Bild
Nästa artikel
Hellre stukad fot än att sälja bil

Hellre stukad fot än att sälja bil

Nyheter

Svenskar tycker inte om att sälja sin bil privat. Ny Sifo-undersökning visar att de faktiskt hellre skadar kroppsdelar.

Att behöva sälja sin bil till en annan privatperson visar sig vara en ångestfylld upplevelse för svenskarna. De skulle hellre deklarera eller råka ut för en stukad fot. Det visar en undersökning som Kantar Sifo gjort på uppdrag av Wayke, som är en marknadsplats för begagnade bilar.

Av drygt 1.000 tillfrågade anser 88 procent att det är jobbigt att sälja bilen privat. 28 procent tyckte till och med att det är mycket jobbigt eller extremt jobbigt. Som jämförelse tyckte 25 procent att det är mycket jobbigt eller extremt jobbigt att stuka foten. 

Det besvärligaste med säljprocessen är enligt 28 procent av deltagarna i undersökningen alla samtal, mejl och sms från oseriösa spekulanter som lägger skambud. Att köpa begagnad bil är inte lika mödosamt, men här är det snarare oron att man inte litar på säljaren och misstänker att denne undanhåller information. Att vända sig till en bilhandlare anses som mindre ångestframkallande, men ändå uppger 45 procent att de har lågt förtroende för bilförsäljare. 

Diskutera: Tycker du att det är jobbigt att sälja bilen privat?
 

Taggar: Nyheter

Kommentarer

#1
2018-12-13 10:02

Ja, jag tar numera hellre ett lägre inbytespris av en handlare än allt detta schacklande med mer eller mindre seriösa privatpersoner. Vår hemmaboende son är numera förbjuden att sälja bilar på blocket efter flera tråkiga incidenter bl a blev han misshandlad av en spekulant från en av STHLMS problemförorter.

#2
2018-12-13 10:20

Att sälja ett fordon privat via entusiastsidor är inga som helst problem och kan vara en rätt trevlig bekantskap. Både köpare och säljare har oftast ordentlig koll på vad det gäller med värde, skick mm.

Det är på allmänna köp och sälj sidor som Blocket och FB som det är rena cirkusen. Det kommer väldigt mycket skitsvar på SMS och mejl med skambud och "sista priset" där köparen verkar tro man är "kompis" eller till och med släkt ("bruscha").

Det har gjort köpmönstret lite annorlunda än för några år sedan. Tidigare kunde man komma överens om att komma och titta om några dagar men det fungerar inte längre i och med alla som mejlar och lovar de ska köpa bilen och sedan inte dyker upp. Nu är det helt enkelt den som först står där med pengarna i handen/swish som får köpa oavsett vad man kommit överens om.

#3
2018-12-13 10:32

Riktigt billiga bilar kör jag hellre till skroten än annonserar ut. Är de bara något år gamla använder jag KVD. Fast egentligen vet jag inte om Blocket är så mycket värre än när man annonserade i Gula Tidningen. Nu kan man åtminstone radera annonsen innan bilen hunnit lämna gården.

#4
2018-12-13 11:32

Beskriver bilen på allra bästa sätt även med skavanker och ev. fel, avvikelser. Anger pris som lägsta pris ingen prutmån alls, och vill spekulant komma och titta på den görs en överenskommelse om tid och plats. OBS priset är skäligt lågt. Förklarar också före mötet att om köparen försöker pruta så höjs priset med X antal kr för varje gång Ex 1000-5000:- Ingen återgång till första priset, det har den sumpat genom att försöka pruta. Frågor får ställas som besvaras- men ingen prisjustering förutom uppåt om man vill pruta. Enkelt att säga HEJ och gå !!! Det finns alltid någon som förstår att första priset var skäligt lågt. Prova vet ja !

#5
2018-12-13 11:44

En polare till mig blev blåst av KVD, som säljer åt andra via auktionssajt. Växellådan var paj och skramlade. Något som förvånande nog inte framkommit i deras "KVD-test", trots att det hörs så snart man startar motorn. Men de tar inget ansvar. Ärendet får gå vidare till ARN så får vi se..

.

#6
2018-12-13 12:29

Intressant att en ko, förlåt, bilhandlare är mindre ångestframkallande än en privatperson. Jag föredrar att träffa den som använt bilen istället för att köpa ett rekonditionerat objekt av en handlare...

