Bild
Nästa artikel
Hård hållning inför tyskt dieselmöte

Hård hållning inför tyskt dieselmöte

Nyheter

I morgon ska tyska politiska ledare möta bilindustrins ledare i Berlin för att diskutera hur luftföroreningarna i städerna kan minskas. Redan innan mötet har transportminister Alexander Dobrindt tagit en hård linje.

Mötet hålls för att bilindustrin vill vädja till politikerna om att få en chans att förbättra dieselmotorerna i stället för att de förbjuds helt. Mötet har spätt på de diskussioner om att den tyska regeringen är allt för involverad i bilindustrin, vilket har fått den tyske transportministern att gå ut hårt redan innan mötet har startat. Dels säger han att han inte på något sätt lyder under bilindustrin och försäkrar att det aldrig funnits något partnerskap mellan politiker och företagsledare och dels kräver han ansvar av industrin.

– Det som är helt klart är att industrin orsakade skadan och det är deras förbannade ansvar att stå upp för det. De får se till att bilar optimeras och orsakar mindre utsläpp, säger transportminister Alexander Dobrindt.

Diskutera: Hur kan vi minska luftföroreningarna i städerna?
Taggar: Nyheter

Kommentarer

#1
2017-08-01 15:41

Hur minskar man luftföroreningar snabbt i städer som redan nått och överträffar de skadliga utsläppsnivåer som samhället satt upp när det gäller kväveoxider som dieselbilar släpper ut svarade en domstol i Stuttgart på redan i fredags!

Man förbjuder dieselbilarna, generellt o snabbt, i Stuttgart.
Detta kommer att få konsekvenser för hela Tyskland, övriga Europa och även för hela världen.
I Sverige låtsas vi som det inte har hänt!
Allt annat blir bara trams, Inga smutsiga miljösvin i form av dieselbilar har för att göra, oavsett vilken Eu norm de uppfyller.
Hur mycket vi kan lita på bilindustri o marknadsförare har de just visat o bevisat i återkommande fall i dieselgate, nämligen inte alls!
I Stuttgart har man tagit ett vägledande beslut.
Där har man nu hälsovådliga kväveoxid halter och en domstol har beslutat att det inte finns något annat rimligt beslut att ta: ut med dieselbilarna ur staden..

#2
2017-08-01 15:46

Man har försökt länge, flera år att minska kväveoxid halterna där som här men med en ökande bilflotta av dieselbilar ökar kväveoxiderna.
Som är skadliga för människor, särskilt för barn.
Så kan vi ju inte har det!

#3
2017-08-01 15:56

leo_1 har fått det hela om bakfoten. Men konsekvensen av beslutet i Stuttgart finns att läsa på (lättläst) svenska här: http://teknikensvarld.se/stuttgart-kan-forbjuda-dieselbilar-500564/ Jag har redan sedan tidigare länka till samma information, men det bet inte på leo_1.

#4
2017-08-01 16:12

Bra komplettering!
Jag läste domen i en tysk tidning i fredags och reportern Teknikens värld har beskrivit den tydligt och korrekt som kan bli ett korrekt underlag för en seriös diskussion i forumet här.
Det är ingen slump att den tyska bilindustrin begärt ett snabbt möte med transportminister mitt i semestertider ..

#5
2017-08-01 16:20

År efter år har den tyska miljörörelsen försökt fått till ett dieselförbudet i Stuttgart men ej lyckats.
Både industri o poliser har envist vägrat lyssna och hänvisat till att ett förbud strider mot tysk lag.
Utslaget från domstolen innebär att man i domen meddelar att åtgärden att förbjuda dieselbilar i en svårt nedsmutsad stad, Stuttgart, är en rimlig och laglig åtgärd.

#6
2017-08-01 16:22

Seriöst är: dieselbilar och bensinare av euro5 och äldre är riktiga miljösvin. Kommer miljontals av dessa bilar skrotas inom 1 el två år pga ev förbud? Ehhh nej aldrig i något land. Däremot i stadskärnorna på vissa städer absolut. Eu6 diesel å bensin kommer inte hända ett smack med.

#7
2017-08-01 16:24

Vill minnas att Stuttgart handlade om Dieselbilar eu5 och äldre. Och det säger väl allt. Men förbjud bensinare med. Dom e inte ett dugg bättre.

#8
2017-08-01 16:36

Att påstå att "bensinare inte är ett dugg bättre", strider mot aktuellt Kunskapsläge.
Därför är kommnande dieselförbud redan beslutat i en rad storstäder

#9
2017-08-01 16:46

Ehh inte i Stuttgart där pratar dom om ev förbjuda äldre fordon än eu6 diesel

#10
2017-08-01 17:06

Som anekdot Leo: min andra bil är en Renault Modus modell 2005. Ingen fin eu6 motor i den inte. Låg vikt så till och med Vargen inte klagar. Men motorn e inte miljövänlig. Bestälkt en ny Ford Kuga 180hk diesel. Eu6 motor såklart betydligt bättre än äldre dieslar och bensin motorer. Jag jobbar på ett stort fordonsföretag i Nyköping. Där gör vi allt från Eu2 till Eu6 avgassytem. Eu6 systemen till Scania å Daimler har ren luft bättre än den luften som finns i Stuttgart el London.

#11
2017-08-01 17:10

Industri o politikerna ja, dom vill ju inte störa nybilsförsäljningen av dieslar där liksom här.

Dom har fått minst ett nytt problem.

IVLs stora undersökning i Göteborg som råder i våras i VERKLIG drift mätt på 30000 dieselbilar, där även dieslar tillverkade enligt Eu6 norm visade sig vara riktiga miljösvin.

http://www.ivl.se/toppmeny/pressrum/pressmeddelanden/pressmeddelande---a...

#12
2017-08-01 17:18

Dieselbilarna körs ju inte av konsumenterna i provbänk, de körs i verklig trafik.

