöjligt. Då går man i konkurs.

Om det sedan är önskvärt med utveckling och om vi verkligen behöver dessa nya prylar och funktioner eller inte är en värdering som var och en får avgöra. Det kan aldrig bestämmas centralt.

MVH AL

#98
2018-12-13 13:45

Man kanske skulle kunna säga att fyrhjulsdrift alltid uppfyller ett behov, men det är inte säkert att det behovet är framkomlighet. För egen del är behovet att köra en bil med bakhjulsdriftsorienterad drivlina och viktfördelning, men slippa få problem i hala uppförsbackar o dyl. Så länge man håller sig på allmän väg så tar man sig fram med 2WD, både fram och bak i de flesta fall, men körkänslan i en fyrhjulsdriven bil jämfört med en bakhjulsdriven dito är helt annorlunda. En RWD får ofta kämpa för att ta sig fram i snö. Drvihjulen spinner och ESP-lampan blinkar. Med med AWD så går det lekande lätt. Det är i huvudsak en komfortdetalj. Färden blir helt enkelt behagligare, liksom den blir behagligare med mulitlänkbakvagn istället för halvstel axel. Ingen kan väl påstå att en bil med påkostad bakvagn a.la BMW och Mercedes är körsäkrare än en bil med halvstel axel. Men komforten är vida överlägsen. Skarvar i vägbanan hanteras bättre, vibrationer från vägen dämpas bättre och det låter mindre från hjulupphängningen. Spårsäkerheten i kurvor blir också oftast bättre. En trevligare körupplevelse helt enkelt. Men visst klarar man sig med halvstel axel, liksom man klarar sig med 2WD. Fast det är klart, vill man ha billigast möjliga bilägande så bör man varken välja AWD eller multilänkaxel.

#99
2018-12-13 14:17

Jag håller med dig i stort, men dock inte att stora problem som alla hävdar gäller för en tvåhjulsdriven bil. Är det komfort att kunna gasa mycket snabbare med fyrhjulsdrift vid ett rödljus!? Jag är nog åt andra hållet, skulle nog utsätta mig själv och andra för större faror om jag hade fyrhjulsdrift, man kör fortare för att man märker inte av halkan på samma sätt (som ett exempel). Så länge jag klarar vintern på de vägar jag kör på, samt en vanlig resa till fjällen klarar jag mig utmärkt med tvåhjulsdriven bil. Upp till var och en att bestämma, med mitt råd blir att försöka klara sig utan fyrhjulsdrift..det mår både plånboken och miljön bättre av.

#100
2018-12-13 14:31

Styggavargen.

Som frågan jag ställde om nya Toyota RAV4 hybrid i 2wd och 4wd, där är jag inte övertygad om att 2wd är bättre för plånboken än 4wd om man jämför andrahandsvärdet på sikt. Det skiljer ca 20000kr i inköp och dragvikten på 2wd är 800kg och på 4wd är den 1650kg, vilken av dessa två får bäst andrahandsvärde? Enligt mig kommer det att bli 4wd versionen, när jag diskuterade med en Toyotaförsäljare som säger vad han tycker så håller han med. 4wd versionen kommer att få ett betydligt bättre andrahandsvärde på marknaden, 2wd kommer inte att sälja alls i jämförelse enligt honom. Så vid ett ev köp skulle jag utan tvekan i detta fall välja 4wd versionen när det skiljer så lite i pris i inköp. Men fick dålig respons på frågan förutom från Pi, som jag delar åsikt med. Istället handlar det som vanligt om marknadsföring, reklam, mobiltelefoner och annat mumbo jumbo snack......och allt annat än just bilar på denna hemsida....

#101
2018-12-13 14:35

Vargen, varför skulle miljön och plånboken må bättre, av att slira och slita ut vinterdäcken tidigare, med byte som följd?

Och anser du att det är farligt, att du kommer iväg fortare, så är jag beredd att hålla med om att du absolut inte ska ha fyrhjulsdrift.

#102
2018-12-13 15:20

Ivarsson. Man kommer inte iväg fortare än kön vid trafikljusen fast man har awd.

Jag tror det mer sitter i att folk är seg på växelspaken och fipplar med luren.
Jag är istortsätt alltid först genom korsningen även i halka därför att jag kör automat/dsg utan att däcken spinner med 2wd ;)

#103
2018-12-13 15:17

Det är ju positivt att vi nu tycks kunna enas om att valet av fyrhjulsdrift är upp till var och en. Det kan ingen annan välja åt mig eller någon annan.

Personligen åker jag helst med drivning på alla fyra hjulen. Om någon annan sedan gör en annan värdering utifrån deras resvanor, körstil- och miljö samt preferenser så respekterar jag det. Vi är ju alla olika.

MVH AL

#104
2018-12-13 15:20

mso 1000. Fyra hjul greppar alltid bättre än två. Accelerationen vid halka blir därför betydligt bättre med en fyrhjulsdriven än tvåhjulsdriven bil.

MVH AL

#105
2018-12-13 15:46

AL. Det är självklart och det är väl fysikens lag (tror jag) och odiskutabelt.
Och har man behovet av 4wd så är det också odiskutabelt men om det ökar säkerheten det är högst diskutabelt.

