Bild
Nästa artikel
Nyheter

Sänkt hastighet på 425 mils väg

Publicerad 12 juli 2019 (uppdaterad 15 juli 2019)
I år ska över 100 mils statlig väg få en sänkt hastighet och till 2025 ska hastighetsgränserna sänkas på 425 mils väg. Med sänkningarna strävar Transportstyrelsen efter att nå nollvisionen.
I flera år har Transportstyrelsen kämpat med att säkra upp de svenska vägarna genom att bland annat sänka hastighetsgränserna på vägar som är högt trafikerade och saknar mitträcke. I år kommer man att sänka totalt 111 mils statlig väg från 90 km/h till 80 km/h. Man kommer även att sätta upp fler fartkameror. Detta skriver Teknikens Värld.

Till följd av ombyggnader med mitträcke eller nybyggda motorvägar så kommer man i år också höja hastigheterna på nio mils väg från 90 till 100.

Till år 2025 ska 425 mils statlig väg få en sänkt hastighet, men man ska också höja hastighetsgränserna på 120 mils väg. Arbetet kommer ske över hela landet.

Genom förändringarna räknar Trafikverket med att kunna rädda 16 liv per år. Sju liv ska kunna räddas genom sänkta hastigheter och nio liv ska räddas genom att ombyggnad med mitträcken och motorväg.

Enligt trafikverket är mitträcken det bästa sättet att förhindra kollisioner på, men att bygga dessa är både dyrt och tidskrävande. Därför är sänkta hastigheter den en tillfällig lösning.

Diskutera: Vad tycker du om ändrade hastighetsgränser?

Kommentarer

#1 • 2019-07-12 09:13
Patrik Österberg

Detta är en vision dom har. 2+1 är livsfarliga, folk verkligen kastar sig om när omkörning tillfälle ges. Köra om med 15-20 km/h för fort är inget. Då har man någon som ligger i röven och pressar en för att komma om ytterligare en till innan det blir enfiligt igen.

#3 • 2019-07-12 09:36
mso 1000

Ja ett är säkert , vansinnesomkörningarna kommer stt öka.

#4 • 2019-07-12 09:43
MR2

Lite fakta i målet!
En 2+1 väg kostar ungefär 2000 kr/meter om man redan har en 13 metersväg att utgår från. Om man måste bygga en motorväg så kostar den 30-70 000 kronor per meter. Så man får typ 15-35 ggr längre sträcka 2+1 än en motorväg (givet förutsättningarna). Alltså ska man enbart bygga motorväg om man har kapacitetsbehov. Säkerheten på en motorväg kontra en 2+1 är nämligen ungefär lika vid samma hastighet och om 2+1 vägen har säkra korsningar (vilket inte alla har). Detta är väl underbyggda fakta, och resultatet är ca 100 färre omkomna per år, jämför med om vi inte byggt några 2+1.
Till hastigheten så är det bra att veta att medelhastighetsgränsen i Sverige (där man tar hänsyn till trafikflödet) är densamma eller till och med något ökande. Det blir så när man höjer till 100 på 2+1 och har hyfsat mycket trafik och samtidigt sänker till 80 på vägar med lite mindre trafik. Så man borde inte prata om sänkningar som rubrik, det är snarare ett byte av hastighetsgränser så att säkra vägar får högre hastighet och osäkra vägar får lägre. Så det är svårt att förstå ViB rubriksättning.
Dock kvarstår att säkerhetsnivån på en 2+1 väg med 100 är väsentligt bättre än 80 på en väg utan separering. Så vi borde bygga långt med 2+1 (eller så kallad gles 2+1 som är billigare och enklare).

#5 • 2019-07-12 10:10
Guran

MR2
Så är det, problemet är att alla ”billiga” 2+1 vägar redan är utbyggda. Det var väl dom befintliga 13m vägarna man startade med.
Jag tycker 2+1 vägar är väldigt bra. Sen om någon har extremt bråttom och bara måste köra om så är det deras problem.
Man har oavsett nått målet med mittsepareringen, att förhindra frontalkollisioner pga att någon kommer in på mötande körbana.

#6 • Uppdaterat: 2019-07-12 10:12
Hackenbush

Shogun, Sarkasm.
Kul att fälgarna var bra. Roligt med lite nytt ibland
Jag är inte sjukskriven längre nu,så annars kunde jag kollat dem nu.

#7 • 2019-07-12 10:46
Styggavargen

Nollvision betyder 0 km/h...fast det vågar man inte tala om utanför väggarna på transportstyrelsen.

#8 • 2019-07-12 11:24
Kanske

Brukar roa mig med att titta på föraren i den bil som kör galet och farligt. Mobiltelefon eller cigaretten alltid i högsta läge. BMW eller en sportig Audi är det som gäller för dessa. Var de fått körkortet ifrån har jag ingen aning om, men då jag åkt mycket bil i Egypten kan jag konstatera att deras bilkörning är kopierad rakt av.

#9 • 2019-07-12 12:22
ALDRIG mer AUDI

Återigen hastighets sänkningar
*Resultat* ökade döda i trafiken igen
De är dags för transportstyrelsen att sluta att ha huvudet i sanden
de har de nu gjort i årtionden men botten betyg

#a • 2019-07-12 13:00
Hackenbush

Shogun, snacka om prisskillnad. Blev ju en bra affär för dig och var värt hela trippen.
(ursäkta ot)

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.