Däri ligger industrins problem där det fuskats o bluffats i en förbluffande omfattning som gett oss dieselgate.

#13
2017-08-01 17:26

Nja Eu6 bilar överlag är inte perfekta oavsett om dett är VW eller andra märken. Men inget land kommer förbjuda Eu6 bilar oavsett vad dom släpper ut. Det skulle inte ens Fridolin komma på och det säger en del. Handlar om alldeles för många bilar i Europa.

#14
2017-08-01 17:28

Däremot äldre bilar med eu5 och äldre motorer oavsett om det är bensin eller diesel. Kan nog komma förbud i vissa städers stadskärnor.

#15
2017-08-01 17:38

teknikensvarld.se/stuttgart-kan-forbjuda-dieselbilar-500

Här är det klippet från TV som startade upp debatten. Står då fordon äldre än Eu6..

Intressant är även att i en av dagens art på TV står bla om Diesel fortfarande starkast både i Europa och i Sverige. Så Leo inget lär hända på moderna motorerna. Dock dom äldre. Där lär restriktioner vara på G i vissa Länder/städer.

#16
2017-08-01 17:54

Jovisst, men domen handlade o dieslar generellt och efter IVLs stora undersökning på 30 000 dieslar i VERKLIG användning visade sig ju även Eu6 dieslar vara riktiga miljösvin..

#17
2017-08-01 18:10

Absolut Eu6 motorer dieslar och även en hel del bensinare. Lol till Ex Volvos T8 motor i dom nya xc60/90 är inget vidare. Men dom sagt inget land kommer att avskaffa miljontals bilar det kommer ingen minister i något land besluta om.

#19
2017-08-01 18:39

Leo/ Vargen. Visa gärna vad man skall åka med istället och vilka konsekvenser det ger på folkhälsan.

MVH AL

#20
2017-08-01 18:49

Eftersom vi pratar om städer, storstäder och citykärnor här är väl svaret ganska självklart!
Elbilar, cyklar, promenader och kollektivtrafik är väl till att börja med det ganska självklara alternativet.
Plussar man på med elhybrider och lätta hästkrafts begränsade trecylindriga bensinbilar är frågan löst!

#21
2017-08-01 18:52

Motion, mindre kväveoxider i luften ger klara positiva effekter på folkhälsan!

#22
2017-08-01 18:59

Vem bryr sig om folkhälsan om man skall lägga 280-350k på en ny bil. Så vill åtminstone ha en bil som har bra vridmoment hyfsad bränsleförbrukning och klarar 0-100 under 10sek.

Satsar gärna det på en hybridbil i framtiden. Men då skall den klara minst 20 mil på el oavsett körstil och årstid. Gärna i kombo med en 1 liters diesel och en 20 liters tank.

#23
2017-08-01 19:00

Bra test i senaste numret av Vi bilägare om vad som händer med VAG bilar som justeras i efterhand för att får ner utsläpp. Framkommer tydligt att efterjusteringen i princip bara förstör och ger mycket liten effekt på utsläppen. Samtidigt går det inte att backa och missnöjda ägare kommer bitter ångra uppgraderingen. En riktig katastrof för VAG.

#24
2017-08-01 19:40

Politiska ledare ska fatta beslut inom områden där de inte har någon som helst kompetens.
Vad kan gå fel?

#25
2017-08-01 20:11

Leo. Med andra ord vill du eliminera fossildriven trafik helt. Det har jag inga synpunkter på. Men då behöver du även få bort bensinbilar från vägarna och det har du ännu inte lyckats med, lika lite som att diesel förbjuds helt.

Är det inte dags att läsa in dig på kvävedioxider skademekanismer nu? Börja med WHO:s mycket grundliga rapport i ämnet. Eller är det roligare att trolla?

MVH AL

#26
2017-08-01 20:22

Om jag fattar detta rätt så handlar det om införandet av blå miljözon (utöver de som finns tidigare). Den skulle då hindra Euro 5 och sämre i utvalda känsliga stadsmiljöer. Är det verkligen något att ta strid emot?

#27
2017-08-01 20:25

Det beror helt på vad man ersätter med Pinjong. Men i grundenn spelar det mindre roll eftersom det mesta är Euro 6 numera. MVH AL

#28
2017-08-01 20:51

Nej, Pinjong helt rätt. Förstår inte heller invändningen och tjatet om det......euro 5 och sämre.....vad är problemet?

#29
2017-08-01 21:11

Ett sådant förbud (Euro 5 och äldre) är nog berättigat. Men det kan slå mycket hårt mot de som har det sämre ställt och inte har råd att byta bil. Värdet på dessa gamla dieslar kommer att droppa rejält och därmed ge de sämre ställda ett rejält bekymmer. Jag tycker man borde titta på hur man kan uppgradera Euro 5 till en rimlig nivå. ViB har ju visat att det går när man testade några VW Euro 5.

#30
2017-08-01 21:47

Kväve är tungt och landar på marken, där vi andas in den. Koldioxid är lätt och far upp i himlen, och gör skada där. Varken diesel eller bensin är bra, men tyvärr har mängden diesel bilar ökat och då uppstår problem. Bilar har blivit tyngre och släpper ut mer än vad vi trott, så då började man fuska med värdena. Hade folk kört en Polo eller liknande så hade nog många städer haft acceptabel nivå av kväveoxider, men sitter vi där i 2 tons bilar och ser ut som löjliga fån... människan är fruktansvärt korkade ibland. *ler snett*

#31
2017-08-01 23:53

EU5 å sämre, inget tjat eller problem. Håller med AL dom flesta har väl det ändå eller inom snar framtid. Bara Leo som kör på med diesel tjatet. I min mening gäller det alla bilar med eu5 å neråt skit samma bränsle. Det e ju dessa bilar som till stor del gör att det ser ut som det för idag.
Och naturligtvis glöm inte lastbilarna, dom släpper ut fasen så mycket mer å så länge dom får rulla med eu2-5 så är det en ren katastrof i alla länder och städer.