Däremot så smeker ju även awd åkarna sin gaspedal i korsningarna så det märks ju ingen direkt skillnad i stadstrafiken och speciellt då dom med största Xet på skuffen som har hatt eller keps på hatthyllan. :)

#106
2018-12-13 15:44

Det är ju det egna behovet som styr men jag tycker man skall vara ärlig med att en äldre 4wd så kan det uppkomma reparationskostnaderna som du inte får på en 2wd och att det trots allt är dyrare i driftskostnader och inköp.
Ta bara en olycklig punktering vilket kan medföra nya däck på hela bilen i värsta fall.

Det är lite kul att det på min arbetsplats finns riktigt många tidigare suv/awd förespråkare/ägare som nu kör både 2wd kombi och 2wd/laddhybrider.

Den mest nöjda säger hurfasn kunde man köra den där jäkla x3klumpen i flera år innan man kom till insikt.
Han bor i centrum och i eget garagekomple och kör nu den lilla bmw elbilen.
Det var också Han som fick lägga ut 4800:- på två nya däck till sin X3a efter en sesong.
Inte jättekul om man inte har bästa ekonomin.

#107
2018-12-13 16:25

AL
Du förstod inte poängen ifråga om exemplet med mobiltelefoner.
Vad är det som gör att man upplever ett behov av en ny pryl? En SUV? Eller 4wd?
Det är ett eget beslut men vad är det som påverkar beslutet? Jo, bland annat marknadsföring.

#108
2018-12-13 18:19

Axa: Och du förstod inte svaret. Behovet avgörs fortfarande på marginalen av den enskilda köparen. Vilka överväganden som denna gör varierar och beror på mängder av olika saker. Du vet - vi har ju begränsat med resurser och måste prioritera mellan olika konsumtionsval.

Och det där med att skapa behov och allehanda populistiska floskler som flagellantrörelsen håller på med - helt utan eftertanke. Har ni aldrig reflekterat över att om dessa påståenden ö.h.t hade någon form av grund, så skulle vi inte behöva ha någon penningpolitik ö.h.t. Vi skulle inte behöva ha några konjunkturella stimulansåtgärder eller produktutveckling heller. Och börskursen skulle vara konstant osv. All försäljning och konsumtion skulle istället bestämmas centralt och vips, femårsplanerna är en realitet;-) Per definition har ni helt plötsligt uppfunnit ett nytt revolutionerande ekonomiskt system där både skillnader och variation är ett minne blott. ;-)

Men nu fungerar det inte riktigt så. Behovet av SUV, fyrhjulsdrift eller mobiltelefoner är ingen konstant funktion som kan estimeras jämnt över hela populationen via skapade behov (oklart hur detta skapande går till rent praktiskt). En del behöver en SUV - andra inte. I vilken grad är upp till var och en. För marknadsföraren handlar det om att lyfta fram styrkan med att just köpa en SUV - och kommunicera ut detta till tänkt målgrupp och till de som överväger att göra ett sådant inköp just nu (istället för att köpa något annat).

Alltså: Tänk på den där vattenflaskan som jag skrev om tidigare. Den gör olika nytta beroende på vem som skall köpa den och i vilken miljö etc. Hur skall Axa skapa det konstanta behovet? Strypa vattentillgången?

Det är i alla fall en lockande tanke. Men ack så långt från verkligheten. Vi har inte obegränsat med konsumtionsutrymme vilket är en förutsättning för att tesen om "skapade behov" skall fungera.

MVH AL

#109
2018-12-13 18:21

AL
Fråga dig istället varför så många köper vatten på flaska när vi har vatten i kranen?Eller varför man köper man kolsyrat, och Ramlösa men inte Loka?

Du missar fortfarande poängen. Vilket märks när du börjar babbla om penningpolitik, flagellanter och annat.

Hur kommer det sig att Nike säljer bättre än Adidas?
Hur kommer det sig att folk köper Dacia? Eller varför är Golf fortfarande bästsäljare?

Individuellt köpbeteende är inte alltid rationellt och bygger ibland/ofta på ett föreställt behov.

#111
2018-12-14 09:37

Axa, vi andra förstår.. A.L ser allt i ekonomiska termer och allt i världen kan förklaras utifrån det synsättet enligt honom. Saken är nog att över tiden så ökar kundernas aptip på saker de egentligen inte alls behöver. Förr i tiden var man nöjd med det lilla, idag skall det skrytas med prylar och ting. Personligt tycker jag att jag själv växer lite extra som andra inte klarar av trots hjälpmedel. Klarar jag mig bra på vintern och den fyrhjulsdrivna bilen ligger i diket med en lättklädd förare utanför kliandes i huvudet myser jag. God Hjul!

#112
2018-12-14 11:01

Axa: Så det är varumärket du är ute efter snarare än marknadsföringen. Det är nämligen egentligen två skilda saker (om än att de hänger ihop i kommunikationen). Varumärken bygger på profilering - och har som uppgift att signalera vissa värden till marknaden. Dessa värden kan vara mer eller mindre konkreta och man är inte helt överens om dess samhällsekonomiska effekter. En del anser att varumärket signalerar ett mervärde som kan betraktas som positivt. Det hjälper konsumenten att få en viss garanti för att varan håller en viss kvalitet och minskar därigenom på osäkerheten i beslutsprocessen osv. En annan del av forskningen menar att varumärket snarare ökar barriärerna på marknaden och på så vis utgör ett etableringshinder för nya aktörer som vill ta sig in. Och visst ligger det en del i båda dessa angreppssätt. Det har dock inget med resonemanget om att individen själv måste avgöra om denna skall ha fyrhjulsdrift eller inte att göra. Ja om vi bortser från att en del fyrhjulsdrivna bilar ofta är framhjulsdrivna då:-).

