Nästa artikel
Här höjs trängselskatten – kan kosta 320 kronor om dagen
Nyheter

Här höjs trängselskatten – kan kosta 320 kronor om dagen

Publicerad 26 juni 2020
London skruvar upp trängselskatten som nu tas ut alla dagar i veckan. Dessutom kostar det extra att köra en äldre bil. Men vissa förare kommer undan.

Att åka in i centrala London kostade tidigare 135 kronor – betydligt mer än i många andra städer, inklusive Stockholm och Göteborg.

Nu höjs trängselskatten till 175 kronor per dag. Höjningen görs trots rekommendationer om att fortsätta undvika kollektivtrafiken på grund av coronapandemin.

London utökar också trängselskatten till att gälla ända fram till klockan 22 på kvällarna. Tidigare stängdes trängselskatten av klockan 18. Den börjar gälla klockan 7 på morgonen som tidigare, men tas nu även ut på helger.

Höjningen sägs vara tillfällig på grund av att trafiken ökat under coronaspridningen. Transport for London, som administrerar trängselskatten, hävdar att trafiken skulle fördubblas om skatten inte höjs.

Tidigare har boende i London fått rabatt, men att ansöka om den typen av subvention tas bort den 1 augusti.

Riskgrupper slipper betala

Anställda som jobbar inom sjukvård och äldrevård slipper betala trängselskatten. Det gör numera även personer i särskilda riskgrupper för att drabbas av coronaviruset.

Den som kör in i Londons särskilda miljözon och har en bil som togs i trafik innan 2015 (för dieselbilar) eller 2006 (för bensinbilar) får betala en extra straffavgift på 145 kronor. Totalsumman för att köra in i centrala London kan därmed bli 320 kronor.

”De tillfälliga ändringarna kommer utvärderas för att säkerställa att de förblir effektiva under transportutmaningarna som skapas av coronapandemin”, skriver TfL i ett pressmeddelande.

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2020-06-26 14:29
Hackenbush

Bra

#3 • Uppdaterat: 2020-06-26 21:02
Elbilisten

Jag skulle vilja veta lite mer om hur man använder trängselskatten för att styra bilköpare från avgasbilar till elbilar. Fler och fler ställen debatteras detta. Hoppas Vi Bilägare vill skriva en artikel om detta.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.