#32
2017-08-02 08:19

https://www.sciencedaily.com/releases/2017/03/170303082107.htm
29 000 år av människors liv har biltillverkaren VW tagit och 40 miljarder i sjukvårdskostnad för samhället i Europa har MIT räknat ut. De siffrorna är inget som EU höjer på ögonbrynen för utan biltillverkarna i Europa gör frivilliga återkallelser av sina fuskbilar, frivilliga återkallelser som inte existerar inom bilvärlden enligt AL. Biltillverkare som de inom VW konsernen får allmänheten att tro att man gör något bra istället för att ta livet av folk.

#33
2017-08-02 09:07

Verkar som politikerna satt mycket prestige i detta så nåt beslut måste man ju ta som skickar tydliga signaler, annars verkar man ju inte ta detta på allvar.

#34
2017-08-02 10:20

Leo, är du utsänd miljöpartist som ska smyglobba för miljön? Man kan undra. Dock verkar du snarast fanatisk sett till dina inlägg.

Previa, siffrorna är högst teoretiska. Ungefär som teorin om att jorden var platt.

#35
2017-08-02 10:30

Bensinbilar är inte ett dugg bättre än diesel, att påstå att diesel är värre strider mot aktuellt kunskapsläge. De vanligaste bensinmotorerna sedan flera år tillbaks är direktinsprutade bensinmotorer, de finns i de mest sålda bilarna på marknaden från de största tillverkarna (t ex VW-gruppens 1.4 motor). Dessa är miljösvin därför att de släpper ut höga halter av cancerogena (cancerframkallande) partiklar, och motorerna saknar partikelfilter. Partikelfilter är inget krav t o m Euro 5.

En direktinsprutad bensinmotor släpper mångfaldigt fler så många partiklar än en modern diesel som har partikelfilter. Partiklarna orsakar hjärtproblem, cancer i luftvägar och andra hälsoproblem.

Men samhällsdebatten fokuserar enbart på dieslar och har helt "glömt" bensinbilars hälsofarliga partikelutsläpp. Det är en snedvriden debatt!

#36
2017-08-02 10:33

Problemen med utsläpp har mest med bränslet att göra. Förbjud fossila bränslen istället för motorerna! Fossil diesel= framkallar cancer med 100% säkerhet.

#37
2017-08-02 10:43

@Altea_xl, Bensin framkallar cancer med 100% säkerhet. Det är t o m fler och mer cancerogena ämnen i bensinavgaser än det är i dieselavgaser.

#38
2017-08-02 10:44

Ja, förbjud flygplan, bilar och ladtbilar drivna på fossila bränslen... flygplan är väl värst eftersom det inte går att tillföra adblue där :)

#39
2017-08-02 10:51

Jag har som privatperson följt utvecklingen inom bilindustrin i ett antal decennier och förvånat betraktat utvecklingen. En av de mest förvånande händelserna o sämsta för miljön var när stadsjeeparna blev mode för ett antal år sedan och blev tyngre o tyngre samtidigt som samhället blev alltmer miljömedvetna. Volvo lyckades få med det omöjliga, övertyga ministern(Annie Lööf c) och folk med bilbehov att de var "miljövänliga" och skattebefriade dem i 5 år.
Volvo säljer fortfarande dessa miljösvin till bilar med dieselbilar med höga, skadliga Nox utsläpp och bakom ratten sitter grundlurad konsumenter som trodde dom gjort ett smart bilval för stora summor, ofta för lånade pengar från bilindustrins låneinstitut.
Lånebubbla väntar när prisras kommer. Särskilt om de förbjuds i städer.
Det är mycket i potten.
Många är nu igång att rädda det som räddas kan, därav bilindustrins o polisernas möte i Berlin idag efter att en domstol i Stuttgart konstaterade att det är både rimligt o lagligt att förbjuda dieselbilar i Stuttgart där luften sedan några år är hälsovådlig pga höga kväveoxid halter, långt över de gränsvärden som Eu böter väntar.
Även dieselbilar enligt EU 6 har skadliga utsläpp nivåer långt över det som redovisats av myndigheter o industrin när de använts i verklig trafik, o ej i provbänk. Skandalen är därmed på historisk nivå.
Jag tycker det är intressant att följa o förstå hur det kunde gå så fel i modern tid. Men lita inte på industrin, de har skapat dieselgate!
Försökt att använda kända kontrollerbara fakta enligt vetenskaplig metod och blivit kallad för lite av varje. Har ingen egenintresse överhuvudtaget för övrigt.

#40
2017-08-02 10:54

Swempa, diesel orsakar cancer till 100% säkerhet. De finaste partiklarna går inte att fånga upp av partikelfilter. Det ena behöver inte utesluta det andra. Faktum kvarstår dock; fossilt bränsle är det som skapar problem för hälsa och klimat, oavsett om det är i form av diesel, bensin eller naturgas.

#41
2017-08-02 11:00

@Altea_xl, Direktinsprutade bensinmotorer har högre utsläpp av partiklar och saknar partikelfilter i dagsläget. Dessutom släpper bensinbilar ut mer cancerogena polyaromatiska kolväten.
Dieselbilar kan redan idag köras fossilfritt.

#42
2017-08-02 11:02

Men inse, med hjälp av fakta, att dieselpersonbilar producerar hälsoskadliga kväveoxider. Att dessa fordon, miljödieslar som krämarna och industrin kallat dom är ett trolleritrick som kräver mycket fisk o lobbade som dieselgate bevisar.
Det kräver också konsumenter som inte kritiskt o klokt reflekterar, kan detta stämma och nu sitter bakom ratten på dessa miljösvin med av samhället skattebefriade "miljödieslar" o låtsas som inget hänt!

#43
2017-08-02 11:05

Och Svemba surrar vidare, liksom A.L mfl. utan kontrollerbara fakta som grund.

