Bild
Nästa artikel
Här är Renaults nya mellanklassedan Talisman.

Helt nya Renault Talisman

Nyheter

Renaults Laguna-ersättare Talisman är avslöjad. Närmare fem meter lång tar den upp kampen med bilar som VW Passat, Ford Mondeo och Skoda Superb.

Renault Talisman är en fyradörrars sedan som mäter 4,85 meter på längden, 1,87 meter på bredden och 1,46 meter på höjden. Måttet mellan bilens hjulaxlar är 2,81 meter, sju centimeter kortare än plattformsyskonet Espace. Det innebär alltså att Talisman borde kunna hålla jämna steg med konkurrenterna när det kommer till utrymmet i kupén. Bagageutrymmet hos Talisman ska rymma 608 liter, efter årsskiftet väntas även en kombiversion.

20150607160012.jpg?itok=wq3Wn6qy
 
Tre dieselmotorer finns att tillgå (dCi 110, dCi 130 och dCi 160). Den svagaste dieselmotorn finns bara med sexväxlad manuell låda medan den näst starkaste även kan fås med en sjustegad EDC-automat (dubbelkopplingslåda). Största dieseln finns bara med automatlåda.
 
20150607160115.jpg?itok=Q0oQPBOh

Bensinmotorerna kallas TCe 150 och Energy TCe 200
och ser i detta läge ut att endast finnas med EDC-växellåda. Bilen kommer likt Espace att kunna utrustas med adaptiva stötdämpare och fyrhjulsstyrning. Föraren kan även välja mellan chassiinställningarna: Komfort, Sport, Eco och Personlig.

20150607160132.jpg?itok=DLyUa0Rm
 

Adaptiv farthållare, autobroms, vingel- och döda vinkelvarnare, parkeringsassistent och LED-strålkaster är exempel på komfort- och säkerhetslösningar som Talisman erbjuds med och som numera är avgörande för att hänga med konkurrenterna. Andra komfortdetaljer är massage i framstolarna och en stående infotainmentskärm med Renults operativ/gränssnitt R-Link2.
 
Lanseringen av Renault Talisman börjar under våren 2016 i Sverige.
 
Diskutera: Vad tycker du om Renault Talisman?

Kommentarer

#1
2015-07-06 16:59

Jag får blandade känslor för Talisman, dels har den en del spännande "design tweeks" å andra sidan känns den lika mycket mellanmjölk som Passat. Dock behövs ju kombiversionen för att slå i tjänstebils-Sverige.

#2
2015-07-06 18:10

Ja varför inte?
Den kan ju, om den förses med ett komfortabelt chassi, vara ett bra alternativ till alla fåniga "sports-" alternativ!

#3
2015-07-06 18:44

Riktigt snygg måste jag säga... Denna ska jag kolla in när den finns i hallarna!

#4
2015-07-06 19:22

Riktigt snygg, har drag av flera olika märken på olika ställen. Brunt verkar bli en modefärg interiört, liksom rött på skinnklädsel.

#5
2015-07-06 19:24

Håller med, första riktigt snygga Renaulten, skulle inte ha något emot att äga en men jag gillar inte namnet, syftar till något den inte kan vara.
Brunt skulle jag inte välja vare exteriört eller interiört. Man tröttnar så förbaskat fort på brun färg.

#6
2015-07-06 19:50

" välja mellan fem olika chassiinställningar: Komfort, Sport, Eco och Personlig."

Jag får det till 4....

#7
2015-07-06 20:04

Mycket snygg, namnet är inget vidare...kunde de inte hitta på något nytt modernt namn på bilen? Adaptiv farthållare borde förövrigt vara standard på alla bilar idag samt avståndsvarnare om man ligger för nära. Detta skulle nog förbättra trafiksäkerheten på våra vägar.

#9
2015-07-06 20:25

Mja, nästan samma grundform som Passat men med lite trevligare front och bakparti.

Lite trist och stel i sin framtoning, precis som tyskarna men det kanske var meningen. Den har väldigt lite märkes-dna iaf. Jag som har den numer allt ovanligare läggningen att gilla stora franska vagnar blir inte alltför upphetsad av designen.

Sen tror jag att bilen kan vara riktigt trevlig i övrigt och ett bra alternativ till default-valen för tjänsteåkarna. Och jag förutsätter att den är klassledande i fjädringskomfort! (Efter C5 dock).

