Nästa artikel
Här krocktestas husbilen – så stora blir skadorna
Nyheter

Här krocktestas husbilen – så stora blir skadorna

Publicerad 26 augusti 2020 (uppdaterad 31 augusti 2020)
Ett tyskt krocktest visar hur allvarliga skadorna kan bli när en husbil krockar med en vanlig personbil.

Det var obehagliga bilder som Trafikverket publicerade efter förra årets krocktest av husbilar. De åkande löper hög risk att dö vid en frontalkollision i 90 km/tim, avslöjade testet.

Husbilar baseras ofta på vanliga transportbilschassin där tillverkarna prioriterat låga kostnader före hög säkerhetsnivå. Husbilar har även en kort deformationszon i förhållande till sin vikt och därför blir inträngningen vid en krock stor.

Tidigare i augusti fick Trafikverket i uppdrag att utreda hur säkerhetsnivån i husbilar kan höjas. Det är extra aktuellt efter den här sommaren då många valt att semestra med husbil hemma i Sverige.

Underlaget i utredningen ska användas för att driva frågan internationellt, eftersom husbilar omfattas av harmoniserade regler som är överenskomna inom EU.

Läs också: Usel autobroms i skåpbilar – dundrar in i krockhindret

Stolarna kollapsar

Nu har även tyska bilistorganisationen ADAC krocktestat en husbil. I testet körs husbilen i 56 km/tim när den krockar med en kombibil framifrån som även den kör i 56 km/tim, vilket förstör deformationszonerna helt i båda fordonen.

Eftersom husbilen är dubbelt så tung som personbilen blir krockvåldet högt. Krockenergin tränger in i kupén och passagerarna får ta smällen. Dessutom trycks pedalerna in vilket ökar risken för allvarliga skador.

Testet visar att det inte bara är föraren och den främre passageraren som riskerar att råka illa ut vid en husbilskrock. Det gör även passagerarna som sitter längre bak i husbilen eftersom de bakre stolarna inte är tillräckligt stabilt monterade. De kollapsar och passagerarna slår huvudet i de främre stolarna. I vissa fall kan även bältet glida av och då blir risken för allvarliga skador betydligt högre.

Prylar och väskor som inte säkrats kan även flyga omkring i kupén. Men gassystemet inaktiverades som det skulle i testet vilket minskar risken för brand.

”Sammanfattningsvis måste tillverkarna, oavsett om husbilen baseras på en personbil eller en transportbil, designa den så att energin vid kollisionen fördelas över deformationszonen. Passagerarutrymmet måste hållas intakt”, skriver ADAC.

Läs också: Efter krockfloppen för husbilarna – nu ska säkerheten bli bättre

Rättelse: I en tidigare version av den här artikeln stod att husbilen kördes i 56 km/tim medan personbilen stod stilla. Det stämmer inte, både husbilen och personbilen kördes i 56 km/tim vid krocken.

Bästa tipsen: Så åker du husbil säkert

• Förvara stora och tunga väskor i ett separat utrymme, inte i kupén.

• Använd lätta plasttallrikar i köket och lämna inget kvar i köksutrymmet som inte är förankrat och säkrat.

• Bordet ska monteras ned eller fällas ihop under körning.

• Använd säkerhetsbälte.

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2020-08-26 14:28
Styggavargen

Oh yes, när husbilen är ombyggd för maximal säkerhet kommer nog alla att dö i personbilen pga vikten i husbilen.

#2 • Uppdaterat: 2020-08-26 15:30
hultarn

Nu var testet gjort med en "plåtis", jag misstänker att det blir betydligt värre med en vanlig husbil. De är ju mer som ett korthus.

#3 • Uppdaterat: 2020-08-27 23:18
107Carlsson

Det här var ju mycket riktigt en plåtis men det åker ju omkring tusentals såna som inte är ombyggda till husbilar utan är yrkesfordon för t.ex hantverkare. Så man borde istället fokusera på att dessa yrkesutövare åker omkring i fordon med taskig säkerhet.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.