#7
2018-12-13 12:33

Sicket otroligt löjligt I-landsproblem! Frågan är om många där ute inte redan har skadat huvudet - i den mån som det nu fanns något att skada. Inga konstigheter att sälja privat. På min senaste bilaffär sparade jag 31 500 kronor genom att pytsa in lite egentid. Men det klart, har man så gott om pengar att man kan kasta in 31 tusenlappar i braskaminen så ska inte jag vara i vägen.

#9
2018-12-13 12:57

Det är klart bäst att sälja privat via Blocket. Det man ska göra är att rengöra bilen noga, laga småfel och ta riktigt bra bilder, med synligt reg.nummer. Var ärlig i annonsen, ange tydligt om det inte finns något prutmån. Annars sätt priset så att det går att pruta lite, för många köpare är det viktigare att få pruta än priset i sig. Besvara inte div. oseriösa meddelanden. Och lägg på luren om kunden verkar oseriös eller konstig. En spekulant bad mig en gång att "bajsa på mig" eftersom jag inte ville pruta som han ville. Acceptera att sådant hör till konceptet vid annonsering via Blocket.
Vid köp gäller det omvända, svara inte på annons utan reg.nummer och anonym säljare. Kontrollera var säljaren bor med mera.

#10
2018-12-13 13:17

Ja ännu en orsak till att köpa men aldrig sälja eller byta, vilken frid och ro det är.

#11
2018-12-13 14:05

För tre år sedan försökte jag sälja en bil genom KVD. Det var det mest meningslösa jag upplevt. De fick två försök och kom inte ens i närheten av sitt eget rekommenderade pris. Jag satte efter det ut en annons på blocket och fick det pris KVD/Bilpriser ansåg att den var värd.

I våras sålde jag två av mina andra bilar. Var väldigt tydlig i annonsen att att det var fast pris. Först ringde det en "kompis" som påstod sig vara på väg direkt. Han har inte dykt upp än. Två timmar senare kom en svensk som behövde en pendlarbil. Han provkörde och var mycket nöjd. Betalade med swish och bilen fördes över via transportstyrelsens app. Mycket smidigt.

Den andra bilen jag sålde var en klassisk samlarbil. Priset var fast och i linje med motsvarande bilar enligt bilklubben. Det kom en svensk herre efter en timme och tittade samt provkörde. Jag var väldigt tydlig med vad som var bra och inte bra. Vi skakade hand och sedan körde han hem sin bil och jag min till honom. Betalningen skedde genom banköverföring (vi hade samma bank) eftersom beloppet översteg swish och bilen bytte ägare med transportstyrelsens app.

Det lustiga var att jag fick ett mail från en s.k. spekulant för pendlarbilen, direkt efter att annonsen publicerats. Han sade att jag var dum i huvudet och att jag aldrig skulle få bilen såld!

När jag säljer något på blocket svarar jag aldrig när personen inte uppger sitt namn och mobilnummer utan blockerar dem direkt. Innan jag ringer så kollar jag vem som har mobilnumret. Väldigt många s.k. "kompisar" har blivit blockerade.

Köper jag en begagnad bil så blir det en koll hos transportstyrelsen inklusive ett email där jag ber om alla rapporterade mätarställningar. Ev. att jag betalar för CarFax. Har gjort det när jag köpt bil i USA, men den europeiska version är mycket sämre så vete tusan om jag tycker den är värd något. Letar även på nätet över kända fel och problem. Är det en importerad bil som först "EU" registrerats i baltländerna så lägger jag det hela direkt.
Letade för ett par månader sedan efter en gul/svart Camaro av 2010 årsmodell. Dottern vill ha "Transformers Edition". Vilket mygel det förekommer. Hemgjorda emblem och annat på en bil hos en stor bilhandlare i södra Sverige! Den var så klart importerad via Baltikum. Det blev inget av det hela.

#12
2018-12-13 14:09

Kanske,
Maxbelopp på swish? Är det 150 000 fortfarande?

#13
2018-12-13 15:12

Är det inte beroende på vilken bank du har?

#14
2018-12-13 17:24

Vet inte vad max är idag. Men den klassiska bil jag sålde var värd mycket mer än swish högsta belopp. Banköverföringen fungerade perfekt med appar i telefonerna.

