Bild
Nästa artikel
Nyheter

Hejdå, V70!

Publicerad 26 april 2016 (uppdaterad 26 april 2016)
I måndags slutade Torslandafabriken tillverka V70.
Igår rullade sista tillverkade exemplaret av bandet i Torslandafabriken. Nu är det upp till V90 att föra arvet vidare.
Volvo V70 har varit Sveriges mest sålda bil i 20 år. Totalt har det tillverkats 1250000 bilar sedan 1996.

– Det känns att ta farväl av en klassiker, en bil som älskats högt av många svenskar. Den har kommit att stå som symbol för att Volvo+herrgårdsvagn+familjebil är lika med den svenska livsstilen, säger Jessica Span, försäljningsdirektör på Volvo Car Sverige.

De sista bilarna som rullade av bandet hamnar på Volvomuseet.

Nu förbereder fabriken i Torslanda för produktion av nya S90. I juni startar tillverkningen av V90.
 
Diskutera: Hur kommer Volvo att klara sig utan V70?

Kommentarer

#1 • 26 april 2016
Leif R

Det mest oroande är väl det höga ingångspriset för nya V90 som kan peta ned den från topplacering som föregångaren V70 så framgångsrikt, med rätta, intagit under sin produktionstid !

#2 • 26 april 2016
Hackenbush

Inga problem eftersom det kommer V90 istället. Endast priset kan kanske peta ner V90 som topplaceringshållare för kombi.
Har kört flera olika årsmodeller av V70 och har inte känt någon lust att köpa en. Överprisade, inte speciellt billiga att äga och det är mindre innerutrymmen än man kan tro i den bilen. Det som irriterade mest var den kraftigt lutande A-stolpen som man har smackat i huvudet några gånger.
Kommer inte att saknas av mig.

#3 • 26 april 2016
EnannanRobban

Tror inte att vi behöver oroa oss om priset.
Just nu finns bara T5/D4 i Momentum med automat att bygga i konfiguratorn som lägst och det kommer att komma D3/T4 manuell och säkerligen Kinetic så priserna som nu är tillgängliga kommer att gå neråt, även om den kommer att bli en del dyrare är V70

#4 • 26 april 2016
pinjong

Nu känns som att det saknas något för att fylla behovet mellan V60 och V90. Kanske andra biltillverkare fyller det om inte Volvo vill finnas där. Passat kanske är den perfekta kompromissen när folket glömmer Fusket. Eller så har Volvo något spännande i pipen.

#5 • 26 april 2016
adzam

Äntligen.

#6 • 26 april 2016
Oskar_2

Vemodigt att se sista V70. Jag är gammal saabfantast men fick gå över till Volvo när Saab lade ner och V70 har verkligen blivit en fantastisk bil nu på slutet. Vi har en -14 med minsta D2 och den är förträfflig på alla områden. Bekväm, lyxig, rymlig, praktisk, snygg, säker, stark, snål, tyst, en totalharmonisk och genomtänkt bil in till minsta skruv. Till ett bra pris dessutom. Passat Variant är ungefär lika rymlig i bagaget men inte lika lyxig. MB E-klass kombi är också fyrkantigt stor där bak men kostar mycket mera och är bakhjulsdriven. Visst kommer vi kika på V90 nästa gång men jag är tveksam till bagageutrymmet då vi verligen behöver det fyrkantiga skåpet för våra användningsområden. Framtiden får utvisa. Farväl V70!

#7 • 26 april 2016
PHME

Vi får väl se vad som ligger i ryktena att nästa V60 ska växa till att i utrymme nå V70N eller så.

#8 • 26 april 2016
nisseste

Om man oroar sig för priset för att få en rymlig kombi räcker det att titta på Skoda Superb som ju slog gamla V 70 med hästlängder, i stort sett bara slagen av E-klass.

#9 • 26 april 2016
Axa

Kommer inte saknas av mig.

#a • 26 april 2016
Diesel

Det enda som är mindre bra med V70 enligt mitt tycke är bagageutrymmet och baksätet annars är det en komfortabel bil och genomtänkt bil. Hoppas att V90 kommer att sälja i samma volym som V70.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.