Nästa artikel
Här sänks hastigheten i år
Nyheter

Här sänks hastigheten i år

Publicerad 29 oktober 2019
Trafikverket har beslutat vilka vägsträckor som får förändrad hastighet, med start i november.

Sedan tidigare har Vi Bilägare rapporterat om att 111 mil väg ska skyltas om från 90 km/tim till 80 km/tim. Nu vet vi vilka vägar som berörs. 

Alla vägsträckor som får sänkt hastighetsgräns saknar mitträcken och har enligt Trafikverket mycket trafik. 

Sänkningar sker bland annat på riksväg 23 genom Småland, vissa delar av E4 i Norrbotten och Västerbotten, samt sträckor på E16 genom Dalarna. Lista över alla omskyltningar hittar du i dokumentet i den här artikeln.  

De nya hastigheterna börjar gälla i samband med omskyltningen som inleds mellan den 4-6 november. 

9 mil väg kommer också att få en högre hastighet, från 90 km/tim till 100 km/tim. Den ändringen sker kontinuerligt under året.  

Diskutera: Vad tycker du om de förändrade hastighetsgränserna?
 

Relaterade dokument

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2019-10-29 08:45
L. Mäkinen

500 meter av min resväg hade ändrad hastighet från 100 till 80 från igår till idag.
Jag överlevde utan att bli irriterad.

#2 • Uppdaterat: 2019-10-29 08:54
mso 1000

Det är bra för suv ägarna som kommer att spara extra mycket bränsle genom att köra 80. ;)

#3 • Uppdaterat: 2019-10-29 09:47
Stefan Eriksson

Problemen är inte nuvarande hastighetsgränser, det finns nästan inte någon kontroll att nuvarande hastighetsgränser och trafikregler följs. Även om vi sänker hastigheterna finns de som skiter i många regler kvar på vägarna. Jag vill se civila poliser på vägarna, har mycket svårt att respektera sänkta hastigheter på många fina vägsträckor.

#4 • Uppdaterat: 2019-10-29 09:56
Henrik M

Klarsynt: Elbil är absolut inte att likställa med varken räckviddsångest eller låga hastigheter per automatik. Men då du nu slängde ur dig sånt här igen, vart har du källan på att de som kör elbil och håller en lägre snitthastighet gör detta av räckviddsångest? Eller källa på att elbilisterna är överrepresenterade bland de som väljer att köra under skyltad maxhastighet? (Lagstadgad hastighet?, finns det nåt som heter så?, ingen lag på vilken hastighet du SKA köra i.)
Sen är det så att runt 30%, sist jag kollade, av alla hel-elbilar i Sverige är Tesla, dvs. elbil med bra tilltagen räckvidd, så nej, likställ inte elbil med räckviddsångest......de som har räckviddsångest är de som inte kör elbil själva men TROR att en elbil blir jobbigt i vardagen...Jag hade mer tankar kring att fylla på bränsle när jag körde dieselbil än vad jag har nu med elbil, för den är tankad varje morgon. Jag besökte mack betydligt oftare med dieselbil än jag besöker snabbladdare utmed vägen nu med elbil. Och det är verklighet från en som kör 6000 mil om året....

#5 • Uppdaterat: 2019-10-29 11:18
Klarsynt

@mso 1000

För att inte tala om alla med elbilar och deras räckviddsångest. De ligger ju redan under lagstadgad hastighet med hopp om att nå fram innan elektronerna tar slut. Så det blir ju jättebra för dem att kunna köra ännu långsammare.

.

#6 • Uppdaterat: 2019-10-29 11:23
Klarsynt

Nollvisionen suger. Investeringen som görs i t ex mittbarriärer och vajrar, men även i det produktionsbortfall som ökad tid på vägarna och minskad tid i arbete innebär, skulle rädda oerhört många fler liv om de utfördes annorstädes: Länder med dåliga vägar är legio. Men kanske våra liberala politiker tycker att svenska liv är många gånger mer värda än t e x litauiska?

Är ett svenskt liv värt tio litauiska? Hundra? Vore intressant att få Vägverkets åsikt i frågan.

Men vi skall absolut inte ta hit de litauiska vägarna och fixa dem här. Det mest kostnadseffektiva är att lägga hjälpen där den gör bäst nytta och det är förstås mest kostnadseffekt att åtgärda de litauiska vägarna medan de fortfarande finns kvar i Litauen. Hjälper man en litauisk väg i Sverige så kostar det lika mycket som att hjälpa hundra litauiska vägar, kvar i Litauen.

.

#7 • Uppdaterat: 2019-10-29 13:36
107Carlsson

OM Vägverkets "modeller" stämmer att färre kör av vägen med lägre hastighet, så kanske det i bästa fall blir ett nollsummespel då de omkörningsolyckor som redan börjat öka, kommer att öka ännu mera bland de som skiter i hastighetsbegränsningar..

#8 • Uppdaterat: 2019-10-29 14:42
thulo

oavsett hastighet,väldigt få bryr sig utan kör alltid för fort.

#9 • Uppdaterat: 2019-10-29 15:39
hultarn

Pratar vi förbrukning så är det ju inte unikt för elbilar, utan gäller (minst) lika mycket för fossildrivna bilar. De går ju också snålare vid lägre fart.
Men, Trafikverket vill ju hävda att fartsänkningen är för säkerhetens skull. De gör det väldigt enkelt för sig.
"Om alla tar sitt ansvar och håller hastigheten kan vi rädda minst hundra liv varje år. "
Men, då en tredjedel av dem som omkommer är onyktra, lär de totalt skita i om det står 80 eller 100 på skyltarna. (och droger i trafiken ökar)
Och alla dom som anser ha rätten att tvinga andra åt sidan för att de själva väljer att bryta mot fartgränserna, de bryr sig inte om det heller.
Den allt mer aggressiva attityden, där det hotas (och ibland verkställs) när någon anses ha kränkt bilisten i fråga, vad gör 80-skyltarna åt det?
Vi behöver mer levande poliser på vägarna, varför kan inte politikerna inse det?

#a • Uppdaterat: 2019-10-29 16:23
Hackenbush

De flesta ligger i 100 på 80-väg. Polisen skulle dra in massvis med pengar om de någon gång hade laserkontroll på sådana vägar.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.