#44
2017-08-02 11:09

Det handlar inte bara om att bilar kan köras fossilfritt. Det viktiga är att man gör det. För att få den stora massan att göra det krävs det först och främst att det produceras fossilfritt bränsle i stor omfattning och i nästa steg att fossilt bränsle förbjuds. Eftersom många bara tänker utifrån att det ska vara billigt, rent ekonomiskt, att köra bil måste fossilt bränsle kosta mer än fossilfritt, inte tvärtom. Klimat och hälsa krockar alltid med ekonomi.

#45
2017-08-02 11:45

Majoriteten av de bilar som kan köras på E 85 körs inte på detta bränsle. Varför inte? Priset vid pumpen? Ändras/subventioneras/skattereduceras priset på E85 så att detta bränslet blir ett verkligt fördelaktigt alternativ, i varje fall inom de större städerna får man i varje fall för dessa fordon ett bättre miljöalternativ.

#46
2017-08-02 11:47

Om Leo konkretiserar vilken typ av vetenskapliga fakta som han vill ha så skall jag se om jag kan hjälpa honom.

Det finns nämligen gott om mätningar inom området, både av partiklar, kolväten och kvävedioxider. Dessutom går det att förklara en del av utsläppen via motorernas fysikaliska konstruktion. Detta har Leo också fått serveta på ett silverfat men likt alla ideologer väljer han att blunda.

Kvävedioxider är inte det stora problemet idag. Det finns betydligt värre komponenter i trafikmiljön som ger större skador på folks hälsa. Studera förslagsvis Karolinska Institutets rapporter inom ämnet, eller WHO.

MVH AL

#47
2017-08-02 11:48

Och Bertil Molden fortsätter att surra, nu i SVT, nu med argumentet att kvinnor älskar diesel!
Varför? Man behöver tänka dom så sällan..ridå.
Inte en enda kvinna med barn skulle köra dess dieslar en enda meter om de fick reda på att avgaserna innehåller kvävedioxider i sådan mängd att det skadar deras barns hjärnor.
Vem är Bertil Molden?
VD för Bil Sweden ett helägt bolag av svensk fordonsindustri, som nu avbrutit semester, när "husse", Volvo hotad av verkligheten lobbar!
Kan lyckas, med hjälp av okritiska media, konsumenter som inte själva reflekterar o som vill skydda sin felinvestering i sin nya, högbelånade dieselbil. Och en fuskande, bluffade industri med vinstinttesse som ledstjärna.
Kan gå, jag hoppas inte.

#48
2017-08-02 11:51

Nästa steg?
Volvo VD begär möte med politiskt ansvarig.
Gick bra sist, fick Annie Lööf c att skattebefria Volvos "miljödieslar" i fem år!

#49
2017-08-02 11:52

Previa. Om du gör motsvarande beräkningar med en bensinbil istället så skulle du få ett snarlikt eller troligtvis värre resultat. Det både du, Vargen/Leo och Shogun behöver förstå är att trafikmiljön inte är ett nollsummespel. Folk och varor kommer att förflytta sig på ett alternativt sätt istället och effekterna på folks hälsa kommer då att kvarstå -eller rättare sagt - justera till det nya bränslet (bensin) istället. Det här är välkänt och en grundläggande del I ala beräkninfar, oavsett det görs av IVL eller MIT. MVH AL

#50
2017-08-02 11:54

Leo
Ekonomer har varnat för lånebubblan sedan den förra krisen, du har lika lite rätt som dom. Man kan inte förutspå när en lånebubbla spricker.

Vidare är det märkligt att du varnar för att diesel är så farligt men ser inte till helhetsbilden. Vilket får en att undra om du har något särskilt emot diesel?
Du måste förstå dieselförbudet i dess kontext....

För mig är diesel och bensin "same shit" och förbjuder dem det ena kan de lika gärna förbjuda det andra.

#51
2017-08-02 11:57

@Leo_1
Du tar upp/belyser, medvetet eller omedvetet, en väldigt bra sak i ett av dina inlägg.

"Inte en enda kvinna med barn skulle köra dess dieslar en enda meter om de fick reda på att avgaserna innehåller kvävedioxider i sådan mängd att det skadar deras barns hjärnor"

Det som är intressant är att vissa människor kräver att dom ska "FÅ information när vi idag har större möjlighet än någonsin att "SKAFFA" oss information om olika saker som bränslens farlighet.
Naturvårdsverket och många andra myndigheter har hyffsat lättlästa rapporter om det olika bränsletyperna och vad man bör tänka på innan man väljer.
Jag är säker på att om man ägnat en kvart åt att "SKAFFA" sig information så hade man valt ett bättre bränsle.

Lite samma tänk som att "FÅ" eller jobb eller "SKAFFA" sig ett jobb, beskriver lite hur man ser på ansvar och vilken driv man har.

#52
2017-08-02 12:00

S-E S, du har rätt i ditt resonemang angående E85, att fler skulle välja detta om det var ekonomisk fördelaktigt. Men det är antagligen effektivare om priset höjs på bensin, jämfört med att sänka priset på E85. Jag har själv tankat E85 i 13 år och det har aldrig varit problem med de två E85-bilar jag har ägt. Visst, motorn drar 30% mer bränsle jämfört med bensindrift, men jag är övertygad om att miljön är vinnare istället.

#53
2017-08-02 12:02

För mig med flera, är det stor skillnad Axa.
Det är bland.annat därför en mängd storstäder världen runt redan tagit beslut om förbud att köra dieselbilar i stadskärnorna.

#54
2017-08-02 12:04

Jag har samma erfarenhet o samma åsikt Altea XL.

#55
2017-08-02 12:13

Att använda fossil diesel som bränsle har endast en fördel; det går åt en mindre mängd, mätt mot jämförbara bränslen. För övrigt finns det bara negativa konsekvenser sett ur hälso- och klimatperspektiv.