Skälet till att jag "började babbla om penningpolitik" (#109) hänger ihop med att dina påståenden att marknadsförarna kan skapa behov hos konsumenten per definition skulle resultera i att vi kan ersätta penningpolitiken med marknadsföringsinsatser istället. Ja faktum är att hela produktutvecklingen skulle kunna göras om och revolutioneras. Behovet fångar man idag upp - ofta genom förstudier - och sedan definieras det i tekniska termer i själva produktutvecklingen. Axa vill tydligen vända på den steken, dock utan att beskriva hur det skall gå till;-).

Sedan är det intressant om Axa kan förklara vad "säljer bättre än" egentligen betyder?

MVH AL

#113
2018-12-14 10:55

Även Vargen är välkommen att förklara närmare vem som skall avgöra behovet bättre än köparen själv?

Men kanske jag skall dra ett exempel som är tillräckligt tydligt så även en flagellant kan förstå det;-).

Vi leker med tanken att person A imorgon blir diktator i hela EU. Person A anser att alla transporter i fortsättningen får ske med en biltyp, nämligen en Ford F150. All annan försäljning av bilar förbjuds och ersätts med denna modell varvid Vargen kommer tvingas nyttja en sådan (istället för sin Skoda) för att förflytta sig.

Menar Vargen verkligen allvar med att den typen av totalitär regim bättre förmår avgöra behovet av transporter än människorna själva? Om inte, varför argumenterar du då för den typen av styrning?

MVH AL

#114
2018-12-14 11:32

Vargen menar, varför kör jag en Skoda istället för en XC modell? Kan du förklara det för mig? Alla har olika behov och möjligheter, men jag skulle säkert klara mitt behov med en Golf istället. Dock måste du skilja på verkliga behovet och vad man vill ha, dvs saker som på en annan nivå tycker man behöver. Skulle man fråga Volvo ägare varför man kör just Volvo, så kommer nog 9/10 säga pga säkerhet, de gillar inte hög förbrukning och trång bil. XC60 var en modell som aldrig slog i början, men när snöboll rullade igång och alla blev rädda för SUV ändrades allt detta och folk köpte bilen av ren rädsla.

#115
2018-12-14 11:53

Ja att du kör en Skoda Vargen är din prioritering givet att du känner till dina egna resvanor bäst. Själv kör jag XC70 eftersom jag också känner till mina behov bäst. Någon annan kör och väljer sedan sin bil och utrustning eftersom dessa känner till sina behov bäst.

Det kan fortfarande ingen utomstående person avgöra på ett bättre sätt än den som köper bilen. Därför faller också det av Vargen förda resonemanget om vad som är nödvändigt och inte. Det är fortfarandeupp till var och en att bedöma.

Annars föreslår jag att alla skall åka omkring i Ford F150. Mindre bilar än så är bara "onödiga" och är inget man "behöver".

MVH AL

#116
2018-12-14 13:36

Axa, Styggavargen vi med sunt bondförnuft förstår exakt vad ni menar. Återigen har det blivit en totalt meningslös diskussion som inte leder någonvart.....

#117
2018-12-14 14:48

Även Shogun får gärna visa på hur någon annan än den enskilda bilköparen kan avgöra sitt specifika behov bäst. Det skall bli väldigt intressant att få ta del av en sådan redogörelse eftersom den revolutionerar både bilproduktion som all annan konsumtion av varor och tjänster. .

MVH AL

#118
2018-12-14 15:32

AL
Hur mycket du än försöker att få till det blir det inte mer rätt.

#119
2018-12-14 15:55

Axa: Du menar alltså att behovet bestäms bättre av dig eller någon annan än av den individuella köparen?

Är det så jag skall tolka dig?

Det är som sagt en milt uttryckt revolutionerande upptäckt.

Att det vidare skulle gå att skapa behov är ett flagellantpåhitt som ö.h.t aldrig visats i några empiriska studier eller som någon biltillverkare - mig veterligen - utnyttjar i sin produktutveckling. Men Axa kanske har annan information att delge oss övriga fåkunniga där också?

MVH AL

#120
2018-12-14 18:11

AL
Konsumenten fattar ju egna beslut om den ska köpa en produkt eller inte. Ens uppfattning av behov kan starkt påverkas av omgivande faktorer: reklam, kultur, förväntningar, osv.
Annars skulle ju reklamkampanjer och marknadsföring vara helt verkningslösa.

Ett behov kan skapas genom stark påverkan från omgivning. Till och med ett för individen psykologiskt rationellt behov. För individen kan det handla om behovet att tillhöra en grupp. Vilka behov en tonåring i Sverige har som speglas i konsumtionsmönstret ser ju inte likadant ut för en tonåring i Kina. Om kinesiska tonåringen flyttar till Sverige kommer nya behov att skapas utifrån den nya miljön och dess påverkan.

Du får inse helt enkelt att du har fel.

#121
2018-12-14 18:44

Så sant ... så sant. A.L kommer aldrig att se sig "besegrad".. likt en terrier håller han ett järngrepp. Trender kommer och går, reklam gör sitt till. Väldigt många irrationella bilköp görs.

#122
2018-12-14 18:48

I framtiden kommer nog många köpa bil utan att provköra den först, man kollar bilar och kanske kör den virtuellt med VR hjälm.