#15
2018-12-13 18:04

är det verkligen så illa

#16
2018-12-13 18:10

Verkar vara ett allmänt problem det här att förhandla IRL vare sig det gäller räntorna på bolånet eller en bilaffär. Gissar att det har något att göra med det avskärmade livet via mobiler, plattor, etc. och då speciellt hos den yngre generationen. Se bara på TV-reklamen från låneinstituten, lägg dina lån hos oss så slipper du att prata. Det är ju lite sanslöst faktiskt.
Jag har sålt alla mina ej skrotade bilar på Blocket och visst finns det en del oseriösa men efter ett
telefonsamtal vet man säkert vem som är vem. Och att det skall förhandlas vid den personliga kontakten hör ju till.

#17
1
2018-12-13 19:22

Tränar ganska aktivt och vill inte stuka foten så väljer att bli lurad av nån bilfirma.

#18
2018-12-13 19:23

Kan inte mer än att instämma i att Blocket har utvecklats på ett väldigt oroväckande sätt men i vanlig ordning så ser den naive Svensken inte detta. Svarthandel och bedrägeri utan att någon lyfter ett finger! På hundra bilannonser är kanske en ( 1 ) seriös..Dvs en person som faktiskt är vad den utför sig för nämligen privatperson...Den egna vinningen går före allt och om någon blir blåst får den skylla sig själv! Dagens verklighet men vem bryr sig som sagt?

#19
2018-12-13 19:50

Jag hellre ger bort bilen än att säljer den privat. Orkar inte. Har en trevlig bekant/egenföretagare som sålde bilen privat till en annan företagare och fick miljonbeställning. Det lönar sig att våga :)

#20
2018-12-13 21:54

En kompis skulle sälja en entusiastbil på nätet. Han blev heligt förbannad på alla idioter och skitsnackare som ringde och slösade bort timmar av hans tid. En spekulant som dök upp på avtalad tid ägnade flera timmar åt att gå igenom och provköra bilen. Till sist frågade han säljaren: ”Tror du att banken lånar ut pengar om man är arbetslös?”

#21
2018-12-14 09:19

Vissa tycker att det är bättre att lämna den i byte och när de får tillfälle att fundera förstår de att de i det närmaste skänkt bort bilen till bilhandlaren. Det enda som är jobbigt med att sälja privat är att det är så många nysvenskar som skall pruta i det oändliga.
Jag sålde en Renault Twingo i bra skick till lagom pris. 36 st ringde och de flesta var prutare. Men det är ju bara att avslå buden, det är ju jag själv som bestämmer priset.

#23
2018-12-14 18:25

Sätt inte ut telefonnumret i annonsen utan inled kontakten med spekulanterna via mail. Då kan man filtrera bort illegala och oförskämda figurer på sättet de uttrycker sig i skrift. Telefonkontakt tas sedan med de seriösa. Har gjort många smidiga affärer med trevliga personer på det sättet.

#28
2018-12-15 13:01

Jag kan inte se problemet och jag tror snarare det är individuellt.
Har sålt senaste två bilarna på blocket, prisklass 40-80 tkr. I båda fallen satte jag priset riktigt lågt i syfte med att göra snabb affär.
Visst fick man idioter som hörde av sig och även kom och tittade, både svenskar och icke-svenskar. MEN jag vet vad jag ger mig in i, jag kan hantera idioter och därför ser jag det inte som ett problem att använda mig av Blocket.
Det handlar inte om vem som är köparen, det handlar om vem du är som säljare.

#31
2018-12-16 10:18

Jag har sålt flera bilar via Blocket där jag har märkt att man får bilspekulanter efter prisklass. Säljer man en billigare bil, ca 0 - 50 000 kr, möts man inte sällan av ”tomtar” av allehanda sort. Säljer man en dyrare bil säg i 200 000 kr klassen och däröver är det en helt annan grupp människor man får samtal ifrån. Ju dyrare pryl man säljer desto mer belevat folk och visst finns det välbeställda ”idioter” också men inte fullt så stort numerär.

#32
2018-12-16 15:50

Problemet med begagnade bilar är att de plötsligt kan sluta fungera. Jag har verkligen försökt sälja privat, men brukade inte få mer än vad handlaren ger i inbyte och då blir valet inte svårt. Varför krångla till det, lämna över nycklarna till bilhandlare och ta sedan den nyare bilen och slipp bekymmer.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.