#56
2017-08-02 12:34

Bertil Molden, VD för Bil Sweden, ägd av bilindustrin i Sverige, läs Volvo, tar SVT som "expert" på att kommentera dieselskandalen!!
Yrke VD och lobbyist för bilindustrin som säljer ännu säljer dieslar i landet som smör smälter i solskenet och vad säger lobbyisten,?
"Kvinnor älskar diesel!"
http://www.svt.se/nyheter/inrikes/bil-swedens-vd-kvinnor-alskar-dieselbi...
Man baxnar!

#57
2017-08-02 12:42

Bertil Molden och många andra tycks vara kvar i det förflutna när det handlar om uppfattningen vad som är viktigt i livet. Att med näbbar och klor försvara fossilt bränsle tillsammans med ovilja att förändra sitt sätt och frekvens att resa är inte särskilt utvecklande.

#58
2017-08-02 12:48

leo_1, hörde nämnda Bertil Molden nyligen i media kommentera starka försäljningsiffror i bilbranschen med att det var ett bevis för att Sverige går bra nu. Tydligen också en nationalekonomisk expert. Nja, kan lika gärna vara bevis för att pengar är billigt nu och lån är billigt. Men vad gäller diesel så är det ju det som möjliggör att köra omkring med stora stadsjeepar trots höga skatter på bränslet.

#59
2017-08-02 13:13

Jo han är en skicklig cyniker. Han bäddar för nästa debatt. Den som har kritiska synpunkter på Volvos nuvarande produkter äventyrar hela Sveriges ekonomi o välstånd o kommer omedelbart övergå till att tala om Volvos elbilar om inte en vaken programledare hejdar honom.
Så ser en riktig krämare ut.

#60
2017-08-02 13:53

därför en mängd storstäder världen runt redan tagit beslut om förbud att köra dieselbilar i stadskärnorna. Leo: vilja är dom mängder med städer runt om i världen där man idag inte får framföraEu6 dieslar? Jag vet ingen.

#61
2017-08-02 13:53

därför en mängd storstäder världen runt redan tagit beslut om förbud att köra dieselbilar i stadskärnorna. Leo: vilja är dom mängder med städer runt om i världen där man idag inte får framföraEu6 dieslar? Jag vet ingen.

#62
2017-08-02 14:37

@leo_1, snacka om att svamla på. Du har ju ingen koll överhuvudtaget på det ämne du försöker debattera. Jag är inte intresserad av din kvällspressretorik i varenda artikel som ens nuddar vid diesel.
Hade du bara grundläggande kunskaper så skulle du veta att bensinavgaser inte är bättre än diesel. Du skulle också veta att NOx är en konsekvens av effektiv förbränning, men egentligen ett ickeproblem som går att hantera.
Att dieselbilar är de enda fordon som redan idag går att köra 100% fossilfritt verkar dessutom vara svårt att ta in.

#63
2017-08-02 14:41

Att det fortfarande säljs dieslar är sorgligt, debatten och kunskaperna släpar långt efter tex Tyskland och backas upp av okunniga uttalanden av tex Bertil Molden som påstår att diskussionerna ute i Europa inte berör Euro 6 vilket det förstås gör
- vilket framgår tydligt när man läser under Blaue plakette: Godkända är "die der Abgasnorm Euro 6 entsprechen (jedoch nicht alle Diesel PKW der Euro 6 erfüllen die notwendigen Stickdioxid-Werte!)" och vidare "die Euro-6-Werte im Realbetrieb einhalten" vilket väldigt få gör...och knappast inte tex Volvo som inte har någon fungerande NOx rening överhuvudtaget på sina nya bilar och ständigt kommer ut bland de sämsta vid mätning under verklig körning. Godnatt...

#64
2017-08-02 14:43

Om det vore effektiv förbränning och rening av avgaserna så skulle det inte släppa ut några kväveoxider. Men det är det som är problemet även med HVO om än något bättre än vanlig diesel. Ca 9% om jag inte minns helt fel.

#65
2017-08-02 14:49

Tyvärr är det som vanligt i dessa spalter en massa troll som sitter och häver ur sig dumheter utan de mest grundläggande kunskaper inom området. Vi kan inte sluta upp att transportera varor och oss själva. Så vad skall ni ersätta dieseln med?

MVH AL

#66
2017-08-02 14:51

http://mobil.berliner-zeitung.de/berlin/vor-dieselgipfel-greenpeace-akti...

Dom tyska politikerna fick det hett redan innan mötet imorse."Willkommen zu Fort Nox"
Stod det på banderollen som Green Peace satt.upp!
Med anspelning på dieselgate o kväveoxid skandalen.
Samtidigt satt Bertil Molden i SVT o sa att kvinnor älskar dieselbilar...

#67
2017-08-02 14:55

Mycket troll nu A.L
Har du sett dom i Tyskland?
Eller gäller dina observationer bara "dessa spalter"?

#68
2017-08-02 14:59

Leo
Som sagt, du behöver sätta dieseldebatten i dess kontext....

#69
2017-08-02 15:01

http://www.svt.se//nyheter/utrikes/han-avslojade-volkswagens-avgasfusk

Här berättar en väl insatt person om vad detta fusk kostar inte i kronor o ören..
Läs o begrunda!

#70
2017-08-02 15:02

Många tror att VW's dieselfusk var ett bevis för att dieselmotorn inte går att göra renare utan att fuska. Så klart ett helt felaktigt antagande, men vad spelar det för roll när drevet går?

#71
2017-08-02 15:03

Usch o fy för diesel. Heja bensin. Eller?
https://www.empa.ch/web/s604/soot-particles-from-gdi

#72
2017-08-02 15:09

Ja Leo. Det är uppenbart att du trollar, eller inte förmår ta en debatt som ligger en nivå över sensationsartiklar i kvällstidningarna.
Du frågar efter vetenskap. Sådan har du fått. Men ändå duckar du. Varför?

