Bild
Nästa artikel
I måndags slutade Torslandafabriken tillverka V70.
I måndags slutade Torslandafabriken tillverka V70.

Hejdå, V70!

Nyheter

Igår rullade sista tillverkade exemplaret av bandet i Torslandafabriken. Nu är det upp till V90 att föra arvet vidare.

Volvo V70 har varit Sveriges mest sålda bil i 20 år. Totalt har det tillverkats 1250000 bilar sedan 1996.

– Det känns att ta farväl av en klassiker, en bil som älskats högt av många svenskar. Den har kommit att stå som symbol för att Volvo+herrgårdsvagn+familjebil är lika med den svenska livsstilen, säger Jessica Span, försäljningsdirektör på Volvo Car Sverige.

De sista bilarna som rullade av bandet hamnar på Volvomuseet.

Nu förbereder fabriken i Torslanda för produktion av nya S90. I juni startar tillverkningen av V90.
 
Diskutera: Hur kommer Volvo att klara sig utan V70?
Taggar: Nyheter, Volvo V70

Kommentarer

#1
2016-04-26 10:03

Det mest oroande är väl det höga ingångspriset för nya V90 som kan peta ned den från topplacering som föregångaren V70 så framgångsrikt, med rätta, intagit under sin produktionstid !

#2
2016-04-26 10:13

Inga problem eftersom det kommer V90 istället. Endast priset kan kanske peta ner V90 som topplaceringshållare för kombi.
Har kört flera olika årsmodeller av V70 och har inte känt någon lust att köpa en. Överprisade, inte speciellt billiga att äga och det är mindre innerutrymmen än man kan tro i den bilen. Det som irriterade mest var den kraftigt lutande A-stolpen som man har smackat i huvudet några gånger.
Kommer inte att saknas av mig.

#3
2016-04-26 10:20

Tror inte att vi behöver oroa oss om priset.
Just nu finns bara T5/D4 i Momentum med automat att bygga i konfiguratorn som lägst och det kommer att komma D3/T4 manuell och säkerligen Kinetic så priserna som nu är tillgängliga kommer att gå neråt, även om den kommer att bli en del dyrare är V70

#4
2016-04-26 10:22

Nu känns som att det saknas något för att fylla behovet mellan V60 och V90. Kanske andra biltillverkare fyller det om inte Volvo vill finnas där. Passat kanske är den perfekta kompromissen när folket glömmer Fusket. Eller så har Volvo något spännande i pipen.

#5
2016-04-26 11:00

Äntligen.

#6
2016-04-26 11:14

Kombin är död som modell. Suv som gäller framöver.

#7
2016-04-26 12:30

Vemodigt att se sista V70. Jag är gammal saabfantast men fick gå över till Volvo när Saab lade ner och V70 har verkligen blivit en fantastisk bil nu på slutet. Vi har en -14 med minsta D2 och den är förträfflig på alla områden. Bekväm, lyxig, rymlig, praktisk, snygg, säker, stark, snål, tyst, en totalharmonisk och genomtänkt bil in till minsta skruv. Till ett bra pris dessutom. Passat Variant är ungefär lika rymlig i bagaget men inte lika lyxig. MB E-klass kombi är också fyrkantigt stor där bak men kostar mycket mera och är bakhjulsdriven. Visst kommer vi kika på V90 nästa gång men jag är tveksam till bagageutrymmet då vi verligen behöver det fyrkantiga skåpet för våra användningsområden. Framtiden får utvisa. Farväl V70!

#8
2016-04-26 14:16

Vi får väl se vad som ligger i ryktena att nästa V60 ska växa till att i utrymme nå V70N eller så.

#10
2016-04-26 16:50

Om man oroar sig för priset för att få en rymlig kombi räcker det att titta på Skoda Superb som ju slog gamla V 70 med hästlängder, i stort sett bara slagen av E-klass.

#11
2016-04-26 18:21

Kommer inte saknas av mig.

#13
2016-04-26 19:26

Folk som är oroade av priset på en V90 kan ju försöka hitta en annan bil i samma klass till samma prislapp. Och nej. Skoda Superb tillhör INTE "finligan". 5-serie, A6, E-klass. Alla minst lika dyra med motsvarande utrustning.

Sluta vara så svennebanan och racka ner på allt svenskt. Fatta vad vi svenskar åstakommer på våra 10 miljoner istället.

#14
2016-04-26 19:54

Det enda som är mindre bra med V70 enligt mitt tycke är bagageutrymmet och baksätet annars är det en komfortabel bil och genomtänkt bil. Hoppas att V90 kommer att sälja i samma volym som V70.

#15
2016-04-26 21:35

@Loke_1, även V70 har haft en mycket hög andel tjänstebilsregisteringar och blivit brett privatägd först efter 3 är. Frågan är snarare om VEA-/SPA-tekniken blir lika långlivad som tidigare konceptet - en fråga som i och för sig ställdes även när aluminiumfemmorna ersatte gjutjärnsfyrorna för 25 år sedan.

#16
2016-04-27 00:18

Milky
Man kanske inte rackar ner på bilen för att den är svensk utan för att man tycker den är dålig.

#17
2016-04-27 00:31

Är övertygad om att även V90 kommer att sälja bra men priset behöver nog skruvas ner lite om man vill ha kvar många utav sina tjänstebilsköpare. Har redan pratat med några som har kört V70 i tjänsten under flera år och de tror sig nu köra sin sista Volvo på ett tag. Nya V90 hamnar för högt i pris samt är trängre i bagaget än många andra fabrikat som dessutom är billigare.
Däremot kommer Volvo säkert att knipa en del kunder ifrån de dyrare prisklasserna som Audi,Bmw och MB.
Den främsta anledningen till att V70 är så populär ( bortsett ifrån att den har "växt" in i vårt medvetande likt sina företrädare 100-900 serien ) är att det är en praktisk laståsna och dessutom prisvärd som begagnad. Nu återstår att se hur pass lastduglig nya V90 blir men jag misstänker att den inte alls på samma vis kommer att dominera som begagnad hos barnfamiljerna.

#18
2016-04-27 12:47

Volvo liksom ICA hyllar det nya mångkulturella Sverige så det kanske är därför Volvo slutar producera en svensk kultbil, ett tips för Volvo kanske är att köra sina multikultireklamer i Kina och se vad som händer med försäljningen :p

#19
2016-04-27 16:28

Styrbjörn
Jaha, sen när har V70 fått etiketten kultbil? Jag kan förstå Amazon, 140 och kanske till och med 240-serien men V70? Nej.
Och på vilket sätt menar du att ditt påstående om det mångkulturella har påverkat nedläggningen av V70 eller för den delen Volvos framtid?

#20
2016-04-29 21:49

Håller helt med Hackebush #2. När jag låg ute på vägarna, med olika tjänstebilar, pratades det mycket bil med kollegorna bl.a. varför dom åkte V70. (det slapp jag). Svaret var ofta 'chefen bestämmer' dom skulle köra ett snäpp under honom. Ska bli intressant och se vad som ersätter V70. Tror inte det blir V90 (för dyr). Men jag har ingen bra gissning, tror inte på Skoda eller Passat, möjligen kan Insignia eller någon Japan/Korean dyka upp och vinna racet.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.