#123
2018-12-15 11:46

Axa. Javisst, helt korrekt. "Konsumenten fattar ju egna beslut om den ska köpa en produkt eller inte"(#120). Det sker via den information som köparen har om produkten och utifrån de omständigheter som föreligger. Dessa mått är inte statiska vilket Vargen och Axa behöver få det till för få femårsplanerna att fungera.

Marknadsföring handlar om just det, den bygger på information. Att Axa och Vargen - som helt uppenbart aldrig ägnat sig åt ämnet - tror något annat är inget jag kan bemöta. Jag utgår från den "teoribildning" som finns inom området.

Axa och Vargen menar också att behovet skapas via massiva kampanjer snarare än att dessa fångar upp en efterfrågan hos marknaden. Det är inte unikt att tro på sådant - flagellanterna har drivit den tesen under lång tid. Men det ni missar är att om det skulle vara fallet skulle de producenter som ägnar sig åt det gå i konkurs. Det är nämligen helt enkelt för dyrt. Inte ens flagellantrörelsens egen massiva kampanj för att få oss att konsumera som de har bestämt har hjälpt. Och då har de ändå en fasansfullt stor budget. Samma förhållande galler propaganda vid storskaliga konflikter.

Om jag köper en vinterjacka i maj på rean. Behöver jag den då? Nej troligtvis inte. Men i december när jag vaknar och kylan har slagit till så tackar jag nog mig själv för att jag köpte den där jackan (och gjorde kanske det till ett extra förmånligt pris som gör att jag nu har pengar över till annat istället). Ni måste förstå att behovet är individuellt. Det kan inte bestämmas av mig, Axa, Vargen eller någon flagellant. Varje person måste själv bedöma nyttan med fyrhjulsdrift för att levnadsstandarden och den maximala nyttan skall bibehållas.

I Axa och flagellantrörelsens föredöme, DDR, fanns det gott om exempel på vad som inträffade när en person bestämde vad folket "behövde". Det fick konsekvenserna att det uppstod både svält, resursbrist och att bönderna matade sin djur med bröd istället för djurfoder:-).

Tycker Axa och Vargen att det är ett föredöme med den typen av resursallokering förstår jag era synpunkter bättre. Men det är ni nog ganska ensamma om..

Själv är jag av uppfattningen att individen värderar sin vara på olika sätt beroende på omständigheterna (s.k marginalnyttoteori)

MVH AL

#124
2018-12-15 12:25

Tyvärr AL. Det är uppenbart att detta inte är ditt område, beteendevetenskap och psykologi.

Du verkar ha bränt några celler genom åren. Oavsett vad någon annan säger, jag, så ska du dels alltid hänvisa till ekonomi och därigenom alltid få rätt.

Fortfarande, du får skilja på psykologi och ekonomi.

#125
2018-12-15 14:19

Axa. Det är ju precis det jag gör - trots att jag bränt mina celler;-) Det hade du förstått om du kunde konsultera dina egna och överge din strävan efter ständig polemik och läst vad folk skriver. Redan i inlägg 95 skrev jag nämligen att  marknadsföring som ämne är brett och saknar egen teoribildning. Istället "brukar man låna teorier från både beteendevetenskap, psykologi, mikroekonomi, sociologi och (i någon mån) statsvetenskap"(#95). Det här hade Axa uppfattat om han varit intresserad av att föra ett intellektuellt resonemang istället för att inta en motsatt uppfattming enkom för sitt höga nöjes skull.

Så för att återupprepa det som Axa missade. Marknadsföring är brett och har många olika ingångsvärden. Fastnar det nu så att vi kan komma vidare eller skall vi dra en runda till med samma sak bara för att Axa tycker det är kul?

Att Axa sedan inte förstår saker om behov, målgrupp och kommunikation eller för den delen vägrar att acceptera våra mest grundläggande teser är sedan inte mitt fel. Det är heller inte mitt fel att Axa fått för sig att marknadsföring tillhör ekonomiämnet. Likväl kan jag inte sitta och bemöta saker utan substans som bygger på Axa; s egna föreställningar om marknadsföring som ämne eller bygga resonemang på ytfragment istället för kärnan. Jag måste istället utgå från den teoribildning som finns inom området- som jag ju tvärtemot Axa faktiskt orkat läsa in mig på (även om det var länge sedan jag studerade företagsekonomi) och dessutom praktiserat rent praktiskt.

Ingen kan sälja en skrivmaskin idag genom Axa;s påstående. Ingen kan heller få folk att köpa sand i Sahara. Det måste till ett behov av sand eller manuella skrivmaskiner innan kommunikationen kan anpassas efter en sådan målgrupp (som Axa egentligen tänker på).

Alltså - för att återgå till ämnet. Ingen kan via centrala beslut avgöra vem eller vilka som har nytta av fyrhjulsdrift eller inte lika lite som att man kan bestämma om folk skall ha AC, automatlåda, dubb- eller friktionsdäck eller röda bilar (eller om de ens skall välja bil som färdmedel).

Detta måste fortfarande konsumenten avgöra själv. Det är ju individen själv som känner sina behov bäst (trots Axa;s vanföreställningar om att han vet bättre;-). Det är så grundläggande att de allra flesta kan förstå det, oavsett hur många celler man har bränt genom åren;-)

MVH AL

#126
2018-12-15 15:31

Med mördande marknadsföring kan man sälja Pricis allt inklusive sand från Sahara och även till många som inte har det minsta behov.

#127
2018-12-15 15:41

Mso 1000.

Ja visa gärna hur det skall gå till.