Berätta nu vad som inträffar om samma trafikarbete utförs med bensin istället. Tips. Det står inte i tidningen. MVH AL

#73
2017-08-02 15:12

Kalifornien som har mycket strängare miljökrav än Europa tilllåter bara de renaste bilarna när det gäller avgasutsläpp säljas inom deras stat. Och tro det eller inte inga dieselbilar hamnar överst i listan över bilar som har bäst miljöstandard i organisationen greenercars/org lista över bilar med lägsta utsläppen .Istället ser man att fuskdieselbilarna har uteslutits och det trots att många här tycker att dieselbilar minsan är mindre hälsovådliga än de fuskande dieselbilarna.

http://greenercars.org/greenercars-ratings

#74
2017-08-02 15:17

@PREVIA, man får skilja på tekniken, dess förutsättningar och applikationen. Att många dieselbilar som rullar på vägarna idag inte lever upp till vad som förväntas innebär inte att tekniken inte kan göra det. Minsta motståndets lag. Fram tills "Dieselgate" låg allt fokus på CO2. Åtminstone politiskt och medialt.

#75
2017-08-02 15:23

Frågan om vad man skall köra med för att få bort de farliga utsläpper är väl självklart elbilar med batterier eller vätgas. Vätgas med bränslecell kan ersätta alla typer av idag dieseldrivna fortskaffningsmedel som alla typer av entreprenadmaskiner, tåg,jordbruksmaskiner, traktorer, flygplan, elcyklar, färjor, generatorer. Även om man skulle producera vätgasen med hjälp av naturgas så får man en halvering av CO2 utsläpp jämfört med diesel och inga partiklar kväveoxider ozon eller andra otrevligheter.

#76
2017-08-02 15:31

Undersökningen du A.L länkar till är gjord på nio(9) bilar varav en från 2002..
Den kan man givetvis inte dra några seriösa slutsatser av. Förstår ni inte detta?
IVLs undersökning från i våras på 30 000 dieselfordon från Göteborgsområdet i verklig drift visar på höga skadliga kväveoxid halter. Gäller även Eu6 dieslar! Den undersökningen kan man har som beslutsunderlag för att förbjuda dieselbilar i städer.

#77
2017-08-02 15:53

Leo: Undersökningen som gjorts på bensinbilarna är gjord i ett labb. Ett labbtest är inte förenat med sama omfattande osäkerheter som ett test på vanliga bilar ute i verkligheten. Det är två helt olika angreppssätt, där labbmiljön i princip alltid har mindre störkällor och en repeterbarhet värd namnet. Så nej, labbtestet är betydligt mer säkert än IVL:s försök till kartläggning. Och fortfarande bemöter du inte problemet. Även om du förbjuder alla dieselbilar i världen, så måste motsvarande transporter ske med något annat istället. Det är ganska orimligt att samtliga avdessa kommer att ske med elbilar istället. Tvärtom kommer de att företas med bensindrift. På vilket sätt det skulle främja folkhälsan har du ännu inte kunnat svara på. Sanningen är att bensinfordonet är minst lika giftiga, och med avsikt på flertalet olika komponenter (kolväten, partiklar) giftigare. Hur löser du det?
MVH AL

#78
2017-08-02 15:56

Dessutom handlar IVL:s test av kvävedioxider, och skillnaden mellan certifierade värden och praktisk körning. IVL tar inte upp partiklar och cancerogena ämnen som bensinbilar spyr ur sig. Så Leo:s hänvising är ganska ointressant för frågeställningen.

#79
2017-08-02 17:04

Leo: du har helt rätt: Eu6 dieslar är miljösvin. Det är Eu6 bensinare också. Men båda är betydligt bättre än EU5 och äldre motorer. Det är det som skall bort i första hand i städer. Som AL sa transporter blir ett problem. Dock i framtiden kan kortare transporter i stadskärnor kanske ske med eldrivna lastbilar. Dock är det viktigaste i transportsektorn att få bort äldre lastbilar i Brasilien,Thailand,Kina,vissa delar av Ryssland och övriga Asien också. Där finns mycket att göra.

Det Leo och andra som kör diesel drevet inte tänker på är: Eu6 är mil bättre än dom äldre standarder som finns i världen, miljontals bilar. Kina skall vi inte ens prata om. Lilla Europa har tyvärr inte mycket i skillnad när det gäller utsläpp.

#80
2017-08-02 17:24

Tydliga ramverk och gränsvärden för utsläpp baserade på vetenskap samt tydliga kontroller att dessa efterföljs, är vad politiker genom folket ska besluta om - inte vilken teknik som ska eller inte ska användas av biltillverkarna!

#81
2017-08-02 17:25

Visst kan man mäta koncentrationen av kväveoxid i luften men det som har betydelse är vilken koncentration som finns i blodet. Kväveoxid är inte giftigt vid låg koncentration, snarare tvärtom. Så hur många människor har fått iltransport till sjukhus pga för hög halt av kväveoxid? Jag har inte hört talas om en enda om vi undantar dykare.

#82
2017-08-02 17:39

Chrisoffer, det är ointressant med vilket fossilt bränsle som är bäst för tillfället. Det enda intressanta är vad vi ska ha istället för fossilt bränsle i framtiden. Du skriver ju själv att både diesel och bensinbilar är miljösvin. Varför ska vi hålla fast vid något av de två överhuvudtaget? Den enskilde bilköparen har trots allt makten på det sättet att han/hon bestämmer vad de vi köpa. Välj bort både diesel och bensin.

