Bild
Nästa artikel
Här görs extra däckkontroller

Här görs extra däckkontroller

Nyheter

Dags för årets däckrazzior. I tre län fokuseras det extra på däcken vid trafikkontroller.

Varje år på sensommaren genomför polisen en så kallad däckrazzia. Det görs i samarbete med Energimyndigheten, Polisen, VTI, Däckbranschens informationsråd, NTF och Bilprovningen.

Efter att polisen stoppat en förare för körkorts- och nykterhetskontroll erbjuds möjligheten att genomgå en kontroll av däcken. Däckkontrollen är frivillig och genomförs i år i Skåne, Västra Götaland och på Gotland.


Förra årets däckrazzia visade bland annat att var fjärde bil som kontrollerades i Skåne körde på vinterdäck fastän det inte var säsong för det. Dessutom körde var sjunde bilist på däck med 30 procent lägre lufttryck än rekommenderat. 

Diskutera: Vad tycker du om däckrazzior?

 
Taggar: Nyheter

Kommentarer

#1
2018-08-28 11:05

De får gärna kolla mig. Sommardäck, rätt lufttryck och har fortfarande kvar mönster. Men nästa sommar tror jag det är dags för byte.

#2
2018-08-28 11:18

Det borde göras på fler ställen. Det går inte en dag i Stockholm utan att jag hör rasslet av dubbdäck - under sommartid.
Men, jag har aldrig sett/hört något om att polisen agerat.

#3
2018-08-28 12:00

Det finns viktigare saker att prioritera vid en kontroll, till exempel medföljande optiker som gör en obligatorisk synkoll med krav på rapportering vid för dålig syn. Har åkt bil med förare som inte ser bra, men själva tycker att det duger-läskigt! bl a min far och även svärfar-envisa gubbar.

#4
2018-08-28 12:12

Däck kontroll frivilligt? Det borde vara obligatoriskt för att klämma åt alla som kör på slitna däck eller i vissa fall olagliga däck. Sverige är så himla mesigt...

#5
2018-08-28 14:48

De får gärna komma till min ort, för titt som tätt hör jag rasslet från dubbdäck mitt i sommaren!

#6
2018-08-28 16:19

Finns ingen anledning att stoppa bilen för däckskontroll!
Ställ er vid infarten till valfri köpcentrumsparkering och lyssna efter dubbrasslet, sen passar det att stoppa dessa bilar.

#7
2018-08-28 18:44

Frivillig däckkontroll?
Jo, men det gäller trycket, ser man att däcket verkar slitet gör man en kontroll som kan resultera i körförbud!

#8
2018-08-28 19:27

Bra tänk polisen, men en gång om året är för lite, känns som om det finns behov av åtminstone 2 ggr om året.

#9
2018-08-30 16:03

En polis har självklart möjlighet att kontrollera däcken vid varje fordonsstopp utan något medgivande från föraren, men nu har tydligen Skånepolisen samarbetat med andra organisationer och då krävs frivillighet för att de ska kontrollera däcken. Att 25% av skåningarna kör på vinterdäck sommartid innefattar så klart även odubbade vinterdäck, vilket är tillåtet.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.