Och visa särskilt hur det skall utföras utan att man tappar i lönsamhet.

Det är helt enkelt inte sant.
MVH AL

#128
2018-12-15 15:42

Guran, och väldigt många andra drar alltid fram dieselkortet, men låt då SUV köras på diesel så är den tusen gånger bättre än en Octavia. Men det är väl fusk? Om du nu skall köra med ett bränsle med högre energiinnehåll för att maskera SUV:ens dåliga effektivitet... varför kan jag då inte kontra med att låta Octavia också köra på HVO, vad säger du då? Summan är att SUV fortfarande är sämre för klimatet och miljön, precis som fyrhjulsdrift också försämrar miljön genom högre utsläpp.

#129
2018-12-15 16:10

Vargen.

Inte ens om du och alla andra valde en F150 för sina resor så skulle utsläppen öka.

Det finns nämligen inte tillräckligt med drivmedel till det.

MVH AL

#130
2018-12-15 17:50

Herregud AL nog trodde jag mer om dig.
Men du kanske tillhör dom som aldrig är på marknader.
Där drar 6av10 hem saker dom aldrig skulle köpt annars.
Likadant med allt annat.
Även bilsäljarnas propaganda får en och annan att välja awd också fast dom inte tänkt det när dom klev in i bilhallen.
Inget konstigt alls om man har varit runt på bilaffärer och vet hur snacket går.
Lyckas handlaren kränga en enda extra bil med awd där alternativet finns utan och då har han minst en tusenlapp extra i lönekuvertet.
Det är verkligheten men inte regel men en och annan faller eller luras in fast behovet är noll.

#131
2018-12-15 17:47

AL
I ditt svar till mso så gör du direkt en koppling utifrån ekonomi med lönsamhet. Det är den ena änden. Reklam, propaganda, manipulering är den andra änden.
Hur kan du förklara "sol och vårare"? Eller för den delen alla konsumenter som blivit lurade av telefonsäljare etc?

Påverkan från företag sker ofta så subtilt att de flesta enskilda individer inte är medvetna om detta. Individen får en idé om ett behov och agerar på detta. Utan marknadsföring skulle idén inte uppstå. För individen upplevs det som något unikt eget behov eller egen idé. Ens föreställningar (och föreställningar om behov) påverkas alltid av omgivande miljö.

Så ja, man skulle kunna sälja skrivmaskiner. Man skulle kunna adressera det genuina och äkta i att skriva på en skrivmaskin. Målgruppen skulle kunna vara unga nyexade litteraturvetare med en önskan om att slå igenom som författare. Därtill kan man som företag lyfta det exklusiva i att just deras skrivmaskin. Det kan vara att den är hantverksmässigt tillverkad. Etc Etc...
Det finns massor med nästan tidigare nedlagda företag som förändrat sin marknadsföring för att skapa ett behov hos konsumenten och en efterfrågan.

Så ja, fortfarande, ett företag kan skapa ett behov (eller snarare föreställning om ett behov) hos konsumenten.

#132
2018-12-15 18:37

MSO, du tror alltså att bilsäljarna har mer provision på att sälja en 4wd bil.
Det kan du glömma. Provisionen är vanligen baserad på antal bilar dom säljer, tex 1000kr per bil dom första 10 varje månad, 2000kr upp till 20 och 3000kr som över 20. Sedan är det provision på extrautrustning, dvs dom kryss du markerar, oftast nån procent av extrautrustningen. Även så har dom nån hundring på finansiering.
Och detta tror jag inte, jag vet det.
Men finns nog ingen som har provision på att sälja en 4wd.

#133
2018-12-15 19:10

Jag tror nog att det är skillnad i provision på en bil för 150 och en för 250 tusen om jag skall vara ärlig.

#134
2018-12-15 19:26

När jag köpte min bil krävde awd en större motor och så är det ofta och då pratar vi kanske minst 30-40 tusen upp.
30-40 tusen att få extra provision på för säljaren.
Det har jag fått verifierat av en i brsnchen och det känns väl inte helt ologiskt.

#135
2018-12-15 21:22

Provision eller inte, en skicklig säljare kan kränga en bil med 4wd till en som inte upplevde behov av det innan hen klev in i bilhallen...

#136
2018-12-15 22:35

Axa.

Utmärkt inlägg nr 131, ingen kan missförstå det om man inte vill missförstå med vilja.....

#137
2018-12-15 23:04

Mso 1000.

Jodå jag har varit på en del marknader i mina dagar. Och om jag spenderar min lön där istället för på annat håll har ingen större betydelse för resonemanget. Det är min värdering och mitt övervägande. Jag känner ju som bekant mig själv bäst.

För det Axa och Vargen påstår är att det går att skapa efterfråga via marknadsföring. Man säger till och med - uppenbarligen utan ö.h.t några som helst praktiska eller teoretiska kunskaper - att det är så ämnet är uppbyggt. Därutöver är man av uppfattningen att de själva kan bedöma andra människors behov bättre än de själva, det är även det oklart hur det går till rent praktiskt.

Och inget av det är korrekt. Marknadsföring handlar om att kommunicera ut produktens styrkor till tänkt målgrupp. Dessutom finns där analysmodeller för olika produkters lönsamhet och var det befinner sig i sin livcykel.

Hur man sedan kan avgöra vad som är onödigt och inte kan ingen svara på. Det är tvärtom normativt.

MVH AL

#138
2018-12-15 23:41

Axa.