#83
2017-08-02 17:58

Bilindustrin bluffar vidare. Resultatet av mötet idag, en mjukvaru uppdatering som skall sänka avgasutsläpp med 25-30 % på fem miljoner dieselbilar..som industrin skall stå för.
Inte f-n går det då hade det redan gjorts istället för fusket och hur körbara blir dessa bilar?
Det blir som med brödet som bagarn slängde in efteråt i ugnen. Inte fan gick det heller,!
Stackars kunder.
Vad har vi för politiker här som där.

http://www.svt.se/nyheter/utrikes/fem-miljoner-dieselbilar-uppgraderas

#84
2017-08-02 18:10

Om förbrukningen tillåts öka så är det inga problem att få ned NOx ordentligt.

#85
2017-08-02 18:14

Bedrövligt! Ekonomi är alltid viktigare än allt annat. De mjuka värderingarna saknas i debatten.

#86
2017-08-02 18:28

Ja precis, proffsen borde lyssna mer på faktaresistenta tonåringar på anonyma nätforum.

#87
2017-08-02 18:39

Det är nog inte tonåringarna som vi ska oroa oss för mest, det verkar vara svårare att få inskränkta klimatvägrare att blicka framåt.

#88
2017-08-02 19:09

Om det är klimatet du oroar dig för borde du hålla dieselmotorn högt. Men bildar man sin uppfattning från kvällspressens rubriker så är perspektiven få och kunskapen grund, minst sagt.

#89
2017-08-02 19:10

Att sänka NOx och samtidigt öka CO2 är ganska tveksamt. Ett klimat som löper amok kan bli väl så besvärligt och även dödligt om man har lite oflyt.

#90
2017-08-02 19:15

@pinjong, med fossilfri diesel kan t o m du vara lugn samtidigt som NOx-utsläppen kan tas ned.

#91
2017-08-02 19:21

Ja Swemba, skulle gärna använda det men tillverkarna av redan sålda dieslar verkar tycka att det är upp till mig att ta risken med ev tekniska problem. I övrigt såg jag nyss TV4-nyheterna rapportera om rubr möte. Två ggr (minst) nämndes ordet "GIFTGASER". Inte undra på om folk blir rädda.

#92
2017-08-02 19:25

Att man inte godkänt syntetisk diesel än lär enbart vara av lättja, men det lär nog bli ändring på den punkten rätt snart. Man bör samtidigt upplysa politiker och allmänheten om dieselmotorns flexibilitet och de alternativa bränslen som finns.
PS. Väldigt många människor tror även att CO2 är en "giftgas".

#93
2017-08-02 19:44

Kväveoxider som är dieselboomens problem är giftig pinjong, kväveoxider är en giftgas!
Släpps just nu ut i stor mängd, långt över de högsta nivåerna som myndigheter i olika länder bestämt. Det är problemet.
https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Kv%C3%A4veoxid

#94
2017-08-02 19:55

@leo_1,Du verkar ha missat första meningen på sidan i länken du postade. Dessutom är kväveoxider inte alls "en giftgas" utan ett samlingsnamn. Sätt dig i skolbänken igen och sluta googla felaktigeter.

#95
2017-08-02 20:02

Jag är inte rabiat, men anser diesel är på totalen sämre än bensin och diesel bör användas till lok och lastbilar, transporter inom transport sektorn. Bilar skall inte behövas köras på diesel alls. Men ingen pratar om att förbrukningen, eller själva energin för att driva bilen blivit så mycket högre!? Bilar ifrån slutet av 90-talet, och början av 2000 talet drar mycket mindre soppa. Mycket snack om Euro 5,6 men jag kan nästan sätta på att äta upp min keps på att äldre bilar har lägre utsläpp vid verklig körning än nyare bilar då de väger mindre osv.

#96
2017-08-02 20:10

Jag kopierar Leos senaste text innan han ändrar den. "Kväveoxider som är dieselboomens problem är giftig pinjong, kväveoxider är en giftgas!
Släpps just nu ut i stor mängd, långt över de högsta nivåerna som myndigheter i olika länder bestämt. Det är problemet.
https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Kv%C3%A4veoxid"

Tycker alltså personen som ägnar sig åt vetenskap;-))))

MVH AL

#97
2017-08-02 20:17

Kan vi inte bara komma överens om att utsläpp från fordon inte är hälsosamma oavsett bränsle? Sen kan det givetvis variera i farlighetsgrad men inget som förbränns är någonsin nyttigt. Bättre då att minska på trafiken överlag i städerna.

#98
2017-08-02 20:18

Ingen risk att du får gå utan keps.
Tricket som bilkrämarna lyckades med att övertyga politiker och konsumenter var man upphävt sambandet mellan vikt, hästkrafter, bränsleförbrukning och giftiga avgaser, "miljödieseln" var född o folk köpte..
Allt tyngre stadsjeepar med allt större motorer.
Fanns en hake, inte fan gick det!

#99
2017-08-02 20:30

Aftonbladet släppte en artikel förra året, om de värsta bilarna..
http://www.aftonbladet.se/bil/article22127191.ab
Volvo ligger risigt till, men deras bilar har alltid släppt ut mest tack vare tunga energikrävande modeller. En ny Volvo är omoderna ur det hänsendet.

#100
2017-08-02 20:32

http://www.ivl.se/toppmeny/pressrum/pressmeddelanden/pressmeddelande---a...

Kväveoxiderna, som är dieselmotorer s, största problem är att den är giftig för människan, särskilt för barn.

#101
2017-08-02 20:49

Prisdifferentiering av var energin kommer från. Vare sig rättighet eller skyldighet att få köra bil, lastbil, flygplan, båt, fartyg, mc... dock fortfarande en möjlighet att kunna glädja sig åt. Elbilist med grön-el avtal bör ha betydligt lägre energiavgift än motsvarande fossil-brukare, oavsett status på detta fordon (EU-klass osv). Väljer hybrid-förare fossil framför el så koster det, ladda batterier med brunkol-el...inte direkt gratis det heller.

#102
2017-08-02 21:01

Alkohol är också giftig för människor. Ändå flitigt använd. Allt beror på vilken koncentration man uppnår.