#10
2015-07-06 20:41

Safrane hade passat bättre. Talisman får mig att tänka på nåt Jack Vegas-relaterat.. :P Snygg bil överlag dock. En fransk Passat CC/Mazda6. Extra plus för de snygga, och mörka bakljuset. Minus för knasfälgarna som tror att man är så dum så man inte förstår att det finns nåt mellan ekrarna.

Inredningen var trevlig också.

#11
2015-07-06 20:46

Brun inredning går väl an, men brun utvändigt gillar jag inte på någon bil.
Vissa bruna kulörer ger mig obehagliga associationer!
När det gäller namnet, ja kanske inte någon höjdare först, men det blir bättre och allt är bättre än alla löjliga siffror, plus bokstäver, som många andra fantasilösa biltillverkare använder.

#12
2015-07-06 21:25

Hoppas att Nissan hjälpt till med kvaliteten. Så mycket grejer o renault bådar inte för problemfrihet.

#13
2015-07-06 21:54

Jag får lite vibbar till den sista konceptbilen SAAB hade på någon bilmässa samt spionbilderna på den sista SAAB 9-3 som visats i pressen.
Snygg bil, känns som ett rejält lyft jämfört med nuvarande Laguna.
Väldigt snygg interiör faktiskt, alltid ett plus eftersom det är det man kommer se mest som köpare och förare.

Men måste hålla med Hx30, namnet känns väldigt udda och rätt pajjigt faktiskt.

#14
2015-07-06 22:51

Förbannat snygg bil!
De har lyckats göra det trendiga personligt utan att överarbeta. Långt ifrån den stela Passat-designen.

#15
2015-07-06 23:48

Tycker det är lite amerikanskt över bilen, typ Buick eller något sånt.

#16
2015-07-07 00:25

Renault har rent förbannat fina bilar i nuläget men nej nej jag rappar mig över högerhanden och skyndar vidare.

De är Inspector Clouseaus tjänstebilar, man vet aldrig när tivolit startar, pruttkudden går loss och gubben ur lådan kommer ut ur handskfacket.

#19
2015-07-07 09:25

Skvallras det något om hybrid? Plug-in?

#20
2015-07-07 10:32

Snygg bil ,men färgvalet till inredningen kanske man ska ta en funderare på.

#21
2015-07-07 10:50

Det står visserligen "autobroms" i artikeln men risken är nog uppenbar att det är samma "B-system" som i Espace och som alltså INTE fungerar under ca: 40 km/t. Märkligt att Renault som enda tillverkare valt bort autobromsen i de farter den enligt all forskning gör mest nytta.
F ö ser bilen bra ut men historiskt har ju Renault inte varit speciellt framgångsrika med bilar i ett lite högre prissegment så framtiden får väl utvisa hur det lyckas denna gång.

#22
2015-07-07 13:10

Om det är TÜV:s underlag som ligger till grund för den påstådda kvalitetsförbättringen så har vi nog inte riktigt tillgång till samma siffror. Felkvoten för 2-3 år gamla Megane (årsmodell 2011) är där 0,02 att jämföra med Opel Astra med 0,015 och Golf 0,012. Megane har alltså i genomsnitt c.a 66% fler fel än Golf, och c:a 30% fler fel än Opel. Samma siffror för Megane under 2014 (årsmodell 2010): 0,023, 2013 (årsmodell 2009): 0,019, 2012 (årsmodell 2008) 0,017. Någon förbättring av kvalitetsnivån baserad på TÜV har jag därmed väldigt svårt att verifiera.

Bara som ett litet faktatillskott.

http://www.anusedcar.com/index.php/tuv-report-year-age/2015-2-3/489

MVH AL

#23
2015-07-07 15:17

Och påpekas kan att det finns massor av fel på bilar som inte syns i bilprovningens statistik därför att de uppstår och repareras i mellantiden mellan besöken hos bilprovningen eller så är det fel som saknar betydelse för säkerheten och bilens direkta funktion och därför inte noteras av bilprovningen.

Bilprovningens statistik är därför bara en liten byggsten - en uppgift av flera - där man behöver fler andra uppgifter från flera andra kompletterande källor för att kunna bilda sig en - trolig - uppfattning om en bils kvalitet.

#24
2015-07-07 15:43

Jag förstår inte vad som har hänt. Har man avslutat designarbetet med Nissan eftersom den här bilen ser riktigt bra ut?