Ja jag gör en sådan koppling till MSO 1000 - men jag jämställer inte ekonomi med marknadinsatser. Där har du skillnaden.

Marknadsföring är nämligen inte billigt. Tvärtom kostar det stora summor pengar. Kapital man som näringsidkare behöver få tillbaka för att inte gå i k.k. Och därför kan man inte agera så som du beskriver. Då går man under som företag. Det kan faktiskt även Shogun berätta mer om - om han nu för en gång skull har tänkt att skriva något konkret i trådarna (han brukar avlägsna sig så fort man begär det av honom). Det finns inte en biltillverkare (annat än möjligen Saab som gjorde så) som bygger och utvecklar bilar utan att ha definierat efterfrågan. Varenda skruv och mutter skall vara betald via en kalkyl innan ledningen godkänner utvecklingsanslagen. Annars tar det helt enkelt stopp.

Det gäller fyrhjulsdrift, det gäller för automatlåda och det gäller för hybrider. En investering måste betala sig. Annars åker man ut från marknaden.

Produktens nytta på marknaden måste alltså vara definierad och betalningsviljan för densamma fastställd. Annars går man under som företag.

Sedan är din koppling till skrivmaskinen snarare avslöjande än något exempel på hur man gör något konkret. Det du precis la upp var en affärsidé och en modell för att genomföra det. Du kostade på dig att identifiera både en potentiell målgrupp och med vilken kommunikation du skall nå ut till denna och vilket mervärde du skall erbjuda.

Jag är tveksam till att den går att genomföra och det är nog ännu svårare att få några investerare att nappa - just eftersom det blir för dyrt. Så idén faller innan den ens prövats.

Angående försäljning är dessutom behovsanalysen central. Axa har uppenbarligen inte stött på några skickliga säljare. De kränger nämligen ite. De presenterar en lösning som matchar kundens behov och ökar på så vis matchningen på marknaden.

Och fortfarande; vare sig Axa, MSO, Vargen eller Shogun har visat hur en centralt styrd produktion skall utformas och fungera. Och det förstår jag att ni duckar för. Inte ens Marx och Engels eller för den delen Lenin och Mao har lyckats få ihop femårsplanerna. Det misslyckas alltid.

Men alla är ju saliga sin tro oavsett man klär i det i termer av "miljö" eller privat ägande. -)

MVH AL

#139
2018-12-16 00:51

Alla förstår vad Axa menar utan problem. Alla förstår vad AL menar utan problem. Och båda har rätt på sitt vis, varför inte bara erkänna det och sluta prata runt varandra när båda har rätt på sitt vis? Det kommer inte ändå leda till någonting i slutändan som vanligt, så varför inte släppa på prestigen....? Sedan efter alla turer så gör man sitt val av bil, mer eller mindre påverkad......svårare än så är det inte.

#140
2018-12-16 03:41

Nej visst Shogun. Här har du helt rätt!

Varje person avgör själv bäst nyttan med sin konsumtion. Den kan inte bestämmas av någon annan. Inte av Axa, inte av mig och inte av Vargen.

Axa har svårt att acceptera det, antingen för att han ställer sig bakom en renodlad diktatur eller antingen för att han har ett återkommande behov av att med hjälp av allehanda missuppfattningar, klyschor och floskler inta en rakt motsatt uppfattning.

I vilket fall har han ännu inte lyckats förklara hur det han förespråkar skulle fungera bättre (när alla erfarenheter pekar i motsatt riktning). Än mindre har han visat hur det skall gå till.

MVH AL

#141
2018-12-16 08:04

AL.

Suck! Släpp på prestigen, sista ordet vinner inte utan framstår som korkad i mina ögon. Förstår mycket väl vad Axa menar, och han har rätt att man blir påverkad av reklam, mer eller mindre och detta omedvetet. Sedan gör man sitt val, mer eller mindre påverkad av reklamen, du också AL.

#142
2018-12-16 08:29

Ingen har uttryckt att reklamen inte påverkar Shogun.

Det jag har uttryckt är att individen själv bäst avgör sin nytta med produkten. I den nyttan ingår att konsumenten skall samla in information via reklam eller från media. Det är marknadsföringens uppgift att kommunicera med målgruppen.

Det Vargen och Axa egentligen vill är att de skall berätta för alla andra hur och vad de skall konsumera. De avgör bättre än individen själv vad som är "onödigt" eller inte. Och så är det förstås inte. Det finns situationer där Fyrhjulsdriften, AC:n, krockkudden eller automatlådan kan vara ovärderliga. Och de situationerna varierar beroende på tid, plats och vem som utnyttjar fordonet. Behovet och nyttan är alltså inte statiska. De varierar tvärtom enormt mycket (de mest tydliga exemplet är vattenflaskan som kan ha ett värde som är högre än guld, medan den dagen efter finns den att köpa för en tia på ICA. Flaskan är konstant, skillnaden ligger i nyttan som konsumenten upplever för stunden)

MVH AL

#143
2018-12-16 08:54

Eller för att skriva så Shogun kan ta till sig det.

I en värld där Axa och Vargens vanvettiga tankar får inflytande kommer TPS att elimineras..

Är det något Shogun ställer sig bakom?

MVH AL

#144
2018-12-16 09:21

AL
Dina inlägg blir som Trumps twittrande...
Den grandiose kommer aldrig erkänna fel. Inte heller att han kan påverkas av andra eller annat, det ligger inte i den grandiosens natur.