#103
2017-08-02 21:11

Jovisst trasten. Det finns miljö- och hälsomässiga för och nackdelar med alla bränslen och driftsalternativ, elbilen inkluderad. Att sitta och hänga ut dieselbilen som en extra stor bov saknar helt stöd i både empiriska mätningar som inom förbränningslära. Det är denna ensidighet jag vänder mig mot. Men vi får väl efter den senaste uppvisningen konstatera att vi inte kan begära en djupare förståelse än så här;-).. MVH AL

#104
2017-08-02 21:55

Jag tycker att de allra flesta på denna site ska läsa och iaf försöka förstå och lära sig det som pedagogen "AL" så tålmodigt och frikostigt lär ut!

#105
2017-08-02 22:24

Stoor, fast då lär man sig ingenting, är inte kunskap utan vinklade åsikter och alternativ fakta.

#106
2017-08-02 22:40

Vidstige:
Handen på hjärtat nog håller du med mig då jag anser att det finns alltför många oseriösa "tomtar" på detta forum som driver sina egna agendor och som dessutom går "all in" i sin iver att smutskasta "AL" som är en av väldigt väldigt få som kan sovra och analysera samt dra relevanta slutsater utifrån stora statistiska datamängder.

- Eller hur?

#107
2017-08-02 22:55

Vidstige borde för övrigt känna till en del om vägtrafikens olika utsläpp. Han fick det i alla fall serverat redan i samband med diskussionerna om trängselavgifter som vi förde under perioden 2004 och fram till 2006. Redan då fick Vidstige ta del av olika utsläpp, och deras hälsoeffekter, både från vägtrafik som spårbunden trafik. Det ingick också i den stora studie som då genomfördes av effekterna från trängselskatterna och som fortfarande finns att ladda ner från Stockholms stads hemsida.

Jag är därför ganska övertygad om att även Vidstige känner till att man inte kan sitta och peka finger åt ett bränsleslag. Det kunde man inte då och det kan man inte idag.

MVH AL

#108
2017-08-02 23:29

Stoor, håller inte med om den beskrivningen av "AL" men tycker vi ska undvika persondebatter. Vad gäller trängselskatter så användes vinklad statistik för att motivera dom, tydligaste var det genom hur man mätte s.k. målresa. Vet också att man med den statistiken resonera emot förbifart Stockholm och alla andra vägar som byggts under jord redan och som ju visat sig vara ett stort lyft, dvs det går alltså att bygga bort köer med bättre trafiklösningar.

#109
2017-08-03 00:43

VW har Passater som är klassade Euro 5, men det finns i andra länder med SCR rening- varför inte kräva av VW att det installeras- tror att det bara är att skruva dit katalysator o tank.

#110
2017-08-03 06:58

Snart börjar rättsligt efterspel för de som anses skyldiga bakom dieselgate:
http://teknikensvarld.se/volkswagen-chef-riskerar-fa-169-ar-i-fangelse-5...
Skall bli intressant att följa.
USA fokuserade, läs Kalifornien, har sedan länge fokuserat på kväveoxider och inte koldioxidhalten
Pinsamt för Europa, Tyskland och inte minst Volkswagen att det var där dieselgate började rullas upp!

#111
2017-08-03 09:07

Om den där diesel bilen inte varit en SUV som drar 0,7-0,8 liter per mil hade Bertil's uttalande varit sant, då hade vi haft snåla bilar (typ Octavia med diesel)... Men diesel användes på fel sätt, bilarna blev SUV ned fyrhjulsdrift och en fortsatt hög förbrukning. Tyngre bilar...helt enkelt. Vi kunde minskat utsläppen rejält om vi kört mindre, lättare vanliga bilar (ej SUV och fyrhjulsdrift). Men som sagt, dieselns fördelar användes på fel sätt. Vi i Sverige är de största syndarna. I Grekland tex kör man mycket lättare och mindre bilar utan fyrhjulsdrift, på relativt dåliga vägar dessutom.

#112
2017-08-03 11:20

Styggavargen. I Grekland förolyckades det 805 personer i trafiken år 2014, att jämföra med 259 stycken i Sverige. Kollar vi bland fordonen är risken att dödas dubbelt så stor i Grekland i jämförelse med Sverige.
Grekland är alltså ett dåligt exempel på en sund trafikmiljö. MVH AL

#113
2017-08-03 13:23

Du skall nog inte ens göra jämförelse mellan våra länder (Grekland/Sverige), här körs mycket mer två-fyrhjuliga MC's/mopeder. Vägarna är riktigt dåliga på många håll. Dessutom tror jag många turister råkar illa ut här i Grekland, olika kulturer som krockar och där många kör oskyddade (utan hjälm och skyddskläder).

#114
2017-08-03 14:13

Vargen. Siffrorna avseende fordon,d.v.s exklusive mc och gående, ger oss en dubblerad risk i Grekland i jämförelse med Sverige, 2,6 döda per 100 000 invånare mot 1,3 i Sverige. De tar dessutom inte hänsyn till att vi har längre körsträckor här d.v.s vi kör mer, vilket är det mest relevanta jämförelsemåttet. Så den grekiska trafikmiljön, där fordonsfördelningen ingår, är knappast säkerhetsmässigt eftersträvansvärd. Så hur många människoliv vill Vargen offra på ideologins altare? MVH AL

#115
2017-08-04 01:25

Var tog du vägen Vargen? Har du äntligen insett att vår svenska fordonspark är en av förklaringarna till att vi har förhållandevis låga dödstal? MVH AL

#116
2017-08-04 19:56

Bah, en riktig karl luktar diesel.

#118
2017-08-07 13:21

Utmärkt sammanfattning av nuläget!

#119
2017-08-07 13:32

Styrman Jansson har nog missuppfattat cancerriskerna. Den utsläppskomponent som diesel genererar utöver en bensinbil är kvävedioxid. Och där finns det inga belägg för cancer ö.h.t. MVH AL

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.