#25
2015-07-07 17:23

Renault är inte Clouseaus tjänstebil. I den nya "omstartade" serien så är det en Smart FourTwo som Clouseau åker omkring i. I de tidigare så åkte Clouseau omkring i Peugeot 204 som tjänstebil och privat så hade han en upphottad och mycket exklusiv Citroën 2CV som gick under namnet "Silver Hornet". Den versionen servades dock alldeles för dåligt, bland annat missades smörjningen i dörrarna, och det var bl a därför som de ramlade av. Sedan så kanske det inte var så lyckat med en raketmotor i en 2CV...

#26
2015-07-07 17:33

Boxer, Renault har inte haft något designsamarbete med Nissan. Renault och Nissan har hela tiden haft sina egna designstudios. Däremot så har Renault och Nissan ett tekniskt samarbete i form av plattformar och motorer som ryms under flaggan Renault-Nissan-Alliance. Renaults nya designchef sedan några är är Laurens van der Acker som tog över efter Patrick le Quement som bl a designade Scenic, Twingo med flera och stod för monospace-designen. Bland le Quements mest lyckade skapelser var Renault Mégane II med den mycket speciella aktern som gav bilen en distinkt profil. Innan Renault så jobbade Patrick för Ford och han är mannen bakom ritstiftet till Ford Sierra, vilket kanske inte så många känner till. Laurens van der Ackers förstlingsverk för Renault var nya Clio och Captur, samt den nya fronten.

#28
2015-07-07 20:00

Tja - vår f d Corsa (-01) hade kamkedja så nog har Opel haft det under många år - i alla fall på vissa motormodeller.

#30
2015-07-07 20:24

Väntar med spänning på komande test och få se reperationspriser, på den punkten är Renault fortfarande ledande bland vanliga bilar, för att man skohornar ner motorn utan tanke på att det kanske behöver repareras.
Eller vad sägs om 14.000:- för kopplingsbyte och 12.000:- för kamrem på en Tvingo.

#31
2015-07-07 20:52

Rikard.ja o kamremsintervallen är var fjärde år på en Clio ( för att vara på den säkra sidan). Men jag vet ett märke som är värre o det e Audi. Där är det lika trångt.

#33
2015-07-07 22:35

Själva bilen annars så ju riktigt skaplig ut, tänk om dom bara struntat i det gigantiska märket i fronten, och gjort en rak kant på motorhuven, jag tycket det ser förskräckligt ut med näsan i mitten, precis som hos Skoda.

#34
2015-07-07 22:59

Raphael. Alla franska bilmärken är att se...som Inspector Clouseaus tjänstebil!

Det är för min del själva ingången vad gäller fransk ingenjörskonst och inte helt ogrundat.

#35
2015-07-08 11:34

Renault Megane II:s akterparti är vad som definitivt gjort att den aldrig varit ett köpalternativ och Ford Sierra var väl ingen höjdare designmässigt.
Däremot är de nya, med Clio i spetsen riktigt intressanta!
Somliga har hängt upp sig på det stora emblemet mitt i grillen. Jag tror det beror lite på hur man betraktar det. Ser man det bara som ett emblem och inget annat, så förstår jag att man tycker det är braskande. Själv ser jag det som ett smart designelement, som en del av grillen. Lite som mittsektionen hos en Alfa Romeo.
Jag har inte tänkt på att det skulle uppfattas som en näsa, inte ens hos Skoda. Däremot har jag länge hängt upp mig på Toyotas tapirnäsa.

Sen ungefär sekelskiftet har Opel generellt ett rostskydd bland de bästa, men få håller Renaults klass i det avseendet. Även säkerhetsmässigt har de ju legat bra till. Det är möjligt att de har det tidigare samarbetet med Volvo att tacka för detta som ju numer gör marknadens kanske säkraste bilar men tappat en del i rostskyddet.

Den här bilen skulle jag sannerligen inte skämmas för! (Och förhoppningsvis slippa svära över.)

#36
2015-09-06 12:15

Tycker det är intressant och se hur Renaults designchef så väl lyckas hålla ihop utseendet med de nya modellerna som kommer ut på marknaden, även att de väljer mer och fokusera på design som är mer passande för den internationella marknaden och inte bara inhemska. Kvaliteten på bilarna har sedan några år stått sig stark vilket även visas genom 5 års garanti på alla nya personbilar. Ska bli kul och se dessa modeller rullandes på vägarna, de har bevisligen visat att de kan skapa fordon med "ha begär" som exempelvis nya Clio och Captur.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.