#145
2018-12-16 09:47

Axa.

Så det var ditt exempel på:

- att Axa kan definiera vad som är "onödigt" och inte bättre än den enskilda bilköparen.

- Att Axa kan visa hur han via marknadsföring "skapar behov" snarare än fångar upp det som är dess verkliga funktion.

Du får nog försöka igen;-)

Fram tills dess att Axa visar "att jorden är platt" får vi nog konstatera att folk väljer till fyrhjulsdrift för att de tycker att det är värt merkostnaden. Nutida lösningar är ju betydligt billigare än vad de var för 20-25 år sedan. När något blir billigare brukar det kunna köpas av fler.

MVH AL

#146
2018-12-16 09:52

AL.

Suck! Du vill enbart ha sista ordet, ta till dig vad Axa skriver och vinkla inte till saker in absurdum. Det blir som jag sagt att man bara framstår som envis och korkad i mina ögon.....och för att tala klarspråk, sista ordet vinner inte utan framstår som ovanligt korkad enbart.....

http://www.vibilagare.se/bilfragan/bilfragan-diesel-i-outback#comments

#147
2018-12-16 10:06

Nej Shogun. Du missar poängen.

Jag frågar fortfarande efter samma sak som när diskussionen inleddes.

- Hur kan flagellantrörelsen definera vad som är "onödigt" bättre än den enskilda köparen?

Att det sedan förekommer sakfel (att producenten utvecklar en produkt och efter denna process skapar behov ur toma intet - ) som en del vägrar att korrigera kan vi inte göra myrket åt. Där får jag väl helt enkelt hänvisa till litteraturen inom området. Shogun kan ju själv börja med att dra en vända med TPS.

Vi har alltså ytterligare en tråd där en skara individer driver en tes via fördomar och tendentiös propaganda. Vidskepliga ting som bottnar i okunskap. Och den typen av substanslös ryktesspridning - som tyvärr kännetecknar sociala medier - kan vi bara bekämpa genom att falsifiera påhitten ifråga. Det gäller både i fallet fyrhjulsdrift, bränsleskatterna eller diesel och NOx.

MVH AL

#148
2018-12-16 12:17

AL
Du missar fortfarande poängen. Och du är motsägesfull. Å ena sidan så menar du att det finns en rörelse som sprider propaganda (och lyckas med det?), å andra sidan går du inte med på att konsumenter påverkas av tillverkarna.

#149
2018-12-16 12:31

Axa.

Poängen med det onödiga är du välkommen att redogöra för. Visa gärna hur det skall definieras och vilken alternativ norm vi skall utgå från. Är det Axa;s version om nödvändigt som gäller? Eller är det min?

Att flagellanterna gör vad man kan för att påverka opinionen är inget jag förnekar. Det ligger i deras natur.

Att en producent lyckas skapa en varaktig efterfråga på bilmarknaden via marknadsföring är däremot en utopi. Det är ganska enkelt att visa och förstå. Marknadsföring och produktplanering utgår nämligen från vad som efterfrågas, inte vad man vill att någon skall efterfråga.

MVH AL

#150
2018-12-16 12:42

Men jag tror helt enkelt att Axa blandat ihop begreppen och definitionen av marknadsföring. Jag gick igenom dem tidigare i tråden så lämpligen läser Axa dem igen.

Sedan väntar jag fortfarande på definitionen av "onödigt".

MVH AL

#151
2018-12-16 13:00

Marknadsföring är nog lite mer komplicerat än så, även om du producerar något som efterfrågas så måste du hela tiden utveckla produkten för att differentisera den ifrån konkurrensen så att du kan vinna mer marknadsdelar. Skulle biltillverkare nu inte göra mer hybrid, elbilar eller fordon som drar mindre energi tror jag de får svårt i framtiden. Nissan och Kia (Hyundai) har fått större marknadsandel pga detta. Sedan kan ju alltid göra som Volvo, göra en tillfällig "patch" på sina dinosaurie modeller med hybrid och batterier, men bilen blir dyrare och är fortfarande väldigt ineffektiv energimässigt.

#152
2018-12-16 13:43

AL
I princip är allt onödigt utom det nödvändiga. Sug på den du.

Enligt ditt sätt att se på det är människan ingen psykologisk varelse.
Jag vet inte ifall du har barn (hoppas inte) men jag antar att du menar att man inte som förälder kan påverka sina barn, eller uppfostra dem? Är barnens behov helt självutnämnda behov eller kan det vara så att de föreställda och upplevda behov egentligen är något som föräldrar har påverkat till?

#153
2018-12-16 14:08

Javisst Vargen. Helt korrekt. Utan att veta behovet hos marknaden bygger man bilar utan att veta att någon vill köpa dem. Den tillverkare som gör det går också under eftersom ingen kommer vilja köpa bilana ifråga.

Det gäller alldeles oavsett om man rear bort dem och går med förlust - vilket det finns och fanns mängder av exempel på genom åren.

Nu behöver du bara förklara detta för Axa.
Enligt honom behöver man nämligen ingen produktutveckling. Det räcker med att " skapa behovet" (oklart hur det går till rent konkret)så löser sig allt;-).

MVH AL

#154
2018-12-16 14:13

Axa. Hur vet jag vad som är nödvändigt för dig imorgon bitti kl 06? Och hur vet du vad som är nödvändigt för mig? Det är fortfarande vi själva som kan avgöra det på bästa sätt.

Det råder fortfarande ingen motsättning mellan det jag skriver och psykologi. Och visst har jag barn.

För lika lite som att Axa kan avgöra vad jag skall köpa för bil kan han bedöma vliket fordon som är mer eller mindre lämpligt för mina barn.

Han känner dem nämligen inte.

Och därför kan Axa heller inte avgöra vad som är nödvändigt eller inte. Femårsplanerna faller!

MVH AL

#155
2018-12-16 15:26

AL
Men ett företag som Gillette kan övertyga dig om att deras produkt är så fenomenal och har fantastiska egenskaper att du upplever ett behov av att använda just deras produkt. Ja, det är ditt behov och du har anser att du avgör det bäst. Men du skulle inte använda deras produkt om det inte skedde någon slags påverkan från företagets sida. Vid utformning av annonskampanjer är det just för att påverka och skapa en efterfrågan, ett behov hos konsumenten. Och det handlar inte bara om pris.

#156
2018-12-16 17:58

Gillette har sin kommunikation och dess konkurrenter och substitut har sina. De kan bygga på både informativa som livsstilsorienterade värden (som ofta kännetecknar sådana produkter).

Som köpare har man att förhålla sig till detta givet det inköp som man planerar att göra. Axa tycker tydligen illa om sådana mervärden och själv är jag heller inte överentusiastisk.

Men det är inget argument mot att individen själv avgör sin nytta bäst.

MVH AL

#157
2018-12-16 18:51

AL
Det finns ingen anledning att argumentera mot dig längre. Du har uppenbara kunskapsbrister när det kommer till psykologi och beteendevetenskap.

#158
2018-12-16 19:18

Axa.

Ja så är det kanske. Om vi bortser från den trafikpsykologiska delen är jag inget proffs på beteenden och psykologi.

Omvänt råder att du helt tydligt saknar kunskaper inom både ekonomi som marknadsföring.

Men tyvärr är mina och dina tillkortakommanden fortfarande inget argument mot marginalnyttoteorin. Det är nämligen den du försöker komma runt - och det har ju inte gått så värst bra hittills ;-).

För det är fortfarande individen själv som känner till sina behov och nyttor bäst. De kan inte bestämmas centralt.

Därför är fyrhjulsdrift inte onödigt för de som köper sådan utrustning. De anser uppenbarligen att det är värt merkostnaden. Jag förstår den prioriteringen;-).

MVH AL

#159
2018-12-16 19:41

Herregud! Jag har fått det bekräftat en gång för alla nu.......;o)

#160
2018-12-16 19:43

AL
Ja, jag erkänner att jag inte är expert på ekonomi men det betyder inte att jag sågar ditt ekonomiska perspektiv.

Jag försöker lyfta fram att när det kommer till mänskligt beteende, inklusive det som innebär konsumtion, så är det mer nyanserat än vad ekonomisk teori tillåter.

Naturligtvis så uppfattar individen sina egna behov och nyttor bäst. Frågan är om individens föreställning om detta är genuint eget eller på grund av yttre omständigheter och påverkan?

Naturligtvis så uppfattar köparen av bil med fyrhjulsdrift som en nytta värt merkostnaden. Det ligger i människans natur att rättfärdiga det egna beteendet. Att bilsäljaren var övertygande om fyrhjulsdriften förträfflighet och att man egentligen tänkt att köpa 2wd är inget som erkänner. Kan man övertyga ett helt folk att man behöver gasa ihjäl 6 miljoner judar är det inte långsökt att förstå att man kan övertyga konsumenter om det nödvändiga i 4wd.

#161
2018-12-16 20:58

Ja Axa Godwins lag gäller!

Men det är ju utmärkt att vi nu efter mer än 150 inlägg kan enas om att individen själv avgör sin nytta bäst. Det var det enda jag ville ha fram.

Förhoppningsvis kan vi då lära oss av detta och sluta strö invektiv som "onödigt" kring oss när det kommer till folks bilval.

Det som är onödig för mig behöver ju inte vara onödigt för någon annan.

Och Shogun lyckades som vanligt berika debatten på sitt eget lilla speciella vis. Var och en deltar efter förmåga;-)

Ha en god kväll!

MVH AL

#162
2018-12-16 23:30

Sista inlägget vinner.....alltid! Moohahaha......Så vad kom det fram denna gång efter endast 150 inlägg av intelligentian? ;o) Allt är redan bekräftat.....Sista inlägget vinner som skriver något med sunt bondförnuft, med det hade det räckt med ca 5-6 inlägg, klart! Mycket effektivare än teoretiskt skitsnack.....kan man provocera fram ett inlägg till tro.....;o) Klart att 2wd är bättre än 4wd....

#163
2018-12-17 13:47

A.L, den skall jag ta med mig "ingen marknadsföring behövs, den är inriktad på en målgrupp"... Hahaha, vad fasen svamlar du om? Jag som trodde att marknadsföring handlade om att få alla att köpa prylar de i många fall inte har behov av, vilket är skillnad mot att vilja ha. Enkelt exempel "A.L vill ha en XC70" men behöver ingen i verkligheten. Inget fel i detta, kör du XC70 om du trivs med det. Fritt val, med så här i juletider vill jag önska er god jul och fred i forumet. A.L, innan du grunnar på att du åter igen har rätt, varför använder de sig av Zlatan in reklamfilm...för att alla Sveriges fotbollsspelare skall köpa XC70 (målgrupp hahaha), eller att så många svenskar som möjligt skall köpa XC70!?

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.